Hoofdsponsor

1/35 Hong 1/35 ZSU-23-4M/M3 Shilka [wip]

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.278
Als je de Shilka had, dan was je de pineut.

attachment.jpg

Je kon het er niet mee halen tegen MBT's, hij was niet snel genoeg en het ding zag er net uit alsof het van plastiek gemaakt was, met al die ribbels en aanhangsels. Dus de eerste indruk die ik er ooit van had in mijn oude kwartetspel was nogal laagdunkend. Ondertussen heb ik er wel wat meer over gelezen, zoals in de volgende handboeken:

attachment.jpg

(Modern Land Combat, D. Miller en C. F. Foss)

attachment.jpg

(A.F.V.'s of the World, J. Livesey)

attachment.jpg

attachment.jpg

(Tracked Firepower, J.Turner)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

(Mechanised Combat, C. Bishop)


(filmpje van een exemplaar in gebruik ergens in het Midden-Oosten, met een goeie indruk van het lawaai dat dit ding uitstoot, en dan mist er nog wel een van de vier lopen)

Ondertussen is mijn beeld wat bijgesteld en kreeg ik door dat het een heel interessant onderwerp voor een model op 1/35 kon worden. Alleen, het scheen niet zo courant te zijn in modelbouwland, alleen Dragon had er een paar dozen van die ook niet zo van denderende kwaliteit heetten te zijn, en in vroeger tijden bouwde ik voornamelijk Revell of Italeri, die hier blijkbaar hun neus voor ophaalden. Sinds enkele jaren echter is voor dit onderwerp de interesse opgewekt van enkele nieuwe kapers op de kust, namelijk de oosterse merken Hong en Meng, die in 2015 en 2016 respectievelijk beide met een eigen tool uitkwamen. Meteen laaide er een discussie op welke van deze twee kits de voorkeur kreeg: https://www.armorama.com/modules.ph...dex&req=viewtopic&topic_id=247771&ord=&page=1 (helaas is door de Photobucketmalaise deze link totaal van zijn charme ontdaan, als je op Google deze search doet, zie je hoe nuttig deze afbeeldingen waren: https://www.google.com/search?q=shi...AgQA w&biw=1745&bih=836#imgrc=DgTQbUoC6kR_LM. De schrijver van het artikel ging hier in tegen de mening van de auteurs die na het uitkomen van de Hong kit in de veronderstelling waren dat die van Meng het jaar daarna wel beter zou zijn; ze waren vooral ontriefd door de moeilijk te verwijderen sprue-aanhechtingspunten, de ingewikkelde tracklinkprocedure en de aankondiging dat Meng het interieur van het model wèl voorzien had van een bestuurderscabine. De fotoreeks in het artikel toonde echter dat keer op keer de details van Hong beter klopten met de fotovoorbeelden die aangehaald werden, zozeer zelfs dat iemand van Armorama veronderstelde dat de auteur vooringenomen moest zijn omdat er geen contra's van de Hong-kit getoond werden, en stelde dat je bij deze voertuigen niet met slechts 1 foto mocht vergelijken door de variaties in de productiewijze. De reden dat ik de kit van Hong hier ga bouwen, is dat die gewoonweg al een jaar lag te glimlachen in de rekken van Artobi, en het moment aangebroken was dat ik daar mijn tegoedbon mocht opgebruiken.

attachment.jpg

Geef toe dat het een coole boxart is, in een verrassend compacte verpakking, vijf centimeter smaller dan je van deze schaal gewend bent. Let ook op het laatste karakter in de titel, en bekijk dan de cover van mijn box:

attachment.jpg

Het bleek dat de typist van Hong de titel van het model fout had, gelukkig moest er niet veel aan veranderd worden.

attachment.jpg

Ik had ook nog een pakje besteld van Panzerfux, omdat die een van de enige waren die voor Hong (en voor een van mijn volgende projecten) een uitbreiding in stock hadden:

attachment.jpg

attachment.jpg

En dan gaan we nu over naar de gebruikelijke overzichtsfoto:

attachment.jpg

in de wetenschap dat er nog zeker één belangrijk item niet aanwezig is op de tafel, namelijk het volgende boek dat reeds onderweg is vanuit Engeland.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit boek kreeg ook een laaiend enthousiaste review ergens op het net en ik was nog niet vergeten dat ik me indertijd bij de bouw van de DANA van Dragon bekloeg dat ik de WWP-gids niet gekocht had, wegens interieurtekeningen die daar in zouden gestaan hebben. Het lijkt me ook een grappige coverfoto, maar misschien wat chaotisch als camo. Nu gaan we verder met de inhoud van de doos.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Tja, je ziet dat er bij deze tracklinks inderdaad veel kleine stukjes zitten. Gelukkig hoef ik me daar nu niet om te bekommeren, want in Veldhoven hadden ze dit in de aanbieding:

attachment.jpg

Ik besef wel dat er misschien weer geboord gaat moeten worden om die pinnetjes op hun plek te krijgen. Het zijn er zo mogelijk nog meer dan bij de Kondensator! Van het PE van Hong heb ik geen detailfoto, maar we gaan dit waarschijnlijk toch allemaal kunnen vervangen door een van de volgende Voyager frets:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De laatste foto toont ook de masking die je krijgt om de wielen mee te spuiten, altijd mooi meegenomen. Zelfs de sleepkabel wordt vervangen door een langer eindje gevlochten koperdraad. Dit alles heb ik uiteindelijk nog gecompleteerd met een kwartet gedraaide lopen van Aber. Op het eerste gezicht is er niks aan te merken op de loopjes van Hong, ze zijn mooi uitgehold vooraan en voorzien van plastic koelslangen. Ik heb dus de Aber lopen eens vergeleken met de plastics, dan duiken er wel verschillen op. Zo zij die van Hong zeker een millimeter langer. Ik moet nog uitzoeken wie nu correct is, want deze lopen waren eigenlijk voorzien voor Meng en Dragon. Dat zou in principe voor de correctheid geen verschil mogen maken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu wacht ik nog even af of de fotogids gauw in de bus valt. Er bestaat ook nog een koplampensetje van Voyager, maar dat leek me nogal duur, 8 euro voor wat in feite maar een tiental stukjes beschilderd PE zijn.
 
Laatst bewerkt:
Amaai Steven ge gaat ons hier weer voorzien van veel kijk en leesgenot , ook ik kijk er naar uit omdat dat beest het bestaan niet van kende
Allee maat suc6
Marc
 
Bedankt, Marc. We gaan hier vandaag eens aan beginnen. Ik heb mijn nieuwe boek al doorgelezen en het zal zeker van pas komen voor de bouw, al staan er veel details in van de binnenkant die in dit model niet afgewerkt werd. Ondanks Brexit en Corona is dit boek hier toch vrij snel geraakt.

attachment.jpg

De pakjesman had het boek door de brievenbus gepropt. Dat was niet zonder slag of stoot verlopen, gelukkig zat er ook bolletjesplastic in de envelop en was het boek alleen maar een beetje gegolfd, dat verdwijnt wel door tussen de andere boeken te zitten.

attachment.jpg

In het boek vind je heel wat verschillende voorbeelden, zoals Oostduitse, Egyptische en zelfs nog gebruikte Afrikaanse (Malinese) modellen zoals die op de cover. De omschrijving is ook erg nuttig en er zijn ook schema's van de interne structuur om te kunnen volgen wat je niet ziet op de foto. Op naar stap 1 nu.

attachment.jpg

Als we de hull eens goed bekijken, valt er wel iets raars op. Ik vreesde eerst dat de openingen voor de veerbenen niet allemaal goed uitgelijnd waren. De eerste en laatste opening aan de rechterkant leken lager te zitten dan de rest. Dat probleem werd gelukkig opgeheven doordat de diameter van die twee openingen een halve millimeter groter is, waardoor de onderste rand erg dun wordt. De diameter van de torsiestaven is echter allemaal dezelfde. Er zijn ook een paar van de veerbenen omgewisseld in de handleiding, let er dus op dat de hoek tussen de benen hetzelfde blijft en de halvemaanvorm aan het uiteinde van de torsiestaaf naar boven wijst. Ik geef ook de raad om daar de helft van af te snijden om te vermijden dat het been niet helemaal in de opening wil schuiven. Bij een van de twaalf poten was er ergens een blokkering en ik kreeg die er niet meer terug uit, ook niet door een gat van de binnenkant naar de torsieopening te boren. Die pin moest dus afgezaagd worden en de poot is zonder pin vastgelijmd. Je merkt ook dat er plaatsen op de bodem van de hull wit verkleuren door het aandrukken van de pinnen, dit is dus wat te dun gegoten.

attachment.jpg

Het linkerstukje van het transmissiehuis had een overtollige paspin, waarvoor geen corresponderend gat bestond. Die moest dus weg. Het zou later blijken dat een aantal paspinnen ook verkleind moet worden voor een optimale passing.

attachment.jpg

Als we de onderkant bestuderen, zijn er een paar verschillen links en rechts te merken. Blijkbaar zit de luchtvering links op het voorlaatste veerbeen en rechts op het laatste.

attachment.jpg

Het leek me belangrijk om met een lineaal te checken of alle wielassen op dezelfde hoogte zaten, aangezien van sommige de hoogteregelpin weggesneden moest worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

De idlerassen lijken me niet zo stevig en er is om een of andere reden moeite gedaan om deze draaiend te houden, terwijl de loopwielen dat niet kunnen. Waarom is de as hier voor de helft doorgekerfd, dit is vragen om een asbreuk? Ook is de hoek van de idlerpootjes niet duidelijk aangegeven, je zou ze 360 graden kunnen draaien. Ik heb ze dan maar op 90 graden gezet, maar dit moest meteen gelijmd worden, dus of dit op het einde ook past als de ketting er rond gelegd wordt, is niet zeker.

attachment.jpg

De wielen hebben zeer fijne details. Let op de inscriptie die aan beide kanten op het rubber voorkomt, dit is dus aan de twee kanten van het gietstuk en het past in twee millimeter! De wielen zijn de gebruikelijke Sovjet taartvormen/landmijnen en ze bestaan uit perfect in elkaar passende schijven. Ik moet alleen nog de centernaden weghalen.
 
Succes Steven met de bouw van deze tank.
 
Dankjewel, Bart, zal ik zeker nodig hebben. De wielen zijn nu geschuurd en kunnen makkelijk gedry-fit worden. Voor de sprockets en idlers heerst er verwarring in de handleiding.

attachment.jpg

Let er op hoe het kamwiel van de sprocket, A33, ook vermeld wordt bij het assembleren van de idler links op het plan, bij een onderdeel dat op de sprue geen nummer gekregen heeft ondanks dat het verschilt van A8. Op merkwaardige wijze is er ook een nummertje 51 aangegeven naast de kamwielen, maar daar is nooit een onderdeel bij gegoten. Je vindt dit nummer 51 of een nummer voor het onbenoemde deel ook niet terug op het sprue-overzichtsplan.

attachment.jpg

De kamwielen hebben wel wat detail gekregen, maar ik zag dat er nog een buitenste rand ontbrak. Ik wilde die er toch nog op hebben, maar met de losse hand valt dit onmogelijk te graveren.

attachment.jpg

Toch is er een eenvoudige oplossing voor dit probleem. Als je een cirkelsnijder gebruikt en je vult de ruimte in de naaf tijdelijk op met een plastic rondje, dan kan je de cirkel heel precies trekken.

attachment.jpg

Bij de vier kamwielen was de rand dus in vijf minuten toegevoegd. Daarna volgde de assemblage van de sprocket, waarbij er toch wat veel vrijheidsgraden mogelijk waren naar mijn zin. Je moet dus heel goed checken of alle vier de delen (2 kamwielen en 2 halve velgen) mooi op de wielas en op elkaar uitgelijnd zijn zonder paspinnen.

attachment.jpg

Ik wilde niet dat de sprockets vastgelijmd zouden zitten op de hull, omdat ik ook weer graag mijn Masterclub werkende tracks om de sprockets wil kunnen laten lopen. Ik heb dus even naast het plan een berekening gedaan hoe groot een as zou moeten zijn om tussen beide wielen te passen. Ik heb deze as gemaakt van een barbecuespiesje, ik moest die ook nog door de hull heen boren.

attachment.jpg

Uiteindelijk bleek een as van 77 mm exact te passen. Aan de voorkant zou mijn track dus goed aangespannen kunnen worden.

attachment.jpg

Aan de achterkant is dat een heikel punt, de idlers kunnen een paar millimeter naar voor of naar achter gekanteld worden door teveel speling op de klikverbinding. Misschien moet hier later lijm tussen gespoten worden. Het is onmogelijk hier een as tussen te zetten omdat er een kruk tussen zit.

attachment.jpg

Nu gaan we over naar de afwerking van de hull. Dit wordt een proces van lange adem, want er moet constant tussen de handleidingen van Hong en Voyager en de referentiefoto's heen en weer geswitcht worden om te kijken wie er het dichtst bij zit. Hier zie je weer een merkwaardigheid bij Hong, een deel van hun tekening is niet ingevuld en dit op meerdere bouwstappen. Blijkbaar is dit stukje ooit in twee delen ontworpen en is er later beslist dit samen te voegen op de sprue. Voyager vervangt al deze luchtaanzuigkleppen door dunner materiaal.

attachment.jpg

attachment.jpg

Bij die laatste was er dus ook een regengoot voorzien, al vind je die niet op alle versies van de Shilka terug.

attachment.jpg

Dit verluchtingsrooster is ook al in PE voorzien bij Hong, maar het is net iets fijner en realistischer voorzien bij Voyager, dat ook de inwendige structuur in PE heeft uitgevoerd, wat bij Hong in plastic met flash gegoten was. Let ook op het luik onderaan de foto. Daaronder zie je de aanzet voor drie scharnieren in plastic. Normaal gezien vervang je die volledig door de gevreesde Voyager-scharnieren. Ik zag dat Hong het aantal bevestigingsschroeven, 2 per helft, in orde heeft. Voyager heeft voor beide helften 4 schroeven aangehouden, wat alleen mocht bij de helft die je hier op deze foto nog niet ziet. Die hangt aan een dunne plaat, waarbij er dus 4 schroefjes per helft nodig waren. Als je het correct wil doen, mag je dus niet alleen van de instructies van Voyager uit gaan. Ik ga dus de PE scharnierhelften van Voyager op de plastichelften van Hong installeren. Wat je nog ziet rechtsonder is een probleem dat Hong wel lijkt te hebben, er zitten sinkmarks op plekken waar interne verstevigingen gegoten zijn aan de hull. Het zat ook op verschillende plekken op de zijkant, waar ik het opgevuld heb met secondelijm.

attachment.jpg

Je kon de slotjes op de luiken vervangen door PE, vooral om de zeskantpluggen mooier uit te laten komen. Alleen heeft Voyager die allemaal identiek geëtst, terwijl de voorste en achterste gespiegeld hadden moeten zijn. De achterste heb ik dan maar ondersteboven gemonteerd. Ook alleen te zien in de WWP-gids, omdat sommige slotjes daar los stonden.

attachment.jpg

Nog een paar sluitingen in PE op de sleepogen. Ze waren er ook wel in plastic, maar hier zie je nu ook het scharniersysteem.

attachment.jpg

En sluiten we deze keer af met iets geks, een grendel onderaan de tank, bij een luik dat met bouten vastgezet is. De Russen zullen wel weten waarvoor het dient?
 
Mooi werk weer Steven.
 
Al een mooie start!
Ik heb ooit een Shilka "live" gezien (dacht dat dit in Brasschaat was) en wat mij er van bijgebleven is, is dat deze tank veel kleiner uitviel dan ik aanvankelijk gedacht had.
 
Bedankt, Pascal. @Erwin: bedankt, nu ik dat naast een M24 zie, is de Shilka dan weer groter. Er zitten alweer drie dagen continu tracks pinnen op.

attachment.jpg

De tracklinks van Masterbox passen mooi rond de sprockets. Als ik ze moet vergelijken met die van de kit, dan is het detail op de loopvlakken iets geprononceerder en natuurlijk zitten de guide horns al op hun plek. Dat is meteen ook de zwakke plek van deze tracks. De horns zijn duidelijk het punt waar het metaal het laatst aankomt en er zijn er een redelijk aantal waar niet het hele uitsteeksel gevormd is. Dat kan gaan van een ontbrekend randje tot een totaal ontbreken van de horn. Ik besloot niet te kieskeurig te zijn en de niet al te beschadigde tracks gewoon in de ketting op te nemen. Er zitten er 210 in, met 420 pinnetjes uit een vreemd elastisch materiaal dat kan breken en dat toch aan mijn antimagnetische pincet blijft plakken. Het geniale aan deze pinnetjes is dat het niet gewoon stukjes draad zijn, ze zijn machinaal aangescherpt. Daardoor wordt het volledig onnodig om de tracklinks voor te boren. Ik zal niet zeggen dat ze er allemaal in schuiven als boter, maar dit gaat toch makkelijker dan de tracks van de Kondensator, die wel voorgeboord moesten worden. Er is wat opschoonwerk nodig bij zowat 80 procent van de links, waarbij je de contactvlakken moet ontdoen van een klein beetje flash dat net daar zit waar het klemt. Een pluspunt is dat je de links terug los kan maken omdat het kanaal door de hele link loopt. Met een boortje kan je dus beide pinnen terug uitduwen. Dat laatste bleek al snel nodig te zijn, want ik had naar vergelijking met de Kondensator gerekend op een vijftal surpluslinks en had dus al 100 links aaneengekoppeld. Dat bleek ruimschoots teveel te zijn. Ik telde eens na op een foto van een Shilka en daar zitten er maar 91 in een rups. Het was eigenlijk wel mooi meegenomen, want nu was het nog maar 82 te gaan voor de andere kant. Na een poosje lagen er dan twee dropveters te glimmen op de tafel.

attachment.jpg

Het bleek wel nodig om de guide horns wat te forceren door er een loopwiel tussen te laten rollen. Dit kan twee dingen betekenen, ofwel is de afstand tussen de guides te kort, ofwel heeft Hong de wielen te dik gemaakt. Het gaat wel nauwelijks opvallen dat die dingen vijf graden uit het lood staan, want ze hebben een bolle binnenzijde.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu gaan ze nog even terug de verpakking in, samen met de ongeveer dertig ongebruikte links. Ik heb nog wel uitgezocht welke daarvan de mooiste waren en heb ze omgewisseld met de lelijkste die al in de ketting zaten. Volgens mij weten de producenten dat er steeds een twintigtal mislukte links tussen zitten, en hebben ze daarom zo'n groot overschot meegegeven. Voor zover ik weet is er toch geen verlengd chassis voor dit onderstel, zoals bij de Kondensator het geval was, om nog een extra 15 centimeter aan track mee te leveren...
 
Na twee weekends een paar uur werk is er toch weer een stukje van de Shilka aangepast.

attachment.jpg

Hier zijn de voorste spatborden verwisseld. Ik moest het opzoeken, maar er zit aan beide kanten een ruimte in. Ik geloof dat ik las dat de linkse dient voor de brandstoftoevoer. Deze plaatjes moet je weer embossen over een plooilijn, maar dit gaat opvallend goed tegenover mijn vorige ervaring bij de Kondensator.

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna zijn er deurtjes gemaakt voor op die openingen, die je ook weer moet indrukken. Er zijn vier slotjes gemaakt voor deze deurtjes. De stroken PE die op de glacisplaat kleven, horen bij de kit. Je vraagt je wel af waarom dit dan niet vast gegoten zit op de hull, misschien is dit ook veranderlijk per versie. De houders voor de lampen zijn wel alle drie vervangen door Voyager. Je ziet ook nog net iets uitsteken achter de lampenconsole, daar zit ook een PE mesh dat een ander PE-stuk uit de kit vervangt.
 
Weeral prachtige werkzaamheden he je zal ook blij zijn dat die tracks gebouwd zijn he zo een geduld werkje amaai maar het loont zich wel
Doe rustig verder , ik volg wel
Marc
 
Bedankt voor de reactie, Marc, het was inderdaad een opluchting. Er is terwijl geregeld wat aan de Shilka gebeurd. Alleen zijn het zulke kleine dingetjes dat je niet meteen veel ziet veranderen. Daarom nu wat foto's die de vorderingen tonen. Ik wil eerst de hull af hebben vooraleer ik aan de turret begin, maar het is veel werk.

attachment.jpg

De koplampen werden volledig herwerkt met PE klemmetjes. Er bestaat ook nog gekleurd PE voor de glaasjes, maar dat vond ik van het goede teveel.

attachment.jpg

attachment.jpg

De lampen worden op PE steunen gezet. De vizierglaasjes worden ook voorzien van meerdere PE-onderdelen, zoals vleugelmoeren, klemmen, ruitenwissers en een afdakje. er zijn drie van deze glaasjes, maar ik vond voorlopig maar PE voor twee. Ik hoop dat ze het derde niet vergeten zijn, want dat heb ik ook al gekortwiekt. De linker koplampen rechts op de foto zitten door de upgrade wat dicht op elkaar, eentje heeft hier een wat verplooide steun die ik nu al teruggeplooid heb.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik bewaar het model nu op een tijdelijk kadertje met een minimum aantal wielen om wegrollen te voorkomen. De wielen rollen namelijk goed en vallen ook gemakkelijk van de as. Hier zie je nog twee extra roosters in PE, het tweede hangt schuin voor de turbine-inlaat. Je kan de vorm van het luchtkanaal volgen boven op de tank. Deze turbine regelde het draaien van de turret. Ik heb per ongeluk een gat gestoken in dit mesh, maar dat zorgt voor nog meer realisme. Het deksel voor de uitlaat heb ik net gebouwd, er zou nog een as in moeten komen maar op de enige foto die ik hiervan in het boek zie, is die as er niet en zijn er twee stukken buis gebruikt. Ik ga nog wat foto's bekijken, maar het is helaas alleen te zien als je op een ladder staat omdat er nog een steunplaat voor de detrenching log voor komt.

attachment.jpg

Er zijn steunen toegevoegd om de sleepkabel aan te hechten. Verder zitten er kettingen aan de poortjes, maar een daarvan is blijkbaar terug losgekomen. Gelukkig heb ik nog ketting genoeg.
 
foto

Fijn werk Steven,ik geef je hier twee foto's ervan gemaakt juist voor de auteur van u aangekocht boekje begon met foto's te maken één van mijn jobs was het begeleiden van die man. hopelijk heb je er iets aan. cargo

attachment.jpg


attachment.jpg
 
Bedankt, Cargomaster! Staat er dan zo eentje in Brasschaat of is dat ergens anders?
 
Daar bevindt hij zich nu er is tussen mijn tijd daar en nu al veel gebeurt in het leger museum maar deze staat in Brasschaat.
 
Vandaag vergat ik het model mee te nemen naar de bouwplek, dus ben ik maar begonnen aan de nog niet gebouwde onderdelen. Ik besloot dat het tijd was voor een belangrijke stap, de geschutsinstallatie.

attachment.jpg

Dit is de handleiding van de Aber set met vier gedraaide lopen. Je moet dus eerst de plastic lopen uit elkaar halen. Qua detail doen die weinig onder voor de lopen van Aber, want die waren ontworpen voor de oudere kits van Dragon. De metalen lopen zijn wel dieper uitgeboord en er komt uiteraard geen gietnaad op voor, al is er wel iets van een afplatting te bemerken aan een zijde als je goed kijkt.

attachment.jpg

Ik heb eerst de gun cradles gebouwd. Die moeten goed uitgelijnd worden, want er zitten niet zo'n goede of geen locator pins op de onderdelen. De uitwerpbuizen voor de hulzen zijn aangescherpt met een rond scalpel. Links zie je een Aber loop naast de vier identieke plastic stukken. Bij de Aber loop is er een inkeping voor de bevestiging van de waterkoelingsslang.

attachment.jpg

Nadat de slang verwijderd is, moet ook de kulas van het kanon gesneden worden tot iets voorbij de loop. Dan moet er een gat in geboord worden voor de paspin van de loop, keurig in het midden.

attachment.jpg

Dit moet identiek worden aan de oorspronkelijke plastieken loop. Gelukkig kan je de pin buigen als je wat scheef geboord hebt.

attachment.jpg

De vier lopen zijn klaar. Ik moest ze zelfs niet lijmen, ze blijven door klemming zitten.

attachment.jpg

Dat alles was een peulenschil bij wat me nu nog te wachten staat. Er is een systeem van vier klepjes die de lopen afsluiten als er niet geschoten wordt. Aber heeft dat alles tot in detail uitgewerkt, maar er moeten stukken met een fijne draad aan elkaar geregen worden en dit is al moeilijk om voor een exemplaar te doen (en het moet maal 4). De gedraaide dekseltjes die je ziet, moeten met dat beugeltje uitgelijnd worden in het houdertje aan de spanbandjes en dan moet de draad geregen worden door vier minieme gaatjes die in het metaal geëtst zijn. Dat kan onmogelijk in een beweging, dus gaat de draad eerst eenmaal door de spanband, dan door de twee beugelgaten en kan het geheel tenslotte uitgelijnd worden om het vierde gat te rijgen. Met wat lijm wordt het uiteraard nog erger, maar de klepjes moeten wel open blijven als we willen zien dat de loop uitgeboord is.
 
Ja man,

Dat ziet er al heel indrukwekkend uit.
En wat een berg PE :wow:

Grtz.

Luc8)
 
Bedankt, Lucske. Ik denk dat we nog maar in de helft van het PE zijn, want de koepel heeft ook nog wat.

De dekseltjes zijn uiteindelijk vastgezet op de lopen zonder metaaldraadje in de scharnier, wat toch een paar uur aan gekkenwerk bespaard heeft.

attachment.jpg

Ik heb ook een nieuw kaartje voor de camera gekocht, wat meteen ook betere foto's oplevert. Hier zijn de kulassen aan de kanonnen gekleefd. Die hebben wel wat detail maar ze moeten toch goed uitgelijnd en schoongemaakt worden. Ik vind de bevestiging van de loop niet zo strak, hij kan nog naar links of rechts wiebelen dus je moet het goed laten uitharden.

attachment.jpg

Het is nog mogelijk om de kanonnen uit het model te laten tijdens de assemblage van de affuit. Die blijft beweegbaar zonder lijm. Op de volgende foto's is goed te zien hoe bij Hong het interieur van de munitiemagazijnen wel uitgewerkt is, maar er geen munitie voorzien is, zodat er weinig aanleiding is om deze compartimenten open te presenteren.Vier gebogen plaatjes met patronen in halfreliëf zouden veel meer cachet gegeven hebben aan deze optie. Verder wordt het ook onmogelijk gemaakt om de munitie tot aan de kanonnen te laten lopen, want er zijn geen openingen tussen de magazijnen en de invoer van de kanonnen. In het boek zijn daar grote gaten voorzien om in elke elevatiestand de aanvoer mogelijk te maken, hiervan is geen spoor op het model, je vindt enkel een platte plaat. Die had ik uiteraard al op zijn plek geplakt toen ik dit ontdekte. Je ziet hier nu niet zoveel van terug door de afdekplaat die boven de kanonnen komt, maar het maakt het voorzien van een upgrade voor dit model wel moeilijk; deze platen zijn toch bijna 10cm².

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik zal voor het schilderen wel nog even moeten checken hoe de aansluiting van de koelwaterslangen geregeld moet worden. Ook de kabel voor het openen van de deksels zal achteraf gemonteerd moeten worden op elke loop.
 
attachment.jpg

Er is nog verdergewerkt aan de hull. De achterkant moest nog voorzien worden van heel wat PE aanhangsels. Hier zie je een afneembare paal, waarschijnlijk de detrenching log om de tank uit een gracht te krijgen als hij zich vastrijdt. Er moesten een aantal kettingen aan komen en het moeilijke was om die gespannen te laten lijken. Er zijn nu ook PE spatlappen aan de achterkant.

attachment.jpg

Bovenaanzicht waarbij je de geplooide platen ziet om de paal in te leggen.

attachment.jpg

Daarbovenop komt deze scharnierende plaat, waar je een camonet aan zou kunnen hangen met alweer een arsenaal aan kettingen. Je kreeg bij Voyager ook een plastic staafje om aan het uiteinde te kleven, maar in mijn referentieboek bleek dit hol te moeten zijn, want het is een omgeplooide lip aan de plaat. Ik heb het dus vervangen door een messingbuisje van 0.5mm diameter. Daarboven zie je de scharnierhelften die ik ga gebruiken aan deze plaat. De andere helft was correct in plastic en fout bij Voyager door de gebruikte klinknagels.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier zit de plaat op zijn plek met een dry-fit, waarbij de juiste positie van de buitenste twee scharnieren bepaald is.

attachment.jpg

Aan de flanken moeten dan ook nog twee treeplanken bevestigd worden. Ik heb zelfs niet genoeg kettingen over in de PE-set door onduidelijkheden in de instructies. Deze tank moet ongelooflijk rammelen op een oneffen terrein.

attachment.jpg

Ik ben nu ook de koepel aan het uitbouwen. Hier nog een laatste blik op de binnenkant voor die dichtgeplakt wordt. Gelukkig is hier niet al te veel werk in gestoken.

attachment.jpg

Twee gereedschapskisten op het dak werden ook vervangen door Voyager. Ik ben nog wel bezig met de 8 slotjes die elk uit 4 elementen bestaan.

attachment.jpg
 
Ziet er weer strak uit, ook de kettingen. Iets te fijn werk voor mezelf maar kan er wel van genieten zo :)
 
Je bent echt een PE specialist intussen en dat is duidelijk te zien.
Mooi
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan