Hoofdsponsor

1/35 LGOC type B London dubbeldekker bus (Miniart) [wip]

Roy vd M.

Administrator
Administrator
Lid geworden
13 apr 2014
Berichten
9.960
Voor een groepsbouw op een ander forum, is het de bedoeling een model van de vermaarde kitfabrikant Miniart te bouwen. Deze producent bouwt kits van hoge precisie met niet zelden meer dan 500 onderdeeltjes, sommige kits naderen zelfs de 1.000 stukjes-grens. We gaan ons laten onderdompelen in de weelde en, ongetwijfeld, ergernissen, kortweg.. het avontuur, van de wereld die Miniart heet.

Mijn deelname aan de groepsbouw bestaat uit de recent uitgebrachte LGOC dubbeldeks bus uit het begin van de vorige eeuw. Dit bouwverslag is een samenvatting van het elders geplaatste bouwverslag, waarbij de verhalingen, technische toelichtingen, bouwtips en caveats zijn vervangen door bondige teksten ter omschrijving van wat er op de foto's te zien is, om jullie niet te overprikkelen :laugh:


1255288-48782-29-pristine.jpg

Het is een heel pakket aan sprues. Mijn handje linksonder is op ware grootte.

49659254138_84fb741536_b.jpg

1. De sprues worden eerst gesorteerd en opgehangen, voor snelle vindbaarheid en ter voorkomen schade.

49677764948_755e982d3f_b.jpg

2. Gaatjes voor de klepstoters moeten van 1,05mm. naar 1,3mm. worden geboord, anders past het niet.

49678583462_c036db4960_b.jpg

3. Onder 1. de klepstoters in dryfit. Onder 2. een lelijke naad, door de liquid poly.

49677795798_16c79d20a8_b.jpg

4. Hieronder is die naad gladgeschraapt, nadat de lijm was gedroogd. De motorkoppen te ontbramen, kost veel moeite en tijd.

49678583452_e76c5d5b38_b.jpg

49677808613_7c2a2f4180_b.jpg

Erg leuke kit tot nu toe, ondanks de vele energie en tijd die 'ie kost!

Bestede tijd: 2 uur
 
Gelukkig hamsteren ze geen schuurpapier :) Leuke kit om te zien en nu maar hopen ook een leuke kit om te bouwen.
 
Ik hoop het ook Ron.. ah schuurpapier heb ik voldoende in huis gelukkig haha

Het schilderen en verweren gaat hier al vrij snel beginnen, dat zal naar je gading zijn denk ik.
 
Goed op dreef Roy.
Heel tof onderwerp wat ik graag ga volgen.
 
Ik ben ooit ook eens aan de Dennis bus begonnen, deze was van Occre in schaal 1:24.
Dat was de B-Type 340, heb hem nog op mijn kamer staan om ooit eens af te bouwen....
Ben nog wel op zoek naar de papieren uitgave, die is er wel maar wordt helaas niet meer gedrukt.

zo staat deze er nu bij:
IMG_0402_zpsa5nhiwyn.jpg

Succes met deze Roy.

Fred
 
Laatst bewerkt:
Hele mooie kit, doos vol met sprues. Heb horen zeggen dat er ongeveer 70 onderdelen zijn voor de motor, weet niet of het klopt.
Zeker in de verste verte niet meer vergelijkbaar met de oude Airfix kit op 1/32.
Veel succes Roy, ik volg met volle aandacht want denk dat de vrachtwagenversie wel eens mijn kant zou kunnen uitkomen als ik hem nog eens tegenkom.
 
Merci voor het volgen Pascal!

Fred die had ik toevallig vandaag nog gezien, het viel me op dat dit een Dennis bus werd genoemd terwijl ik deze ken als LGOC... maar een erg leuke bouw die je daar toen had neergezet. Papieren uitgave misschien nog ergens te downloaden en printen, stiekem?

@Erwin: je bedoelt deze?

1259664-57670-77-pristine.jpg

Er is ook nog de militaire bus he...

1243804-23814-93-pristine.jpg


5. Ik heb het kleppensysteem geschetst, om erachter te komen of Miniart het goed heeft.
49680582716_2e53949da4_b.jpg


6. Op drie manieren blijkt dit fout weergegeven door Miniart. Samengevat: de met de pijl aangeduide moer moet hoger zitten, de veren zijn om verschillende redenen verkeerd weergegeven en de ene veer begint veel te hoog.


49680088333_01bc57cbc2_b.jpg


13. Uurtje klooien en dan is dit het resultaat. De ringetjes ('moeren') moeten nog rechter komen te staan.


49680170638_ba5abc479a_b.jpg


Bestede tijd: 3 uur
 
Roy als ik het goed heb heb je de stoterstangen met veren gelijk gezet maar in de versie van Miniart kan dat wel kloppen want kleppen zijn niet tezamen dicht dat gebeurt in een fractie van een sec. maar stil liggende motor zal altijd 1 klep open staan of dicht want het moment dat de kleppen dicht staan staat de motor op volle compressie en zal daarop nooit stilvallen
Op de afbeelding met de pijl is er 1 klep ingedrukt en de andere is gesloten wat normaal is en volgens mij is dat wat Miniart wil weergeven of ben ik mis ?
Marc
 
Je heb het inderdaad mis; op het andere forum heb ik een uitgebreide toelichting geplaatst, zie aldaar.

Je ziet toch wel dat ook in mijn versie de stoterstangen anders staan??
 
Hier dan nog maar een keer, een uiterste macro-zoom.


49681267652_d97bbf57c5_c.jpg

Zoals al geschreven, de rechter klepstoter staat op tuimelen en de linker klep staat in ruste.

Overigens, staan deze kleppen soms BEIDE in ruste. Ze staan NOOIT beide op tuimelen. Maar het is dus niet zo, zoals jij zegt, dat als de ene in ruste is, de andere per se op tuimelen moet staan.

Miniart heeft verschillende facetten hieraan foutief weergegeven, maar ik heb dat al opgeschreven. Kost me al veel moeite om alles zo goed mogelijk te documenteren, wil dit liever niet dubbel doen als je het niet erg vindt...

Maar goed, ik ben inmiddels alweer bezig deze vormgeving te verbeteren.
 
Ok ik zie het nu ook maar met in rust ben ik niet akkoord hoor ze kunnen nooit alle twee in rust staan ofwel 1 open dan is de andere dicht dat is nu eenmaal de kleptiming als ze alle twee in rust zouden staan wil dat zeggen cilinder op compressie en zou valt een motor nooit stil omdat als men de motor stillegt de laatst compressieslag altijd ietsje verder draait tot de compressie weg is ( nogal logisch ) het kan wel op 1manier als b.v. de ontsteking gaat afstellen dat draait men de motor naar het bovenste dode punt manueel maar dan is er ook geen compressie omdat die wegebt bij het manueel verdraaien
Marc
 
Op enig moment zal er nog nauwelijks verschil in klepstoterpositie te zien zijn, als we het hebben over in- en uitlaat van dezelfde cilinder.

In dit geval gaat wat ik hierboven schreef over gelijke positie niet eens op, want wat je hier ziet zijn twee inlaatkleppen als ik het goed heb. Dan is het sowieso mogelijk (afhankelijk van de ontstekingsvolgorde) dat beide tegelijkertijd in ruste staan.

Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat de forumleden hier echt op zo'n inhoudelijke discussie zitten te wachten. Ik wil in dit topic het liefst, zoals ik al schreef, makkelijke hapklare brokken bouwvoortgang plaatsen ;)
 
Roy, succes met de bouw van dit project.
 
Volkomen gelijk ik wil absoluut geen discutie uitlokken neen zeker niet , ik wilde alleen maar iets rechtzetten
Marc
 
ken niks van auto mechanica dus ga enkel genieten van de bouw, succes met het vervolg.
 
Bart, Marc, Marc en Marc: dank jullie wel!


15. Moertjes-uitlijngereedschap voor de punch & die, met de draaibank gemaakt.

49680937353_ec5b00eedb_b.jpg

22. Ik sla de werkmethode om de moertjes te maken even over, als iemand interesse heeft om daar meer van te weten lees ik het graag en post ik aanvullende foto's en info. Terug naar de kit, daar zit op sommige plekken flash. Vaak makkelijk (maar wel tijdrovend) om te verwijderen, soms niet zo makkelijk..!

49684111757_90d0f31fca_b.jpg

26. Het was een hoop werk, maar de klepstoters-subassemblies zijn klaar.
49687381697_5969d8e45c_b.jpg

27. Een dryfit dan maar. Hier een foto ongeveer op ware grootte. Klep van cilinder 2 staat op tuimelen. Let wel, deze veer heeft dus evenveel windingen als de andere!


49687370791_7230e979f1_b.jpg


Makro:


49686862178_e4e8becac7_b.jpg

Bestede tijd: 12 uur.
 
Moertjes-uitlijngereedschap en wat mag dat dan niet wezen ? :)
 
Interessant om volgen.
Mijn oog was gevallen op de vrachtwagen versie, niet de bus.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan