Hoofdsponsor

1/35 LGOC type B London dubbeldekker bus (Miniart) [wip]

Erwin vind ik ook , dat vind ik trouwens ook met elke bouw zeker met P.E. zo ongeschilderd , ik vind dat iedere keer zonde dat die dan geschilderd worden maar zo hoort het nu eenmaal he
Prachtig dat chassis zo
Marc
 
Merci Erwin, Pascal en Marc. Pascal, dat van die ontbrekende bovenverdieping was een 1-aprilgrapje; ja de humor ligt hier op straat :)




95. Deze verfjes zijn gemengd tot rubberkleur voor de banden, na studie van foto's van het origineel.


49759238312_bce0a90322_b.jpg


97. Het chassis, in een 'lichtere vorm van zwart' in verband met schaalwerking.


49758407078_8e21d42cfe_b.jpg


49759238267_1bc5f33412_b.jpg


Bestede tijd: 69,5 uur.
 
Ziet er weer netjes uit maar voor de banden had je daar geen Vallejo rubber voor kunnen gebruiken? Ik heb hier een model staan met grote wielen en als ik het vergelijkt is het spot on, maar uiteraard gebaseerd op de monitor kleuren :)
 
Ik moet eerlijk zeggen dat als ik die kleur zelf gehad had, ik die waarschijnlijk had gebruikt; maar ik heb 'm niet (heb het merendeel van Vallejo Model Air maar enkel een stuk of 10 kleurtjes van de reguliere Vallejo serie)... dus ben met Natasja maar 's uitvoerig gaan kijken en testen naar wat we zien.

Toevoeging van een druppel rood was trouwens iets wat ik zelf niet snel had bedacht, maar vergeleken met referentiefoto's moet ik concluderen dat Natasja het goed heeft gezien.
 
Rood is een kleur waar je niet direct opkomt om een kleur te mengen voor banden.
 
Blijft een plaatje en komt heel goed uit op de donkere achtergrond.
 
Is aangenaam om naar te kijken.
 
Dank jullie wel mannen.

108. Verwering heeft al plaatsgevonden op het chassis en omstreken, maar dient nog plaats te vinden op radiateur en wielen.


49989543673_8d3d239d5b_b.jpg


49990309712_8aa66eaaf5_b.jpg


Bestede tijd: 78 uur.
 
Als je de vorige foto's bekijkt zonder en nu met verwering is dit toch knap gedaan.
Zou hem zo al in de kast durven zetten en een andere kopen om er volledig naast te zetten.
Om maar te zeggen dat ik dit ferm vind.
 
Ziet er mooi uit en als je aan de wielen en radiator begin vergeet dan niet even die witte benummering mee te pakken tenzij dat nog op d agenda stond dan heb ik niets gezegt.
 
G E W E L DI G meer wil ik nu nog niet kwijt
Marc
 
Het is toch een fijne techniek die je gebruikt om te verweren , oefening baart kunst ? mooi stuk tot nu toe...
 
Heel knap gedaan, het chassis is al een expositie op zich.
 
Dank heren, ik ben erg in mijn nopjes met jullie complimenten; de verwering zal pas tot zijn recht komen (althans, meer dan nu) zodra de opbouw erop staat. Die krijgt namelijk veel minder verwering, met als achterliggende gedachte dat het koetswerk vaker en makkelijker schoongemaakt werd dan het chassis dat bovendien makkelijker vuil werd.

Ron je zou het niet zeggen afgaande op bovenstaande foto, maar de witte letters zijn meegenomen in de verwering; wel heel subtiel...

49996027581_ca1d7d070c_b.jpg
 
Inderdaad wel heeeel subtiel :)Uiteraard heeft ieder zijn eigen kijk erop hoe hij het wil hebben maar voor mezelf had ik het nog wat meer verweerd en zeker zoals je het zelf ook al aangaf dat het chassis niet zo vaak werd schoongemaakt.

Ik denk dat de foto het wit ook harder toont dan hoe het in het echt is?
 
Misschien een heel klein beetje witter dan het in werkelijkheid is; de camera vindt wit nooit zo'n toffe 'kleur'.

Met die vervuiling kun je eigenlijk twee kanten op. Zwart wordt grijswit en wit wordt... iets minder wit. Ik heb eerst de decals geplaatst en heb vervolgens een uniforme verwering gegeven, gebaseerd op foto's die ik de dag tevoren had gemaakt van echte vrachtwagenchassis.

Hier zie je goed het verschil in kleur... zwart wordt (licht)grijs:

49761327862_4f65b26b67_b.jpg

Wat ik op die en andere foto's heb gezien, probeerde ik toe te passen op deze bouw. Ik denk dat we aan het eind van de bouw pas kunnen zeggen of het geslaagd is of niet (ik althans). Maar zo filosoferende, zou het dus best eens kunnen dat die witte letters ook wit bleven of iets de lichtgrijze kant op neigden. Hier een foto waarop het niet duidelijk te zien is, maar in elk geval niet uit te sluiten is:

i0000cwa.jpg

Wat niet wil zeggen dat ik verdere verwering evengoed had kunnen toepassen zonder ontevredenheid; eigenlijk vind ik beide methoden wel iets hebben. Is echt een bouwkeuze; volgende bouw zou het zomaar weer 's de door jou beschreven kant op kunnen gaan.

Hier nog een foto van wat er gebeurt als er een stukje bovenbouw op wordt gelegd (andere kant):

49996277956_f2accfb011_b.jpg
 
Schoot me vanmorgen ineens te binnen dat dit model een civiel voertuig is dan zit je wel goed met de verwering van de nummers omdat je alleen met straatvuil te maken heb in tegenstelling tot zijn militaire broertje die wel eens een modderbad neem :)
 
Da's wel een goeie, van die redenering was ik me nog niet bewust maar je hebt wel gelijk.

Ik had anderhalve maand geleden (elders) het volgende opgeschreven over deze verweringskeuzes:

Verweringsfilosofie

Straten Londen anno 1910 waren grotendeels geasfalteerd. Zie dit filmpje:


(https://www.youtube.com/watch?v=I9Nc3vP7-WA)

...met muziek van een paar eeuwen eerder. Klinkt oud, dus maar toepassen, zal men hebben gedacht.

Ik neem aan dat het stoffig was op straat, omdat de koetsen e.d. zand en stof de stad in voerden en er ook binnen de stad nog zandpaden e.d. zullen zijn geweest (privé-opritten etc.). Daarnaast kan ik niet uitsluiten dat de bussen in de minder centraal gelegen delen over stukken zand moesten rijden. Veel regen in Engeland, zand wordt kleverig, droogt weer op, komt op straat, wordt weer opgepikt door wielen etc. etc.

Zie hier nog een filmpje van London ca. 1914-1918 en let op de grote hoeveelheid van dit soort bussen die je daar ziet.

https://www.youtube.com/watch?v=W8t4V_w3eW4

Dit was een van de eerste in massa geproduceerde commerciële voertuigen. Wanneer men deze beelden bekijkt, snapt men ook wel waarom LGOC zijn eigen bussen ging produceren. Let trouwens ook op de verkeersveiligheid, ongelooflijk om nu te zien hoe het er toen aan toe ging.

Anderzijds zal de bovenbouw veel schoner zijn. Het houdt me zeer bezig hoe dit het beste na te bootsen. Ik denk dat de bussen bovenaan schoongehouden werden, alleen al vanwege de reclameuitingen die netjes zichtbaar en schoon moesten blijven zo neem ik aan. Mijn theorie is, dat vooral de bovenbouw schoongespoten werd en misschien zelfs gewassen (manueel of door de wasstraat). Het smalle, moeilijker bereikbare deel zijnde het chassis zal vooral bij automatisch wassen niet goed schoon worden. Er zullen wel vuilaflopers ontstaan.

Chipping heb ik nagenoeg niet toegepast; er zit hier en daar een enkele 'chip' verborgen; maar de snelheid van het voertuig was zo laag en er was zo'n beperkt aantal oorzaken voor chipping, dat ik die achterwege heb gelaten. Anders is het voor het interieur en dan vooral de bovenbouw, daar zullen wat meer gebruikssporen worden aangebracht.

Nu ja, een en ander gecombineerd is een samenvatting van hoe ik deze bouw vanuit vervuilings- / verweringsperspectief benader.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan