Hoofdsponsor

1/32 Spitfire Mk V Hasegawe [!]

Hey Mark,

Het valt eigenlijk beter mee dan ik had gedacht. Ik nog enkele kits liggen met opliggende panellines (waaronder een 1/48 Tomcat !!!), die ga ik tezijnertijd ook netjes herschrijven.

Heb me dan toch maar een tooltje besteld :

t_16897_01.jpg


Groeten, Pascal
 
Vandaag nog wat aan de "ondervleugel" zitten krassen, en de gaatjes geboord. Kruipt flink wat tijd in, en mijn vingers doen pijn van het boortje rond te draaien.

Maar het resultaat mag er wel zijn denk ik :






Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Hoi Pascal,

Dit is een echt monnikenwerk maar het resultaat mag zeker gezien worden.

Het model is er al met sprongen op vooruit gegaan.




Droop
 
Hey Dominiek,

Geef je hier eens wat meer info over? Je weet dat ik ook "gek" ben van tooltjes?

Meer info ? Natuurlijk : het is de Panel Scribing Tip Set van Mission Models : Mission Models :: Mission Models Tools :: Mission Models Panel Scribing Tip Set
Let wel, om deze te gebruiken moet je ook het handvat hebben : Mission Models :: Mission Models Tools :: Mission Models Micro Chisel (had ik gelukkig gezien vóór ik de bestelling geplaatst heb)

Met deze twee items samen heb je dus : een handvat, 1 standard 2 mm "chisel" (beiteltje), 3 panel scribers in verschillende diktes.

Als ik het tooltje binnen heb, zal ik wat foto's van de werking en het resultaat plaatsen ^^

Groeten, Pascal
 
Hey Pascal,

Ik ken hier weinig van maar wat ik zie ziet er heel mooi uit. Nu las ik dat je pijn hebt aan je vingers van te boren.
Je kan een boortje tot 1 mm dikte in een houder van een hobbymesje steken. Gewoon het mesje eruit en in het midden van de kruising van de spanvijs het boortje steken ;)
 
Hey Michel,

Ik zet de boortjes in zo'n tooltje dat ge kunt aandraaien. Maar toch deden de vingers pijn, maar dat nemen we er graag bij hé :wub:

Nog snel een vraag : kan je rechtstreeks op resin schilderen of moet er eerst een grondlaag op ?

Groeten, Pascal
 
Tussen het krassen van de panellines in, al wat aan de cockpit gewerkt. Omdat er toch wel wat inkijk is, heb ik 1 spant bijgemaakt. Een spant uit de kit afgetekend op karton, en dan overgezet op plasticard :



Zo komt het spant in de romp te zitten :



En zoals jullie kunnen zien is het toch een beetje zichtbaar als de romp dicht is :



En de romphelft die al gekrast is, kreeg alvast wat extra frame-werk. Het korte witte verticale stukje strip dient als steuntje om het spant op te lijmen :



Tot de volgende

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
En zoals jullie kunnen zien is het toch een beetje zichtbaar als de romp dicht is :
Schitterend Pascal, dat is pas ook voor detail!
Mooi werk.

groeten, Rinie
 
Pascal,

uit goede gewoonte zou ik zeggen: ALTIJD een primer zetten. Dit komt de bovenliggende verflagen ook altijd ten goede.

Voor de rest: knap werk.
 
Hey Pascal,

Mijn ervaringen met resin, altijd goed ontvetten voor gebruik, en best een primer opzetten.
Resin heeft soms wel de neiging niet geschilderd te willen worden (komt door een product die men gebruikt om de modellen uit de mal te krijgen....)

Ziet er verder heel mooi uit.
Way to go.

Grtz,
Beyond
 
Bedankt voor de reacties en tips :)

Vandaag eerst maar eens flink opgeruimd, zo was het eerst tijdens de bouw van de Lotus :





En zo is het nu, na enkele uren opruimen :



Heb even naar de vleugels zitten kijken, en er de Tamiya 1/48 versie bijgelegd :





Zoals jullie kunnen zien, heeft de Tamiya 2 verstevigings-strips, die moet ik nog maken voor deze Spit, de 1/1 AB910 heeft ze ook. Er lopen ook nog wat meer panellines bij de Tamiya, maar die heb ik niet kunnen vinden op de tekeningen en foto's van de 1/1 Spit.

Aan de onderkant zit een soort buisje, dit heb ik op geen enkele foto van een 1/1 Mk V terug gevonden, heeft iemand een idee waar het voor dient ?



En tenslotte nog een foto van het referentiemateriaal, ge kunt nooit genoeg info hebben hé ?



Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Pascal,je weet dat je me een enorm plezier mee doet,met achtergrond informatie,knap man......ik geniet er met volle teugen van....en je vooruitgang.....met je spit.......t'is echt "kweilen".....dit komt zeker in orde....:D:D:D:D:D
 
Hey Swa,

Het is een heel werk geweest om al die info bij elkaar te zoeken, maar ik doe het met veel plezier. Doet me deugd dat ge het leuk vind :)
Ik vond het ook geweldig dat de BBMF heeft gereageerd op mijn mailtje. Voortaan ga ik bij elke Spitfire die ik bouw (en ik heb er intussen héél wat liggen) zoveel mogelijk info en foto's plaatsen.

Groeten, Pascal
 
Ik heb nog wat info gevonden over de kleuren van de roundels :

Roundel and fin-flash colours were to stay consistent through until late 1938; Matt Red was about FS 595 21136 and the Matt Blue was slightly lighter and brighter than FS 595 15056. The Trainer Yellow was FS 595 23538 Photo 2, a restored Bristol F.2 Fighter is a fairly good representation of these colours.

In 1938, with the threat of war looming, new markings colours were introduced alongside of the new camouflage colours. Matt Dull Blue was much darker, becoming FS 595 25050 while the Dull Red became a slightly brownish brick-red, about FS 595 20109. The Trainer Yellow stayed the same. These colours remained standard for another eight years.
Bron : Royal Air Force roundels - Wikipedia, the free encyclopedia

Als nu nog iemand weet welke modelbouwverf met deze FS nummers overeen komt ?

Groeten, Pascal
 
Je bent een hele Spitfreak.....en dat vind ik gewoon bangelijk....een toestel dat...en laat ons eerlijk zijn...toch in de vergeethoek was geraakt ,terug in de belangstelling wordt gebracht....ik waardeer het enorm...........:D:D:D:D
 
1_IMAG0818.jpg


Ik ben heel blij om te zien dat ik niet de enige ben die er af en toe een puinzooi van maakt ;)
Ik zal deze foto ook even aan mijn vrouw laten zien: "kijk schat, het ligt echt niet aan mij!" :D

groeten, Rinie
 
Hey Rinie,

Ik ben ook blij dat ik niet de enige ben :) Toon haar vooral ook deze foto :

1_IMAG0817.jpg


Een werktafel met 2 verdiepingen, onder de plank ligt (lag) de America, dus gewoon een plank erop en weer wat rotzooien. Kijk vooral naar de stapel links, na het nemen van de foto, is daar het een en ander vanaf gevallen :wacko:

Heb intussen de kleuren gevonden : Humbrol insignia blue 189, en insignia red 153. Me isse verry happy :D

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Schitterend, er zit zelfs een systeem in de puinhoop! :D :D :D

groeten, Rinie
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan