Hoofdsponsor

1/50 Fokker F VIII "Duif" schaal 1:50 (wip)

the--mouse

Administrator / V.I.P
Administrator
Lid geworden
15 mrt 2010
Berichten
5.655
Ik heb voor een vriend een fotoverslag gemaakt over een loods tender die hier te vinden is.

Deze heeft hij verwerkt in zijn boek:
3xdCQJj.jpg

Maar nu gaat hij aan een tweede boek beginnen en was de vraag of ik nogmaals zo'n verslag wilde maken en wel van:

Fokker F VIII "Duif"


En natuurlijk wil ik dat doen. Eerst maar eens wat opzoeken dus.

FokkerF8_12.jpg

Fokker F-8 Duif

28 februari 2001
Berging van Fokker F 8 in jungle


SCHIPHOL – Medewerkers van het Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodome zijn deze week naar een indianenstam in het Amazonegebied in Venezuela vertrokken om een Fokker F 8 uit 1927 te bergen.

Het gaat om De Duif, een passagierstoestel dat in de jaren twintig werd gebouwd en uit hout, linnen en metaal bestond. Hoewel het hout en het textiel zijn verdwenen, is de romp van staalbuis nog in redelijke staat. Ook de restanten van de twee motoren zijn nog aanwezig. De tien medewerkers willen de resten van het anderhalf jaar geleden ontdekte toestel naar Nederland overbrengen.

De Duif vloog van 1928 tot 1937 voor de KLM in Europa. Daarna gebruikte de KLM het toestel in Nederlands West-Indië (Suriname en de Nederlandse Antillen). Het vliegtuig werd in 1939 verkocht aan Venezuela. Binnen een maand kwam het in het oerwoud op een te kleine vliegstrip terecht. Eén vleugel raakte hierbij de grond, waarna het vliegtuig vlam vatte. Het toestel brandde uit en de bemanning wist na enkele weken de bewoonde wereld weer te bereiken.

Tip
Tot twee jaar geleden dachten luchtvaarthistorici dat er nergens ter wereld nog een vooroorlogs KLM-vliegtuig zou bestaan. Jarenlang werd aangenomen dat het toestel verloren was gegaan, totdat medewerkers van Aviodome in 1999 tijdens een museumconferentie in Washington een tip kregen van Venezolaanse collega's dat er nog steeds restanten van het toestel waren.

Zes maanden na de tip rustte het museum een zoekexpeditie van drie man uit. In Carácas vond men de piloot die de Fokker in 1939 had gevlogen. Dankzij zijn aanwijzingen slaagde men erin het gebied waar het vliegtuig lag door de lucht te bereiken.

Een behulpzaam opperhoofd van een lokale indianenstam was bereid de locatie van de Fokker aan te wijzen. Daarbij merkte de expeditie dat verschillende onderdelen uit het vliegtuig inmiddels door de indianen in gebruik waren genomen. De brandstoftanks van het vliegtuig werden gebruikt om een inheems soort bier te brouwen. Het stamhoofd had zelf de pilotenstoel als trofee in zijn hut staan. Het Aviodome hoopt ook deze onderdelen mee te nemen. In ruil krijgen de indianen nieuwe tanks om bier te brouwen.

Het is de bedoeling dat een Cougar-helikopter en een Lockheed Hercules-transportvliegtuig van de Venezolaanse luchtmacht de onderdelen naar de kust vliegen voor verder transport per schip. Na de berging zullen de restanten naar verwachting al begin mei worden geëxposeerd in het Luchtvaartmuseum Aviodome op Schiphol.

Hoogtijdagen
De Fokker F 8 was het enige tweemotorige passagiersvliegtuig dat Fokker vóór de Tweede Wereldoorlog bouwde. Andere passagiersvliegtuigen die Fokker tijdens zijn hoogtijdagen bouwde –rond 1930 was Fokker de grootste vliegtuigfabriek ter wereld– hadden meestal drie motoren.
Fokker ontwierp de F 8 in 1926 voor de KLM als opvolger voor de trouwe eenmotorige F 7a op het Europese net van de KLM (toen nog beperkt tot Brussel, Parijs, Londen, Hamburg, Kopenhagen en Malmö). Dit net had wel steeds meer te verwerken gekregen: van 6000 passagiers in 1926 tot 13.000 passagiers in 1927. De Fokker F 8 De Duif werd in 1927 gebouwd door de Fokker-fabriek in Amsterdam-Noord. Het vliegtuig bood plaats aan vijftien passagiers.

Van de berging is een film van gemaakt: Return of the Pigeon
( Onder degene die de achtergrond muziek weten te raden verloot ik een origineel bouwpakket van dit vliegtuig, stuur je antwoord in een PB naar mij :D )

Het wordt dus weer een foto verslag en ik begin met de bouwplaat:
mt1J74D.jpg

6 pagina's om te snijden:
scKkFze.jpg

En een bouwbeschrijving:
WO0K81Z.jpg

Fred
 
Laatst bewerkt:
Fred ik vind geen link naar het filmke
Marc
 
Speciaal historisch toestel, veel succes Fred.
 
Je bouwverslag weergegeven zien in een boek is toch wel speciaal.
Succes met dit project Fred.
Mvg
 
Omdat het een foto verslag gaat worden veel foto's en weinig woorden :D

Ik ga beginnen met het startstuk, snijden, kleuren, rillen en plakken:

ryneWIt.jpg

6kYWHRz.jpg

Ik heb wel wat verstevigingen aangebracht gewoon van een oude kartonnen doos:
UEvQI2R.jpg

TNvLnHD.jpg

mpVBq3a.jpg

1f2vc5f.jpg

nDZpnrX.jpg

Q7xUmVX.jpg

MWMIbp8.jpg

zFRzxIP.jpg

HVNzUgr.jpg

Fred
 
Dan het landingsgestel, dat moet je maken van een paperclip:
ltuZ93L.jpg

u6i9iSN.jpg

CFRykan.jpg

Vervolgens werd de neus gemaakt:
FAeWZtR.jpg

sS28GoN.jpg

A6kT5fh.jpg

0n7kLu7.jpg

w9ypvU1.jpg

Dry-fit:
yu3ILlo.jpg

Fred
 
Wow Fred je bent weer op 100% aan het draaien zie knap kerel , het is en blijft een specialiteit op zich hoor
Marc
 
Alle onderdelen in dry-fit werden vast gelijmd en de basis van de achtervleugel werd gemaakt.
Ook werd het achterstuk dichtgemaakt:

N7ikctS.jpg

BJYL9lH.jpg

ksSmckZ.jpg

3eidyET.jpg

TMlZDzl.jpg

VqzULVs.jpg

En het volgende wordt de vleugel:
vxpArqH.jpg

Fred
 
Weer proper werk Fred , als ik zoiets doe hangt binnen het kwartier alles vol lijm en zeker mijn handen , u zo te zien werken ben jij een pietje precies maar het loont zich bij het bekijken van de afgewerkte modellen
Knap werk
Marc
 
Begint vorm te krijgen en mooi bezig.
 
Een kop thee is geland op de vleugel in aanbouw.....daar kan deze niet tegen.
Nieuwe is besteld en verwacht ik deze week binnen.

Fred
 
Ai , ik ben dan toch de enige niet die met tegenslag kampt
Volgende keer voorzichtiger omgaan met de menselijke brandstof , komt wel terug in orde
Marc
 
Thanks guys....de nieuwe plaat is binnen dus ik kan weer verder:
DRfjsTG.jpg

Daar gaan we dan, de vleugel:

F6NJ75g.jpg

CknIeLh.jpg

4Ta7Jcg.jpg

SjU3uDV.jpg

OszUVi1.jpg

kb18TIs.jpg

DTxneJV.jpg

ctZeocl.jpg

HKQESqm.jpg

erW5HeM.jpg

qlo0Q66.jpg

jDAtfs2.jpg

zCX2P2X.jpg

fQXMffq.jpg

sARwgwF.jpg

srnVBQM.jpg

UqxgDbK.jpg

De vleugel is klaar en in dry-fit:

AuywtKR.jpg

ekIkIQT.jpg

Fred
 
Kijk je nu wel uit met de thee :) Maar blijf het een prestatie vinden om het papier zo strak te vormen.
 
Inderdaad zeer strak en mooie prestatie hoor al .
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan