Hoofdsponsor

1/32 Spitfire Mk V Hasegawe [!]

Ben nog wat foto's van AB 910 aan het verzamelen :

1265621.jpg

Bron : airliners.net

1101127.jpg

Bron : airliners.net

1101126.jpg

Bron : airliners.net

Op deze foto zien jullie rechtsboven 3 witte bollen, dat zijn de reserve lampen voor het vizier (gunsight) :
1090743.jpg

Bron : airliners.net

Dit is de gunsight :
A%20Gunsight%20small%203.jpg

Bron : spitfirespares.com

A%20Spit%20Cockpit.jpg

Bron : spitfirespares.com

Spit_Cock.gif
Bron : eaf51.org

Het " doosje" in een wat lichtere kleur groen is een transponder (IFF) : "Mode S (mode select) transponder is the latest way to interrogate an airframe by using a distinct address, that only a particular airframe will respond to." :
160CA48A_1143_EC82_2E8ED2E9B61344B4.jpg

Bron : raf.mod.uk

spitfire%20cockpit.jpeg

Bron: airshow-1.com

SpitMkVBwClock72.jpg

Bron : home.earthlink.net


0586175.jpg

Bron : airliners.net

De botsing tussen AB 910 en een T6 Harvard PH-KMA in 1978 :
5-AB910Bex21August1978002.jpg
Bron : photobucket.com

news070701.jpg

Bron : bbmf.co

news071101.jpg

Bron : bbmf.co

90258_1223027480.jpg


89125_1219953178.jpg


84721_1213444024.jpg


79566_1213128044.jpg


41168_1156161265.jpg


76773_1128634442.jpg


26490_1058408437.jpg

Bron : jetphotos.net

Vanmorgen is de "Spitfire Mk V explored" CD-rom vanuit Engeland aangekomen ^^ :
spitfirewrap.jpg

Bron : Spitfire Mk V Explored PC CD-ROM by Flyingzone Publications

Hopelijk kan ik vanavond nog wat bouwen. :unsure:

Groeten, Pascal
 
Halo...nog wat bouwen...ik zou eerst die CDRom toch even doornemen...:nowink:

mooie foto's trouwens, blijft een pracht van een toestel.
 
Hey Jade,

Da's een goed idee, 1300 kleurenfoto's !!!! :O

Heb heel toevallig het antwoord op mijn vraag naar de buisjes aan de onderkant van de vleugels gevonden :)
Deze buisjes dus :


Er had iemand gereageerd (Snautzer) met een foto van een 1/1 Spit waar ze opstonden, onderaan stond een tekstje dat het een vroege Mk Vb is (een omgebouwde Mk Ib) . Dit is de foto :
Clipboard01.jpg

Ben dus gaan kijken op de tekeningen van de Mk I, en jawel daar staan ze op. ^^

Toch geweldig dat ik door deze bouw zoveel bijleer over mijn favoriete vliegtuig. 8)

Groeten, Pascal
 
Nog wat info :

Voor de Mk III was een Merlin XX motor met een "two-stage supercharger" voorzien. Maar omdat de Slag om Engeland volop aan de gang was, werd de voorrang voor deze motor gegeven aan de Hurricane Mk II. Rolls Royce verhoogde de produktie van de Merlin XX en eind 1940 werd er een bestelling geplaatst voor Mk III's. Tijdens de ontwikkeling van de Merlin XX motor had Rolls Royce een versie zonder de "low-altitude blower (supercharger)" (sorry voor de engelse termen, maar ik heb geen jota verstand van motoren :? ), deze motor was de Merlin 45. Omdat de Merlin 45 met een minimum aan veranderingen in het Mk I/II frame pastte, werd besloten om deze combinatie de Mk V te noemen. De Mk V was eigenlijk een "tussenversie" in afwachting van de Mk III en deMk VI. Door het succes van deze versie werd besloten om de produktie van de Mk III niet op te starten.

De veranderingen aan het Mk I/II model naar het MK V model, waren - naast de motor - onder andere dat de roelroeren met "metaal" en niet meer met doek bekleed werden.

Een Mk Va is moeilijk te onderscheiden van een Mk I/II. Behalve als je de oliekoeler kan zien : deze heeft een D-vormige inlaat bij de MK I/II en een ronde bij de Mk V. De Va was bewapend met 8 0.303in Browning mitrailleurs.

De Mk Vb had een zwaardere bewapening : 4 0.303in mitrailleurs, en 2 Hispano 20 MM kanonnen. (er konden slechts 60 patronen per kanon geladen worden, vanwege de ronde of "drum" laders).

De Mk Vc had de "C" of "universal" wing. De had een andere ribstructuur en was steviger dan de vroegere A en B wings. De Mk Vc kon uitgerust worden met de bewapening van de Va, de Vb, of met 4 20 mm kanonnen.
Er konden nu 120 patronen per kanon geladen worden vanwege het patroonband systeem dat de drumlader verving).

De Mk V was ook de basis voor de ontwikkeling van de Seafire.

Groeten, Pascal
 
Echt prachtig om te volgen Pascal!
Jij verdient een enorm compliment voor de research die je doet.
Ik heb op zich niets met militaire luchtvaart, maar het wordt op deze manier toch wel zeer interessant! :)

Ik blijf deze bouw volgen, en leren.
 
Hey Jade,

Da's een goed idee, 1300 kleurenfoto's !!!! :O

als je in je Windowsverkenner beeld selecteert kun je kiezen voor grote pictogrammen, dan gaat het bekijken vand e foto's wat sneller :tongue::nowink::laugh:

Is die CD Rom zoals deze van Tamiya waar je naast een pak foto's ook een 360° walk around kan maken, schaal plannen, camo's ed ?
 
Hey Jade,

Is die CD Rom zoals deze van Tamiya waar je naast een pak foto's ook een 360° walk around kan maken, schaal plannen, camo's ed ?

Jammer genoeg niet :wub: Er is totaal geen info over camo's, kleurenschema's, geen schaal plannen en geen 360° walk-around. Heb de uitgever een mailtje gestuurd met feedback, ben benieuwd of hij gaat antwoorden.

De cd-rom is eigenlijk een "pictoral" over de 5 nog bestaande Mk V's in Engeland (AB910, BL 614, AR 501, EP 120 en BM 597). Van alle toestellen zijn er een pak foto's (bv 17 pagina's van elk 12 foto's voor de cockpit !!!! :O), en de "pilot notes" en technische tekeningen zijn ook aanwezig (deze technische tekeningen geven helaas geen info over afmetingen zoals bv een spantenplan). Er is geen enkele foto van een Spit in actie, en er staat geen enkel filmpje op de cd-rom.

Voor de Spitfire liefhebber is dit een echte aanrader, voor de modelbouwer is het leuk vanwege de vele foto's, maar toch ben ik teleurgesteld. Sommige van deze Spits hebben in combat gevlogen, en daar wordt geen vermelding, noch foto's van getoond.

Ik geef de cd-rom een waardering van 7 op 10.

PS : Bedankt voor de info over de Tamiya cd-rom, ik heb er net een besteld :)

Groeten, Pascal
 
Fijn om veel referentie-materiaal te hebben ^^ Maar hoe langer ik de kit bekijk, hoe meer foutjes en tekortkoming ik vind. De kit heeft een cockpit die bestaat uit een vlakke vloer, maar de vloer van een 1/1 Spit is rond, zoals de onderkant van de romp. De Aires cockpit-set heeft dit goed gemaakt, maar er zit een hele dikke "klomp" resin onder de ronde vloer, en ik heb niet veel zin om die er helemaal af te schuren.
Dus ga ik een nieuwe vloer maken, en de cockpit-vloer en leidingen en stuurorganen zoveel mogelijk zelf bouwen. Wordt weer een leuke uitdaging ;)

Helaas zal het niet voor deze week zijn, mijn collega is ziek en nu draai ik tussen de 10 en 12 uur per dag. Hopelijk kan ik volgende week weer wat bouwen.

Groeten, Pascal
 
Hey Pascal, dat is het nadeel van veel info te verzamelen van een bepaald onderwerp. Op den duur zie je werkelijk alle 'foutjes' en onvolkomenheden die een producent in zijn kit heeft gestoken. Het is een middenweg die moet gezocht worden tussen accuraat en vrije interpretatie. Tot nu toe zie ik er een zeer mooie spit in en ik ben zeker dat dat zo gaat blijven :)
 
Pascalleke,

Je hebt hier een pracht van verslag met een schat aan referentiemateriaal maar ik vrees dat sommige van je foto'kes een beetje te groot zijn voor dit forum.

Lay out vervorming, weet je wel. ;)




Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Droop,

Ik ga vandaag of morgen de foto's uploaden, en ze in een kleinere versie plaatsen. (dat heb ge nu hé met de f***ing grote schermen, ge ziet nog ni meer of de foto's goed zijn als ge ze plaatst :@)

Nog 1 uurtje en dan zit mijn werkweek erop, dik 64 uur gedraaid op 6 dagen :huh: Hopelijk heb ik dit weekend een beetje tijd om te bouwen. Door al dat referentiemateriaal beginnen mijn vingers flink te jeuken.

Groeten, Pascal
 
Pascal,nogmaals prachtige foto's en informatie van mijn favorietentoestel,en ja dat is" de bluts met den buil"als je veel informatie hebt,kom je snel tot de ontdekking dat er wel ééns iets niet klopt aan de modellen...maar ja zo is de uitdaging nog groter hé......knap..man,en bedankt voor de informatie.......
:D:D:D:D:D:D
 
Even wat foto's tonen, er is niet veel te zien, maar er is wel flink wat paswerk gebeurd. Ongeveer 99 % van alle Spitfire kits heeft een plaat als onderkant van de cockpit. Bij de 1/1 Spitfire is dat niet zo, de romp is eigenlijk een ovale buis waar de vleugels aan vastzitten. Ik heb dan maar besloten om zelf een "ronde" vloer te maken. Hiervoor heb ik de "lijmpunten" waar de romp mee aan de onderkant van de vleugels wordt gelijmd eraf geschuurd, hierdoor wordt de bevestiging erg kwetsbaar, maar het is nodig om de vloer gelijk met onderkant van de romp te laten lopen.

Dit wordt de vloer gemaakt van verpakkingsmateriaal :



Als het goed gaat, komen hier de leidingen, stuurorganen, stoel en spanten op.

De vloer wordt vastgeklemd in de romp en bevestigd aan een verstevigingsrib die ik aan elke kant van de romp ga aanbrengen. Het heeft lang geduurd vooraleer ik de juiste plaats vond waar die rib moet komen, de vloer mag immers niet te laag of te hoog zitten.

Hier is de rib te zien (de onderste van de 2 witte strips :



De andere romphelft moet er net heftzelfde gaan uitzien, ben begonnen met het aanbrengen van de ribben :



Hopelijk gaat het lukken, want door de veranderingen is het niet meer mogelijk om de vloer van de kit aan te brengen.

Wordt vervolgd.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Wel Pascal, je pakt het wel grondig aan. :O
De 'verbouwingswerken' zijn de moeite.

Ik ben benieuwd naar het vervolg.



Droop
 
Dat ziet er een sinecure verandering uit :wacko:
Precisiewerk, zoals ik dat zie :O

Chique hoor Pascal :ohmy:.

Ook benieuwd naar het vervolg... ;)

Grtz,
Beyond
 
Bedankt jongens,

Ik ben ook heel benieuwd naar het vervolg :$ Normaal gezien bouwt ge eerst de complete cockpit, zet die vast op een romphelft en lijmt de helften aan elkaar. Maar nu zal ik een andere manier moeten vinden, aangezien de bodem van de cockpit pas als laatste onderdeel van de cockpit kan geplaatst worden. Ook moet ik nog wat halfronde "steunen" maken waar de vloer opkomt te zitten, zodat die zijn ronde vorm behoud. Hopelijk gaat het lukken, het is best wel spannend.

Als dit goed afloopt, is het voor mij weer een nieuwe ervaring. :wub:

Morgen een dagje naar de kazerne, dus de volgende update zal hopelijk woensdag zijn.

Groeten, Pascal
 
:huh: sterke verbouwing die je hier maakt...heeft dit geen impact op de fit van de vleugels ? Ben zeer benieuwd, maar ik denk dat het wel goed komt, kijkende naar Pocher Ferrari :D
 
Pascal,

Super hoe je de kit op aan het waarderen bent. Ik blijf zeker volgen.

Groet,
Swa
 
Bedankt voor de reacties ^^

@ Jade : het heeft geen invloed op het passen van de vleugels. Omdat er zo goed als nergens van die "gaatjes en puntjes" zijn om de romp en vleugels aan elkaar te lijmen, ga ik (als de romp dicht is) eerst de bovenste vleugelhelften aan de romp vastlijmen, en dan pas de onderkant van de vleugels. Hierdoor worden de kieren tussen de bovenste vleugelhelfte en de romp heel erg klein. Als het goed is, moet ik zelfs geen plamuur aanbrengen.

Even een kleine update :

Ben bezig met de ribben aan te brengen. Hasegawa heeft hier geen enkel detail aangebracht :



En dit is het resultaat tot nu toe :



Heb ook nog wat aan de wielen zitten werken :



Er zit geen profiel op het loopvlak van de banden, ik ben nog aan het zoeken hoe ik dat kan aanbrengen :



Dat was het weer voor vandaag.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Zelfs op schaal 1/32 is het flink priegelen, misschien dat ik in de toekomst toch maar eens een RC-Spit ga bouwen op schaal 1/5 of zo, dan zijn de onderdeeltjes tenminste wat groter :laugh:

Ben vandaag begonnen aan het voetenstuur en de bijhorende constructie. De update set van Aires heeft het zo gemaakt :



Ziet er best leuk uit, maar het is niet helemaal correct, dus gaan we die zone scratchen. En zoals jullie op de volgende foto's kunnen zien is het allemaal heel groot :$ :





Om idee te geven hoe het in zijn geheel eruit ziet, heb ik de voetenstuur-buizen van de kit eronder gelegd :



Deze buizen zijn veel te dik, die ga ik proberen te maken van messing buisjes.

Nog een hoop werk aan de cockpit, gelukkig is de deadline op 6 juni.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan