Hoofdsponsor

1/35 M35A2 Gun Truck, Vietnam. (wip)

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
De derde in de serie van mijn Vietnam modellen is een conversie op basis van een truck afkomstig uit mijn "Heritage Collection".

Donor kit is een AFV Club M35A2 zonder winch

attachment.jpg

waarop deze Kirin resin ombouw set zal aangebracht worden

attachment.jpg

De stukken zijn gegoten in zware resin en de opkuis hiervan zal de nodige tijd vergen.

attachment.jpg

De instructies zijn redelijk simpel maar duidelijk.

attachment.jpg

Het gaat hier in feite om een gun truck van het tweede type als we het zo mogen uitdrukken zijnde de eerste box-vormige trucks uitgerust met dubbele wanden welke opgevuld werden met oude banden en zandzakken;
De ondervinding zou leren dat deze zeer goed waren wanneer droog doch in de moesson periode waar zij steeds nat waren zorgde het gewicht van het natte zand voor extra belasting op het chassis en de vering van de trucks.
 
Dat lijkt me toch bijna een halve kilo resin, veel plezier daarmee!
 
Veel plezier met de ombouw. Ik kan me goed voorstellen dat de vering er vanaf ziet met dat gewicht.
Werd de ophanging ook aangepast of niet? Zo niet dan zou je de vering achteraan wat moeten laten doorhangen.
 
Dat zal zomaar niet gaan, door de bladveren die daar aan hangen...
 
Dank aan de volgers.
Ondertussen de werken toch opgepakt en begonnen met de opkuis van de resin onderdelen waarbij de zware gietstukken dienen afgezaagd te worden.

attachment.jpg

Tussendoor ook de truck gestript en het chassis al opgekuist en herspoten in het mat zwart:

attachment.jpg

De box werd samengesteld. Links het open stuk naar de cabine, boven en onder de dubbelwandige zijstukken, rechts de wand achteraan waar de dubbele .50 moet opkomen. Onder dit geheel een dikke plak resin als bodem.

attachment.jpg

Die box moet aangebracht worden in de laadbak en zo gemonteerd worden, hier in dryfit.

attachment.jpg

Wordt vervolgd.
 
Succes met de bouw Erwin, het begin is er.
 
Ja Kirin keek niet op een half litertje resin meer voor de runners :)
 
Toch weer speciaal die laadbak en volg.
 
Gooooooooooooooooooood morning Vietnam !! met echte brokken oldschool resin yeah :D

En dat gaat veranderd worden in een gave guntruck, mooie bak !

veel plezier Erwin :)
 
De blokken resin zullen het gewicht ook wat de hoogte doen inschieten...:ohmy:
Zijn de assen sterk genoeg hiervoor?
Het zien er wel mooi gedetailleerde onderdelen (-blokken) uit ;)
 
Hier zijn we eindelijk terug met een update.
Om op enkele vragen te antwoorden: 1) ja het geheel weegt behoorlijk wat, 2) de AFV kit is voorzien van vinyl banden en deze verzachten het gewicht en de ophanging, 3) de details vallen heel goed mee, enkel de .50's vallen tegen.

Ik heb in mijn boeken naar foto's gezocht van deze truck maar het enige wat ik kon terugvinden waren detailfoto's van de binnenzijde van de grote bak, compleet met radio, brandblusser en voedingscontainer. Kan dus aan deze truck geen naam of unit meegeven.
Er staat wel een mooie zin in de tekst en dat is "We painted our trucks jet black to make them look bad ass" vrij vertaald: wij schilderden onze vrachtwagen in jet black (soort mat zwart) om hen er gemeen/vervaarlijk te doen uitzien.

Om die reden heb ik besloten de truck volledig mat zwart te schilderen. Enige kleurspelingen die ik er ga aan toevoegen zijn een geel gekleurde grille dat veel voor komt op foto's, een rode brandblusser en verschillende tinten groen voor de kleur van de munitiekisten welke op de bodem van de laadruimte liggen en de zetels. De zandzakken krijgen een Buff ondergrond bijgewerkt met bruine en zwarte wash. Een opklapstoeltje krijgt houtkleur.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Gelijk lopende met mijn eerste gun truck heb ik aan de onderzijde Vietnam Earth pigment gebruikt want het was voornamelijk natte aarde welke aan de onderzijde bleef kleven.
De Kirin boxart stelt echter een bestoft exemplaar voor en dat heb ik op de bovenzijde toegepast. Door de flash lijkt het meer overdreven dan het in werkelijkheid is.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze bestoffing zal nog verminderen na toepassing van rain marks.
Misschien ook niet slecht indien ik wat meer stof aan de onderzijde zou aanbrengen, zal het geheel wat blenden.

Laat jullie maar horen.
 
Awel die ziet er woest uit en de kleur maakt het inderdaad zeer intimiderend.
Ben er fan van zoals die daar staat.
 
Ik vind de kleur wel goed zo, maar ik vind inderdaad de plotse overgang van roodbruin op de wielen en dan die grijze wash wat abrupt. Je zou ook wat roeststreaking kunnen gebruiken omte blenden. Als je het over de .50 hebt die niet goed is, is dit dan die van Kirin?
 
Zo is ons Erwinneke weeral goed bezig , wow echt een agressief geval deze truck , goed gedaan
Marc
 
@ Steven: ja, sommige resin lopen zijn geplooid, hoop ze te kunnen rechten met de haardroger.

@ Pascal en Marc: die overgang zal noodzakelijk zijn maar eerst eens wat rain marks aanbrengen en zien hoe dit uitkomt.
 
Hey,

E, ik vind uwen truck de max jong, stofaanbreng is perfect man. Knappe werken uiteraard.

Voor de regenmarks zou ik niet teveel overdrijven en enkel wat aan de bovenste delen aanbrengen van de platen....
 
Bedankt voor de reacties maar het loopt hier weer niet zo vlot.

Eigen schuld: ik heb overdreven met het aanbrengen van de rain marks, het stond mij niet aan, heb getracht die opnieuw te verwijderen maar dit verliep niet goed en heb dus die volledige box moeten herspuiten. Geen probleem, komt goed.

Schuld van Kirin: de lopen van de .50 mitrailleurs zijn onbruikbaar doordat ze gebogen zijn. Heb getracht deze te rechten in warm water (noppes) en daarna met de haardroger maar zou eerder mijn vingers verbranden dan dat ze recht zouden komen. Tevens vastgesteld dat Kirin wel de .50's voorziet maar niet de munitieboxen die er aan moeten hangen en een .50 zonder munitie kan niet schieten.

attachment.jpg

Over naar plan B en hier komt de Heritage Collection opnieuw bij helpen in die zin dat ik meer dan genoeg US trucks en spare parts heb om .50 mitrailleurs te vinden.
Op de foto links de onderdelen Kirin waarvan er ook een affuit gebroken was en een andere ontbrak. Rechts de spare .50's die ik nu ga aanpakken door een grondige opkuis en aanpassing. Als die gedaan zijn zal de truck zijn eindstage bereikt hebben.
 
Taking shape nicely , 50cals ar3 a mess though, glad you had options ,
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan