Hoofdsponsor

1/72 D-day Dio 1/72; Atlantic wall, D-day minus 1 [wip]

@ Swa & Kurt, Bedankt voor de reactie :)

@Allen (die interesse hebben ;) )
Hier volgen nog enkele foto's van de vorderingen....
Veel is er niet gebeurd.
De bunker heeft nog wat aandacht gekregen, nu nog wat bijschuren en afwerken...
Verder, zoals je kan zien, toch de raad van onze vriend Jadefalconguard ter harte genomen en de verf bovengehaald (was anders precies een winterlandschap :wacko: )
Nee, serieus, een grondlaag gespoten om de "manquementjes" makkelijker te kunnen spotten.... ('t zijn er inderdaad nog veel :wacko:)

Oordeel zelf:
05-56.JPG
05-57.JPG
05-58.JPG
05-59.JPG
05-60.JPG
05-61.JPG
05-63.JPG
05-64.JPG


En zo ziet het eruit met een klein beetje kleur erin....
05-70.JPG
05-71.JPG
05-72.JPG

Laat gerust jullie gedacht weten :wub:

Grtz,
Beyond
 
Laatst bewerkt:
@Chris,

Ik was het alweer bijna vergeten,
hier de beloofde foto van dat architectenkarton (weet eigenlijk niet zeker of dit de juiste benaming is :huh:)
04-07.JPG

En zo ziet het eruit als je aan een kant het papier stript:
04-08.JPG

;)
Beyond
 
Laatst bewerkt:
Hola Beyond, man man jij hebt ook niet bepaald stilgezeten.

Het is zo leuk om een diorama in wording te zien. Bakken inspiratie krijg ik hiervan altijd !

Met de auto's erbij krijg je een idee van de kolossale bunkers in het geheel.

Ik wacht alweer op meer. Groeten en veel bouwplezier ! GUnit.
 
Bedankt GUnit,
leuk om te weten dat er toch iemand iets heeft aan mijn bouwsel, al is het "maar" inspiratie...

Door omstandigheden (modelbouwbeurs, en (alweer) een receptie :tongue:), niet veel verder kunnen werken, slechts wat schuurwerk kunnen verrichten..., maar hier enkele foto's....
05-66.JPG
05-67.JPG
05-68.JPG
05-69.JPG

Zoals je kan zien, waren (zijn) er nog enkele plaatsen die wat aandacht vragen....

Grtz en tot de volgende,
Beyond
 
Laatst bewerkt:
Dit ziet er steeds beter uit ! Je ziet ook dat je de zaken goed aanpakt, overwogen en netjes uitgevoerd, daar hou ik van.

Super hoe je die verschillende segmenten zo hebt weergegeven, dat geeft echt de look van zo'n reusachtige kazemat.

Btw, zeg nooit "maar inspiratie", want ik geef je op een papiertje dat er dingen op sommige fora circuleren die mij absoluut niet inspireren, dingen waarvan je kan zeggen : zonde van de kit ! Je bent gewoon erg goed bezig en ik denk dat je met dit dio een op en top Normandië-sfeer kan treffen.

Die bunkers da's nog zo iets wat ik ooit eens wil gaan "verzamelen" op schaal, met goeie plannen alle mogelijke types bouwen en in vitrines...oh ik droom alweer !
 
Hey GUnit, is niet alles begonnen met een droom(idee)??
En bedankt voor de lovende woorden, altijd een hart onder de riem ;).

En dan nu voor het eerst enkele kleurenfoto's van het diorama ;)
05-70.JPG
05-71.JPG
05-72.JPG05-73.JPG

Dit zijn nog maar de eerste laagjes verf....

Grtz,
Beyond
 
Laatst bewerkt:
Hey Beyond, mijn Spitfires zijn vanmorgen over uw dio gevlogen :P Het ziet er allemaal heel erg mooi uit :) De grote bunker heeft aan de zijkant 2 ronde gaten, worden die nog dicht gemaakt, of hebben ze een bepaalde functie ?

Ben heel benieuwd naar de kleuren die ge gaat gebruiken.

Groeten, Pascal
 
Bedankt Merlijn en Pascal ^^.

@Pascal, wat die gaten betreft, deze waren aanwezig op de bunker als twee uitstulpingen (???)
Heb dan van een nood een deugd gemaakt, en ik heb ze uitgeboord, zodanig dat ik er een afvoer kan van maken.
Ik heb reeds twee stukjes plastic rod op maat afgesneden, en aan één kant voorzien van gaas (pipescreens = gaas die gebruikt wordt in een pijp om de brokjes verbrande tabak :nowink: tegen te houden)
Deze zijn momenteel geschilderd in het zwart, en zullen zeer binnenkort bevestigd worden, zodat ik ze verder kan behandelen.

En wees voorzichtig met die spits te laten overvliegen, ik heb vernomen dat we binnenkort met scherp zullen schieten, want jouw spits zien er veel te mooi uit om zo te laten :P;):ph34r:


Grtz, en tot de volgende,
Beyond
 
Laatst bewerkt:
Nog vlug een foto gemaakt van die "pipescreens".
Zoals je kan zien is dit zeer fijn gaas in koper, dus heel erg bruikbaar voor onze hobby ;)
04-09.JPG

Grtz,
Beyond
 
Laatst bewerkt:
Ik kijk uit naar het moment dat je aan de slag gaat met het beplanten en inzaaien van het gras. De betonnen bunkers zullen mooi afsteken tegen al dat groen, net zoals nog steeds het geval is bij de Normandische kust.
GUnit.
 
Dat ziet er al goed uit. Ik mis alleen nog het een en ander aan schade aan het beton. Deze had toen toch ook al wat schade van eerdere verdedegingen. Dus de inslagen van kogels en granaten.
 
Hmm, ik weet het niet 100 % zeker, maar ik denk dat de eerst bombardementen op de bunkers in Normandië pas op D-day zelf hebben plaats gevonden, kwestie van de uiteindelijke plaats van de landing niet prijs te geven. Dus volgens mij is er geen schot gelost op de bunkers op D-day -1.

@ Beyond : heb effe zitten denken over die roosters, als ze uitmonden IN de bunker en aan de voorkant (zijkant eigenlijk) zitten, is dat wel een gevaar voor de troepen in de bunker. Een rookgranaat of iets dergelijks en ge jaagt de hele bende naar buiten. Misschien nog even checken met foto's / tekeningen van 1/1 bunkers ?

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
D-Day werd ingezet met inleidende bombardementen vanuit de lucht.

Wat deze bombardementen betreft :vele doelwitten werden gemist door de laaghangende en dichte bewolking, waardoor de vliegbemanningen zich genootzaakt zagen om "blind" te smijten. Er bleef 90 procent van de kazematten gespaard na deze acties.

Toen de geallieerde vloot voor de kust lag, vonden er scheepsbombardementen plaats, deze beukten in op de ganse kuststrook. Toch bleven hier ook bepaalde constructies gespaard van vernietiging. Ze waren wel een uitzondering, dat wel.

Ik denk wel dat Beyond enkele inslagen kan simuleren, kwestie van enkele uithollingen te maken, en deze in te borstelen met pleisterplamuur met wat zand oid. door.
Het zou wel een goed sfeerbeeld geven. Maar echt noodzakelijk vind ik het niet persoonlijk.

GUnit.
 
Dag iedereen,

Even geen update van het dio (laatste dagen niet veel tijd gehad om te bouwen :( )

Ben wel even bezig geweest met opzoekwerk naar aanleiding van de commentaren ;)

modelengeneer : Dat ziet er al goed uit. Ik mis alleen nog het een en ander aan schade aan het beton. Deze had toen toch ook al wat schade van eerdere verdedegingen. Dus de inslagen van kogels en granaten.

Inderdaad, volgens een Engels propagandafilmpje (hieronder tussen de andere links te zien) waren er reeds bombardementen uitgevoerd, echter, dit is het enige wat ik kan vinden over bombardementen vóór 6juli... Dus zekerheid is er niet...

Pascal : heb effe zitten denken over die roosters, als ze uitmonden IN de bunker en aan de voorkant (zijkant eigenlijk) zitten, is dat wel een gevaar voor de troepen in de bunker. Een rookgranaat of iets dergelijks en ge jaagt de hele bende naar buiten. Misschien nog even checken met foto's / tekeningen van 1/1 bunkers ?

Daar heb je ook een punt, Pascal, maar ik denk dat ik dit zo zal laten :dry:
Laat ons aannemen dat de afvoer van boven komt, zodat een rookgranaat (of iets dergelijks)er terug zou uitrollen en er geen schade kan aanrichten.. Ik heb er trouwens gaas aan bevestigd die dit ook nog zou bemoeilijken, en er komen nog wat obstakels...;)

GUnit :..... Er bleef 90 procent van de kazematten gespaard na deze acties.
......


Hoe toevallig, ik heb wel geluk zeker dat mijn bunker er één is die niet beschadigd is ;);)

Toch bedankt allemaal om luidop mee te denken en goede raad te geven :)

Hier nog wat info die ik van het www gehaald heb:

Atlantikwall
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

De Atlantikwall was een 2685 kilometer lange verdedigingslinie, die de Duitsers tijdens de Tweede Wereldoorlog aanlegden ter voorkoming van een geallieerde invasie.
De Atlantikwall liep van Noorwegen, via Denemarken, Duitsland, Nederland en België naar Frankrijk tot aan de grens met Spanje. De verdedigingslinie, die overigens nooit geheel werd voltooid, bestond uit bunkers, kanonnen en mijnenvelden. Op sommige plaatsen zijn de bunkers bewaard gebleven, onder meer in Zandvoort, Katwijk, Scheveningen, verschillende plaatsen in Zeeland, Oostende, en in Normandië.

Het Franse verzet heeft in 1943 een zeer gedetailleerde kaart met de kustfortificaties van het Noord-Franse Atlantikwall van de Duitsers kunnen stelen; één van de successen op het gebied van militaire spionage die aan het slagen van de invasie in Normandië (D-day) heeft bijgedragen.
Geschiedenis.

Om de veiligheid van Duitsland te waarborgen liet Hitler in 1933 de bouw van de "Westwall" (Siegfriedlinie) beginnen. Dat was een lijn van verdedigingswerken langs de grens met Frankrijk. De Siegfriedlinie bestond uit tankversperringen, bunkers en loopgraven. Acht jaar later, toen Westelijk Europa was bezet, kwam er een plan voor een "Neue Westwall". Deze zou langs de kust van Noorwegen, Denemarken, Duitsland, Nederland, België en Frankrijk worden gebouwd, met een totale lengte van 5000 kilometer, en was bedoeld om het Derde Rijk voor een eventuele invasie van de geallieerden te behoeden. Door de "Neue Westwall", die later om propagandistische redenen "Atlantikwall" werd genoemd, kon een groot aantal troepen vrij worden gemaakt van de kustverdediging om aan het Oostfront te vechten tegen de Sovjet-Unie.
De bouw van deze verdedigingslinie gebeurde in drie fases :

Eerste fase:
In de zomer van 1940, direct na de Duitse bezetting van West-Europa, begon de Duitse Kriegsmarine al met de bouw van kustbatterijen met de nodige infrastructuur (observatiepost, commandopost, munitiebunkers en zoeklichten) en versterkingen met het doel het scheepvaartverkeer voor de kust te kunnen controleren met licht tot zwaar geschut om de voorgenomen invasie van Groot-Brittannië te kunnen ondersteunen.
Na de Slag om Engeland in het najaar van 1940 werd de invasie van Groot-Brittannië afgelast; de Duitse oorlogvoering op de Balkan en in Rusland vanaf 1941 maakten de West-Europese kusten definitief van een offensieve tot defensieve frontlijn voor Duitsland. Vanaf dat moment werden plannen gemaakt voor de bouw van een samenhangend kustverdedigingsstelsel. De opdracht hiertoe werd gegeven op 14 december 1941. Er moesten versterkte bunkers in gewapend beton aangelegd worden (verstärkt feldmässige type). Er werd tevens gekozen voor open circulaire geschutsstellingen, die dus zo nodig ook aanvallen van reeds doorgebroken invasietroepen konden afslaan. In de maanden vanaf maart 1942 werd eerst de tactische organisatie uitgewerkt met hergroepering van de steunpunten in groepen (Stützpunktgruppe) (zoals in Oostende), gewone steunpunten, vrije kusten (zoals in Walcheren) en weerstandsnesten.

Tweede fase:
De bouw van de Atlantikwall kwam serieus op gang in de herfst van 1942 met het bevel van Hitler hiertoe op 8 augustus 1942, dus nog net voor de mislukte geallieerde Raid op Dieppe, op 19 augustus 1942. De bedoeling was de bouw van 15.000 bunkers tussen Schiermonnikoog (op de Waddeneilanden) en Biarritz (aan de Frans-Spaanse grens). De bunkerontwerpen werden gestandaardiseerd, nl. vanaf de 600-serie tot de serie 704 (in 1944). Er werden ondersteunende luchtafweerbatterijen en radarstations geïnstalleerd. De verdediging met infanterietroepen werd ook opgevoerd.
Deze bouw werd uitgevoerd door de de vestinggenietroepen (Festungspioniere) en de Organisation Todt, die al vanaf 1933 onder andere de bouw van de Westwall en de Duitse autosnelwegen had gecoördineerd. Dit alles gaf aanleiding tot een reusachtige bouwactiviteit met een enorme inzet van mensen en materieel: bij de bouw van de hele Atlantikwall waren 100.000 Duitsers en 8.000.000 buitenlanders betrokken als werkkrachten, (waaronder in de eerste fase ongeveer 50.000 Nederlanders) en een maandelijks verbruik van 600.000 kubieke meters beton.
In eerste opzet zouden 15.000 zware bunkers worden aangelegd, die op 1 mei 1943 voltooid zouden moeten zijn. Spoedig bleek dat men het aanvankelijke doel niet haalbaar was. Door gebrek aan brandstof en bouwmaterialen waren op die datum slechts 6000 bunkers voltooid.
Er werd daarna meer nadruk gelegd op de verdediging van de kusthavens. Van de beoogde 399 bunkers langs de Vlaamse kust werden er uiteindelijk ongeveer 80 gebouwd.
Toen de geallieerde luchtaanvallen toenamen, werd overgegaan tot een nieuw programma (Schartenbauprogramma) waarin gesloten geschutsbunkers de open circulaire geschutsstellingen moesten vervangen.
Over de bouw van de Atlantikwall werd door de Duitse media aanvankelijk gezwegen en de verdedigingslinie werd niet gebruikt in propaganda-activiteiten. De Duitse bevelhebbers dachten namelijk dat de bouw van een dergelijk omvangrijk verdedigingsproject niet zou worden geaccepteerd door de Duitse bevolking, omdat zoiets niet paste in de idee van een onoverwinnelijk Duizendjarig Rijk. Na 1943 kreeg de Atlantikwall gaandeweg meer aandacht in de media en werd het project opvallend genoeg na enige tijd zelfs gebruikt voor propaganda-doeleinden. Deze propaganda had mede tot doel de geallieerden zodanig te imponeren dat zij een invasie op de West-Europese kust niet zouden aandurven.

Derde fase:
Na de inspectiebezoeken tussen einde 1943 en begin 1944 van veldmaarschalk Erwin Rommel aan de Atlantikwall, werden de veldversterkingen nog verder uitgebreid met hindernissen op het strand (Rommelasperges) en met antitankmuren. Er werden als rugdekking brede zones met landmijnen ingericht achter de Atlantikwall. De eenheden die de Atlantikwall bemanden waren statische eenheden, d.w.z. ze hadden geen materieel om zich te verplaatsen vanuit hun versterkte posities voor het geval dat de geallieerden toch doorbraken; Hun zware kanonnen konden zelfs niet landinwaarts gericht worden. Vooral in Normandië en Calais, de twee meest waarschijnlijke plaatsen voor een geallieerde invasie, werden veel bunkers, landmijnen, obstakels e.a. geïnstalleerd. Hiermee ging Rommel in tegen zijn vroegere taktiek van snel en beweeglijk oorlogvoeren. De tijd van de superioriteit van de Duitse landstrijdkrachten was echter voorbij. Rommel was ervan overtuigd dat de invasiemacht alleen op het strand kon worden tegengehouden, en liefst nog in de branding. Zouden de geallieerden vaste voet aan wal krijgen, dan was de slag volgens hem verloren voor Duitsland.

Overzicht
De Atlantikwall was geen aaneengesloten muur van verdedigingswerken zoals de naam suggereert. De verdedigingswerken waren geconcentreerd op strategische punten zoals havens, zoals IJmuiden en Rotterdam. Langs de tussenliggende kust werden op geruime afstand van elkaar bewakings- en verdedigingsposten gebouwd. Feitelijk was de Atlantikwall een aaneenschakeling van kustbatterijen, versperringen en ondersteuningsbunkers. Behalve artillerie tegen invasieschepen werd meestal ook luchtafweer en antitankgeschut geplaatst. Bij dit antitankgeschut werden veelal tankversperringen aangelegd, zoals tankgrachten, tankmuren en tankvallen. De Atlantikwall is nooit helemaal voltooid. Na de invasie in Normandië op 6 juni 1944, waarbij de Atlantikwall werd doorbroken, is de bouw grotendeels stilgelegd. Op dat moment waren er nog maar 10.273 bunkers afgewerkt en waren er nog 799 bunkers in aanbouw.

Zoals Rommel voorspeld had, waren de eerste 24 uur van de invasie in Normandië beslissend; de Atlantikwall werd over een front van enkele tientallen kilometers op een aantal plaatsen doorbroken; slechts in een van de vijf grote landingsgebieden, Omaha Beach ter hoogte van Colleville, konden de Duitsers zulke zware verliezen toebrengen dat de aanval daar dreigde te mislukken. Dankzij een effectieve misleidingsstrategie wisten de geallieerden de Duitsers lange tijd ervan te weerhouden verterkingen vanuit Calais naar Normandië te laten verplaatsen. De geallieerden konden aldus hun numerieke overwicht snel opbouwen met versterkingen vanuit Engeland, die de Duitsers niet meer in zee konden drijven. Tot het einde van de oorlog bleven enkele goed gefortificeerde Franse havensteden nog in Duitse handen. Ook speelden de verdedigingswerken van de Atlantikwall nog een belangrijke rol bij de Duitse verdediging van de Westerschelde en de Strijd om Walcheren in het najaar van 1944.

Atlantikwall nu:
Het eerste Nederlandse Atlantikwall Museum staat in Hoek van Holland, opgericht in 1996. Hierna ontstonden andere Atlantikwall-musea zoals in Zoutelande (1999) en in Noordwijk (2001). In Den Haag zijn in 2004 plannen uitgewerkt om van het nog aanwezige bunkerstelsel een museum te maken. In Noordwijk is het Atlantikwall Museum Noordwijk in 2004 begonnen met het leeggraven en opknappen van het gangenstelsel daar. Op 5 mei 2007 is het gangenstelsel geopend voor publiek. Met een gids van het museum is het gangenstelsel te bezoeken. In de voormalige Festung IJmuiden is het Bunker Museum IJmuiden te bezoeken. Het museum is in een drietal personeelsonderkomens van de kustbatterij Heerenduin gevestigd. Onlangs is de vuurleidingpost type M178 aan het museum toegevoegd. In de winter van 2008 zal het museum uitgebreid worden met een loopgravenstelsel en drie expositiebunkers. In het landfront van IJmuiden bevindt zich nog een Walzkörpersperre, waarvan er nog maar twee bestaan (beide in Nederland). In het park Schooneberg bevinden zich thans nog de bunkers van het Festung Kommando.
In België is op het Provinciaal Domein van Raversijde (Oostende) een groot deel van de Atlantikwall uitzonderlijk goed bewaard en is nu een openluchtmuseum, met daarin nog origineel ingerichte bunkers. Het hoofdkwartier van de Atlantikwall van de Franse grens tot Walcheren lag in het Park Den Brandt in Antwerpen. De bunkers zijn nog redelijk intact en één van de hoofdbunkers kan bezocht worden.
Veel bunkers van de Atlantikwall doen dienst als vleermuisreservaat en hebben op grond daarvan een beschermde status. Voorbeelden daarvan zijn in de omgeving van Den Haag te vinden; aan de Wassenaarseslag, Scheveningen-Noord en Uilenbos.

Externe links
· Atlantikwall, documentatie, foto's Home
· Atlantikwall, foto's, IJmuiden, foto's Welkom bij Bunkers IJmuiden!
· Atlantikwall museum Noordwijk Atlantikwall Museum Noordwijk
· Openluchtmuseum Atlantikwall te Raversijde, bij Oostende Atlantikwall
· Werkgroep Bunker - Onderzoek & Archief[/url] (Stichting Atlantikwall Wapens & Munitie Museum)
· Bunker Museum IJmuiden [url=http://www.wn2000.nl/]Stichting WN2000, Beheer en Behoud Verdedigingswerken IJmuiden

· Atlantikwall museum Zoutelande Stichting Bunkerbehoud Middelburg
· Atlanticwall als Vleermuisreservaat Atlantikwall Wassenaar
· Atlantikwall.fr Der Atlantikwall in Frankreich -¦- Le Mur de l'Atlantique en France -¦- The Atlantic Wall in France
· Engelstalige website over de Atlantikwall http://bunkersite.com/
· Atlantikwall Museum Hoek van Holland Atlantikwall Museum - Stichting Vesting Hoek van Holland
· Bunker Pictures - Foto's, locaties, informatie over bunkers uit de Tweede Wereldoorlog, de Atlantikwall en de Koude Oorlog (en) Bunker Pictures - bunkerpictures.nl - atlantikwall, bunkers, world war two, cold war
· De Atlantikwall in de Duinen, Nederlandstalig .ms Domain Name Suspension
· Duitse Bunkers in de voormalige Festung IJmuiden (Bunker Archief IJmuiden) Bunker Archief, www.BunkerArchief.nl
· Haagse Bunker Ploeg : foto site over de Atlantikwall in Den Haag en de rest van Nederland Haagse Bunkerploeg
· Site o.a. over de Atlantikwall in en om Katwijk Welkom op Katwijk in de Tweede Wereldoorlog
· Festung Europa : Bunkers van de Atlantikwall geordend op land en eventueel op legergroep Festung Europa


En hier nog enkele filmpjes met mooie beelden uit die tijd over de Atlantik wall:

YouTube - The Atlantic Wall 1 of 5
YouTube - The Atlantic Wall 2 of 5
YouTube - The Atlantic Wall 3 of 5
YouTube - The Atlantic Wall 4 of 5
YouTube - The Atlantic Wall 5 of 5
YouTube - GERMAN FORTIFICATIONS - The Atlantic Wall

Vriendelijke groeten,
Beyond
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de interessante aanvulling Beyond, altijd verrijkend aan een thread ! GUnit.
 
Gisteren nog wat verder gewerkt aan de bunker, namelijk de toegangspoort gemaakt:
DSC04274.JPG
DSC04277.JPG
DSC04279.JPG



Zo, dat was het tot nu toe...

Grtz,
Beyond
 
Laatst bewerkt:
Terug met een kleine update.
Deze keer niet aan de bunker verder gewerkt, even iets anders gedaan voor wat afwisseling :8

Eerst een figuurtje aangepast, ik had wat problemen met zijn hoofd, volgens mij veel te groot en buiten proporties met het lichaam...
Dus slechts één oplossing, het mes erin :P..
Het hoofd werd verwijderd, en vervangen door het hoofd van een ander figuurtje.
Om dit te bevestigen werd een gaatje geboord waar ik een dun stukje ijzerdraad (afbinder voor vuilniszakken..) in heb bevestigd, zodat er wat meer stevigheid wordt geboden...
Met dit als resultaat:
DSC04281.JPG
DSC04282.JPG
DSC04284.JPG

Verder nog een figuurtje onder handen genomen, nog wat flash verwijderd (man, dit is slechte plastic om te bewerken, veel te zacht..).
Ook het stuur van de fiets werd vervangen en een mauser op de rug bevestigd.
DSC04291.JPG

En nog wat kleine prutsdetails voorbereid, hier samen met de reeds voorbereide figuurtjes
DSC04290.JPG

Als laatste dan nog wat extra details in PE aan de Opel Blitz bevestigd (deze komen uit een setje voor een King Tiger, die ik in Willebroek gekocht heb), en wat plastic card om het laadplatform wat te verhogen, anders kon de trekhaak niet bevestigd worden zoals het hoort.. Ja, een trekhaak aan een Opel Blitz :s, kwam niet zo vaak voor, maar de uitvoering die ik wil maken had deze wel...
Alsook de deuren wat ingekort onderaan, want deze kwamen ook niet overeen met de originele Blitz...
Verder nog wat pas en meetwerk om de gapende kieren weg te werken.
Zo ziet het er nu uit:
DSC04285.JPG
DSC04287.JPG
DSC04289.JPG

Zo, je weet het, reacties meer dan welkom...:wub:

Grtz,
Beyond
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan