Hoofdsponsor

1/35 "France 40": Gnome Rhone AX2 [wip]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
We zijn vertrokken met het eerste item in het onderwerp "France 40" dat ik al eerder uitgelegd heb.
De werken aan de M43 liggen tijdelijk stil in afwachting van verricht spuitwerk en dus starten we met iets nieuws.

Groot is het niet, het is een Gnome Rhone AX2, een motorfiets van het Franse leger, 800cc zwaar. Kit Heller, schaal 1/35.
Ik heb de kit (of wat er van over was) gekregen omdat deze geen verkoopwaarde meer had wegens het ontbreken van de doos en van de decals.
De boxart betrof waarschijnlijk deze:

attachment.jpg

De instructies zijn heel simpel uitgelegd zoals we van Heller gewoon zijn, aan de ene zijde met tekeningen en aan de andere zijde in tekst.

attachment.jpg

Veel onderdelen zijn er ook niet, juist genoeg om U goed bezig te houden, alles op 2 sprues.

attachment.jpg

De info betreffende de motorfiets vinden we in het boek "L'Automobile sous l'Uniforme" en een beschrijving van de bouw van een dergelijke moto (doch van een ander merk) vinden we in

attachment.jpg

dat we dus als vuil boeksken gaan beschouwen.

Heller heeft ook nog een versie met zijspan van de moto uitgebracht. Mochten er leden zijn die dat nog liggen hebben en het kwijt willen mogen ze mij altijd contacteren.

Stay tuned.
 
Nice subject , not often seen, i think,you will do this one Justus ,
 
Dat wil ik volgen zo een oud kitje , dat wil ik eens zien wat dat word
Suc6 makker
Marc
 
Knap voertuig en volg.
Heb je wat info verstuurd ( email)maar weet niet of je er wat aan heeft.
 
Bedankt om te volgen en nogmaals bedankt voor de info Pascal.

Niettegenstaande een oude kit, heeft deze niet veel opkuis nodig maar zoals gewoonlijk bij motoren op deze schaal moet er veel op voorhand geverfd worden.

attachment.jpg

De grootste stukken hebben dus al een laag primer gekregen (spuitbus Action).
De voorvork steekt in elkaar en het voorwiel past er prima in bij dryfit.
Morgen gaan we het frame schilderen in French Olive Drab alvorens het motorblok te monteren.
 
Als die ambulance zo blijft tegenwerken zou het wel eens kunnen dat de Gnome Rhone eerder afgewerkt geraakt.

Stukken geschilderd en in dryfit:

attachment.jpg

Deze motor was uitgerust met een cardanas. Niettegenstaande de leeftijd van het model past alles goed.

attachment.jpg

Volgende stap: monteren van de beide framehelften en hopen dat de voorvork beweegbaar blijft.
 
Ik dacht eerst dat de wielen verkeerd moesten zijn, maar nu zie ik dat dat profiel inderdaad bestaan heeft. Het aantal koelribben op de cilinderkop zou wel dubbel zoveel moeten zijn, dat zal wat moeilijk geweest zijn om na te maken in die tijd.
 
Laatst bewerkt:
Die oude motors hebben toch hun charme hoor.
 
Het gaat hier vlotter dan bij de ambulance.
Toch wat extra's toegevoegd onder de vorm van leidingen van de cilinders naar de motor, ergens een stang bijgeplaatst, rem- en koppelingsleidingen, een extra handvat en uiteindelijk ook de uitlaat geplaatst.

attachment.jpg

Bij deze uitlaat stel ik mij wel enkele vragen want de foto's in mijn bezit tonen een ander type uitlaat op de meeste AX2's doch, hier gaan we technisch, die AX2s zijn dan wel van het RM type wat betekend dat zij een sidecar hebben waarvan het wiel ook aangedreven is (RM staat voor Roue Motrice, letterlijk "door een motor aangedreven wiel")
Verder heb ik ook gelezen dat dit type motoren in 2 grote batches geleverd werd en dus zou het kunnen zijn dat ik hier een motor van een vroege batch heb. om die reden heb ik de uitlaat gelaten zoals hij is.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan stel ik U nu voor aan Marcel Motard, de in de kit voorziene figuur van een estafette soldaat. Niettegenstaande de leeftijd van de kit is deze soldaat redelijk goed gedetailleerd, voorzien van een rugzak, pistoolholster en een geweer dat nog moet bijgeplaatst worden.

attachment.jpg

Noch de motor noch Marcel zijn afgewerkt, zeker aan Marcel moet er nog het één en ander gebeuren en zoals jullie onderhand al weten ben ik zeker geen figuurschilder maar ik heb hem er bijgeplaatst omwille van de kleuren van zijn motor uniform.
Tevens zijn in de figuur de "pattes de col" voorzien, wij noemen dat kraag emblemen, waarbij deze van Marcel geschilderd zijn in het zwart als teken dat hij behoort tot het RDP zijnde Régiment des Dragons Portés, vertaalbaar als Regiment Mobiele Dragonders.

In het boek dat ik momenteel lees staat de Franse inval in het Groot-Hertogdom Luxemburg beschreven als steun en tegenreactie tijdens de Duitse inval op 10 Mei 1940. Dit regiment werd hierbij ingezet aan de grens met Esch-sur-Alzette alwaar het tevens zijn eerste doden en gewonden te betreuren had. Het RDP was toen uitgerust met Gnome Rhone AX2-RM, motoren met sidecar maar bij de staf en estafettediensten zullen er ook ongetwijfeld solo's dienst gedaan hebben.
 
Hey E,

Dat ziet er toch niet slecht uit he..., zeker met die toevoegingen aan het motorblok van de kabels en stangen doet het een meerwaarde geven.
Prachtig stukje al...
 
Zeer leuk project! Uw extra toevoegingen zijn idd een meerwaarde maar zeer zeker ook de geschiedkundige uitleg. Top ik volg

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk
 
Mooi en vind de details toch wel ferm gedaan.
 
Wat mij betreft is deze afgewerkt op een retouchke aan de loop van het geweer na; iets wat ik pas op deze foto's ontdekt heb.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Op naar de volgende...
 
Zeer mooi en fijn afgewerkt.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk
 
echt iets a la Erwin knap weeral leuk om in het echt te bewonderen
Marc
 
Hey,

Inderdaad, een knap dingetje geworden... ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan