Hoofdsponsor

1/72 Special Hobby Fouga Magister bouwverslag (wip)

strop96

Well-known member
Registered
Lid geworden
4 feb 2020
Berichten
272
Nu we toch bezig zijn, wil ik een bouwverslag maken van de Fouga Magister kit van Special Hobby.
Deze fabrikant uit Tsjechië heeft een Fouga in meerdere versies uitgebracht. In doos 72373 zitten decals voor een gecamoufleerde Duitse Marine 93+03, en de alu Finse FM-65, en Oostenrijkse 4D*YT ; in doos 72323 zit de Franse marine versie Fouga Zéphyr; in doos 72284 zitten decals voor Libanon L602, Uganda U-103, Algerije NT-44 en Marokko ; In doos 72375 zitten decals voor 4 Israëlische versies.

Alle dozen hebben meerdere dezelfde sprues, met onderdelen voor meerdere varianten, de uitgebreide decals verschillen natuurlijk in elke doos, maar ze hebben ook de sprues zonder decals uitgebracht in een zakje als Simple Set SS008 . In de Israëli doos zit een extra met resin onderdelen voor een Tzukit.

attachment.jpg

Omdat de sprues moesten dienen voor alle versies , is de opbouw uit meer onderdelen dan bij de andere kits, zodat het niet erg duidelijk is uit de instructies, welke onderdelen bij welke versie horen. Je blijft hoe dan ook met heel wat “nutteloze” onderdelen zitten.

De paneellijnen en de details zijn uitgebreider dan bij de andere kits, wat vooral bij de lichtgekleurde en de alu versies helpt om met wat weathering het model meer reliëf te geven.

Het is mijn bedoeling om een vroege Belgische Fouga te maken met bewapening. Er zijn hiervoor geen decals op de markt, maar die kan ik wel zelf maken. Daarover later meer.
 
Serieuze puzzel als ge het mij vraagt maar naar hetgeen ik gehoord ( gelezen ) heb over u zal dat geen enkel probleem hebben he ?
Suc6 zou ik zeggen
Marc
 
Heb deze ook in mijn stapel liggen, dus volgmodus aan. Succes!
 
Omdat ik nu voornamelijk met acrylverven werk, geef ik als eerste bewerking de sprues een primerlaag . Ik ben best tevreden van de AK Fine Primer in spuitbus : redelijke prijs, goede dekking en hechting, weinig stank.

De kit heeft nogal wat overbodige delen omdat de sprues voor meerdere versies zijn gemaakt. Zo kan je alvast het linkerdeel van deze sprue opzijzetten, want die dient alleen voor de Zephyr variant

attachment.jpg

Verder zitten er nogal wat piepkleine stukjes in voor de superdetailleerders , maar ik ga die niet gebruiken omdat ik niet het talent, de goesting, de goeie ogen en de vaste hand heb (zoals Swaken), en er nadien toch niets van te merken is .
 
ken het toestel niet, maar ga jevolgen.

suc6

grtz ed
 
De volgende twee stappen zijn de bouw van de cockpit en de keuze van de tiptanks. Ik ga uit van de "simple set" waar geen decals bij zitten.

Cockpit : stappen 1, 2 en 3 . De piepkleine stukjes 69 & 70 heb ik niet gebruikt, zie voorgaande bericht (mijn ogen, enz...). In de "volledige kits" zitten er decals voor de dashbords;, die zijn toch in reliëf uitgevoerd dus met wat schilderwerk alu/zwart / tikje rood en streepje geel in een -voor mij- acceptabele weergave te maken. Bij de Israeli kit zitten ook decals voor de veiligheidsriemen; hier heb die gemaakt met een bandje 1 mm brede plakband in blauw geschilderd en een paar tikjes alu verf om de gespen en sloten voor te stellen.
attachment.jpg

Volgens de instructies stap 12 bouw je de neus apart en kleef je die aan de romp. Omdat ik bij mijn eerste bouw problemen heb gehad om die neus juist te doen passen en om voldoende lood vooraan aan te brengen ( de Fouga is anders een staartzitter) , ben ik nu op een andere manier te werk gegaan . Ik heb beide helften van de neus aan de romphelft vastgeplakt en de cockpit aan een kant ingebouwd. Nu kan ik beter zien waar ik het nodige lood kan inbouwen.

Volgende stap : de tiptanks : grote of kleine ?

In de Special Hobby en Airfix kits zitten kleine tiptanks, bij Valom grote , en bij Heller/Mistercraft zitten de twee types. Wat is het nu eigenlijk?
Er waren twee modellen: Standaard waren de kleine tiptanks van 125 L inhoud in metaal. De grotere tiptanks van 230 L waren van fibreglass en werden dan gebruikt voor langere (transfer)vluchten of als het vliegtuig bewapend was en dus meer brandstof verbruikte.
Er mochten alleen manoeuvers uitgevoerd worden als de tiptanks leeg waren. Dus kan men vrij zeker zijn dat de acrobatievliegtuigen met de kleine tanks vlogen.
De grotere tanks waren ook gevoelig voor scheuren. Vanaf 1996 werd afgeraden om ze nog te gebruiken, wat niet algemeen bekend was, zodat er nadien ongevallen zijn gebeurd met “civiele” Fougas die met de grotere tanks vlogen.

Voor mijn “vroege” Belgische Fouga met bewapening kies ik dus voor de grotere tanks van Heller. Wie twijfelt kiest best voor de kleine tanks.

attachment.jpg
 
Volger bij en succes alvast.
 
Belgische Fouga; mijn aandacht heb je.
Ik volg met zeer veel interesse.
 
Na een rustpauze voor deze Fouga, wat verder gewerkt:
De rompopbouw: stappen 4, 5, 6 : geen noemenswaardige problemen, maar de inlaten en uitlaten zijn een beetje te groot, wat met wat schuurwerk en een streepje filler op te lossen is. De kleine stukjes die op de romp gekleefd moeten worden, houd ik voor later als de romp is samengebouwd , mocht er dan wat schuur- en vulwerk nodig zijn.
attachment.jpg
Zoals te verwachten staat de neus wat open, maar dat is met een tweede kleefbeurt opgelost.

De vleugels

Op het eerste zicht goed, met twee alternatieven voor de luchtremmen : uitgeklapte (delen 35 tot 38) en ingeklapte (delen 88-91). Ik kies voor de ingeklapte, omdat dat de standaard situatie was. Klein probleempje : de gleuf voorzien in de vleugel is wat te smal, maar dit valt op te lossen met wat vijl- en schuurwerk. Idem voor de wielkasten, die ik voor alle zekerheid wat heb vlakgeschuurd om zeker te zijn dat de twee vleugelhelften goed op elkaar aansluiten.

De volgende fase is wat vul- en schuurwerk, de staartvinnen en de kleine scoops op de romp zijn ook aangebracht , de neus en de achterste romp hebben al een eerste laag dayglo gekregen, en om de cockpit te beschermen heb ik een oude Airfix canopy met maskol op de romp gezet.
attachment.jpg

Ik bouw mijn vliegtuigen graag schoon, dwz zonder munitie onder de vleugels, maar een gewapende Fouga met niets onder dat gaat ook niet. Dus de twee steunen voor de bommen staan er op, maar de raketsteunen diein de kit zitten zijn veel korter dan die welke ik op de Belgische Fouga foto's zie, dus die gebruik ik niet.
De binnenkasten van het onderstel krijgen een zinkchromaatkleurtje, nog een inspectie en dan spuiten. Hopelijk lukt het , want ik sukkel daar altijd mee. attachment.jpg

wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat goed vooruit. Welke verf gebruik jij voor de zinkchromaat?

Bij mijn C130 wordt dat ook voorsgeschreven voor de binnenkasten al denk ik dat het wit is in het echt.
 
Spuitwerk Alu XTREME METAL AK 479 naar mijn oordeel behoorlijk gelukt bij deze Fouga ( en nog 4 andere)
attachment.jpg
 
Inderdaad mooie kleur en knap gedaan.
 
Ziet er heel goed uit:wow:

Je kan straks een airshow geven:D

Grtz.

Luc8)
 
Bling bling... Is deze kleur nog makkelijk te hanteren of is het gevoelig voor vingerafdrukken, krassen, afplaktape,..

Gr
Thiery
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan