Hoofdsponsor

1/150 golden star schaal 1:150 [wip]

Marin1

Well-known member
Registered
Lid geworden
21 feb 2015
Berichten
421
deze wordt het dan, de Golden Star, een model van mantua op schaal 1:150
we gaan deze proberen tot een zo goed mogelijk einde te brengen,
vlug zal het wel niet gaan , ik ben eind vorig jaar , oktober 2019 met pensioen gegaan en in november naar naar Spanje verhuisd,
dus zal ik ook meer buiten van de zon genieten.
het is een model die haalbaar zou zijn voor de beginnende hout bouwer,
maar ik kom nu al tot de conclusie dat het zoeken zal worden , want de beschrijving is nogal moeilijk ( voor een beginner toch, vind ik )
ik denk dat ik veel raad zal nodig hebben van de proffesionele houtbouwer hier.

moest er hier iemand zijn die deze al gebouwd heeft ...alle tips zijn van harte welkom

het is mijn eerste houtproject, dus...

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
nog de inhoud van de doos, door jullie zeker al gekend:
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.php

attachment.jpg
attachment.jpg
 
van dag 1 stuit ik al op een probleem:
en verontschuldig me dat ik nog niet goed overweg kan met de benaming van de scheepsonderdelen
attachment.jpg
afbeelding zoals in de beschrijving
attachment.jpg
of hetgeen ik erop moet lijmen is te kort of het andere is te lang ?
attachment.jpg
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi Marin,

Allereerst een mooie bouwdoos en veel succes.

Nu u vraag; Meestal stel je eerst de spanten op de kiel, misschien is het bij deze bouwdoos het anders.
 
hier zeggen ze eerst de valse kiel te plaatsen , maar heb die enkel eerst eens erop gelegd, met het resultaat , te klein, vermoed ik.
 
Ga dit in stilte volgen want ken hier niets van maar vind scheepsbouw wel zeer interessant en mooi.
 
Marin, ik zie op je foto's ergens een scheepsplan. Leg de onderdelen daar eens op of vergelijk ze op schaal. Zo zie je welke er niet klopt. Kijk ook het boekje na of er niet een stap volgt waar er nog getrimd moet worden achteraan de kiel.
 
ik heb de kiel op het plan gelegd en die is inderdaad groter dan op het plan, toch is het beter om te wachten om te trimmen denk ik, als ik in de beschrijving kijk vind ik daar niks van terug en is op de foto te zien dat de kiel maar evengroot is dan de valse kiel, als de benaming juist is ? maar heb wel een vermoeden dat die zal moeten bijgewerkt worden.
attachment.jpg
 
ondertussen de spanten al eens gepast, zonder lijmen, en die zitten mooi in een hoek van 90°
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Netjes Marin, ik zou de beschrijving eerst even door kijken helemaal, doe ik ook altijd.
 
Hallo Marin,

Normaliter zouden de afmetingen op het plan de juiste moeten zijn (dat is alvast mijn ervaring).
Dus als de kiel effectief groter is dan deze op het plan, dan zal er een stukje getrimd moeten worden.

Je kan uiteraard wachten om dit te trimmen. Dat kan je later nog altijd doen, eenmaal de beplanking enz op zijn plaats zit.
Mogelijk kom je in de bouw er achter wat er juist dient te gebeuren. Ik heb ook al een paar houten boten achter de rug en de uitleg in de handleiding is vaak een grote uitdaging. In ieder geval pak je het verstandig aan door vaak te testen en 'dry-fitten'. Best 3 keer nadenken en bestuderen dan straks een cruciale fout vast te stellen.


Succes,

Dirk
 
dirk, ja ik lijm pas als ik zeker weet dat het juist is, eerst 3 stappen verder dry-fitten en dan pas de eerste drfit lijmen.zal zowiezo moeten wachten met lijmen, houtlijm is op en winkelen is niet echt een optie.
 
vandaag toch de spanten erin gelijmd en de valse kiel ook geplaatst. attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Je bent alvast mooi gestart, het is inderdaad een must de volgende stappen al goed te visualiseren voor je dingen echt vast kleeft.
Maar je bent alvast goed op weg. Veel bouwplezier en als er wat is, zeker vragen.
 
een vraag : volgens de beschrijving moet het stukje (met de blauwe pijl ) schuin ertegen geplaatst worden, er moet dus een opening zijn ( de rode pijl ) maar er is nergens terug te vinden hoeveel de opening moet zijn.
is dat dan naar eigen keuze , of weet iemand hoeveel opening ik best zou laten, verder in de beschrijving zie ik niet waarom dit is of welk nut dit zou hebben , de beplanking komt er gewoon voor ?
attachment.jpg
 
Debart, er staat niks over beschreven, maar op iedere verdere foto in de beschrijving zie ik het schuin staan.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan