Hoofdsponsor

1/72 "France 40": Somua S35 [wip]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Hier zijn we met een 2de bouw in het project "France 40".

Ik heb deze maal Graeme de keuze gelaten bij het kiezen van een nieuw item in dit project en zijn keuze viel op het bouwen van een tank. Vermits ik er een paar heb uit die periode liet ik ook de keuze van de schaal en dit werd 1/72.
Reden: het is lang geleden dat ik nog eens een tank gebouwd heb en het is back to the roots met deze kleine schaal.

De keuze viel derhalve op deze oude Heller kit:

attachment.jpg

waarvan de instructies al even simpel zijn als bij de motor:

attachment.jpg

Er zijn 3 sprues en een set dropveters als tracks:

attachment.jpg

maar daar hadden we jaren geleden ooit eens een vervangsetje voor gevonden van het merk AKB Grigorov

attachment.jpg

Tracks in PE zal voor mij ook een primeur zijn.

attachment.jpg

Vuile boekjes zijn er onder de vorm van SteelMasters 100, 136 en 137 doch de 100 is het meest bruikbare.
Tevens is er nog wat info te vinden in de oude publicatie Profile AFV Weapons nr 36 doch dit betreffen enkel exterieur foto's in zwart/wit.

Stay tuned / Restez a l'écoute ....
 
Wat een raar ding , allee suc6 ermee dat zal wel lukken zeker
Marc
 
Ik zet mezelf in de volgmode vind dit soort Franse tanks wel leuk om te zien.
 
Erwin,

Je PE tracks moet je opwarmen boven een kaarsvlam en daarna gewoon laten afkoelen. De stugheid van de PE gaat eruit dan en ze zijn gemakkelijker te bewerken, lees te plooien rond de loopwielen.
 
Bedankt voor de tip Swaken, zal er zeker rekening met houden.
Lijkt mij echter wel dat AKB Grigorov er al rekening met heeft gehouden want daar waar de tracks moeten gebogen worden zijn er grotere tussenspaties.
Blijft in ieder geval spannend.
 
Bedankt aan de volgers, Steven bedankt voor de link en de opmerking.
Door deze link heb ik mij gerealiseerd dat ik een prachtig stuk referentiemateriaal over het hoofd gezien had namelijk dit boek:

attachment.jpg

waarin naast de geschiedenis ook een plan op 1/35 en 1/72 aan te treffen is:

attachment.jpg

Steven spreekt van een vervangset voor de koepel en ik heb de koepel uit de kit eens vergeleken met deze op het plan. Er blijkt wel degelijk verschil in te zitten maar er zijn nog verschillen te zien tussen het plan en het model.
Zo is er bij de kit een stuk nr 9 dat achteraan moet gemonteerd worden maar op foto's van Somua's is die niet te zien en ook het plan maakt daar geen vermelding van.
Juist achter de koepel zijn er bij de kit 3 luiken voorzien maar het plan toont er maar 2. Nochtans is dat derde luik wel degelijk zichtbaar op één der foto's van een Somua. Zelfs op de recente Heller 1/35 kit van de Somua is het derde luik aanwezig doch dat stuk achteraan niet.
Blijft dus beetje gissen en voor het gemak zal ik alles zo laten zoals het is in de kit, het is de verbouwing niet waard.

We waren nog maar net goed begonnen toen er zich al een probleem voordeed bij de romp.
De romp van de Somua was gegoten, iets wat later gekend zou worden als een "cast hull" bij de Shermans. Deze romp werd vervolgens met bouten vastgemaakt op het chassis bestaande in de kit uit 2 zijstukken, een bodemplaat, front en eindstuk.
De Somua verkrijgt hierdoor iets typisch aan zijn uiterlijk: de bouten zijn zichtbaar aan de buitenzijde en zitten in uitsparingen in de romp. Deze uitstekende deeltjes vind je in de kit terug zowel op de romp als op de zijstukken en dat wil dus zeggen dat deze goed moeten passen.
Maar, als ik de onderzijde volledig verlijmde zoals voorzien, dan kwamen deze deeltjes niet overeen met deze op de romp. Dus opnieuw en op een andere manier en dus deze maal de zijstukken mooi verlijmd met de romp. OK maar nu past de bodemplaat niet meer tenzij de zijstukken schuin zouden staan en dat kan niet bij een tank.
Om een lang verhaal van passen en herlijmen kort te maken werd uiteindelijk een beroep gedaan op een likje plamuur links en rechts om de boel bijeen te krijgen en te houden.

attachment.jpg

Hier kun je ook al een eerste stukje PE zien dat is aangebracht, geeft wel een meerwaarde.

attachment.jpg

attachment.jpg

De uitlaat met zijn speciale vorm werd ook reeds gemonteerd.

attachment.jpg

De koplamp staat mij niet aan en zal vervangen worden.

Wordt vervolgd...
 
Ik kan me wel voorstellen dat jij zo'n enorme bibliotheek hebt, dat je niet meer wist dat je een boekje speciaal over dit model hebt liggen. Het lijkt me wel, dat je voor die PE-set sowieso dingen zal moeten aanpassen...
 
Word meer een uitdaging zo te lezen.
 
De oude koplamp aan de rechterzijde werd uitgeboord, de rand werd verdund en een nieuwe lamp geplaatst. Ontbreekt nog juist een klein dwarsstukje dat de lamp beschermde.
Aan de linkerzijde diende een blokje aangebracht te worden maar uit referenties bleek dat dit een omhulsel was van een andere lamp. Daarom vervangen door een stukje rest PE.
Loopwielen geplaatst en hun beschermingen opgekuist.

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze jongen gaat nu naar het spuitkot voor een laag zwarte primer.
 
Gelijk een ander zicht zo.
 
Erwin, vooraleer hij in de verf gaat, kijk je nog eens naar de zijkant van de loop? Het lijkt wel of daar nog iets van een gietnaad te zien is. Voor de rest ziet het er goed uit.
 
Na de bemerking van Steven zijn de schilderwerken gestart.
De Somua werd volledig zwart gespoten met behulp van een spuitbus zwarte primer van Vallejo.

attachment.jpg

attachment.jpg

Op de foto's kan je zien dat ik de naad op de loop nog eens nagekeken heb.

Daarna werd hij integraal groen gespoten met de AB in French Olive Green van Lifecolor.

attachment.jpg

en na het drogen werd hij voorzien van enkele worstjes Blu-Tac om het groen te beschermen vooraleer de volgende kleur er op kwam. Bij deze behandeling kwam de loop echter los en deze zal slechts op het einde herplaatst worden.

Ik schilder de Somua volgens een camo schema dat reeds van in de fabriek toegepast werd. Dit moet typisch zijn voor Franse voertuigen en tanks want je leest dikwijls dat ze reeds in camo kleuren geschilderd toegeleverd werden aan de troepen. Er bestond dan ook een soort dichterlijke vrijheid bij het aanbrengen van deze kleuren.
Wat de Fransen echter wel goed voorzien hadden was dat de camo kleuren lichter werden naarmate ze hoger werden aangebracht op de tank. Je zal dus zien dat koepels voorzien werden van lichtgrijze of lichtblauwe stroken maar onderaan vond je meestal groen of bruin; dit in tegenstelling tot andere landen die meestal een uni kleur hanteerden.

Na het groen volgde een laag Lifecolor "Terre de Sienne Français", eveneens aangebracht met AB.
Maar nu komt het:

attachment.jpg

Het verwijderen van de Blu-Tac verliep niet zoals vroeger. De worstjes kwamen niet gemakkelijk los en bleven zelfs zo hard aan de beschermkappen van de loopwielen kleven dat deze mee los kwamen. Tevens bleef er overal een restant zitten dat er zeer koppig aan bleef plakken.
Toegegeven: mijn Blu-Tac is al veel jaren oud (denk dat ik het heb vanaf toen het gelanceerd werd), het is al meerdere malen gebruikt en hergebruikt en het lag niet bewaard in een van lucht afgesloten potje of zo maar het was nog altijd goed kneedbaar en handelbaar als vroeger.
Ook had ik geen beschermlaag zoals Klir over de eerste laag verf gelegd maar denk niet dat dit veel zou geholpen hebben.
In totaal is de Blu-Tac geen 24Hr op het model blijven zitten.

Zijn er nog mensen die dit reeds meegemaakt hebben? Hoe hebben jullie het opgelost?
Voor mij zat er niets anders op dan heel voorzichtig met een scalpel en een tandenstoker paneel na paneel aan te pakken en de Blu-Tac te verwijderen.
Op goed geluk af heb ik dan het allerlaatste vettige restant afgewreven met een stuk keukenpapier waarop ik enkele druppels white spirit had aangebracht met goed resultaat maar hier heeft meer het geluk dan het verstand gezegevierd.

Volgende stap zal het spuiten zijn van de koepel met een Lifecolor zandkleur "Chamois Français".
 
white spirit of terpentijn laten weken dat lost dat product op en de verf acryl blijft mooi zitten
 
Paar dagen stilgelegen wegens "geen goesting meer" en de oorzaak was deze jongen.

Had die mooi gespoten, wreed content dat mijn AB weer goed functioneerde, laten drogen, laag Klir er over, decals, goed drogen en afgewerkt met een laag matte Humbrol vernis uit een spuitbus. Hierna lichte pin wash en de demarcatielijnen tussen de kleuren aangebracht met een hele fijne zwarte stift.
Ik enorm tevreden over mijn werk, foto's genomen en boem, wat was dat? Volgens de foto's was de tank niet om aan te zien. Besloot om ze zeker niet te posten want de foto's die hier verschijnen tonen het model natuurlijk groter dan het is met alle gevolgen van dien.

Goesting over, 3 dagen modelbouw beu gelopen en 's avonds oorlogsfilms bekeken.

Vandaag echter de courage weer bijeen geraapt en de tank iets of wat verbeterd waar ik dacht dat het misschien toch iets beter kon door verdunde verf aan te brengen. Het resultaat lijkt mij toch iets beter en zal zo blijven.

attachment.jpg

De Franse roundel stak niet bij de decals uit de kit. Ik heb die aangebracht afgaande van tekeningen en foto's in mijn boek. De decal is een recup uit de spares box.

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zijn geen unit markings voorzien in de oude kit, enkel twee nummerplaten.
De tank werd dan ook geschilderd volgens een in de fabriek aangebracht schema.

attachment.jpg

Het is een klein ding en van ver ziet hij er beter uit dan in die uitvergrote foto's.

En dan de PE tracks.
Op aanraden van Swaken de tracks effe boven een vlam gehouden om ze meer bewerkbaar te maken en dat ging vlot. Daarna gespoten in zwarte primer en goed laten drogen. Het uitsnijden moet heel secuur gebeuren.
Eerst snij je het sub frame uit alvorens aan het uitsnijden van de eigenlijke track te beginnen.

attachment.jpg

Volgens mij begin je best met de track genummerd nr 2 want deze track is voorzien om over het voorste wiel te lopen. Zoals te zien op de foto zijn een aantal delen vast aan elkaar, dan enkele met spaties, dan weer een vast stuk enz...
Hier denk ik dat het verhitten boven de vlam de tracks geen goed gedaan heeft want de minieme verbindingen tussen de losse schakels zijn allemaal weg en je komt bij het uitsnijden met verschillende miniem kleine losse schakels te zitten waarvan je er best geen enkele kwijt raakt.

Nu zou je denken dat dit bij een tank geen probleem is ware het niet dat de Somua slechts enkelvoudige loopwielen heeft die op deze schaal met moeite 1 mm breed zijn en de schakels moeten dus in een fragiel evenwicht met CA lijm daarop geplaatst worden.
Ik zal blij zijn als ik 1 track per avond kan plaatsen.
 
De reden waarom het er van dichtbij niet goed uitziet, is dat er terug zwarte primer te zien is tussen de twee kleuren. Of is dat het gevolg van het retoucheren? Als die kleur daar niet hoort, dan kan je misschien beter proberen met een strook papier op rolletjes tape te maskeren. Dat zorgt ook voor een soft camo. In elk geval heb je nog een gele filter nodig. Het probleem van de blu-tac lijkt me aan een reactie met de Vallejo primer te wijten. Misschien was die nog niet helemaal droog en dan kleeft de gom er aan. Ik merk iets vergelijkbaars met kneedgom als die in contact komt met secondelijm, er blijft een laagje gom over dat wat moeilijker is om te verwijderen.
 
Steven ik begrijp wat je bedoelt maar dat is geen zwarte primer maar wel de zwarte demarcatielijn tussen de twee kleuren.
Die Franse tanks uit WO I en II hadden van die lijnen tussen 2 verschillende kleuren en dat maakt hun camo schema zo moeilijk. Op 1/72 zijn die zo fijn dat je deze slechts met een fijne stift kan aanbrengen.
 
Ah, maar dan had je dit niet met blu-tac moeten doen, gewoon afplakken met tape. Dus eerst zwarte primer, dan 1mm tape voor striping plakken (eventueel snijden tot 0,5), de groene kleur spuiten, onder de tape afplakken tot aan de volgende lijn tape (kan ook met maskol), bruin spuiten en alles er af.
 
Tracht te volgen wat er aan het gebeuren is want bleu tac durft wel een te goed te kleven .
Hoop dat hij afgeraakt zonder te veel stress.
 
Voor deze jongen zit het er op, kan er niets deftigers meer van maken.

Had al aangehaald dat de PE tracks loskwamen bij het uitsnijden en dacht dat dit goed op te lossen was maar niets was minder waar.
De grote stukken vinden gemakkelijk hun plaats maar de kleine individuele stukken springen weg naar alle kanten, het is een wonder dat ik er geen kwijt ben geraakt.
Wat meer is, de kleine schakels die over de ronde oppervlaktes van de wielen moeten komen staan op het PE fret uit elkaar en als je dat op die manier wil weergeven dan lijkt het alsdat de schakels onderling niet verbonden zijn en ze stuk voor stuk zweven. Vermits er geen reserve schakels zijn, zit je dus met openingen.

Komt er nog bij dat ze zeer moeilijk aan te brengen zijn over de PE tanden van het trekwiel.
Na het gevecht met de eerste track hoopte ik slimmer te doen door een fijne strook papier over de achterzijde van de tracks te kleven. Op die manier zouden ze tenminste meer grip hebben op de dunne loopwielen en hoopte ik dat bij het plooien over de grote wielen, ze zouden blijven zitten zonder er af te springen.
Dit systeem gaf uiteindelijk meer steun aan de tracks en de montage van de tweede track verliep iets vlotter maar het is zeker niets om met uit te pakken.

De PE tracks weglaten en vervangen door de oude dropveters was zeker geen optie, die zouden zeker niet gepast hebben en zijn trouwens niet vergelijkbaar met de reële tracks.

De eindfoto's al is het model zeker niet om over te stoefen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan