Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/48 Kinetic Su-33 Sea Flanker [wip] - Pagina 2
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 16 t/m 30 van 31

Discussie: Kinetic Su-33 Sea Flanker [wip]

Standaard

Bedankt, Lt.D.

Vooraleer ik de romphelften kon samenlijmen, moest ik de wielbakken rood schilderen. Er zijn plaatsen in die je anders niet meer kan bereiken omdat ze van binnen uit gespoten moeten worden. Het PE-onderdeel 29 had ik tijdens de bouw niet kunnen lokaliseren met de handleiding, dat is omdat er waarschijnlijk weer een onderdeel verborgen is op deze tekenplaat en in dit geval is dat een gesloten wieldeksel. Als het open geweest was, dan had dit stukje in de lucht gezweefd. Op de foto uit mijn boek, waar er een Su-33 met geopende luiken voorbijvliegt, kan je het duidelijk herkennen aan het uiteinde van de wielluiken.

Hier zit het stukje waar het moet zitten. Tot aan die rand moet het dus rood worden. Het spuiten is voorlopig gebeurd met Tamiya rood, ik heb de primer van Hataka nu wel in bestelling. Schaduwen zijn in Gunze roodbruin uitgevoerd.

Nu nog een plaatje van de vanghaakjes, hier is vandaag niets aan gewijzigd.

Standaard

Prachtig werk wat je hier laat zien Steven, mooi vliegtuig ook
    Bedankt en vriendelijke groeten
    Rudi 3290

Standaard

Kijk onze Steven is weer kruissnelheid aan het werken en we krijgen er nog uitstekende info bij

Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Het gaat hier inderdaad hard,

Mooie kleurtjes en geweldig detail

Grtz.

Luc

Standaard

Bedankt! We zijn weer een stapje verder, het landingsgestel is gebouwd. Het is erg gedetailleerd weergegeven, alles behalve de remleidingen zit er op. Helaas is de handleiding op dit punt wel erg misleidend, er worden onderdelen verkeerd aangewezen, nummers uit de verkeerde sprue benoemd of helemaal niet en het is haast niet te zien waar je welk onderdeel moet monteren. Dat kan je eigenlijk alleen door naar de volgende bouwstap te kijken of via foto's die ik nu van http://walkarounds.scalemodels.ru/v/...Su-33_details/ haal. Ik kende deze site al van de Kondensator (zie landvoertuigen) maar iemand heeft me de link getoond voor een Su-33. Mijn intuïtie vertelde me dat het onderdeel met het vraagteken niet van zijn gietnaad ontdaan mocht worden en de foto's bevestigden dit.

De wielen worden bij Kinetic gelukkig belast getoond. Er lopen een aantal fijne gietnaden over de poten maar voor de rest is opschonen minimaal. Het is ook zodanig opgebouwd dat de achterste wielpoten losgemaakt kunnen worden voor het spuiten. De voorste had er eigenlijk al vast in moeten zitten, maar ik heb hem zodanig aangepast dat hij er later in klikt. Ik ben wel te weten gekomen dat de voorste wielbak niet rood had mogen zijn, die moet blauw zoals de rest. Ik ga die dus terug even grijs spuiten volgende keer, zodat er geen rood doorschemert. De luiken blijven wel rood.

De vanghaak had ik beter ook nog niet gemonteerd, want hier is er wel een passingsprobleempje aan het rompuiteinde, dat mooi glad zou moeten zijn onderaan.

Ik heb dit voorbereid met twee stukken styreenplaat, die nog bijgeschuurd gaan worden.

De canopy moest dus nog geschuurd worden, want er zit een opvallende naad over het midden. Ik heb al een uur met een polijstpapiertje in de weer geweest en het begint nu de goeie richting uit te gaan. Ik ga wel nog wat met tandpasta verder om het terug glanzend te krijgen.

Vanmorgen was er ook een belangrijke bestelling voor de Su-33.

Hier zat de nodige thinner in voor Hataka, plus drie toevoegingen aan de kit.

De eerste was een vervangset voor de Alamo-raketten. Niet dat deze van de kit er veel voor moeten onderdoen maar het zit hem in de volledigheid en in hoe de fijne kantjes afgewerkt zijn.

Om te beginnen is er het resin lichaam van de raketten.

De lengte komt goed overeen met de raketten van Kinetic. Dezelfde onderdelen vind je terug over de romp, maar ze zijn opvallend anders uitgewerkt. Wat bij de ene vol is, is hol bij de andere en omgekeerd. De opvallendste verschillen zitten in de vinnen van de raket.

Doordat de vinnen bij Kinetic glad gehouden zijn, hebben ze onvermijdelijk een bepaalde dikte. Eduard koos er voor om een afschuining te maken aan de leading en trailing edges. Beide producenten kozen dus voor een niet volledig realistische aanpak, want dat zou betekenen dat de vinnen volledig uit PE hadden moeten bestaan, getuige de volgende foto van https://www.armedconflicts.com/SOV-R...0-Alamo-t10760:

Bij Eduard is er echter ook de tussenruimte onder de vin en een iets betere stuuras.

De voorste stabilisatoren zijn ook iets dunner uitgewerkt, er was er wel eentje losgebroken van het gietblok maar niet beschadigd.

De pylonen om de raket op te hangen zijn wel volkomen anders dan die van de kit. Ze zijn wat kleiner, maar dat zou kunnen komen doordat er verschillende evolutionaire types van Alamo-raketten bestaan. Zo te zien hebben deze pylonen ook de optische apparatuur vooraan die ik in mijn boek tegenkwam. Eduard had ook wel iets dat meer geleek op wat ik hier al in de kit gebruikt heb, maar de foto was niet scherp.

Er zitten ook een paar clearparts bij (2 spares?) en de uiteinden voor elke raket.

Wat echter de doorslag geeft om voor deze upgrade te kiezen zijn wel de bijgeleverde geschilderde PE-delen en zowat 100 decals. Er zitten meer stencils bij deze set dan er in de volledige kit van Kinetic zitten. Een groot aantal hiervan zal naar de pylonen gaan.

De handleiding is ook zeer duidelijk en de beschildering is hier ook vollediger, want er is wel meer kleur te zien dan het wit dat Kinetic aanraadt. Ik ben al begonnen om de vinnen te monteren.

Dan hebben we de ECM-pods, Sorbtsiya genaamd.

Deze zijn ook weer te vergelijken met die van de kit. Dezelfde details, maar volledig anders uitgevoerd.

Waar bij Kinetic de rivets ingedrukt zijn, zijn ze bij Res-kit opliggend. Dat lijkt me ook meer overeen te komen met wat ik op foto's zie, al kan dit bedrieglijk overkomen bij overbelichting.

Er zitten ook rivets aan de uiteinden, die ontbreken bij Kinetic. Wat je wel ziet, zijn fijne printlijntjes, alsof de master voor deze moule ge-3D-print is en dan afgegoten. Je zou dit dus licht kunnen schuren.

En dan nog een attribuut dat een mooie kleurtegenstelling zal toevoegen aan het model, een laddertje in styreen. Je moet het wel nog uit de sprue krijgen maar het kreeg verder een positieve review.

Standaard

De Dream Model thrust vector straalpijpen zijn nu gebouwd. Dit alles bestaat uit slechts een tiental verschillende onderdelen, maar veel daarvan zijn in 32-voud meegeleverd.

De plek waar deze straalpijpen straks worden geïnstalleerd, wordt hier nog wat bijgewerkt. Ik ontdekte op foto's dat de trailing edges aan de staart gestroomlijnd moeten zijn, wat niet echt het geval was.

We bereiden deze ingewikkelde PE-set voor met een sorteerbak. Veel van deze stukjes moesten eerst geplooid worden.

Voor het eerste type moesten er lichte plooiingen uitgevoerd worden, dit gaat vrij snel met de Mastertools plooibank.

Type twee moet alleen een rechte hoek krijgen, dat gaat sneller met een platte tang.

Types drie en vier hebben een ingewikkelder patroon, maar die worden straks op het stuk uitgelijnd.

Dan zijn er drie hoepels en een aantal straalvormige elementen.

Met een stukje gom worden de hoepels klaargezet. Vier stralen fixeren de boel.

Dat wordt uitgebreid naar 16. Belangrijk is hier dat alle stukjes helemaal doorgedrukt worden om straks een mooi ronde pijp te krijgen.

Even goochelen en we hebben er twee.

Nu worden de laatst geplooide elementen eerst geplaatst. Die zitten erg gemakkelijk.

Eén afgewerkt.

De tweede levert al een mooi plaatje op, maar we zijn er nog lang niet.

De volgende elementen zitten moeilijker, want je kan de uiteinden niet goed vastmaken aan de eerste serie. Goed aandrukken in het midden is ook belangrijk, anders zijn ze niet even lang.

Nu is de binnenkant afgewerkt. De overige elementjes zijn voor de buitenzijde.

Dit gaat weer sneller, want deze zijn iets kleiner, maar nu moet je goed het midden houden.

Drie van de vier seriestukjes zijn hier vastgezet.

Het laatste plooistukje past gemakkelijk over de vorige.

Het gaat zo snel, dat er grote druppels lijm over je vingers terechtkomen.

Dan moet er nog een mantel uit een groot stuk PE rond gerold worden. Dit is een verraderlijke fase, want er is weinig bevestigingsmateriaal. Alleen het laatste plaatje kan plat op het eerste gedrukt worden, dus heb je de neiging om hier een emmer secondelijm in te gieten.

De lijm loopt zo doorheen de pijp naar de achterkant, ik zal toch ergens een vingerafdruk moeten verwijderen. Je kan ook makkelijk vinden waar de mantel eindigt, dat moet dan maar aan de onderkant.

De binnenzijde ziet er nu zeer gedetailleerd uit ten opzichte van de kit.

Hier zie je dat de mantel in de kit een beetje doorbuigt naar buiten toe. Dat kan niet met de PE-set.

Dit kunnen we weer afkruisen op de to-do-lijst. Ik moet er wel bij zeggen, dat dit voorlopig de meest voldoening gevende PE-set uit mijn carrière was. Geen gevloek over wegspringende stukjes of onderdelen die niet blijven zitten. Alles past perfect. En de foto van de echte straalbuis rechtvaardigt het gebruik van deze dunne stukjes metaal.

(https://www.flickr.com/photos/thinki...n/photostream/)

Standaard

Inderdaad een hele verbetering .
    Mooi om te zien.
    Pascal

Standaard

Steven , machtig , knap om te zien hoe zo een motor in elkaar zit is wel een knappe uitvoering in dat P.E.
    Zeg Steven ik zie dat je veel buiten in den hof doet heb je geen last van wind , ik heb verleden week ook in de tuin gebouwd aan een model dat ik nog moet plaatsen maar het was om iets te doen hebben dat makkelijk weer weggelegd kon worden , maar af en toe stak er toch een stevige ruk wind op ineens op een kalme warme dag
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Jawadde,

Dat zijn mooie extra's.
    Vooral die straalpijp is de max

Grtz.

Luc

Standaard

Bedankt, mannen. Het is wel te doen om buiten te werken als je bepaalde voorzorgen neemt. Zoals geen losse papieren op tafel, geen deksels van dozen waar niks zwaars in ligt, en voor als de zon er wel is, geen verf of lijm in de zon zetten. Ik heb vandaag nog wat aan de raketten gewerkt maar ze zijn nog niet klaar. Er zijn een paar opties in de Eduard handleiding die ik moet onderzoeken, want veel uitleg krijg je er niet bij als er zo'n vraagteken staat.

Standaard

Dat is inderdaad een geweldig (mooi), ingenieus PE-werkstukje!

Als zoiets lukt, kan dat zeer therapeutisch zijn....

Gr
    Thiery

Standaard

Bedankt, Lt.D. Of het lukt, zullen we zien als alles samengekleefd is. er moest nog een stuk toegevoegd worden aan de binnenkant. Dit PE is wel voorzien bij Kinetic en het was een stuk moeilijker dan de straalpijpen.

Om te beginnen moet je deze onderdelen uit de plaat snijden. Doe dit met een ronde scalpel, zodat je niet moet schuiven met je mes. Kinetic zit er wel weer naast bij de instructies, want ze tellen maar twee van de drie onderdelen. Het is ook weer niet precies duidelijk waar je dit samen moet lijmen, ik heb maar voor de meest stevige constructie gekozen.

Deze twee hebben een halfuur gekost om te verenigen. Ik had zelfs de plooirichting verkeerd gegokt. Gelukkig is dit kwaliteit, geen enkel uitsteeksel is afgebroken.

Eentje is afgewerkt. Hoe je het PE vast moet kleven aan de turbine, is ook weer niet duidelijk, je kan niet anders dan het op de schoepen te lijmen wat ook weer niet de bedoeling kan zijn. Die verbinding zal je toch niet kunnen zien door van achteraan naar binnen te kijken.

De tweede heb ik voor 's anderendaags gehouden. Hier brak er een stukje af, dat er snel weer op gezet kon worden.

Zonet is er een laagje zilver over gespoten, net zoals op de binnenkant van de straalpijpen. Andere kleurtonen kunnen later nog toegevoegd worden.

De vleugels waren onderverdeeld in heel wat aparte stukken, die nu uitgehard zijn. Je kan de ailerons in uitgeschoven positie zetten, maar de hoek is bepaald door de aanzetstukken. Ik veronderstel dat ik met de straalpijpen open niet kan kiezen voor de opgeplooide vleugeltips?

Onderaan zijn vier pylonen voorzien. aan het belichte stukje kan je een probleem opmerken bij deze kit, er is wel wat sprake van sinkmarks op de platte vlakken. Weghalen lijkt me onbegonnen werk, want dan gaan de rivets mee weg en die zijn erg fijn.

Standaard

Prachtige update met de PE sets. De motor en motorinlaat zijn super.
    Lijkt me niet zo simpel maar het werkje werd mooi uitgevoerd.

Standaard

Bedankt, Airbus! Voor deze upload geen PE, alleen een simpel laddertje van Plusmodel.

Het is een eenvoudige spuitgietkit en daardoor ietsje overscale qua dikte, maar alle details zitten er wel in en het is stevig. Het zit ook verrassend snel in mekaar. Enige nadeel is dat er wat werk aan is om het schoon te maken, er loopt een gietnaad langs de hele lengte en de aangietpunten zijn nogal fors.

Even een dry-fit gedaan. Deze ladder kan zowel aan de cockpit als aan het linker staartvlak gekoppeld worden, maar achteraan zijn de aansluitingen afgedekt. Ik kan wel al meedelen dat de Reskit ECM-pods gedumpt worden. Ze zijn kwalitatief niet opgewassen tegen die van Kinetic. De uiteinden hebben de verkeerde vorm en de luchtinlaat binnenboord is afwezig, dus koop deze uitbreiding alleen als je kit er niet mee uitgerust is.

Standaard

Steven,

Ge zijt er weer nen koperen van aan het maken he..., maar toch mooie vorderingen die zeer zeker een meerwaarde geven aan dit.
    Die straalpijpen kun je inderdaad goed zien vandaar dat dit hier wel goed gaat komen.

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten