Hoofdsponsor

1/72 Revell MiG-21 (wip)

HansThomas

Well-known member
Registered
Lid geworden
28 jul 2017
Berichten
173
Dag medebouwers,

Lang geleden bouwde ik vooral vliegtuigen. Mijn allereerste ooit was een MiG-21, en toen ik deze doos een hele tijd terug ergens zag liggen kon ik niet weerstaan!

In het algemeen is het een erg goeie kit, vooral wat detail en pasvorm betreft. Enkel de brandstoftank is echt slecht en eigenlijk nauwelijks bruikbaar (zie laatste foto, normaal zijn de vinnen klein en lopen ze in één lijn door, dus niet zoals hier... ik ga hem niet gebruiken). De airbrake-flaps zijn wat te groot en heb ik uiteindelijk op 95% gesloten geplaatst, ik heb ze zo ook op referentiefoto's gezien.

Voor de rest amper problemen, cockpit is af, de romphelften gelijmd. Hier quasi geen problemen, er komt amper putty of ander vulsel aan te pas.

Het wordt een bundeswehr jet, met mooie bruin-groene camo. In beauvechain staat er zo eentje, ik woonde er vroeger vlakbij en heb wat foto's. Reden te meer om hem in deze uitvoering af te werken!

IMG-20200208-122923386.jpg

IMG-20200218-120240081.jpg

IMG-20200219-220250341.jpg

IMG-20200219-220419783.jpg

IMG-20200220-122538778-2.jpg
 
Is wel te herstellen met wat plasticard
Ben nieuwsgierig naar het vervolg
Marc
 
Bundeswehr ? Ik dacht dat de bruin/groene Bundeswehr een late versie was (MiG 21 MF met de hoge rug) , terwijl deze kit de vroege versie MiG21F geeft, die bij de DDR gevlogen heeft. De meeste van deze vroege MiG21s vlogen in metaalkleur , je zal erg moeten zoeken om een gecamoufleerde te vinden.

Erik
 
Je hebt gelijk, ik bedoelde DDR, niet bundeswehr - goed opgemerkt!

EDIT : de bouwbeschrijving geeft wel een DDR camo-versie, en Google levert ook wel wat resultaten op.
 
Laatst bewerkt:
1/72 ; toch wel een kleine schaal voor dit soort bouw.
Ik veronderstel dat de lengte van de romp niet meer dan een goeie 20 cm is?
De uitwerking van de cockpit ziet er reeds goed uit.
Mvg
 
Is wel te herstellen met wat plasticard
Ben nieuwsgierig naar het vervolg
Marc

Ja, dat zou wel kunnen, maar het lijkt me toch een hele opgave om eerst de foute vinnen proper te verwijderen en er dan 4 nieuwe met identieke afmetingen en afronding te maken... Ik ga me er niet aan wagen :-)

1/72 ; toch wel een kleine schaal voor dit soort bouw.
Ik veronderstel dat de lengte van de romp niet meer dan een goeie 20 cm is?
De uitwerking van de cockpit ziet er reeds goed uit.
Mvg

Dankje! Ja, ongeveer 22 cm. Perfect voor mij, ik prefereer voor vliegtuigen eigenlijk 1/72 boven 1/48. Mijn volgende project wordt echter wel een 1/48, een F4 corsair.

Ondertussen nog wat verder kunnen doen. Het zal daarna weer wat stiller zijn voor een paar weken. Alles behalve canopy en landingsgestel zit erop. De canopy afplakken en plaatsen, en dan is hij klaar voor wat primer, het landingsgestel ga ik apart afwerken en op het einde plaatsen.

Tot mijn afgrijzen merkte ik dat er bij het plaatsen van de neuskegel iets fout is gelopen. Blijkbaar zat er nogal wat speling op, en ik moet toegeven dat ik er helemaal niet op heb gelet. Met als gevolg dat ik vandaag merkte dat hij er niet loodrecht in zit, maar toch wel een paar graden uit het lood staat... Niks meer aan te doen zonder alles om zeep te helpen, dus ik ben aan het overwegen om een afdekkap te maken. Dit zat sowieso al in mijn gedachten, misschien moet ik deze kleine calamiteit dan maar aangrijpen om het er op te wagen...

IMG-20200221-115701907.jpg

IMG-20200221-115745151.jpg

IMG-20200221-120101817-3.jpg
 
Hans,

Het herstellen van de vinnen met plasticard is echt niet zo moeilijk hoor.
Plasticard vind je in verschillende diktes (van 0.10 mm tot 1 mm dikte).
Met een stukje plasticard (0.25 of 0.5 mm dikte) kan je perfect de oorspronkelijke vin namaken en met secondelijm op de plaats van de originele vin lijmen. Je zal zien dat dit redelijk simpel is uit te voeren en meestal is het de ideale aanzet om andere onvolkomenheden in je modellen te corrigeren. Het is enkel een kwestie van de eerste stap zetten.
Mvg
 
Hoi Hans

ik zou ook eerst de vinnen eruit snijden en nieuwe maken...een afdekkap kan altijd nog.

Grtz Ed
 
Als je met een scherp mes tussen de neuskegel snijdt, komt die wel terug los. Misschien is het mogelijk die ring rond de inlaat er terug af te krijgen.
 
Die neus is wel balen man, de rest ziet er goed uit. Hopelijk krijg je het opgelost met de tips hierboven.
 
De neus krijg ik er nooit terug af zonder de romphelften terug uit elkaar te breken vrees ik... Ik ga toch maar voor een afdekkap. En die vinnen, ik was al begonnen met ze los te snijden maar dat lukte erg slecht, dus ik had het ding al in de vuilbak gekieperd. Maar door jullie aanmoedigingen zal ik het nog eens proberen 😁😁
 
Als leek in deze ben ik toch benieuwd hoe dit opgelost word want kan hier wel uit leren.
Hoop dat het goed komt .
 
Kan ook lukken met de diepvriesmethode, dan zou ik 'm met de neus naar beneden in wat water zetten. Door de uitzetting bij het bevriezen zou de voorkant dan moeten loskomen. Maar dit heb ik wel zelf nog nooit geprobeerd.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan