Hoofdsponsor

1/72 Een oude Fouga Magister in een nieuw kleedje [wip]

strop96

Well-known member
Registered
Lid geworden
4 feb 2020
Berichten
272
Ik heb een reeks Fouga Magisters op stapel staan op 1/72, maar ook nog enkele Airfix Fougas die zeker 20 jaar oud zijn; Die wil ik gebruiken om een en ander uit te testen, maar ook om ze een nieuw kleedje te geven.

De laatste die dit lot beschoren is , is een Rode Duivel Fouga, te zien in bijgaande foto's in mijn album.


Om de oude verf (enamel) er af te krijgen gaat het model in een plastic zak met BREF oven cleaner schuim. Na een paar uur is al een deel van de verf opgelost of losgeraakt. Afspoelen met warm water , en daarna een tweed keer dezelfde behandeling. Wat er nog overblijft kan ik wegschuren met een oude tandenborstel gedompeld in oven cleaner of met een schuursponsje.

attachment.jpg
Het slachtoffer.

attachment.jpg
eerste behandeling

attachment.jpg
resultaat na zes uur

attachment.jpg
zicht op de onderkant

attachment.jpg
bovenkant na tweede behandeling
attachment.jpg
onderkant na tweede behandeling

De volgende stap is het upgraden van het model.
 
Laatst bewerkt:
Haha, den Erik is vertrokken, zo ken ik hem weer.
Upgraden van oude kits, zal hier wel gesmaakt worden denk ik.
 
Lijkt me niet zo simpel. Een model dat reeds volledig in mekaar zit ontdoen van de verflagen en dan terug in een nieuw kleedje steken.
Ik volg met zeer veel interesse.
Mvg
 
Ben ook zeer nieuwsgierig want bij lukt het langs geen kanten , de Jaguar waar ik mee bezig ben heeft een nacht in de remolie gelegen en daarna ( na hat afspoelen ) een halve dag in een plastic zak vol ovenreiniger gelegen , aan de verf zag je nog geen schrammetje of verf loskomen , maar ok dat is verleden tijd nu
Ga nu met heel veel interesse volgen
Grt
Marc
 
Ben ook zeer nieuwsgierig want bij lukt het langs geen kanten , de Jaguar waar ik mee bezig ben heeft een nacht in de remolie gelegen en daarna ( na hat afspoelen ) een halve dag in een plastic zak vol ovenreiniger gelegen , aan de verf zag je nog geen schrammetje of verf loskomen , maar ok dat is verleden tijd nu
Ga nu met heel veel interesse volgen
Grt
Marc
Dag, Coachke, of het lukt om de verf los te krijgen hangt van veel factoren af : welke verf is gebruikt (bij mij Humbrol enamel) , zit er een laag vernis op, decals zitten in de weg ... Ik heb er nu vier gekuist en het is telkens gelukt, ben wel al wat kleine stukjes kwijt geraakt, maar dat valt op te lossen
 
Volg graag dit soort avonturen.
 
Heb zoiets in de planning staan.
Worden de glaspartijen niet aangetast door de ovenreiniger?

Gr
Thiery
 
Hey,

Haha, den Erik is hier ook aanwezig...
Die fouga's al zien passeren op de club...., we zijn benieuwd he :)
 
Thiery,
De canopy is niet aangetast door de ovenreiniger, maar een van de mogelijke verbeteringen is die te vervangen door een vacform canopy. Pavla heeft er eentje voor de Fouga ( nog te verkrijgen bij super-hobby.com (in Polen) , maar er zitten ook twee exemplaren extra bij de Valom kit van de Fouga, waarvan ik de Franse versie heb. De Valom is een dure kit , vergeleken met het andere aanbod, en valt voor mij op een aantal punten tegen, maar ik ga wel die vacforms gebruiken bij de herbouw.
 
Hola,

Deze ga ik volgen.
Lijkt mij een interessant project.

Grtz.

Luc8)
 
De volgende stap is een overspray van het model met primer (AK fine primer wit in spuitbus) om een beter zicht te krijgen op de "foutjes" . De uitgesproken klinknagels schuur ik weg, de voornaamste bovenliggende paneellijnen vervangen door ingekraste, waarbij ik de blauwe tape gebruik als geleiding voor mijn mespunt.
Hier en daar een beetje putty om naadjes weg te werken. De canopy zit vast met witte lijm, die wordt opgeofferd als bescherming voor de cockpit en zal vervangen worden door een vacform.

attachment.jpg

Ik wil een gecamoufleerde Fouga zonder "oren" aan de neus, en als ik in mijn collectie decals kijk , zal dat dan 93-03 worden van de Bundesmarine.
attachment.jpg
 
Deze ga ik eens mee volgen want ik heb thuis nog een C130 staan van in een ver verleden die ook onder handen wil nemen.

een C130 is toch iets groter dan een Fouga om onder handen te nemen.

Ondertussen heb ik een en ander opgezocht over de Fouga Magisters van de Duitse Marineflieger, en ... zeer weinig gevonden, geen foto's van het origineel op tinternet.
Alle kits op 1/72 en 1/48 die dit toestel "kennen" geven de code 93-03. Er bestaat een boek van Air Doc waar nog andere foto's in staan, van een 93-05 en 93-10, maar ik heb het niet (waarschijnlijk ook uitverkocht ?).

Ik heb ondertussen de staartroeren en tiptanks van mijn model in dayglo geschilderd een combinatie van Humbrol 18 & 69, daar komt Maskol op voor het spuitwerk.
attachment.jpg
 
De Fouga is nu geschilderd, onderaan alu, boven groen / grijs (RAL 6014 + RAL 7012 , RAL 9007 alu) , de cockpitkap is er af om wat meer details te schilderen, maar de Mistercraft decals ( MARINE en 93-03) zijn uit register en niet bruikbaar; ik zal dan maar nog een Special Hobby kit bijkopen om daarvan de decals te gebruiken. Ik heb nu ook gemerkt dat ik de rolroerbedieningen verkeerd had geplakt, dus die zijn er weer af.

attachment.jpg .
 
Foto is wat onduidelijk (donker) maar volg en ben benieuwd naar eindresultaat.
 
Is er een specifieke reden waarom je de dayglo afschermt met maskol i.p.v. tape? Mij lijkt het gebruik van tape toch iets eenvoudiger om alles mooi af te lijnen tegenover het gebruik van een borsteltje en maskol (tenzij ik iets over het hoofd zie….).
 
Bij tape heb je ( of ik) meer risico dat er toch verf onder de afscherming terechtkomt dan met maskol, zeker op ronde stukken zoals de tiptanks. Het heeft dus niets met de de dayglo te maken.
 
Waarom heeft dat nu zolang geduurd ?

Eerst en vooral omdat de Mistercraft decals niet bruikbaar waren , dus heb maar een kit bijgekocht van Special Hobby waar dezelfde versie in zit (en nog twee andere) en dan omdat ik ook nog wat andere projecten heb waar ik mee bezig ben en tenslotte omdat er aan zo'n Fouga een pak kleine stukjes aan de buitenkant en omdat er ook heel wat kleine decals te plaatsen zijn. Dus een paar details bijvoegen en weer aan de kant zetten om alles te laten drogen.

Het resultaat is naar mijn normen behoorlijk :

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Nu die uit de baan is, kan er nog een andere oude Fouga in de ovencleaner en vroeg of laat kan ik hier het volgende resultaat laten zien.
 
Meer dan behoorlijk vind ik mooi.
 
Mooi gemaakt hoor,

Het blijft toch een prachtig ding die Fouga vind ik.

Grtz.

Luc8)
 
Erik,

Prachtig gemaakt makker, is eentje voor de volgende 'toegestane' clubvergadering......, ooit... :) ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan