Hoofdsponsor

1/35 Dodge M43 Ambulance [wip]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.397
Voorlopig laatste in mijn serie Vietnam voertuigen is deze Dodge M43 Ambulance. Dit voertuig past tevens ook in mijn algemene Dodge collectie.

De M43 is de ambulance versie gebaseerd op de M37 Power Wagon; de opvolgers van de Dodge WC reeksen ten tijde van WO2. De M43 ambulance volgde derhalve de WC-54 en de WC-64KD op. Hij kon vier liggende patiënten vervoeren.

attachment.jpg

Boxart van de Roden kit, de derde in hun reeks vertrekkende van de M37.

attachment.jpg

De instructies zijn goed voor een hoop fun, veel details met een gedetailleerde motor en interieur.

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zijn in totaal 10 sprues en vinyl banden. Het plastiek is typisch Roden en voelt zacht aan, je kan de sprues zachtjes plooien.

attachment.jpg

Als referentiemateriaal deze keer geen "vuil boeksken" maar deel 2 van de Dodge bijbel.

Heb de doos opengetrokken tijdens de beurs te Eeklo en maar direct al een begin gemaakt met de constructie van enkele onderdelen met name de voor- en achteras, het motorblok (2 helften) en een deel van de transmissie.

attachment.jpg

Ziet er veelbelovend uit.
 
Ik ken Roden vooral van de 1/72 kits, wist eerlijk gezegd niet dat ze ook in 1/35 deden.

De eerste onderdeeltjes zien er, zoals je zegt, veelbelovend uit.

De vier grote kruis-decals zijn nu typisch iets om te overwegen te airbrushen, omdat ze zo groot zijn en omdat het vrij simpel is ze af te plakken en spuiten in plaats van decalleren. Je krijgt er een mooier effect mee. Hoeft natuurlijk niet. Enige lastige is, de kleuren dekkend krijgen. Maar ik vraag me af in hoeverre de decals zelf wel dekkend zullen zijn! Witte decals hebben soms de neiging een beetje de ondergrond door te laten schijnen. Zo was dat in elk geval met de Honda RA273 van Tamiya.

Hoe je het ook gaat doen, succes met dit mooie voertuigje.
 
Wow Erwin dat gaat hier weer een knallertje worden , ik ga me hier weer voor rechtzetten om te volgen , cliché ik weet het maar ik zie zulke vrachtwagens graag
Marc
 
Altijd interessant als jij een voertuig begint en volg.
 
Ik ken de RODEN kits enkel van "horen zeggen".
Volg deze bouw in de hoop ook iets meer te leren over de kwaliteit van dit merk.
Ik veronderstel dat je Vietnam thema ondertussen al een aardige omvang heeft?
Succes met de bouw.
Mvg
 
Veel succes en plezier met de bouw. Voor mij een onbekend merk maar veel detail zo te zien.
 
Dank aan de volgers.

Om kort te antwoorden op mijn ondervinding met deze kit tot nu toe:
- het is wat ik/wij "zachte" plastiek noemen doch niet vergelijkbaar met bijv. Airfix figuren. Ik bedoel hiermee dat de sprue licht buigbaar is en niet op brekens na stijf zoals bijv. Italeri.
- na het opkuisen van de as helften en hun verlijming kon ik overgaan tot het verwijderen van de lasnaden. Raar genoeg leken die precies na een tijdje terug te keren; iets wat je niet hebt met harde plastiek.

Wat mijn Vietnam thema betreft: het is niet de bedoeling om deze in een setting of dio te brengen. Ik ben deze kits beginnen bouwen omdat de modelbouwclub uit Middelkerke dit jaar Vietnam heeft uitgekozen als thema. Door het (eindelijk) bouwen van deze kits die ik hier toch liggen heb doe ik (1) hen een plezier er mee, (2) hoop ik bij het inzetten van de modellen in hun wedstrijd misschien een prijs te pakken en (3) verminder ik mijn stock een beetje door modellen te bouwen die hier toch al jaren liggen stof te vangen. Wat mij betreft is dit een win-win situatie zelfs als er geen prijzen behaald worden en, het voornaamste, het was fun om ze te bouwen.
 
Doordat de M35 gun truck een beetje tegenstribbelt bij het herbouwen, een beetje verder gewerkt aan de ambulance.

Hier ook niet zonder enkele kopbrekens, voornamelijk bij het plaatsen van de achterste bladveren. Heb er de docu moeten op raadplegen om te zien waar het voorste punt juist moest komen maar alles is in orde gekomen; de rest verliep vlot.
Het chassis steekt ondertussen in elkaar en is klaar voor een laag primer.

attachment.jpg

Het aantal uitwerppunten op de onderdelen valt nog mee tot je dit tegenkomt:

attachment.jpg

Dit zijn de beide radiator helften waarvan je de pinnen moet afknippen en schuren om ze bruikbaar te maken.

Nu is de motor aan de beurt. Heb al eens gekeken in welke kleur die gespoten was en dat blijkt ook olijfgroen te zijn, komt goed uit.
 
Het grootste deel van de motor steekt in elkaar en is gespoten in het voorziene olijfgroen.
Heb een poging gedaan om de punten welke de bougies moeten voorstellen uit te boren met een 0,20 boortje maar dat verliep niet naar wens. Heb toch al de bougiekabels aangebracht en laat deze nu drogen. Ze staan nu nog in egelstelling maar morgen worden ze hopelijk verbonden met de delco.

attachment.jpg

Ook het chassis werd geschilderd (Humbrol 155 spuitbus) en heeft een laag Klir gekregen. Volgende stap is het aanbrengen van verwering, smering enz...

attachment.jpg

attachment.jpg
 
0,2mm. is ook niet de makkelijkste maat.

Ziet er goed uit, ik heb hier geen gietlijntje meer in beeld volgens mij.
 
Ja Erwin het is echt gefoefel om die gaatjes uit te boren , normaal verwarm ik het boortje dan smelt de plastic daar een beetje en loopt het boortje niet weg of anders maak ik de stroomverdeler ( Delco ) plat bovenaan dat helpt ook , wat ik ook soms doe is de 5 of 7 draden samenbind zodanig dat ze mooi gelijk zijn en kleef het geheel op de Delco
Voor de rest ziet het er weer beeldig uit
Marc
 
Wat ik doe is: met een scalpel de plek waar je gaat boren aanprikken. Zo blijft de punt van de boor wel in dat gaatje. Succes met deze, zal hij door zijn registratienummer herkenbaar zijn als Vietnamvoertuig?
 
Da's een goede tip Steven, ga ik eens proberen op de delco.
De bijgeleverde kentekens zijn voor 2 voertuigen die in Vietnam gediend hebben: een olijfgroene die zelfs opschriften heeft in het Vietnamees en een lichtblauwe die dienst heeft gedaan bij de US Air Force.

Ik hoop dat er deze week een beetje kan verder gewerkt worden want met die crisis is het hier "Hotel Marraineke" voor enkele weken vrees ik. Mijn dochter werkt in de zorg en mijn schoonzoon moet verplicht de baan op. Schoolopvang was het enige andere alternatief maar als die opvang duurt voor of tot na de gewone schooluren (en dat is het altijd) moet er toch nog voor/na-schoolse opvang betaald worden en dus beter af hier. Gelukkig behoren wij nog niet tot de risicogroepen.
Ze krijgen hier les van "Juf Linda" (mijn vrouw) en de maaltijden worden verstrekt door traiteur Bompie. Altijd ambiance!
We zijn op de wereld om mekaar te helpen niewaar?
 
Om mooi te boren gebruik ik altijd de naald van een passer om het eerste gaatje te zetten..😉
 
Ik heb daar iets ideaals voor namelijk om de ruitensproeiers te regelen is een heel scherpe naald ( staal ) die in de sproeierkes kan en dan met daaraan vastgemaakte uitschuifbare stift ( zoals een autoantenne ) kan je de sproeiers op de juiste plaats richten , en daar kan je fijne centerpunt gaatjes maken
Marc
 
De ambulance werkt tegen.
Heb al dikwijls gezegd dat als een nieuwe kit niet binnen het jaar beschreven wordt in één of ander tijdschrift, er meestal wel iets mis met is. Vrees dat ik dit nu aan het tegenkomen ben met de stuurinrichting en de vloer van de cabine.

Roden gebruikt een zacht soort plastiek, zware gietbomen maar ook heel fijne stukken. Dit resulteert in een zware connectie tussen onderdeel en gietboom met alle bijkomende gevolgen bij het los snijden. Grote voorzichtigheid is dus geboden.
De stuurinrichting bestaat uit niet minder dan 7 onderdelen maar minstens vier ervan zijn zo fijn dat je ze bijna breekt bij het los snijden en de daarop volgende opkuis. Bij de montage vraagt de zachte plastiek meer tijd dan gewoonlijk om goed te drogen wat mij dus deze avond slechts toegestaan heeft om maar vier stukken te kunnen verlijmen.

Dan maar over naar het opkuisen van het ambulance deel en daar kwam ik mijn oude vrienden de sink marks weer tegen.

attachment.jpg

Denk dat de foto genoeg zegt. Zal dus morgen weer schuren worden alvorens de delen in de primer te spuiten.
 
Ja de goesting word dikwijls op de proef gesteld bij sommige merken maar als het lukt is dat toch wel plezant.
 
De deugniet steekt in elkaar maar daarmee zijn we nog niet van de miserie af.

attachment.jpg

Het linker voor spatbord moet namelijk over de stang geschoven worden en dan verlijmd aan het chassis alvorens de onderzijde van de cabine kan geplaatst worden. Deze cabine moet op zijn beurt met de beide spatborden verlijmd worden en op het chassis en het is daar dat er een addertje zit want ik heb de indruk dat deze niet rechtstreeks op het chassis kan rusten.
We zien wel, eerst nog wat spuitwerk verrichten.

Ondertussen aan de hand van de documentatie ook vastgesteld dat de vier draagberries niet voorzien zijn van de goede handgrepen zoals die gangbaar waren in de Vietnam periode maar ik ga mij niet bezig houden met deze te vervangen. Denk dat er in realiteit wel een beetje van alle soorten zullen gebruikt zijn.

Volgende vraag die ik mij moet stellen is in welke kleur de binnenzijde van de ambulance moet komen, deel van de patiënten. Ik bezit foto's waar deze in het groen is doch ook waar deze in het wit is. Blijft een vraagteken.
De ambulance werd echter meestal gebruikt tussen de luchthavens (voor evacuatie) en de hospitalen, dus in tweede of derde lijn. In dat geval denk ik dat het aanneembaar is dat de binnenzijde in het wit zal gespoten worden. Is ook leuker om naar te kijken want het zou zonde zijn om een full interieur weg te stoppen en dus zullen de deuren open staan op dit model.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan