Hoofdsponsor

1/32 club bootjes voor kinderen [done]

marc w

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
20 jun 2011
Berichten
3.205
Ik heb even getwijfeld of ik hier wel een verslag zou gaan bijhouden, maar gezien dat mijn andere bouw activiteiten stil liggen en dit project er voor moet zorgen dat ik opnieuw zin krijg in het meer complexe werk.

Alles begon vorige zomer toen tijdens een activiteit 1 van de 2 kinder-vaarbootjes plots vuur vatte op de vijver terwijl een kind er mee aan het varen was. Kind in paniek en ouders ook al een beetje want hoeveel gaat dat kosten? Wij al direct gezien dat scheepje verloren was met enkele blusboten er naar toe zodat er live ambiance was op de vijver. Ondertussen kind en ouders gerustgesteld, scheepje was toch een afdankertje van een oud clublid en we wisten dat het vroeg of laat de geest zou geven. Alleen de manier waarop het dit deed verraste ons allen.
Maar nu zaten met nog maar 1 scheepje en 2 was eigenlijk al te weinig. Alle koppen bij elkaar gestoken en beslist dat we er 3 nieuwe zouden bouwen tegen de zomer van 2020.
Iedereen dus rond kijken naar een makkelijk ontwerp dat ook de kinderen zou aanspreken. Slepers? Yacht ? ...? Michien moesten we het niet zover gaan zoeken en bestaand speelgoed als vb gaan gebruiken.
Ons oog viel uiteindelijk op het scheepje van playmobiel en dan in 3 verschillende uitvoeringen zodat er duidelijk was welk kind met welk scheepje aan het varen was, Brandweer , politie en reddingsschip.

attachment.jpg

Ik aan het tekenen om iets te ontwerpen zodat we aan de slag konden.
Uiteindelijk had ik 3 modellen waarvan de hut hetzelfde zou zijn en de attributen op het dek zouden verschillend worden.
Meteen ook de uitdaging aangegaan om dit te ontwerpen om met een laser cutter uit te lazeren.
attachment.jpg

het ontwerp

attachment.jpg

attachment.jpg

De file waarmee we naar de laser cutter in het fab-lab zijn gestart en het resultaat
attachment.jpg

en dan eentje in elkaar gezet om te zien of alles naar wens was.
hierna de 3 hutjes aan 3 leden gegeven die ze in elkaar gingen knutselen.
zover stonden we een 30 tal dagen geleden.

straks het vervolg want door het corona virus zijn we de afgelopen dagen al een stuk verder.
ik hoop dat het jullie kan boeien, Marc
 
Leuk projectje :)

Is er een reden waarom niet direct de ramen in de opbouw zijn gelaserd?
 
We willen het ontwerp en het werk zo eenvoudig mogelijk houden en de bedrijfszekerheid en sterkte zo hoog mogelijk. Vandaar dat we geopteerd hebben de ramen in opbouw te maken. hierover meer morgen.
 
Interessant project. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
 
fab lab .. kende dat niet eens .. dan maar gehoeheld ... UGent (waar ik werk) heeft ook zo eentje. Mss toch eens ooit eentje laten lasercutten
 
Gonsken, in Turnhout 20€ lidgeld voor een jaar, ze hebben professioneel materiaal staan, gratis te gebruiken enkel materiaal te betalen aan inkoopprijs of zelf meebrengen. lasercutter, 3D printer, zeeafdrukmachine, snijplotter, en er zou dit jaar nog wat bijkomen.
 
Erg interessant. Kende dat ook niet. We gaan eens uitzoeken wat we zoal zelf kunnen produceren.
Dank voor de tip !
 
Gonske , er is ook een fablab in de Stadsbibliotheek De Krook Gent, en bij Igegno Drongen http://ingegno.be/index.html , maar die liggen nu wel stil met de Corona. Ik heb onlangs in de bibliotheek een inleiding op lasercutten + Inkscape gevolgd georganiseerd door Vorming Plus, dat zal wel herbeginnen als we weer in meer normale tijden zijn.
 
2 weken geleden zijn eveneens de rompen geleverd die we gaan gebruiken voor deze scheepjes. de firma ..... heeft speciaal voor ons 3 rompen gemaakt van de sleper Smitt Nederland met extra versteviging zodat ze tegen een stootje kunnen.

attachment.jpg

Het vervolg van de afgelopen week met veel tijd voor de hobby, door het corona virus verplicht vanaf thuis te werken maar ik ben op een halve dag klaar met toegewezen taken , niet verder vertellen he :) .
Dus genoeg tijd om mijn teken kunsten in 3D tekenen te verfijnen en hopelijk iets bij te leren over het printen zelf.
veel foto's dus in dit deel, te beginnen met enkel ontwerpen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Eens ik aan het tekenen was waren alle remmen weg en verscheen er zelfs een mini sub op het scherm. even afwachten of dat wat wordt.
het overige klein spul komt met de regelmaat uit de printer en de kwaliteit verbetert stilletjes. Door bijna alles 3x te moeten printen, waarvoor ik telkens andere instellingen gebruik.
Hierdoor neemt beetje bij beetje het inzicht toe en kan ik de afstelling van de printer en mijn ontwerpen beter op elkaar afstemmen waardoor de print kwaliteit stilaan aan mijn verwachtingen voldoet.

attachment.jpg
De ramen en deuren voor de reddingsdienst

attachment.jpg
de ankerwinch

attachment.jpg
zoals je merkt ,was hier nog wat mis met de print instellingen maar een beetje plamuur brengt soelaas.

attachment.jpg
De reddings banden waren al beter maar met de hoorn begint het pas goed te worden, deze kwaliteit hier wil ik voor gaan in mijn volgende prints.

attachment.jpg
deze zou kunnen water spuiten maar voor deze scheepjes gaan we dat maar niet toepassen.
Een van de grootste uitdagingen is je teken ontwerp zo uit elkaar trekken of splitsen zodat het met een relatief eenvoudige printer toch een aanneembaar resultaat kan behaald worden.
vanaf morgen kan ik alvast beginnen met het aankleden van de rompen, tot later.
 
Spannend de bezigheden waar je met bezig bent.
 
Amai Marc, ge vliegt er sterk tegenaan en groot project zo te zien.
hij zal u kennende ook moeten kunnen varen vermoed ik ?.
Veel plezier en spring geregeld eens binnen.
 
in afwachting dat mijn collega clubleden hun stuurhutje inleverden kon ik me enkel bezighouden de latere dekken reeds uit te zagen en te kijken of mijn tekeningen ook in de praktijk uitvoerbaar zijn even met een papieren hutje erbij om het toch wat echter te laten lijken.
attachment.jpg


Sinds afgelopen weekend de afgewerkte hutjes binnen gekregen zodat we weer verder konden.
op 1 hutje de ramen overgetekend zodat ik een beter beeld krijg van het geheel
Eveneens heb ik de sub en de zodiak ondertussen geprint en van een kleurtje voorzien
Alles kan nu al eens in dry-fit gepresenteerd worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg

Ik ben alvast tevreden, volgende stap voor we het dek vastkleven is de aandrijving en stuurmechanisme in elkaar knutselen.
tot later Marc
 
Amaai mijne mond valt hier letterlijk open hoor , chapeau voor dit knappe denk , teken , snij en print werk
Marc
 
Deze morgen een uurtje vergaderd met de collega's van mijn dienst via video conference, alle uitgevoerde en nog uit te voeren taken tot maandag verdeeld :(
Morgen een halve dag de baan op om werven te gaan inspecteren verder wachten en binnen blijven tot we opgeroepen worden.

Ganse namiddag aan de draaibank gestaan om de nodige onderdelen voor de aandrijving en besturing te vervaardigen.
as buisjes, assen, dichtingsringen, geleiders, stuurhendeltjes, verloopstukken,motorsteuntjes .... en dit alles natuurlijk in 3 vouwt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

tot volgende up-date, Marc
 
Gaat hier snel en netjes vooruit.
Redding bootje met toebehoren is ook weer knap gemaakt.
 
bedankt voor de reacties of het gewoon even komen kijken tot op heden van iedereen.

Nadat de assen, roeren en motorsteuntjes klaar waren konden deze gemonteerd worden en vastgezet met epoxy.
Ik heb er voor gekozen om de kiel door te trekken met een alu profieltje zodat de schroef en roer later beter zijn bescherm bij het overvaren van een tak of aan de grond lopen. Zaken waar kinderen niet meteen rekening mee houden maar toch aanzienlijke schade kan veroorzaken.

attachment.jpg

verlengde hak in alu ter bescherming van schroef en roer

attachment.jpg

nr 1 ingelijmd met epoxy

attachment.jpg

en uiteidelijk 3 stuks voorzien van assen, roeren, motor op steun en batterij bakje

attachment.jpg

nu het handeltje wat laten uitharden maar ondertussen kunnen we de 3 dekplaten afwerken zodat deze straks ook ingelijmd kunnen worden.
tot later, Marc
 
Mooie vorderingen Marc. Benieuwd naar het eindresultaat.
 
Toch mooi wat jij daar allemaal weet te verwezenlijken voor de kinderen.
 
Dit is echt wel een heel apart en mooi project. Ik volg van zeer nabij.
Succes met de verdere werken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan