Hoofdsponsor

1/35 Dodge M43 Ambulance [wip]

Hey,

Jawade, die motor ziet er toch wijs zulle.
Ik weet zeker dat je een oplossig zal vinden voor het spatbordprobleem. Ik geloof dat ge vuile boekskes genoeg hebt waarin de oplossing kan staan....;)
 
Bedankt Pascal, kende deze nog niet. Heel nuttig fotomateriaal.
Het zal de ambulance worden met de witte bak waar de patiënten liggen, voor de rest zal ie groen zijn doch niet hetzelfde groen als deze want dit is een Marine Corps versie en die mannen hebben een ander type groen. Hij is als Marine ook herkenbaar aan de luchtslang aan de rechterzijde van het voertuig.
 
De radiator werkt tegen en de instructies zijn niet echt duidelijk waar de twee stangen links en rechts van de radiator nu juist moeten komen.
De spatborden hebben bovenaan een inkeping en daar passen de stangen wel in maar toch klopt het niet.

attachment.jpg

Zoals je kan zien op de foto kantelt de radiator schuin naar voor en dat kan dus niet. Als ik de zijpanelen van de motorkap wil plaatsen dan kan het al helemaal niet.
Tien minuten na het nemen van deze foto had ik de bouw bijna "on hold" gezet toen het me eindelijk duidelijk werd. De linker stang aan de radiator moest door een opening in het linker spatbord ONDER het spatbord komen en enkel op die manier kon de radiatorschroef in de voorziene opening passen. Bleef het zaak om dan de rechter stang ook onder het rechter spatbord te krijgen maar het is uiteindelijk toch gelukt en hij staat nog recht ook.

Gelukkig loopt het samenstellen van de achterbouw vlotter:

attachment.jpg

Mooi in het wit gespoten met een spuitbus Vallejo White.
 
Goed he Erwin ? Ik vind het wit de beste keuze omdat het op zulke kleine schaal snel een donker gat word he
Knap
Marc
 
Gestage vooruitgang die er mooi uit ziet al.
 
Zou er dan toch licht zijn op het einde van de tunnel?
Na diverse tegenslagen zijn we voorlopig tot dit resultaat gekomen in dryfit:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

en met het dak er op geeft dit een nog ander beeld.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Morgen eerst nog de uitlaat aanpakken en de steunen voor de draagberrie houders plaatsen.
 
Erwin beter in het wit he anders was dat 1 donker hol
goed bezig hopelijk zie ik hem dit jaar ergens op een late beurs
Marc
 
Mooi bezig vooral laatste foto geeft mooi beeld aan het voertuig binnenin .
 
@Rudi3290: inderdaad, Roden kent problemen en vele ervan ontstaan volgens mij 1) door de samenstelling van hun plastiek en 2) door fouten in hun instructies.
Tot heden heb ik nog nooit zoveel CA-lijm moeten gebruiken in een plastiek kit als nu.

Maar we doen verder. Nog iets dat zich tegenspreekt in de instructies betreft de plaatsing van de dak decal met het rode kruis. In de instructies is die veel groter weergegeven als de decal zelf.
Ik ben van plan om de decal zelf te gebruiken maar heb wel voor een witte ondergrond gezorgd.

attachment.jpg

en nadat deze droog was heb ik deze dan overspoten met olijfgroen:

attachment.jpg

Gisteren tevens een poging gedaan om de body te verlijmen met het chassis. Nu maar hopen dat het sterk genoeg is.
 
Ik ben het beu, ik ben het zat, deze gaat voor onbeperkte tijd terug in de stash.

Waarom?
Body steekt in elkaar en is uitgelijnd = ok
Chassis steekt in elkaar en is uitgelijnd = ok
Motorcompartiment steekt in elkaar en is uitgelijnd = ok

Maar als de body samen komt met het chassis en het motorcompartiment dan krijg ik een verschil van bijna 0,5 cm aan het rechter portier t.o.v. het linker. Tevens past het windscherm dan langs geen kanten; integendeel het kantelt naar voor en dat is niet de bedoeling.

Vermits deze op het punt stond om een vliegende ambulance te worden heb ik hem dus zorgvuldig opnieuw verpakt en terug in de doos opgeborgen.
Hij gaat terug in de stash tot ik er terug zin in zal vinden om hem opnieuw op te starten.

Jammer maar het is beter dan de vuilbak.
Dit topic komt dus "ON HOLD".
 
attachment.jpg

Kijk eens daar onderaan, Erwin. Ik weet niet of dat een dry-fit was of gelijmd, maar daar zie ik al een paar millimeter verschil in de vloer aan de zijwand links en rechts. Als je de vloer niet waterpas gekleefd hebt, dan kan al wat daarboven komt ook niet uitkomen. Het probleem is waarschijnlijk iets eenvoudigs zoals dat, niet te snel opgeven.
 
Spijtig dit te lezen en hoop hem ooit nog af te zien.
 
Jullie zouden er wel eens foto's van moeten laten zien wat er juist aan de hand is, dat helpt jullie misschien meer vooruit. Nu geef ik ook wel toe dat er een aantal van mijn kits on hold staan, er ligt dikwijls al iets plezanters om de hoek...
 
@ Steven: de foto die je aanhaalt was in dryfit. De openingen werden gedicht en het casco was heel goed uitgelijnd.

@ Pascal: Komt zeker nog in orde maar momenteel geen zin meer in. Hij moet trouwens ooit deel uitmaken van mijn Dodge collectie die (hopelijk) ooit een aparte plaats zal vinden op onze clubtafels.

@Rudi: Tja, het is frustrerend als je denkt er te zijn en het uiteindelijk allemaal mislukt. Maar het komt goed al zal het waarschijnlijk toch moeten wachten tot na mijn "France 40" project, hoelang dit ook moge (of zal) duren.
 
Wie herinnert zich deze nog?
Project gestart begin maart 2020 en stilgelegd eind april 2020 uit pure frustratie.

Het model is gans die tijd aan de zijlijn blijven liggen maar in december 2020 werd een nieuwe poging gedaan om dit voertuig tot een goed einde te brengen. Het bleek een ijdele poging want opnieuw kwam ik tot de vaststelling dat er niets klopte wat uitlijning betreft. Nazicht gedaan op verschillende site's om te zien wat ik nu verkeerd deed maar overal was men het met één ding eens: slechte kit met een hele slechte uitlijning bij het samenstellen.

Komt januari 2021 en het besluit om alsnog een nieuwe poging te doen en deze maal werden de hoofdbestanddelen gedemonteerd en stuk voor stuk opnieuw gemonteerd. Het lukt om de 0,5 cm speling aan de rechter deur grotendeels weg te werken en zelfs de voorruit kan eindelijk verticaal gemonteerd worden. De neus heeft aanpassing nodig maar al met al schijnt het te lukken en kan er een redelijk deftige ambulance te voorschijn getoverd worden.

Maar het beest geeft zich nog niet gewonnen en in een laatste poging doet hij zichzelf de twijfelachtige eer aan van slechte decals. Heb nog nooit geweten dat de verf van de rode kruisen op de decal zelf, los komt van de witte achtergrond waarop die geprint is. Man, man, man...

Ik heb van de tussentijdse vorderingen geen foto's gemaakt maar hoop dat de eindfoto's het model een klein beetje tot zijn recht brengen.

Voertuig afgewerkt als een US Army Dodge M43 ambulance, 93rd Evacuation Hospital, 68 Medical Battalion, 561 Medical Company, voertuig 48, Vietnam 1965.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Voilà, deze kan bij de Dodge collectie.
 
Goed gelukt he Erwin weeral eeneke om op de eerstvolgende ( ? ) beurs te zien zal zijn he
Laat ons hopen dat dat snel komt
Marc
 
Soms moet je je gewonnen geven maar er staat nu toch een knap model ondanks de tegenslagen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan