Hoofdsponsor

1/76 Matchbox - Pzkpfw III ausf L [wip]

Swaken

Well-known member
Registered
Lid geworden
8 feb 2009
Berichten
3.441
Hey,

Zoals al geweten dien te wachten met mijn 'water' op mijn ambulance vignette dus hebben we maar een nostalgie-doos opengetrokken van bovenvermeld verdwenen merk.
Zoals al geweten onder ons hier is het bij mij begonnen met deze doosjes en wil hen heel graag opnieuw bouwen maar met de huidige schildertechnieken. We hebben gekozen voor deze omdat hij bij in het oog sprong. Geen speciaal 'iets' of zo. Hij lag te lachen naar mij en heb hem gepakt.

Allez, de beginfoto's...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Voila se.
Je kunt zien aan de doos dat het een heruitgave van Revell is, maar wel nog in de originele doosjes van toen, omdat aan de achterzijde van de originele Matchbox-doosjes een 'glazen' ruitje in zit waar je de sprue's in kunt zien. Bij deze doos is dat niet het geval en op de sprue's is de 'made in Engeland' verwijderd. Vandaar, een heruitgave van Revell maar nog in zijn originele doosbezetting.

Ondertussen hebben we al de rompkuip samengevoegd, en zijn we bezig met de wielen....; en dat zijn er een hoop..
Deze bouwfasen laat ik wel achterwege omdat er geen speciale technieken bij komen kijken, het is een recht uit de doos bouw, vandaar...., tenzij op jullie verzoek natuurlijk, dan pas ik mij wel aan....
 
Zalig, ik heb vroeger ook nog van die Matchbox kits gebouwd, oa een Mathilda tank en een t34. Lekker simpel allemaal : mesje, lijm, en gaan 😁👍
 
Ja nostalgie ten top hé man, het eerste merk dat 2-kleuren plastiek gebruikte in een kit om de jongsten een kit te laten bouwen zonder dat ze deze dienden te schilderen. Succes!
 
En de ondergrond erbij ( al gebruik je het niet) is toch wel tof .Succes en volg.
 
Ha, Swaken, als je dit allemaal overslaat: http://www.missing-lynx.com/reviews/small/matchpz3.htm dan ben ik akkoord, maar iets zegt me dat je dat ook niet zo gaat kunnen laten, maar recht uit de doos lijkt er niet veel aan te doen.

... cupola (parts 20 & 21) which should be replaced (...) hull needs a lot of attention (...) producer seems to forget about the exhaust system (...) proper spaced armour (applique) effect which is not portrayed correctly in the kit (...) turret needs moving back about 2 mm (...) those dreadful vinyl tracks
 
Hey,

Bedankt voor volgen...
@Steven, dikke mercie om deze te plaatsen maar inderdaad, het meeste laat ik zo zoals ik al schreef in mijn inleiding.
Echter heb je ook ergens wel gelijk dat ik mij niet kon inhouden...., maar ik heb speciaal de scratchbouw heel laag gehouden omdat ik niet wou de ganse tank herbouwen en zoveel mogelijk origineel te houden zoals Matchbox het bedoeld heeft.
Er waren wel enkele kleine onderdelen moeten gescratcht worden omdat dit wel essentiële stukken zijn op een voertuig, en die ontbraken in de kit zelf. Enkele deze stukken heb ik verbeterd en bijgewerkt. Ik hoop dat het mij vergeven zal worden..... :) ;) ;)

allez, enkele foto's....

Hierbij de onderste body die samen gestoken is....

attachment.jpg

en de verandering die ik eraan gemaakt heb, de uitlaten ontbraken volledig....

attachment.jpg

en met zijn bescherming...

attachment.jpg

en wanneer de bovenste geddelte van de body erop zit...., past goed...

attachment.jpg

wat kleine detail die op de hull aanwezig zijn maar niet in de kit, en die dan toch in het oog springen bij ontbreken....

attachment.jpg

en de torenopbouw, niet teveel aan bij gescratcht, enkel het noodzakelijke....

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

en de wielen op een rijtje...., klaar om gespoten te worden....

attachment.jpg


Voilse se, wat kleine onderdelen te doen, nog enkele kleine scratch stukjes en ik denk dat we klaar zijn daarmee.
Zoals al gezegd, ik wil dit zo origineel mogelijk houden vandaar de snelle bouw in dit...., na deze bouw kunnen we weer eens een gedetailleerd modellen maken..... :)
 
Amai, Swaken in speedvorm, ik heb U nog nooit zo snel weten werken man .... :laugh: :laugh:

Zoals we gewoon zijn van U weeral heel verzorgd en netjes met oog voor detail.
 
Erwin,

Mercie man. Je kent mij in dit verhaal he..., ik wil ze zo origineel mogelijk houden die gasten, maar dit was er inderdaad iets over, er moest wat bijkomen hieraan.
Speed is eigenlijk een groot woord zulle, met de corona-toestanden zitten we ook thuis, gedeeltelijk dan toch wat ik werk twee dagen op zes nu - van wacht zijnde..., en dan kunt ge natuurlijk wel wat doordoen in tussentijd. Vandaar dat het wat vlot. Ook de bunkertoestanden liggen stil want we moeten in ons kot blijven he.... :) ;)
 
Ja jong, begin er voor te vrezen dat Normandië dit jaar ook in het water zal vallen. Als je zou mogen geloven wat er allemaal geschreven wordt dan zou de situatie pas weer "normaal" zijn eind Juli.

Maar bon, dat is andere koek.
Ik veronderstel dat jij ook SteelMasters hebt. Kijk eens in nr 78, pagina 46 en volgende. De bouw van een Pz III op 1/48 in Afrika kleuren, echt iets voor U.
 
Hey,

Mercie, ga ik doen. Ja, die vuile boekskes heb ik hier ook liggen en komen nog steeds bij mij toe.... :)
 
Hey,

Voila se, we zijn hier weer met een up-date... het gaat snel zulle.... :) ;)
Het is uiteraard ook een 'Matchbox-ske' die we recht aan toe opbouwen.....
De laatste loodjes zijn gelegd en we kunnen beginnen denken aan een verfjasje.
Allez, wat foto's....

een fotootje van een grille die ontbrak op het model....

attachment.jpg

..., en de toren opbouw. Dat was een miserie jongens. Door het gietproces van Revell waren er sinkholes van enkel grote millimeters groot. Uiteraard opvullen die handel met secondelijm en opschuren...., maar ik heb toch gezien dat er ergens een niet gedroogde plek in zit....., ondanks het feit dat ik ze 24 uur laat uitdrogen....

attachment.jpg

attachment.jpg

en nu in samengestelde vorm.....

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

en ondertussen hebben we ook zijn grondverf jasje al aangetrokken....

attachment.jpg


Voila se, we zijn weer mee....
Ondertussen ook al bezig met het spuiten van de basisvest voor dat ding. Nadien begint het oplichten en het spelen......
 
Je zou het mij vroeger nooit horen zeggen hebben maar 1/72 is toch ******** klein zulle....
Mooie vooruitgang, zal hier wel in orde komen.
 
Het ene pronkstukje is nog niet af of er verschijnt weeral een nieuw
Zoals gewoonte volg ik zulke fijne bouwsels graag
Suc6 makker
Marc
 
Hey,

Allez, we gaan verder doen waar we geëindigd zijn met het draadje.
De grondverf zit erop en we kunnen nu overgaan tot de kleurjas zelf. Hiervoor gebruiken we de documentatie van Steelmasters zoals Erwin ons al aangaf, we hebben ook dat vuil boekske liggen, dus kunnen we maar gebruik van maken he....
Basiskleur wordt deze maal verdonkerd en gebruikt als basislaag. Nadien komt de RAL kleur erop als eerste oplichting en daarna een, mengsel van het RAL kleur met wit vermengd. Ik denk dat foto's meer gaan zeggen dan mijne zeg hier...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een aantalk wielen van het geheel krijgen een ander kleurken om het geheel iets of wat 'spannender' te maken,

attachment.jpg

en oplichten natuurlijk,

attachment.jpg

ook de dropveters zijn niet vergeten en hebben hun basiskleur gekregen....

attachment.jpg

Na drogen van de basiskleur kunnen we het geheel voorzien van een laagje klir ter bescherming.
Daarna is het decal-tijd. Dat viel eerst wat tegen omdat de decals van Matchbox zelf wat oud zijn en verbrokkelden bij aanbrengen, en het was niet meer te redden. Eén nummer ben ik kwijt geraakt bij deze, maar heb de beide zijnummers van de toren nog kunnen redden door een decalrepair aan te brengen van microscale. Dat was de redding.
Dus de decals zitten er ook al op.

attachment.jpg

attachment.jpg

Na terug een klirlaag zijn we ondertussen al begonnen met de verschillende details op het voertuig te schilderen.

attachment.jpg

En vervolgens zijn we begonnen met het aanbrengen van verschillende filters, de iets blekere bovenaan natuurlijk en de donkere onderaan.
Deze goed laten drogen en daarna brengen we een zon gebleekte patina aan met olieverf. We gebruiken hiervoor wit, geel, oker en gebrande umber om de verschillende vlakken te bewerken.

De toren is al gedaan...

attachment.jpg


aan de hull zelf zijn we bezig, let op de verschillen van patina op de toren (die al behandeld is) en de hull zelf....

attachment.jpg

Voila se, daar zijn we nu nog aan bezig, en zal nog een tijdje duren ook want olieverf bewerkt gemakkelijk maar droogt traag.
Ondertussen kunnen we ook al zeggen dat de tracks al beschilderd zijn met natural steel , daar waar de tanden de tracks raken komt het 'blote' metaal te voorschijn. Ook een filter van grijs werd al op de tracks gelegd om hun metaal effect te versterken. Roest gaat hier niet echt aan te pas komen want in de woestijn roesten ze niet erg maar slijten van de wrijving op het metaal.

Allez, tot de volgende en hopelijk smaakt het hier..... ;)
 
Swaken,

Dit wordt weeral een mooi modelletje.
Klein maar fijn… ik schat zo’n zeven à acht cm lengte ?
Heel verzorgde uitvoering, zeker op zo’n schaal en mooie update van zo’n oude kit (uitgave 1960 of zoiets ?).
 
Zoals we al gewoon zijn van Swa is dit echt weer knap werk en zal weer een topper worden.
 
Hey,

Dikke mercie jongens, we doen ons best he...
Airbuske, de kit is van 1974, ten gepaste tijde zal ik de datum meegeven, hij staat onderaan het dioramaplaatje.
Ja, van grootte zal hij ongeveer wel een zevental centimeter zijn.
 
Mooi tankje Swaken , beetje te klein voor mij ,maar kijk uit naar het vervolg.

Greetzzzz Modest
 
Knap spuitwerk Swaken, weeral prima werk dat je hier levert.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan