Hoofdsponsor

1/76 Matchbox - Pzkpfw III ausf L [wip]

Hey,

Hier zijn we dan terug met een grote update.
We hebben niet stil gezeten natuurlijk maar ik post niet altijd iets vandaar dat het wat langer duurt bij me... :8
Nu, moet ik eerlijk bekennen dat ik al op bunkertocht ben gegaan ook, vandaar dat ik ook hier wat stil gelegen heb. Ook dat vraagt voorbereiding en aangezien we maar twee handen hebben.... :8
Wat hebben we ondertussen al gedaan op vlak van modelbouw.

Awel, de laatste foto's van het verslag tonen dat het voertuigje in zijn basiskleuren staat. We hebben vervolgens met sepia olieverf een pinwash gegeven zodat de detail naar boven worden getrokken. Nadien hebben we de detail opgeschilderd met een nog lichter basiskleur, om de detail nog meer op te lichten.

Na het verzegelen van de basisbehandelingen konden we de decals aanbrengen. Hier ging het iets mis in die zin dat de eerste decal volledig 'verbrokkelde' en in een honderdtal stukje kwam. Na het aanbrengen van decalversterker van microscale, dit om oude decals te verbeteren, ging het veel vlotter en kon alles aangebracht worden zonder problemen, maar met gebruik van sol en set. ;)

Nadien hebben enkele filters aangebracht die de kleurtoon veranderd. Hierbij hebben we drie verschillende filters aangelegd waarbij rekening is gehouden met natuurlijke lichtinval en schaduw.
vervolgens hebben we de basiskleuren behandeld zodat ze gingen verouderen. Daarvoor hebben we olieverf gebruikt in de ons gekende 'dotjes' methode. Ook over de aangelegde filters zodat de tinten erdoor schijnen.

Hierop hebben we dan alles details geschilderd waaronder de metalen onderdelen, rubberen onderdelen en houten delen die aanwezig zijn. Om de metalen delen nog verder te accentueren hebben we een drybrush toegepast met gunmetal, grijze voor de gewone metalen delen en blauwachtig voor de mitrailleurlopen.
Ook om dit verzegelen is een laagje satinvernis opgebracht.
Dan hebben we de slijtage aangebracht met de gekende acrylpotloden waarbij ik deze 'nat' heb gebruikt, dwz, gebruik een vochtig penseel dat je over de punt van het potlood wrijft en vervolgens aanbrengt op je model. Ook hier hebben we gezorgd voor een soort van 3D effect.

Allez, eerst wat foto's.... :)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


En vervolgens zijn we ook maar begonnen met de diorama voetje te bewerken. Eersten vooral is 'tegen de richting in' een verdonkerde basiskleur van zand gespoten om nadien 'met de richting mee' een lichtere variant te spuiten van een zandkleur.
Nadien zijn de steentjes in een aantal andere zandkleurige tonen gebracht en vervolgens ingelijnd om schaduw te bekomen. Nadien is alles met een zeer lichte zandkleur gedrybrusht om het geheel samen te trekken.
Het diorama voetje is nog niet volledig af, maar da's dan wel voor later.

Allez, weer wat foto's....

attachment.jpg

attachment.jpg

De benodigde kleuren om het gebeente te beschilderen...

attachment.jpg

De benodigde kleuren om de hoorn op de kop te beschilderen....

attachment.jpg

De benodigde kleuren op de steentjes en zandvlakte op te lichten....

attachment.jpg

attachment.jpg

...en de staat hoe het nu is...

attachment.jpg


Voila se, weer bijgewerkt tot hoe het er nu voor staat.
Tot later.. :D:D
 
Kleuren en verwering zeer geslaagd hoor , Panzer III is altijd een super interessant onderwerp omdat er zoveel variatie mogelijk is.

Greetzzz Modest.
 
top werkje wat je weer laat zien.
 
Hey,

Merci jongens..., ondertussen bouwen we maar verder he... ;)
 
Weeral 100% op zijn Swakes hé, zal weerom een topper worden.
 
Hey,

Weer terug. Ondertussen begint de tank zijn uiteindelijke uiterlijk te krijgen. Aflopers en stofophopingen zijn al aangebracht, eveneens door middel van de gekende acrylpotloden. Ik zijn daar wel content van, van die dingen, werken heel gemakkelijk en controleerbaar, toch als je ze nat gebruikt.

Wat moet er nog gebeuren, stofophoping op horizontale vlakken en dan beginnen aan de stof en vuilophoping aan de onderzijde van de body, samen met de wielen en rupsen. En dan samenstellen...., zodat het goed past op de dio-ondergrond.

Allez, wat foto's van de huidige stand....

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Voila se, weeral mee....:wub::wub:
 
Heel wat bewerkingen voor zo'n klein modelletje maar het resultaat mag er meer dan wezen. Top. :)
 
Op en top Swaken kwaliteit hé, ziet er meer dan goed uit.
 
Toch wel knap hoor en in die schaal het telkens zo tot leven brengen.
 
Hey,

Dikke merci gasten, we doen gestaag verder.
Erwin, je hebt me dat vuil boekske doorgegeven, allez de nummer toch, en heb daar wat inspiratie gehaald, alhoewel niet volledig, anders was het een afgeleefde tank, en dat wil ik niet...., vandaar iets of wat bescheiden gehouden qua verwering....
Hoop dat het goed is....😜
 
Ik treed Pascal bij, op die schaal. Knap werk.

Grtz Bart
 
Hey,

Dikke merci gasten, we doen gestaag verder.
Erwin, je hebt me dat vuil boekske doorgegeven, allez de nummer toch, en heb daar wat inspiratie gehaald, alhoewel niet volledig, anders was het een afgeleefde tank, en dat wil ik niet...., vandaar iets of wat bescheiden gehouden qua verwering....
Hoop dat het goed is....

Natuurlijk is het goed, meer dan geslaagd zelfs.

Als we weer eens een normaal leven gaan leiden ga je toch op de club eens uitleg moeten geven over het gebruik van die acrylpotloden, nat en droog, met of zonder borstel. Heb al filmpjes bekeken en het zelf al toegepast maar jij staat precies toch enkele stappen verder.
Of anders moet je eens overwegen om op deze site een tutorial te maken over het gebruik ervan dan heeft iedereen er iets aan want dat is zowel bruikbaar op voertuigen, sci-fi, enz..
 
Hey,

E, die acrylpotloden werken heel gemakkelijk. Meestal gebruik ik het nat om nog meer controle te houden over de bewerking die je doet. Uiteraard doet ieder wat hem het beste ligt natuurlijk. Droog en nat zijn de betere methodes. Bij nat moet je wel twee borstels gebruiken natuurlijk, eentje die de bewerking doet met het kleur, de andere is de vochtige borstel die je bewerking 'verflauwt' en inwerkt in je model. Is heel gemakkelijk te doen.
Bepaalde stukken moet je wrijven, ander stukken moet je deppen, een beetje kijken wat je wenst te bereiken natuurlijk. Belangrijk is dat iedere stap wordt verzegeld met een fijne vernislaag, anders wrijf je de oudere lagen weg als je een nieuwe laag oplegt. Meestal ligt op een verweringsproces een kleurken of vijf zes, dus telkens een vernis of vijf zes erover om te beschermen.

Ondertussen doen we gestaag verder, maw, de wiellekes hebben een bewerking achter de rug, de tracks worden nu behandeld en de onderzijde van de body krijgt zijn aarde/zandlaag die dan moet uitgewerkt worden. Alles heel fijn gehouden en niet teveel overdrijven is het geheim. Foto's zullen kortelings wel volgen...
 
Heb ze liggen maar nog niet gebruikt.
Goed dat je dit even wil uitleggen bedankt.
 
Hey,

We zijn terug na een korte pauze, het was echt veel te warm in mijn kot om verder te werken. Nu dat het wat gestabiliseerd is kunnen we gerust verder doen.
Ondertussen hebben we zand en stofresten aangebracht over de ganse body en aan de wielen.
De wielen zelf zijn erop gezet en vastgelijmd, echter met het nodige gevloek.
Ik had de rubberen tracks volledig geschilderd en verweerd en wou deze aanbrengen bij de montage van de wielen. Wat bleek, de tracks hadden een zodanige grote spanning dat de trek- en spanwielen scheef begonnen te trekken naar buiten toe. Ik heb het model mooi afgewerkt en wou echter niet dat die stomme dropveters mijn model gingen kraken..., dus korte metten gemaakt ermee...

Ik heb moeten afwijken van de gedachte van ik ga het zo origineel mogelijk houden, maar gezien bovenstaande miserie moest ik iets anders doen. Ik heb dan maar in de voorraad gekeken en gevonden wat ik moest hebben, tracks in PE voor een Pz III van Part.
De eerste keer dat ik die dingen ga gebruiken en moet zeggen, het werk gemakkelijk.
PE opwarmen om de hardheid te breken zodat ze zachter worden bij behandeling, daarna plooien zoals in de handleiding staat en aan elkaar solderen. Nadien alles opschuren zodat het vlak wordt.
Nu komt de beschildering en daarna het aanbrengen ervan. Voor de beschildering zit ik niet in, het aanbrengen wordt weer iets anders. Ik wil ze aanbrengen zonder al teveel schade aan te brengen....

Voor de loopwielen en de terugloopwielen heb ik al aan gedacht, er zijn aan de zijden alwaar de tracks lopen kleine zaagsneden aangebracht zodat de vertanding van de track erin kan lopen en zodoende een realistisch loop effect zal hebben....., zover de theorie....

Allez, wat foto's....

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Voila se...
 
Eeuuhh, voor alle duidelijkheid: is dat een rij tracks die je dubbel moet plooien om de gewenste dikte te bekomen en daarbij nog eens de opstaande geleiders ook moet plooien en verlijmen?
Simpel is anders.

Zal vermoedelijk niet zo gemakkelijk zijn om die te plooien rond de trek- en loopwielen.

Tip: niet meer boven een vlam houden als ze al verlijmd zijn hé want CA is niet alleen giftig maar ook brandbaar.
 
Hey E,

Inderdaad, dat zijn die dingen. Ging gemakkelijk vond ik.
Het plooien gaat inderdaad een huzarenstukje worden vermoed ik, zoals ik al geschreven heb natuurlijk. Ik heb wel iets of wat vooruitziend geweest om de loopwielen in te zagen met een gleuf om de geleidingstanden in te laten passen in de wielen. Normaal past ieder wiel tot op de grond of tot op de track, dus moet het gaan.
De tracks zelf zijn niet gelijmd Erwin, ze zijn gesoldeerd voor meer stevigheid. Enkel de onderzijde waar ze dicht moeten zal gelijmd worden, vermoedelijk met houtlijm, dit lijmt alles, als je maar de tijd geeft om uit te harden...
 
houtlijm, dit lijmt alles, als je maar de tijd geeft om uit te harden...

Lijmt inderdaad maar je moet er wel van af blijven verder :) Ik gebruik ook weleens iets verdunde houtlijm om na het schoon maken van het model de naadjes dicht te zetten werk uitstekend.

Maat dat was een aardig werkje met die tracks en een hele verbetering straks met de kit tracks.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan