Hoofdsponsor

1/32 Spitfire Mk V Hasegawe [!]

Nadat ik nog wat kleine details op de vleugels met een naald had aangebracht, was het tijd om de vleugels aan de romp te lijmen. Dat ging niet zo makkelijk, door het inkrassen van de panellines was de onderkant van de vleugel aan de achterzijde gaan plooien, en het monteren van de messing vloer gaf nog eens extra druk op die zone waardoor het lijmen met wat stevige klemmen moest gebeuren.

Dus lijm op de vleugels en romp, stevig aanduwen, klemmen erop, en toen .... "krak". Door de druk van de klemmen was de romp aan de bovenzijde over een lengte van 5 cm opengescheurd. Dus eerst dat maar weer eens gelijmd, en toen opnieuw de vleugels op de romp :



De kieren zijn dichtgesmeerd met een kwastje en met water verdunde Epanol plamuur :





Deze moet nog dezelfde behandeling krijgen :



Aan de bovenzijde zijn de inspectie-luikjes voor de rolroer-kabels gekrast (omgekeerde letter D in het midden van de foto) :



En de onderkant heeft nog wat kleine details gekregen :



Het zelf gemaakte horizontale balkje en de voltage regulator zijn ook bevestigd :



Groeten, "Wet Sellery"
 
Laatst bewerkt:
Waaw, Pascal, het bouwen begint op zijn einde te geraken zie ik ;)

Prachtig hoor, zal direct iets anders zijn als er een laagje verf op komt....
Kan haast niet wachten ;)

Grtz,
Beyond
 
Mooi man, echt modelbouw van de bovenste plank!
 
Amai Wet Sellery heb heel het topic met volle overgave gevolgd heb enorm veel respect voor de manier waarop jij uw ziel legt in het bouwen van deze Spit !!! WOORDEN SCHIETEN TEKORT..... De ware Messi onder de Spit bouwers!
Grtz yves,
 
Bedankt Yves,

Ik had geen idee dat het al zo lang geleden is dat is deze Spit nog eens heb vast gepakt. Hij zit nog altijd in de doos waar ik hem bijna 3 jaar geleden in heb gestoken.

Hopelijk kan ik hem eind dit jaar verder af werken. Het eerste werkje is nogal delicaat : ik wil de gordels van de stoel vervangen door een setje van Radu Brinzan :

http://www.radubstore.com/index.php?main_page=product_info&cPath=89&products_id=332
 
Pascal,

ik bezie je topic pas voor de tweede keer nu, respect voor het detail.
Ik heb een Tamiya spitfire en deed al heel lang geen vliegtuigen meer, zou het wel willen als ik je zo bezig zie.

vroeg me wel af, sinds het voor de vliegtuigmodelbouw gewoon is de inkepingen te maken waarom de ontwerpers daar geen rekening mee houden?

als RUD-bouwer ben ik best benieuwd hoe je een Spit nu schildert.

prachtig werk!
René
 
Bedankt voor de reacties.

Ongelofelijk dat deze Spit al zo lang in zijn doos zit te wachten.

Pascal,

ik bezie je topic pas voor de tweede keer nu, respect voor het detail.
Ik heb een Tamiya spitfire en deed al heel lang geen vliegtuigen meer, zou het wel willen als ik je zo bezig zie.

vroeg me wel af, sinds het voor de vliegtuigmodelbouw gewoon is de inkepingen te maken waarom de ontwerpers daar geen rekening mee houden?

als RUD-bouwer ben ik best benieuwd hoe je een Spit nu schildert.

prachtig werk!
René

Ik denk dat ge met inkepingen de panellines bedoelt ? De reden waarom bepaalde fabrikanten opliggende in plaats van gegraveerde lijnen op hun kits maken is dat het veel goedkoper is.

Tegenwoordig zijn bijna alle kits voorzien van gegraveerde lijnen, maar dat wil niet zeggen dat ze altijd op de juiste plaats zitten. Ik zou eigenlijk liever zien dat er een fabrikant is die geen panellines op zijn kits maakt, maar mooie / correcte tekeningen op schaal in de doos steekt. Dan kunt ge de lijnen zelf krassen, dat is een stuk makkelijker dan bestaande lijnen opvullen en opnieuw krassen.

Deze kit is een oud beestje van Hasegawa, zeker niet te vergelijken met de huidige Tamiya Spitfires. Maar deze kit kost ongeveer 1/5 van de Tamiya, én met wat extra aandacht is er best wel een mooi vliegtuig van te maken.

Het gekke is dat deze Hasegawa overal opliggende lijnen heeft. Revell heeft deze kit ook uitgebracht, maar met nieuwe vleugels die wel gegraveerde lijnen hebben, helaas met dezelfde fouten als de Hasegawa kit.

Ik hoop echt dat ik volgend jaar wat tijd vind om deze Spit af te maken, want ik heb een pak zoekwerk gedaan om hem zo accuraat mogelijk te krijgen (ik heb zelfs de Battle of Britain Memorial Flight gecontacteerd omdat hun info over dit vliegtuig niet helemaal volledig was).

Met een beetje geluk is hij tegen maart klaar zodat ik hem kan inschrijven voor de wedstrijd op Moveleo 2014.
 
echt gaaf project Pascal!

tijd en puf is wel essentieel.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan