Hoofdsponsor

1/32 Spitfire Mk V Hasegawe [!]

Half werk doe jij niet aan he, Pascal ;)

Vraagje: in hoeverre meet jij de onderdelen na voordat je ze goed vindt? Ik bedoel, je zegt: de buizen zijn te dik... heb je die dan ook nagemeten, of is dit puur op het gevoel en op basis van afbeeldingen?

Ik vraag dit omdat ik vaak teveel wil meten. Hierdoor kom ik dan weer in de problemen als bijvoorbeeld de afmetingen van het onderdeel nergens beschreven staan (of ik ze in ieder geval niet kan vinden).
 
Pascal....je bent er wel een echte van aan het maken Hé..als hij af is gaat die nog echt kunnen vliegen ook denk ik...................:P:P:P:P.....neen hoor maatje ,knap werk al dat scratchen....daar door krijg je nog zo veel meer voldoening van je projekt......en nu op naar de volgende aflevering....:laugh::laugh::laugh:
 
Thanks guys :)

@ Turner : ik meet de onderdelen zelden of nooit na. Het is puur op gevoel en op basis van foto's en tekeningen. Op de foto's van de 1/1 Spit zijn de buizen dunner dan het frame (de 2 gele latjes), als ik die van de kit ernaast leg, zie je dat de buizen dikker zijn dan het frame, dus zijn ze te groot. Afmeten kan volgens mij enkel als ge de juiste afmetingen hebt, maar dan nog is het geen garantie voor een mooi resultaat. Omdat het een model op schaal is, moet het er ook op schaal goed uitzien hé ;)

@ ardennenoffensief : dat scratchen vind ik altijd leuk, zo geeft ge aan elke project toch een klein beetje persoonlijkheid, én dan hebt ge ook langer plezier van een kit ;)

Groeten, Pascal
 
Om een idee te geven hoe de vloer er moet gaan uitzien, zal ik wat foto's plaatsen. De bron ben ik helaas kwijt :(





Dus nog flink wat werk voor dat dit eruit gaat zien als de foto's boven :



Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Pascal...........waar is die vloer...........ik zie er geen hoor .....of licht dit aan mijn PC.............:laugh::laugh::laugh::laugh:
Als je dit gaat maken,maatje...........veel plezier en zeker veel voldoening......;););););)
 
Vandaag wat aan de propellor gewerkt. Deze Mk VI kit heeft een 4-bladige propellor, de Mk V kit heeft een korte en een lange spinner, en De Havilland en Rotol propellor bladen. Op zich geen probleem, ik kan dus één van beide kiezen, en heb de andere over voor de Mk V kit. Maar, er is slechts 1 "propellor-hub", zichtbaar op de foto samen met de spinner en de spinnerplate :



Van een gordijnrail wieltje en wat messing buis uit de doe-het-zelf, heb ik een nieuwe propellor-hub gemaakt :



De volgende foto's tonen een dryfit van de zelfgemaakte hub waarop ik de korte spinner en de DH propellorbladen heb gezet :







Ben best tevreden met het resultaat. Het zal nog een beetje uitkijken zijn om de propellorbladen mooi uit te lijnen, en ook weet ik nog niet welke spinner en bladen ik ga gebruiken, maar we kunnen weer een stapje verder.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Pascal,....mooi werk.....maar zit de propeller zo te zien ,niet te dicht op de neus....of komt het door de foto......maar nogmaals tot hier toe strak gebouwd....en dat oog voor detail,blijft me bekoren.................:laugh::laugh:
 
Hey Swa,

Aan de afstand van de prop t.o.v de neus heb ik niks veranderd. Het zal wel door de foto komen, of door het feit dat de propellerbladen er los opgezet zijn en niet uitgelijnd. Op de foto's is te zien hoe de zelfgemaakte hub op de spinnerplate komt te zitten :





Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht het wel ,dat het de foto was.......ziet er heel wat beter uit nu...knap..man......;);)
 
Hey Pascal,

Heb jij soms last van AMS?
Je laat ook niets zoals het uit de doos komt hé :nowink:
Super gewoon.
Ziet er toch wel beter uit na je behandeling ;)

Grtz,
Beyond
 
Thanks guys ^^

Even ter verduidelijking : de propellorhub uit de kit is echt wel goed hoor, de 1/1 ziet er net hetzelfde uit.
Ik heb er ééntje moeten bijmaken omdat ik anders geen 3-bladige propellor op deze Spit kon zetten. Op de foto's zijn de lichtgrijze onderdelen uit de Mk V kit en de donkergrijze uit de Mk VI.
De originele hub blijft bij de Mk V kit, anders kan ik bij die geen 3-bladige schroef monteren.

Maar toegegeven, het ziet er best wel goed uit, maar het is enkel functioneel.

Op deze foto staan boven de onderdelen uit de Mk VI kit en onder die uit de Mk V :



Het stukje linksonder heb ik gemaakt, want zo zit er maar 1 in de Mk V kit :



En de originele hub uit de Mk V kit, kan dus dienen voor de lange spinner die in de Mk V kit zit :



Hasegawa steekt een hoop extra onderdelen in de Mk V kit : spinners, woestijn-filters, brandstoftanks, enz., maar slechts 1 hub.

Nu heb ik dus de vierbladige propellor + spinner over van de Mk VI kit, en deze ga ik gebruiken om een Mk V kit om te bouwen naar een Mk VII, Mk VIII of een PR versie.

Wat een uitleg hé :wacko:

PS : @ Beyond : wat is AMS ?

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
AMS = Advanced Modeller Syndrome

Daarmee bedoelen ze dat iemand tot bijna in het oneindige wil detaileren... :wacko:

Niets persoonlijk hoor...;)

Grtz,
Beyond
 
Lekker blijven detailleren ! Toch altijd weer die meerwaarde als je er later naar kijkt. GUnit.
 
Kleine update, er is niet veel veranderd, maar het was een heel werk om de juist vorm te vinden, erg veel dryfitten.
Hier zien jullie hoe ik de spanten heb aangepast, zodat de nieuwe vloer er beter op past :



Deze is nog niet klaar, maar het geeft toch al een idee over de vorm :



Het is handig als ge 2 keer dezelfde kit hebt, dat geeft extra mogelijkheden om te dryfitten. Ben eens gaan neuzen in mijn Spitfire collectie en heb het volgende gevonden :





Een Waldron set, en 2 grote sets van Eduard, deze zaten in een doos van nog een Hasegawa Spit Mk Vb, schaal 1/32. Die heb ik ooit eens op evilbay voor een prikje gekocht. Misschien dat ik ze bij een volgend Spitfire project ga gebruiken, of ze gaan terug op evilbay. (hou niet zo van PE)

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Leuk zo'n beetje detailleren en scratchen, maar er kruipt ontzettend veel tijd in. Ben dik 3 uur bezig geweest om de stoel aan te passen, was veel dryfitten en voorzichtig schuren.

Dit is de stoel uit de Aires-set, ziet er goed uit, maar hij is wat groot en de pantserplaat achter de stoel is te hoog :



Links zien jullie de originele stoel uit de Hasegawa-kit en rechts het gat wat ik erin heb gemaakt, omdat de stoel aan de binnenkant wat rond is, wat het flink priegelen om dat stukje plasticard erin te krijgen :



Ben nu bezig met het gat aan de onderkant dicht te maken (stukje is aan het drogen in de wasknijper rechts), en er komt nog een "kussen" in de stoel, maar dat is voor een volgende keer.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Nog snel een update(tje) voor het slapen gaan. Alle ribben van de romphelften zijn bevestigd, en de openingen zijn gemaakt om de spanten erin te schuiven. Dus was het tijd voor een dryfit van de spanten :





Ziet er best goed uit, hopen dat de rest van de cockpit er ook zo gaat uitzien.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Prachtig dit topic. Fijn werk, mooie foto's van de voortgang.

Groeten van GUnit.
 
Deze is bijna klaar om op te stijgen en ik( allee wij) moeten nog beginnen. :laugh: :laugh:
In elk geval, mooi machientje.

Erik.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan