Hoofdsponsor

1/35 "France 40": Canon AC de 25 modèle 1934. [done]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Volgende in de rij "France 40" betreft een Frans anti-tank kanon.
Officieel gekend als: Canon AC de 25 waarbij de vermelding modèle 1934 meestal weggelaten werd.
De vertaling is hier niet moeilijk:
Canon = kanon,
AC = anti-char = anti-tank,
de 25 = caliber 25 mm
modèle 1934 = ontwerp uit 1934

Het betrof hier een klein kanon, volgens sommige bronnen zelfs heel efficiënt, dat gemakkelijk kon meegenomen en verplaatst worden door de infanterie, getrokken door paarden of voertuigen. Er bestaan zelfs foto's waar dit kanon gemonteerd en getransporteerd werd op de side-car van een Gnome Rhone motor.
Normale bemanning van 3 man: chargeur - lader, pointeur - richter en een geschut overste onder de vorm van een officier of een gegradueerde.

De kit is eveneens een oude Heller uitgave, schaal 1/35. In dit geval maakt het deel uit van een tank kit vermits dit in een speciale uitgave bijgevoegd werd bij de Renault R35 tank die jullie later ook nog zullen tegenkomen.

attachment.jpg

De instructies maken deel uit van het algemeen plan maar beslaan slechts één pagina voor het kanon en één pagina voor de bemanning.

attachment.jpg

Decals voor het kanon zijn er niet en kanon en bemanning zijn terug te vinden op 2 sprues.

attachment.jpg

Waarom dit model?
In het boek "La Bataille des Trois Frontières" dat ik momenteel lees kom ik regelmatig foto's tegen van materiaal dat op de eerste dag van de Duitse inval al gebruikt en/of verloren is gegaan. Zo kwam ik ook een foto tegen van Duitse soldaten die poseerden bij 3 van dergelijke kanonnen die door de Fransen achtergelaten waren en na de gevechten door de Duitsers gerecupereerd werden. Van één dezer kanonnen staat bij dat die in een gracht was terecht gekomen en onmogelijk met mankracht alleen kon gerecupereerd worden. De beide bemanningsleden die getracht hadden het kanon te redden waren hierbij beiden gewond geraakt.

En, geef toe, het is weer eens iets anders...
 
Een leuk setje , kende ik ook weeral niet
Blij dat ik dat ook mag volgen
Suc6 ermee
Marc
 
Leuk klein tankje veel bouwplezier Erwin

Bij deze bouw gaat het wel enkel om het kleine kanon in de rechter bovenhoek.
De Renault R35 zal later gebouwd worden maar komt zeker aan bod.
 
Kan enkel zeggen dat dit kleinood een plezier is om te bouwen.
De witte plastiek van Heller is zelfs op bepaalde plaatsen mat gearceerd ten einde aan te duiden waar bepaalde stukken moeten verlijmd worden. Als je de leeftijd van deze kits en hun moules bekijkt, awel, d'er mogen er veel andere merken achter komen.

attachment.jpg

attachment.jpg

De loop, affuit en richtmechanisme steken in elkaar op een tijdspanne van enkele uren. Sommige stukken zijn heel fijn en de mondingsloop is zelfs open, je moet je niet bezig houden met uitboren.

attachment.jpg

Volgende stap is het aanbrengen van de loop en affuit op de benen van het chassis.
 
Hey,

Dju, dat gaat hier vlot zulle... ;)
 
Bedankt mannen.

Loop + affuit geplaatst op het chassis, schilden en wielen voorbereid en in grijze primer (Action) gespoten.

attachment.jpg

Alles nog in dryfit en eens een pose met de wielen.

attachment.jpg

In tegenstelling tot het idee " 't zal hier vlug gedaan zijn" gaan we nu nog een tweede identiek kanon bouwen.
Dit kanon steekt, net als bij de Renault R35, als aanvulling in een kit van een Hotchkiss R35 (dus nog een model in de pijplijn).

Reden hiervoor is het aantreffen van een foto waarop een regiment fier poseert met de kanonnen op de voorgrond. Het ligt zeker niet in mijn bedoeling om het volledige regiment na te bouwen doch wel om de foto als achtergrond te gebruiken. Speciaal aan de kanonnen is dat ze beiden anders geschilderd zijn, één in een unikleur, de andere in camouflage en dat is dus wat ik ook ga trachten te doen.

Wordt vervolgd.
 
Het lijkt of je de sleeparmen van het kanon zal moeten plamuren wegens sinkmarks. Voor de rest ziet dat er al goed uit.
 
De beide kanonnen zijn gespoten in Vert Olive Français van Lifecolor.

attachment.jpg

Morgen kijken om een camo patroon aan te brengen op één van hen.
Dat is ook de reden dat ik de voorste schilden en de wielen nog niet heb aangebracht.
 
De beide kanonnen zijn afgewerkt maar hebben geen camo patroon gekregen.
Ik was van plan een kleine opstelling te maken met deze foto op de achtergrond:

attachment.jpg

waarop de beide kleine kanonnen goed te zien zijn.
De soldaten behoren tot het 149 RIF (Régiment d'Infanterie de Forteresse), een eenheid die onderdeel uitmaakte van de Maginot linie. Op de foto is te zien dat elk kanon een apart camouflage schema heeft maar deze foto werd genomen enkele jaren voor Mei 1940 en tot nu heb ik in het boek dat ik nu lees nog geen foto gevonden van een dergelijk Frans kanon in deze kleuren.

Om die reden heb ik de beide kanonnen afgewerkt maar in een uni kleur Vert Olive Français.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hopelijk vind ik later enkele andere bruikbare foto's om een camo patroon aan te brengen op één van hen.

Wat mij betreft is deze bouw (voorlopig?) ten einde.
Het was een vlotte en aangename bouw van een kit die toch ook al niet meer tot de jongste behoort.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi gemaakt Erwin, kan ik ze bij de afgewerkte modellen zetten?
 
Heel mooi zoals gepresenteerd .
 
Hey,

Dat ziet er zekers niet slecht uit, mooi schietspul.....
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan