Hoofdsponsor

1/32 Spitfire Mk V Hasegawe [!]

Heb aluminium-poeder (pigment) met een kwast op het instrumentenpaneel aangebracht, om het een "metaal-look" te geven. En dankzij de opmerking van Bert Takken, heb ik de linker ringen van binnen uit met de dremel wat kleiner gemaakt, ze moeten nog een beetje bijgewerkt worden. De rechtse ringen krijgen dezelfde behandeling. Bedankt Bert ;)





Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Ja wadde, eersteklas priegelwerk Pascal. Ik zou het niet kunnen.

Chapeau Applaus Applaus
 
Pascal,

Mijn complimenten, ik heb veel respect voor je scratchwerk man.

Groeten,
Swa
 
Bedankt voor de reacties :)

Ondanks enkele uren bouwen, is er nauwelijks vooruitgang. Man, man wat gaat het toch langzaam met dit project. Ik hoop over enkele weken de cockpit af te hebben en de romp te kunnen sluiten, want ik ben de cockpit en de referentie-foto's stilaan beu gezien.

Enfin enkele foto's :

De ribben van de vloer moeten "gleufjes" krijgen waar de spanten in komen te zitten, leuk werkje, telkens als ik er een stukje uit snij, springt de rib eraf. De linkse rij gleufjes dient voor het spantje van het voetenstuur, de rechtse voor het achterste spant. Er moet er nog 1 rij gleufjes bijkomen, die voor het spant dat achter het spant van de stoel zit :



Het achterste spant heeft de nodige gaatjes gekregen, dit spant heb ik een flink stuk kleiner gemaakt, omdat het anders te ver naar beneden doorliep waardoor de vloer niet pastte :



Het frame van de stoel is gemonteerd, hier en daar moet het nog wat bijgeschilderd worden :



Voor de kleur van de stoel gebruik ik deze foto, met dank aan Edgar van Britmodeller :



Als basis kleur heb ik Hull Red XF-9 van Tamiya gebruikt, ik hoop dat de kleur na het drybrushen wat meer de kleur van de foto benaderd :



Ook heb ik een gleufje in de zijkant van de stoel gemaakt, hier komt de rechter veiligheidsgordel doorheen :





En dit is het kussen van de stoel, ik ben er nog niet uit of ik het ga gebruiken. Dit kussen was een optie bij de 1/1 Spit en de kleur moet bruin of zwart worden :



Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Alweer een uiterst verzorgde aanvulling van dit wonderlijke vliegtuigproject ! GUnit.
 
Thanks Guy ;)

Vannacht wat aan de zijwanden van de cockpit zitten werken, de rechterkant, hier komt nog de hendel voor het landingsgestel en wat zelfgemaakte onderdeeltje op :



De linkerkant moet nog de gashendel en wat details krijgen :



En dit is ongeveer wat en nadien nog van te zien is :



En nu maar eens ga slapen, om 06:30 loopt de wekker af.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Gewoon prachtig werk wat je hier neer zet meer kan ik er niet op zeggen.

Mark
 
Pascal, je detaillering is echt niet te doen. Dit is telkens genieten. Is Hasegawa dan echt zoveel detail vergeten ? Of is het detail te zacht zoals men dan pleegt te zeggen ?

Ik blijf hier mijn hoedje voor afzetten, straks vliegt hij zo van uw werkbank en mittrailleert ie uw luchter ! GUnit.
 
Bedankt voor de reacties ^^

@ GUnit : deze kit is van begin jaren 70, en was volgens mij de allereerste Mk V spit op schaal 1/32. Het is nog steeds een heel mooie kit, en OOB kunt ge er een goede Spit mee bouwen. Maar intussen zijn we 2009, en we zijn intussen wel wat meer gewend (verwend) hé ?

Helaas is de cockpit-detaillering een probleem bij vrijwel alle Spitfire kits. Zelfs bij de grote 1/24 Trumpeteer Spit, zijn de details maar povertjes. Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat er zoveel varianten (Mk I tem 24) van de Spit zijn gebouwd, en elke kit-fabrikant wil natuurlijk de kosten zo laag mogelijk houden, en van 1 mal (matrijs) zoveel mogelijk varianten kunnen gieten.
Een andere oorzaak is dat de kit-fabrikanten vaak een "warbird" als model nemen om een mal te maken, en warbirds dienen in de eerste plaats om mee te vliegen, en dus zijn er altijd wel wat dingen die veranderd zijn om het gewicht en de slijtage te beperken.

Ik had eigenlijk nog veel meer details willen aanbrengen, maar die verdwijnen toch maar uit het zicht als de romp dicht is. Maar ik vind dit project een heel goede oefening, ik leer weer een hoop bij, probeer nieuwe dingen uit, én kan lekker testen en experimenteren. Want ooit wil ik een volledige scratch cockpit maken voor mijn reuzegrote FSK Spitfire :)

Groeten, Pascal
 
.........., straks vliegt hij zo van uw werkbank en mittrailleert ie uw luchter !

Zolang hij maar de luchter als doel neemt en niet boven mijn dio vliegt, en daar alles aan flarden schiet is dit geen probleem hoor :nowink:

:P
Beyond

Trouwens, heel mooi werk hoor pascal.
 
Dit weekend nog een beetje kunnen bouwen. De zijwanden van de cocpit hebben een laagje verf en een wash gekregen. Het ziet er allemaal wat vies uit, maar de wash is nog niet droog :





De zuurstoftanks zoals ze in de kit zaten :



En na wat aanpassingen, de zijwand heeft zijn eerste drybrush gekregen :



Voor de achterkant van de romp had ik een wash van raw umber olieverf verdund met terpentijn gebruikt, maar die ging op sommige plaatsen met de groene verf "vechten". Na een tip van GUnit, heb ik de voor de voorkant een wash van raw umber verdund met white spirit gebruikt. En dat geeft geen probleem met de groene Humbrol verf. De achterkant is nu wel wat donkerder, maar ik denk dat dat een mooi effect gaat geven als de romp dicht is.
Bedankt voor de tip Guy !!

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Thanks Kurt ;)

Met daglicht geeft het een heel ander zicht, ik zal het nog een paar keer een wash moeten geven, en nog wat drybrushen om de details wat meer naar voor te brengen. Ook wil een testje met pastels doen, om te kijken wat dat geeft.

De deadline van 06 juni komt nu wel heel snel dichterbij, hopelijk kan ik deze week de cockpit afmaken en de romp dichtlijmen.

Groeten, Pascal
 
Pascal, dat ziet er echt heel fijntjes uit.
Zo te horen komt het nog in orde ;)

En zwijg mij over die deadline, ik heb ook nog zoveel te doen aan mijn model....
1 ding weet ik al zeker, mijn dio zal NIET klaargeraken tegen die datum :(, en de Blitz wordt nog een race tegen de tijd.....

Grtz,
Beyond
 
Al die razend knappe vliegtuigtopics maken me helemaal gek ! Toen ik vanmiddag van het werk kwam, toch nog even de lokale speelgoedwinkel (dozen in't hoekske, Beyond, Pascal...lol) binnengewipt vermomd als schoolgastje met boekentaske en bretellekens : hadden ze toch wel een Revell 1/72 Handley Page Halifax B Mk.I/II GR.II binnen zeker ! En nu is 'm van mij !

GUnit, die deze heel binnenkort gaat completeren met AM parts.
 
Al die razend knappe vliegtuigtopics maken me helemaal gek ! Toen ik vanmiddag van het werk kwam, toch nog even de lokale speelgoedwinkel (dozen in't hoekske, Beyond, Pascal...lol) binnengewipt vermomd als schoolgastje met boekentaske en bretellekens : hadden ze toch wel een Revell 1/72 Handley Page Halifax B Mk.I/II GR.II binnen zeker ! En nu is 'm van mij !

GUnit, die deze heel binnenkort gaat completeren met AM parts.

>w
Das toch wel de max hé, zo'n winkeltje in de buurt....
Super gewoon :D

Bouw ze G ;)

Grtz,
Beyond
 
Inderdaad plezant en ik vond hem ook niet duur, nog geen 18 euries.

Terug on topic :
Goed dat de tip z'n werk gedaan heeft Pascal, als we mekaar kunnen helpen met zoiets, graag !

GUnit.
 
Hey Guy,

Fijn dat ge een Halifax hebt gevonden :) Misschien kunt ge een foto van de doos plaatsen in het topic : "nieuw gekocht" ?

Vanavond ga ik nog wat bouwen, dus hopelijk vannacht een update ^^

Groeten, Pascal
 
Nou, nou,nou pascal. Ik reageer helaas echt heel veel te weinig. Dat komt door de job helaas. Maar ik sta toch elke keer weer te kijken naar wat je doet. Ik heb zelf net zoveel verstand van dit soort vliegertjes als jij van schepen. :P Al zul jij inmiddels wel winnen.

Echt heel mooi. Blijf je ook zeker volgen.
 
Bedankt voor de mooie woorden Rik ^^

Een heel kleine update : de romphelften hebben in totaal 4 washes en 1 drybrush gehad, ik denk dat ik het nog 1 keer moet drybrushen (met cockpit green, gemengd met wit), en dan hoop ik dat het voldoende is :





En 2 foto's tegen het licht in genomen :





Danzij een opmerking van Sidney de Koning heb ik een ovaal gat in de achterkant van de stoel gemaakt, bedankt Sid ;) :



Maar de kleur van de stoel geeft problemen, ik heb al een drybrush met een wat bruinere kleur gedaan, maar het ziet er bijlange nog niet uit zoals op deze foto :

1_XVIseat.jpg


Door de macro-foto zie ik ook dat ik de naad tussen zit en rugleun nog moet weg werken :



Als iemand tips heeft hoe ik de kleur of kleuren van de stoel kan krijgen zoals op die foto, hoor ik het graag :)

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de zijwanden en de vloer een drybrush van cockpit green, gemengd met geel gegeven. (tip van Bert Takken ;) ) En een dryfit gedaan voor de foto's. Het verschil tussen de onderdelen die nog geen drybrush hebben gehad, is goed te zien. Op de foto's is het effect van wash en drybrush nauwelijks te zien, gelukkig ziet het er in het echt beter uit :





De stoel heeft een nieuwe basis-kleur gekregen, XF-64 red brown van Tamiya. Op de foto is de verf nog niet droog. Ik ga nog proberen om de 3 piepkleine gaatjes in de zit te boren :





Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan