Hoofdsponsor

1/72 D-day Dio 1/72; Atlantic wall, D-day minus 1 [wip]

Amai Beyond, je maakt er geen half werk van, zo'n knappe deur, en dat in die schaal !
Inclusief scharnieren, en verdorie nog een kleiner deurtje erin ook.

Het hoofdje, zeker goed dat je dit vervangen hebt. Niet onbelangrijk detail.

Groeten van GUnit.
 
Hallo gasten,

Ja, dat ziet er hier inderdaad heel mooi uit. In verband met de 'gaten' aan de zijkant van de bunker kan ik het een en ander vertellen. Normaal gezien zitten deze steeds achteraan de de bunker en dienen voor het verluchtingssysteem. Als je in verschillende bunkers binnen gaat kun je, ja nu nog altijd, de verluchtingssystemen aantreffen met de verschillende filters binnenin. Deze staan meestal opgesteld aan de toegangsdeur van de verblijfsruimte binnenin.
Meestal werkte men met overdruk binnenin om een mogelijke gasaanval te kunnen weren, het gas trok dan naar buiten toe omdat de druk binnen groter was dan buiten, vandaar dat de meeste bunkers voorzien zijn van een gassluis. Uiteraard zijn er verschillende 'gaten' in bunkers voorzien. Bovenop de bunker heb je verschillende gaten die aangesloten zijn met de onderste, en ja, als je een granaat binnen laat vallen komt die er onderaan terug uit. Dit heb ikzelf uitgeprobeerd in Normandië, maar dan met een steentje.
Bij die 'gaten' in de bunkers zijn veel verschillen, zo zijn de ovale openingen te vinden in bunkertype van de 500 reeks en ronde openingen in de bunkertypes 600. Bij een 501 tref je 1 enkel gat aan, bij een 502 tref je er twee aan, de ovale he. Bij een 621, personeelsbunker, tref je 4 openingen aan, bij een 622 tref je 6 openingen aan. Beiden hebben uiteraard ook een andere indeling binnenin. Indien interesse, kan ik hierover meer vertellen zulle.
Voila, hopelijk is het mysterie over de 'gaten' wat uitgeklaard.
 
Bedankt Swaken voor de interessante toelichting.
Ik had dus een juist vermoeden dat het om een of andere afvoer ging...
Jammer dat deze nu aan de zijkant zitten, maar ik denk het zo te laten...
Teveel werk om alles opnieuw te maken of te veranderen, en te weinig tijd :(

Volgende keer weet ik dus beter ;)

Verder nog een kleine update van het Atlantic front, en tegelijkertijd een waarschuwing aan de geallieerde vliegers...

Vanaf heden is er een permanente bewaking aanwezig op het dio :P
Hier dan twee foto's als "bewijs" :D
DSC04320.JPG
DSC04312.JPG

Grtzzzz,
Beyond
 
Laatst bewerkt:
Hey Beyond,

Geen probleem man, de Duitsers noemden dit een veldconfiguratie of een sonderconstruction. Laat ze maar gerust zitten, het zal geenéén er op letten dat ze verkeerd zitten, en daarbij, als ze voor u goed zijn, zijn ze dit voor ons allemaal dan.
Schoon werk dat je doet, ik zit er sterk op te denken om ook zoiets 'nen keer' te maken.
 
Er is nog plaats om mee te doen met de groepsbouw hoor... ;);),
en het is zeker nog niet te laat ;);)

Grtz, en bedankt voor de complimenten :)
Beyond
 
Nog een vraagje aan allen:

Heeft er iemand toevallig referentiefoto's, bouwbeschrijving of andere nuttige info over de 37mm afweergeschut?
Zou de mijne wat willen opwaarderen, maar ik vind niet direct deftige foto's op het www ...

Bedankt op voorhand ;),
Beyond
 
Mooi werk Beyond :),

Dat ventje met die verrekijker doet me aan de film "The longest day" denken, aan majoor Pluskat die vanuit zijn bunker met zijn verrekijker de invasie vloot ziet :

YouTube - Auf mich zu direkt!!!

Vooral het telefoongesprek met zijn overste is een echte klassieker geworden :

Pluskat! Pluskat, hören Sie mich? Was ist denn mit Ihn? Pluskat was ist los da?

Sind Sie Tauf! Können Sie nicht... Verdammt noch mal! Können Sie nicht selbst hören! Ja, wir liegen unter beschoss. Jawohl, beschoss! Die fünftausend Schiffe, die die alliierte gar nicht haben können, wie Sie meinen. Sie haben se, jawohl, sie haben se!

Groeten, Pascal
 
Beyond, ziet er al heel goed uit, en die uitkijk is zo één van de details die het af zullen maken!
Wat die '37mm' betreft, zal ik je een beetje in de juiste richting sturen:
De Duitsers gebruikten nooit mm om hun kalibers aan te duiden, maar cm:
8.8cm FLAK, 7.5cm PAK, en dus ook 3.7cm FLAK
Als je die laatste als zoekterm gaat gebruiken, zal je hoogstwaarschijnlijk heel wat meer foto's vinden. Vergeet bij het zoeken ook niet dat er meerdere types bestaan! vb 3.7 cm FLAK 36, 3.7 cm FLAK 43 etc. Op Wikipedia kan je zo al 4 verschillende suffixen (verwijzend naar jaar van oorsprong) vinden!
Ik heb thuis nog technische tekeningen liggen van een 3.7 cm FLAK, alleen weet ik niet de welke, zal eens moeten zoeken volgend weekend.
Alleszins, veel zoeksucces!

Johan
 
Laatst bewerkt:
@Pascal, leuk filmfragment :laugh::laugh:
En dit was inderdaad een beetje de "sfeer" die ik wou bereiken ;)

@Klein Lowietje,
Alvast bedankt voor de link, is een zeer interessante site :)
En ook voor de opheldering van de mm's en cm's...
En inderdaad, die zoekterm met cm had ik al eens gebruikt,maar helaas niet veel wijzer van geworden :(

Maar om even wat duidelijkheid te scheppen, hier een foto van de 3.7cm Flak die ik hier staan heb en wil gebruiken
1-087.JPG

Volgens mijn laatste opzoekingen zou het gaan om een 3.7 cm Flak 36/37 L/98 (welke juist van de twee vind ik niet ...:huh:)

Mocht er iemand van jullie meer info hebben.....ik zou je heel dankbaar zijn ;)
Een bouwbeschrijving op grotere schaal? of tekeningen....
Thanx

Grtzzz,
Beyond
 
Laatst bewerkt:
't Is inderdaad een Flak 36/37, de L98 slaat op de loop, en die was hoogstwaarschijnlijk bij zo goed als alle 3.7cm FLAK hetzelfde.
Of het een 36 of 37 is, kan je enkel zien aan het vizier, en hier lijkt het op een 36.
Is dit de Revell/Hasegawa 3.7cm van op de SDKFZ 7? Denk dat ik die ook ergens heb staan, leuk ding, en kan precies, als je de juiste info vindt, een tof upgrade-projectje worden! Ik zoek alvast verder!

Johan
 
Het is inderdaad de Hasegawa kit uit vroegere jaren
001.jpg

Alvast bedankt voor het gedane opzoekwerk, Klein Lowietje.

Dus met deze info, mijne heren modelbouwers, mocht er iemand van jullie meer info hebben, of weten waar ik er kan aan geraken......;)

Grtz,
Beyond
 
Laatst bewerkt:
Beyond,

Aangezien je toch van West-Vlaanderen bent, een kleine tip voor zover je het nog niet wist...

In Oostende kan je WO2 bunkers van de A-Wall bezoeken 8)

Zo kan je wellicht nog wat meer ideetjes opdoen om je project verder af te werken.

Heb je er ook al aan gedacht om eventueel kleine putjes in je "beton" van de bunker te maken? Zo kan je bijvoorbeeld inslagen van kleine bommen nabootsen aangezien de A-Wall regelmatig werd gebombardeerd in de dagen voor D-Day.
 
Heb je er ook al aan gedacht om eventueel kleine putjes in je "beton" van de bunker te maken? Zo kan je bijvoorbeeld inslagen van kleine bommen nabootsen aangezien de A-Wall regelmatig werd gebombardeerd in de dagen voor D-Day.

Wel aan gedacht, Mythos, na eenzelfde hint van Modelengeneer, maar nergens met zekerheid info terug gevonden van bombardementen op de A-wall vóór D-day...
Enkel een propagandafilmpje, maar deze moeten altijd met een kilo zout genomen worden :laugh:
Volgens de info die ik ter beschikking heb, waren er meer bombardementen in Duitsland zelf, om de oorlogsmachines stil te leggen of het materiaal te beschadigen.
Ook de trein-infrastructuur werd flink aangepakt om bevoorradingen allerhande te verhinderen....
Nergens met zekerheid iets over de A-wall :(
Wellicht om niet te veel prijs te geven over de mogelijke plaats van de landing ???
Mocht jij meer info hebben, laat het gerust weten ;)

Wat Oostende betreft, ik wil dolgraag eens op bezoek, maar dit moet mogelijk zijn met het gezinsleven, wat niet altijd zo evident is :P

@Erwin, bedankt voor die link naar het bunkertje, ziet er mooi uit, maar voor mij niet meer nodig...
Misschien dat er iemand anders een idee voor heeft ;)

Dank aan allen die reageren en info en/of commentaar geven.

Vriendelijke modelbouwgroeten,
Beyond
 
Beyond is z'n Atlantik Wall aan het bewapenen. Ik kijk erg uit naar het totaalplaatje. Er zal heel veel te zien zijn, nu weer een stukje luchtafweer. Als je dit net zo afwerkt als je kanon in de bunker, zal het weer een feestje voor het oog zijn. De andere staat trouwens prachtig (en nog zichtbaar !) opgesteld in de bunker. Blijf de camo erg mooi geslaagd vinden ! Tot later Beyond ! GUnit.
 
Bedankt GUnit. :D
Zulke woorden zijn steeds een hart onder de riem...

Vandaag (voor de eerste maal :wacko:) wat geëxperimenteerd met pigmenten...
Zal er niet veel woorden aan vuil maken, hier enkele foto's:
DSC04333.JPG
DSC04338.JPG

Bij de tankversperringen heb ik de linkse anders gedaan, maar daar ben ik niet zo tevreden over, dus deze wordt nog aangepast...
Over de poort en de luchtafvoeren ben ik redelijk tevreden, maar geef gerust wat feedback als het volgens jullie beter en/of anders kan (remember, mijn eerste ervaringen... ;) )

Grtz,
Beyond
 
Laatst bewerkt:
Die zien er goed geroest uit, net zoals het hoort. De linker idd nog even op de rest afstemmen. Het pigment plaatsen kan op vele manieren, maar het ziet er goed uit ! GUnit.
 
beyond ik ben echt geen dio exspert maar wil tog iets zeggen :D
voor je deurtjes zijn de scharnieren erghard veroest wat op zig niet erg is maar als er zoveel roest aan de scharnieren hangt is de verf van de deuren ook meestal afgeblod. hoe je dit kan aan pakken weet ik ook niet maar mischien weten de andere hoe het wel moet. en ik mis vooral de handvaten aan de deuren .
mischien ook een paar dicals van een doodskop of bliksemschicht kan ook al iets meer doen op je deur. en vanonder lekker wat slijk tegen spetteren.

:D lol versta me niet verkeert ik vind het mooi gedaan en kan het zelf niet beter .
 
Bedankt Amazone voor je reactie.

Je hebt gelijk wat de deurhendels betreft, en deze zullen zeker geplaatst worden, was er eigenlijk al mee bezig... ;)
Voor de afgebladerde verf aan de deuren, zeer goeie tip, deze had ik over het hoofd gezien, maar zal nog eens deftig nadenken hoe ik dit het best kan doen...:huh:
Modderspatten aan de poort komen er zeker nog op, maar pas in een later stadium van de bouw, als ik de grond ga afwerken...
Ook de tip van de decals is een goeie, hoewel ik niet zeker weet welke afbeelding er zou gebruikt zijn :s
Als er iemand wat meer info heeft...laat maar horen ;)

En wees gerust Amazone, dit wordt zeker niet slecht ontvangen, ik vraag er tenslotte zelf om...:laugh::k

Groeten,
Beyond
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan