Hoofdsponsor

1/150 golden star schaal 1:150 [wip]

ondertussen de tweede beplanking erop. en al begonnen met de afwerking. attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Dit komt goed en ziet er al gelikt uit.
 
nog beetje verder gepriemeld, en gevloekt, bijna niks op de plannen en in de beschrijving klopt van afmetingen, ik denk niet dat ik nog een schip van Mantua zal kopen, maar het was een goedkoop doosje , 85 euro, je kan moeilijk het maximuum verlangen, trouwens mijn volgende schip is al toegekomen, per koerier wel te verstaan, zal een stuk anders bouwen zijn en duidelijke plannen, kost ook een pak meer, is van het merk Occre, welk hou ik nog wat voor mezelf. eerst deze afwerken.
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Al bij al is het toch mooi
Knap gedaan
marc
 
je beleg punten voor je touwen ( nagelbanken aan de zij kant en op het dek ) zitten inderdaad op een rare plaats

maar als het plan het zo aangeeft zal het zo wel moeten bij dit schip.
 
Hallo Marin, ik vrees toch dat er iets is misgelopen met het aanbrengen van de dwarsbalken aan de zijkan t van het schip.
Zoals ik kan zien op foto’s van het model die ik op het internet vind, dienen deze parallel lopen met de waterlijn van het schip.

Ook op de doos van het model kan je vaststellen dat deze zijbalken parallel lopen met de bovenrand van de romp. Verder maak je mooie vorderingen. Ik denk dat je moet overwegen om dit even goed na te kijken en indien mogelijk te herstellen. Het zou misschien erg moeilijk zijn maar als je het nu niet doet zal dit je steeds achtervolgen, iedere keer dat je naar het afgewerkt model kijkt.

https://victoryshipmodels.com/files/MM769_Golden_Star_1_w800_vodoznak4.jpg

Succes met de bouw. Mijn ervaring met Mantua modellen is exact het zelfde. De plannen zijn vaak zeer onduidelijk en gecompliceerd.

Vriendelijke groet,

Dirk
 
Zie link, ik denk dat het wel meevalt met de nagelbanken, ziet er best netjes uit u schip,
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/vie...sid=c46285dc3925f1c2dea5a71468bcea27&start=20

Inderdaad op de post van modelbrouwers lijken deze ook af te lopen naar voor toe. Maar aan de hand van de fotos van Marin lijken deze erg veel naar beneden te lopen richting voorsteven. Als ik het plan bekijk dat ik online kan vinden dan lopen deze balken parallel aan de waterlijn alsook aan de balustrade.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik heb de afmetingen gevolgd die vermeld staan , zoals op foto, en dan ziet het er inderdaad zo uit, waarschijnlijk hebben jullie wel gelijk. het is mijn eerste schip in hout en er zullen waarschijnlijk nog wel fouten inzitten, zo krijg ik het gevoel hoe het is om met hout te werken en kan ik leren uit mijn fouten voor het volgende. attachment.jpg
maar alle tips en reactie's zijn welkom en daar hou ik in het vervolg zeker rekening mee. en misschien zal ik het ook leren om eerst eens iets te vragen voordat ik het uitvoer :$
 
Laatst bewerkt:
Volledig akkoord Marin. Het is niet steeds eenvoudig, en vaak schieten de plannen & handleidingen veel tekort wat erg frustrerend is.
Ik heb geleerd dat de boekjes met foto's die men meegeeft vaak niet kloppen of afwijken van de plannen die bij een kit zitten.
Ik controleer dus steeds afmetingen zoals ik deze op het plan vind.

Het is een grote uitdaging, en fouten maken is normaal gezien de povere handleiding, plannen & documentatie. Maar daar leer je inderdaad van.
Mijn eerste schip wat de Thermopylae, ook van Mantua, en ik kan je verzekeren dat er erg veel gevloekt werd...
Maar uiteindelijk hebben we volhard en is hij afgeraakt.

Ik volg in ieder geval je project met aandacht.

Dirk
 
akkoord Leysend, maar heb het ook nagemeten op het plan en die 36 mm kloppen daar ook wel op, maar dan klopt er ergens niet waar die 2de dwarsbalk moet komen want er is maar juist gepast plaats voor de kannonpoorten, maar allee we doen verder en proberen er het beste van te maken.
 
Voor een eerste houten schip vind ik dat je goed bezig bent!
En inderdaad leer je heel veel het eerste schip.
Heb ook 1 schip van Occre gebouwd, dat was ooit mijn eerste schip.

Fred
 
een schip maken is ook niet zo simpel als het lijkt hoor en natuurlijk zeker bij je eerste scheepje volg je zo goed mogelijk de bouwbeschrijving wat heel normaal is.
het is pas na een paar scheepjes te hebben gebouwd dat je begint te zien dat er fouten in de bouwbeschrijving zitten of dat er pressies iets niet klopt.

doe rustig voort het is zeer mooi gebouwd en zolang je er plezier aan beleefd en het leuk vind heb je er een toffe hobby bij
 
Heb inderdaad al het 1 en ander bijgeleerd,
o.a. de lijmtube wat langer gesloten houden en 2 keer nameten voordat ik lijm,
de plannen beter bekijken en vergelijken ,
raad vragen aan de ervaren scheepsbouwers hier VOOR ik iets fout doe in plaats van NADAT ik iets fout heb gedaan
Ik had wel wat ervaring met plastiek modelbouw , maar hout en schepen is inderdaad heel andere koek. maar ik geniet ervan en amuseer me , dat is ook belangrijk aan een hobby.
toch iedereen al bedankt voor de reactie's en de goede raad.
 
dit is de enige foto van hoet het anker moet opgebonden worden, raakt iemand daar aan uit , :ohmy:
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
martin zit het anker al in elkaar ?

touw 76 is het dikke ankerkabel en moet door de ring dat op je anker zit dit gaat op het schip naar de braadspil dat is dat ronde ding dat kan rond draaien dus daar 3 keer omwinden en dan zou het ergens door een luik of gat in het schip moeten verdwijnen naar een lager gelegen dek.

nr 72 is een sigle blok ( katrol )
dit moet aan nr 75 gemaakt worden en dit gaat in de kraanbalk de dikke balk die oversteekt dit diend om het anker verder te lichten.
ook zit er een katrol vast aan de ring van je anker. en aan de andere kant van de katrol vertrekt het touw zoals ik getekent heb door de andere katrol terug naar onder en dan moet het ergens in je schip vast gemaakt worden maar mischien staat dat op het beleg plan als er 1 bij zit

ik zal eens proberen een duidelijke tekening te vinden of te schetsen tegen deze avond
 
Laatst bewerkt:
Eenvoudig maar zeer helder plan Amazone ! Ik denk dat ze jouw bij Mantua best een job aanbieden.
Het zou veel modelbouwers heel wat kopzorgen besparen.
Dirk
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan