Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/32 Spitfire Mk V Hasegawe [!]
Pagina 1 van 32 1234511 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 468

Discussie: Spitfire Mk V Hasegawe [!]

  1. #1
    Senior Lid
    Geregistreerd
    01-07-08
    Berichten
    3.454

    Standaard Spitfire Mk V Hasegawe [!]

    Dit wordt mijn kit voor de D-day groepsbouw :



    Zoals jullie kunnen zien is dit een Mk VI, deze ga ik veranderen naar een Mk V. Dat wil zeggen dat de 4-bladige schroef een 3-bladige moet worden, en de wingtips zijn ook anders. Deze onderdelen haal ik uit de Mk V kit van Hasegawe op dezelfde schaal. Waarom bouw ik niet gewoon de Mk V, want die heb ik ook 2 maal ? Omdat deze Mk VI vrijwel dezelfde kit is, en ik de Mk VI niet zo mooi als de Mk V vind.

    Het is een oud kitje, de handleiding is volledig in het japans ?!

    Wat foto's van de decals en onderdelen :









    De decals ga ik niet gebruiken omdat ze niet bij dit type horen, ook wil ik proberen om zoveel mogelijk van de letters en markings met de AB op het model aan te brengen.

    Ik heb ook een hele mooie cockpitset aangeschaft :



    Of ik deze ga gebruiken weet ik nog niet, ik loop met het idee om alle onderdelen na te maken, de zelfgemaakte cockpit in het vliegtuig te steken, en dan een aparte cockpit met het setje te bouwen, die naast het vliegtuig komt te staan, zodat het goed zichtbaar is.

    Wordt een leuke uitdaging, waar ik hopelijk veel plezier aan ga beleven

    Groeten, Pascal
    Laatst gewijzigd door wet sellery; 19-03-10 om 11:49

  2. #2

    Standaard

    Gaat ook intresant worden.
    En die pit waarom niet inbouwen?
    Eens geplaats en de kap open heb je nog steeds een mooi zicht in de pit.
    Maar dat is natuurlijk mijn mening hé.

    Mark

  3. #3
    swa I
    Gast

    Standaard

    Pascal,........je hebt hier een bangelijk toestel uitgekozen....en wat je er van plan bent...mooi....mooi.....en het idee om een apparte cockpit te maken....origineel..en dan nog gedetaieerd....."y Love ith"....
    Krijgen we hier ook misschien een beetje geschiedenis.....

  4. #4

    Standaard

    Ben dan ook zeer benieuwd naar je eigen gemaakte cockpit. En ik hoop dat het allemaal gaat lukken, dit is allemaal wel heel klein.

    Veel plezier met de bouw hier. En maak er wat moois van.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  5. #5
    Senior Lid
    Geregistreerd
    01-07-08
    Berichten
    3.454

    Standaard

    Bedankt voor de reacties

    @ Markske : ik wil de pit niet inbouwen omdat er dan weinig van zichtbaar is. Zelfs met de kap en het luikje open gaat veel van de details verloren.

    @ Ardennenoffensief : uiteraard ga ik ook wat van de geschiedenis van dit toestel plaatsen, deze spit vliegt nog altijd bij de Battle of Britain Memorial Flight : The Battle of Britain Memorial Flight

    @ Modelengeneer : de schaal 1/32 valt goed mee hoor, ik denk dat de cockpit een dikke 3 cm lang is. Heb in het verleden ook al wat aftermarket setjes nagemaakt, en de originele terug verkocht. Bespaart flink wat geld

    Het stond al in het topic : http://www.modelbouwen.be/voorbereid...n-gezocht.html maar ik ga het hier ook bijzetten.

    LF Mk Vb, AB 910, code AE H. Enkele foto's en een stukje geschiedenis :






    Bron : paulnann.com

    Built at Castle Bromwich in 1941, Spitfire AB910 had a remarkable front-line operational career spanning almost 4 years. The aircraft was initially allocated to 222 ( Natal ) Squadron at North Weald on 22 August 1941 but was soon re-allocated to 130 Squadron with whom it flew several convoy patrols and also escort patrols to the daylight bombing raids against the battle cruisers Scharnhorst and Gneisenau in December 1941. In June 1942, AB910 was delivered to 133 (Eagle) Squadron at Biggin Hill. She flew 29 operational missions with this unit, including 4 sorties on 19 August 1942 during the fierce aerial battles in support of the Dieppe Raid, her pilots being credited with one Do217 destroyed and one damaged during these combats. AB910 continued to fly operationally up to July 1944, serving with 242 (Canadian) and 416 and 402 (RCAF) Squadrons. With 402 Squadron she flew numerous cover patrols over the Normandy invasion beach heads on D-Day itself ( 6 June 1944 ) and on subsequent days.

    In addition to these operational assignments, AB910 was held on charge by various maintenance units and, after mid-July 1944, she was relegated to support duties with 53 OTU at Hibaldstow and then with 527 Squadron (a radar calibration unit). On 14 February 1945 , whilst at Hibaldstow, AB910 famously flew with an unauthorised passenger. LACW Margaret Horton, a WAAF ground-crew fitter, had been sitting on the tail whilst the aircraft taxied out to the take-off point (as was standard practice) without the pilot, Flt Lt Neil Cox DFC, realising she was there. The pilot took off with Margaret still on the tail. The combination of her weight on the tail and her grip on the elevator very nearly had disastrous results but fortunately the pilot was able to regain control and one circuit later he landed with a very frightened WAAF still wrapped around the tail!

    In 1947 AB910 was purchased by Group Captain Alan Wheeler and was placed on the civil register as G-AISU for air racing. After a heavy landing during the Kings Cup Air Race in 1953, she was returned to Vickers-Armstrong where she was refurbished and subsequently flown regularly by Jeffrey Quill until being donated to the Flight in 1965.
    Bron : tekst : The Battle of Britain Memorial Flight

    Dit is de badge van het RAF (Canadian) 402 Squadron "City of Winnipeg" :



    En dit is een print van een ander toestel van dat squadron :


    Bron : van de 2 laatste ken ik de bron niet meer.

    Op de foto's is te zien dat de Spitfire een 4-bladige schroef heeft, en een uitlaat met 6 "buizen". Dit is niet historisch correct, er zit een andere (nieuwere versie) motor in, omdat de oorspronkelijke versie van de Rolls Royce Merlin 45 series motor heel zeldzaam is geworden. Ik ga de Spitfire bouwen in zijn oorspronkelijke staat dus met een 3 bladige schroef en uitlaten met 3 "buizen".
    Deze Spit heeft serieuze schade opgelopen tijdens een airshow in Bex, Zwitserland in 1978. Een T-6 Harvard was beginnen slingeren tijdens de start en had met zijn propellor in de Spit gehakt. Het toestel is met heel veel moeite herstel in Abingdon, het was pas opnieuw luchtwaardig op 26 oktober 1981)

    Groeten, Pascal
    Laatst gewijzigd door wet sellery; 19-03-10 om 11:49

  6. #6
    swa I
    Gast

    Standaard

    Prachtig toestel...maatje .....en zéér hartelijk bedankt voor de introduktie..je doet me daar een heel plezier mee.........en ik ben er van overtuigt dat je daar iets héél mooi van gaat maken...........

  7. #7
    Senior Lid
    Geregistreerd
    01-07-08
    Berichten
    3.454

    Standaard

    Hey Swa,

    Heel graag gedaan hoor Als ik nog meer info vind, zal ik die hier ook plaatsen.

    Groeten, Pascal

  8. #8
    Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding
    Geregistreerd
    06-04-08
    Berichten
    2.889

    Standaard

    Hoi Pascal,

    Mag ik je alvast veel succes én plezier toewensen met dit model.
    Maak er iets moois van.






    Droop
    Laatst gewijzigd door Droop; 03-01-09 om 23:31

  9. #9

    Standaard

    schitterend voornemen Pascal, hele mooie kit...veel suc6 bij deze build
    Mijn blog :http://jadefalconguard.wordpress.com/

    My Wallet is curled up in a corner, scared, lonely and wondering when the hurting will stop....
    the Wallets feels dirty, unkept fingers fondle it at all of his secret places...
    The screaming starts.......

  10. #10

    Standaard

    Pascal veel succes met je model.

    Het is wel leuk dat er twee zijn die een spitfire bouwen zo kunnen we het verschil zien tussen een mk V en een mk IX

  11. #11

    Standaard

    Een mooie Spit, veel plezier en succes met de bouw.

    Groeten,
    Swa

  12. #12

    Standaard

    Ziet er goed uit.
    Veel bouwplezier.

    Erik.
    Grtz Erik.
    Bezig aan een treintafel en hier en daar de diepvriezer uitladen.

  13. #13

    Standaard

    Da's een mooi model Pascal!
    Mark V, Mark VI, ... er gaat een nieuwe wereld voor me open
    Veel plezier met dit project!

    groeten, Rinie

  14. #14
    Senior Lid
    Geregistreerd
    01-07-08
    Berichten
    3.454

    Standaard

    Hey Rinie,

    Het woord "Mark"gevolgd door een romeins cijfer werd gebruikt om de verschillende types aan te duiden. Tegenwoordig is het meer gebruikelijk om letters van het alfabet te nemen, waarbij de A, C, F enz. gebruikt worden voor éénzitters, en de B,D,G, enz. voor de tweezitters. En om het moeilijk te maken, zijn er natuurlijk ook uitzonderingen, waarbij de letters enkel dienen om een type aan te duiden, zonder dat het een één- of tweezitter is

    Groeten, Pascal

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pascal Bekijk bericht
    Hey Rinie,

    Het woord "Mark"gevolgd door een romeins cijfer werd gebruikt om de verschillende types aan te duiden. Tegenwoordig is het meer gebruikelijk om letters van het alfabet te nemen, waarbij de A, C, F enz. gebruikt worden voor éénzitters, en de B,D,G, enz. voor de tweezitters. En om het moeilijk te maken, zijn er natuurlijk ook uitzonderingen, waarbij de letters enkel dienen om een type aan te duiden, zonder dat het een één- of tweezitter is

    Groeten, Pascal
    Gelukkig is het allemaal heel eenvoudig...

    groeten, Rinie

Pagina 1 van 32 1234511 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

  1. schaal 1/48 - Spitfire Mk VB aangepast (DB 605)
    By dikkie dik in forum Militaire vliegtuigen / Helikopters
    Reacties: 26
    Laatste bericht: 30-07-09, 23:49
  2. Vliegend Militair - Spitfire MK V
    By wet sellery in forum Afgewerkte projecten zonder bouwverslag
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 23-07-08, 09:23

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •