Hoofdsponsor

1/35 Hong 1/35 ZSU-23-4M/M3 Shilka [wip]

Bedankt, jongens. Het blijft steeds dansen op het slappe koord als je wacht tot de druppel secondelijm uit het flesje rolt, ik gebruik niet steeds een applicator.

Nieuwe toevoegingen vandaag: een aantal grendeltjes, een antenne, vier luiken en twee gereedschapskisten achter op de koepel. De PE-set begint nu wat uitgeput te raken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Deze update lijkt weinig, maar het heeft een paar uur zweten gekost om acht slotjes te maken. Ik zie nu zelfs dat ik er nog te weinig heb...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
De commandantskoepel van de Shilka van Hong heeft onderdelen die zo nauw in elkaar passen, dat de stukken barsten. Ik heb daarom eerst de barst gelijmd en ben dan beginnen schuren. Er kwam ook heel wat PE op. Het luik op de koepel heeft een gietfout waardoor er tweemaal een gelaste rand over een verschillend traject te zien is. Ik heb de binnenste daarvan weggeschaafd. Andere toevoegingen zijn te zien aan het luik achteraan de koepel.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Het blijft toch opletten geblazen met de instructies van Hong. Ze tellen soms wat raar.

attachment.jpg

De radar van de Shilka is de laatste grote bouwstap. Het detail blijft goed al vond ik twee sinkmarks die uitgedeukt moesten worden. Ik had ook niet gezien dat er een gat van 5 millimeter door de hull geboord moest worden waar deze radar vast zit. Dat lukt nog wel van boven af. Ik had eerst de ontbrekende vier slotjes op de gereedschapskisten afgewerkt, dit bleef toch een lastig klusje door de kleine onderdeeltjes.

attachment.jpg

Ik heb op deze radar niet al het meegeleverde PE van Voyager toegevoegd, omdat ik het ook niet in het boek terugvond. Het gaat hierbij om het verschil tussen de M en de M3-versie, al is dit helemaal niet duidelijk uitgelegd in de bouwstap. Een deel van de uitleg is uitsluitend in Chinees.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het stukje PE achteraan de radarkoepel zijn zes plaatjes die opeen gelijmd zijn. Daardoor wordt het wel wat te dik. Ik vermoed dat er nog ergens een stuk kabel moet komen.

Er is ook nog een plaat geplooid die de kanonnen afschermt. De bak links op het dak heeft drie vleugelmoeren gekregen.

attachment.jpg

Het enige dat nu nog over is, zijn de tools. Ik kan over de kleur beginnen denken.
 
Met 2 projecten tegelijk bezig? :)
Echt knap ... al die PE ... niet normaal. Benieuwd naar het eindresultaat!
 
Super die PE werken. Dikke chapeau Steven.

Greetzzz Modest.
 
Steven, ook al zegt het me niet veel al dat militair spul, en heb ik er 0.0 verstand van.
Je bent weer iets unieks aan het bouwen dat zelfs ik must vind om naar te kijken.
 
Bedankt voor de appreciatie, het is al tijd voor de laatste bouwupdate.

attachment.jpg

Er zitten in deze kit wel vijf schopjes meegeleverd, al kon ik er in de handleiding maar drie terugvinden op het model. Voyager gaat nog verder en voorziet zelfs zes stuks, waarvan vier in een enkele opstelling en twee in een gekoppelde stand. Ik houd het dus bij drie, waarbij ik wel de volledige upgrade uitvoer. De steel wordt vervangen door koperdraad. Ook de zaag, de bijl en de sleepkabels worden aangepakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

De schoppen worden op de voorziene plek geplaatst. De bijl blijft niet zo goed plat liggen op de fender. De zaag is ook volledig vervangen.

attachment.jpg

attachment.jpg

De sleepkabels worden ieder op hun plek bevestigd, al wordt er nergens verteld hoe lang die afgesneden moeten worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

De radar had zoals voorzien een kabelaansluiting nodig, die is gescratcht met behulp van het handboek. Nu zou de Shilka klaar moeten zijn om in de camo te kruipen.
 
Hey,

Dju, het ziet er een halve koperen uit...
Ben benieuwd naar de verfjas...
 
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De verf komt er aan. Na een grijze primer van Rust-oleum wordt de hull van de Shilka nu in Mr. Hobby nr.303 gespoten. De wielen zijn met de cirkelmal van Voyager eerst grijs en dan groen over de zwarte primer gespoten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik was de foto's van het primeren vergeten, die zijn aan de vorige post toegevoegd. Nu is de Shilka al geschaduwd en gehighlight, dus eert met een druppel Midnight Blue en daarna een scheut geel erbij. De tracks zijn besproeid met een mengsel van roodbruin en zwart.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Na een laag P+ konden de enkele decals er op. Op dit moment had ik door deze kleur nog de keuze tussen een Oostduitse of een Russische decalvariant. Ik vond de Duitse vlag er wel leuk op staan, dus die werd het.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
www.toadmanstankpictures.com
 
Laatst bewerkt:
Gaat lekker. Mooi projectje van een niet alledaagse tank!

Hoe moet ik dat highlighten zien? Lichtere kleur mengen en erg verdund airbrushen?
 
Bedankt, Frank. Wel daar spuiten waar je het licht wil hebben, dus concentreren op het midden van het paneel. En het is niet alleen lichter gemaakt, ook iets geler. Bij het schaduwen moet je dan weer de kantjes van de panelen hebben.
 
Bedankt, Frank. Wel daar spuiten waar je het licht wil hebben, dus concentreren op het midden van het paneel. En het is niet alleen lichter gemaakt, ook iets geler. Bij het schaduwen moet je dan weer de kantjes van de panelen hebben.

Omdat de zon alles geler maakt?
En spuit je dan meer verdund? Sorry voor de vragen, m'n volgend project zal een KV-7 worden :)
 
Je moet het niet extra gaan verdunnen, want het moet wel de donkerdere laag van het schaduwen overdekken. Maar hou er rekening mee dat je niet teveel geel toevoegt, zodat het effect niet overdreven wordt.

Wat de kleuren betreft kopieer ik even een geleerde uitleg die ik ergens anders deed:

Als je met schaduwen werkt , dan wil dat niet zeggen dat je er alleen zwart bij moet doen, maar je voegt ook een kleur toe die de toon doet verschuiven. Kijk eens naar deze bananen. Je weet dat de schil overal geel is, en je verwacht dat de schaduw van geel naar grijsbruin zou gaan, maar dat is niet het geval. Hij verschuift duidelijk naar roodbruin.

attachment.jpg

Bekijk nu deze bladeren. Is er maar 1 laag, dan zie je geel primeren. Komen er meer, dan verschuift het naar felgroen. Dat wil eigenlijk zeggen dat er blauw toegevoegd is.

attachment.jpg

Vandaar de keuze voor blauwgroen uit olijfgroen. Het is een fout die ik vaak zie, er wordt zwart gepre-shaded onder geel bijvoorbeeld, en je krijgt een verkeerde schaduwkleur. Dan zou ik eerder bruin pre-shaden.
 
Vandaag gaan we de wash eens bovenhalen.

attachment.jpg

Dit is een Donkerbruine wash voor groene tanks, van het merk AK waar ik ook mijn vorige washes uit gehaald heb. Het is een enamel wash, dat betekent een dag in de petroleumgeur zitten.

attachment.jpg

De hele tank wordt ermee ingesmeerd.

attachment.jpg

Na een uurtje wordt alles met een doek terug schoongeveegd.

attachment.jpg

Met white spirit kan de wash terug afgewassen worden, vooral op plaatsen die je met een doek niet kan bereiken.

attachment.jpg

De tracks, die ook met de wash bewerkt zijn, heb ik met een glasvezelpen behandeld.

attachment.jpg

De wielen zijn ook aan beide kanten in deze wash gezet. Het onderstel werd ook helemaal aangepakt nog voor deze vastgezet werden.

attachment.jpg

De radarkoepel was vorige week nog even in een grijze kleur gespoten en zonet heb ik een paar stukjes in metaalkleur gezet.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu even de voorlopige stand na de wash tonen, want de Shilka moet weer even recupereren van een paar gebroken veerbenen. Die waren vorige keer wel gelijmd maar ik heb er geen pin in gezet. Dat heb ik deze keer wel gedaan, dus zou het nu wel moeten houden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Een van de volgende stappen zal een laag matvernis zijn. Ik wil wel eerst nog de spatlappen zwart spuiten, want dat is er bij ingeschoten.
 
machtig , ook weer echt een tank met uw handtekening ( uw stijl van werken )
Marc
 
Bedankt, Marc, het is eens een andere kleur groen dan wat ik gewoon was, maar nu de tank vandaag afgewerkt is, gaat ze goed op in de rest van de collectie. Het is wat laat voor buitenfoto's, maar het presenteert ook wel goed op het tafelkleed. Nog even recapituleren:

attachment.jpg

De wielen zitten er nu toch allemaal op. Aangezien de track guards over de rand schuren, wat in het boek resulteert in een roestrand rond de wielen, wordt er met een potlood langs de randen gekleurd. De sleepkabels zitten nu ook op hun plek ingeklemd, maar het blijft moeilijk om zo'n roodkoperen kabel helemaal dekkend te beschilderen. Er zijn plaatsen waar hij wat openspringt en daar zie je dan weer koperkleur opdoemen. Dat wordt dan met een penseel dichtgekwast.

attachment.jpg

De spatlappen worden met tape afgeplakt en dan ingekapseld met gom. Zo kunnen ze alsnog NAVO zwart gespoten worden. Daarover komt een laag p+ en wat bruin om de wash na te bootsen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De kanonnen worden nu geïnstalleerd. Het moeilijke stuk werd natuurlijk de kabel voor de afsluiters. Die moest gespannen staan, maar hard kan je niet trekken aan zo'n dun koperdraadje. Ik had de kanonnen na het spuiten met een grijze spuitbus terug afgewassen met aceton. Dat kan je nog hier en daar wat terugzien aan een paar verfschilfers, maar het maakte de lopen toch terug glad zonder die sinaasappelhuid. Dan is er Tamiya Gunmetal gebruikt voor de kleur. Het plaatsen van de tracks was nog niet het eenvoudigste door de moeilijkheid van het uitlijnen van de pins tot in het inwendige van de tracklinks. De brandblusser en de reservetracks (ook twee Masterclub links) zijn dan apart gespoten en vastgekleefd. Er is nog wat gechipt met roestbruin maar dat is beperkt gehouden. Ik ga de eindfoto's nu maar bovenhalen, misschien morgen nog een paar in het zonnetje, als het er van komt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan