Hoofdsponsor

1/72 Atkinson 1924 "Colonial Type" 6 ton Steam Wagon [DONE]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Stoomwagens zijn net als bussen: eerst zie je er geen en dan plots zijn er twee. Wel, ik had die tweede hier ook liggen en waarom zou deze zijn vriend geen gezelschap mogen houden?

Van deze Atkinson is niet veel te vinden op het web behalve dat er ongeveer 500 zouden gebouwd zijn en dat er in de hele wereld nog 1 volledig gerestaureerd rond rijdt en dan nog wel in de kleuren die weergegeven zijn in deze kit. Deze truck rijdt rond in Australië en de benaming "Colonial Type" zou wel eens kunnen refereren naar het gebruik in de Britse kolonies zoals Australië er één is/was.

De kit werd uitgebracht door KeilKraft, onderdeel van de Amerang groep, onder referentie N° K315, schaal 1/72 en volledig plastiek.

attachment.jpg

Boxart

attachment.jpg

Instructies

attachment.jpg

Parts

attachment.jpg

Decals.
Ik vrees dat deze een zorgenkind kunnen worden want ik kreeg het beschermend papiertje niet los en wil voorlopig niets forceren.
 
Ik denk dat je de decals voorzichtigheidshalve het beste kunt proberen in te scannen, dan kun je ze altijd nog overzetten in CAD en dan printen.

Gietramen zien er nog relatief modern uit. De vorm van deze stoomvrachtwagen kan mij iets meer bekoren dan de andere.
 
Tof dat die komen bovendrijven en volg graag.
 
Ik zie mij even verplicht om jullie hulp in te roepen ten einde de (min of meer) juiste kleur te bepalen van deze Atkinson truck.
Jullie hebben de boxart al gezien, het is een groen dat naar het olijfgroen toe neigt. Volgens de kleur beschrijving moet dit "bright green" zijn.

Opzoekingen naar de echte machine hebben mij 3 duidelijke foto's opgeleverd, allemaal van dezelfde machine want er bestaat er maar één meer van. Maar deze foto's zijn genomen op verschillende data en onder verschillende belichting en nu is het koffiedik kijken welk groen het dichtste zou kunnen aanleunen bij de echte machine.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Mijn voorlopige kleurkeuze zou vallen op Humbrol 80 Matt Grass Green.

Laat jullie maar horen.
 
Tja moeilijk Erwin van wat ik kan opmaken via de monitor zou ik eerder voor forrest green gaan, de grass green leun een beetje naar de grijze kant. Afgaande op de originele foto`s zie je niets van grijs erin terug.
 
De hoofdbestanddelen van het chassis zijn ondertussen geschilderd en geplaatst en het beloofd een kleurrijk geval te worden.

attachment.jpg

Vooraan de boiler en de stuurstang die in deze kit wel bijgeleverd is.

attachment.jpg

Nu nog wachten welke kleur groen we gaan gebruiken.
 
Veel plezier ermee. Van humbrol kleuren ken ik niets...
 
Ik zou je groen kiezen op basis van de eerste foto. De tweede is wat gebleekt, en de derde duidelijk overgesatureerd.
 
Idem, 1e lijkt meest recente foto en meest natuurgetrouw.
 
Erwin,

Wanneer je twijfelt aan de juiste kleur van uw onderwerp is het belangrijk dat je eerst enkele duidelijke foto’s opzoekt van dit object.
Dan ga je na in hoeverre de foto’s een juist beeld geven van uw voorwerp (in dit geval uw voertuig) en in hoeverre de kleuren realistisch zijn.
Omdat het niet altijd duidelijk is welke de juiste kleur is (op de drie bijgevoegde foto’s is er een enorm kleurverschil voor het voertuig) kan je je richten op de andere kleuren op dezelfde foto.
Als je naar de tweede foto kijkt dan zal je zien dat het gras niet echt een realistische kleur heeft (te donker). Ook op de derde foto heeft de achtergrond (lucht) en ondergrond niet direct een realistisch uitzicht. Dit is evenzo voor de kleuren van de persoon die naast het voertuig staat (kleuren van zijn jas zijn verschenen…).
Wanneer je naar de eerste foto kijkt dan zie je dat het groen van de bladeren van de boom op de achtergrond een natuurlijke kleur heeft en dat ook het mos op het dak van de schuur er realistisch uitziet. Voor de rest zijn de kleuren van deze foto perfect in balans waardoor je er kan van uitgaan dat de kleur van het voertuig op deze foto waarschijnlijk ook de juiste kleur is.
Uiteraard is het in dit soort zaken altijd een beetje gissen doch ik denk dat je met de eerste foto wel het meest de originele kleur zult benaderen.
Mvg
 
Had nog even op vriend Google gekeken en zijn toch nog voldoende foto`s van dit voertuig te vinden en je komt deze in licht groen (foto1) en donker groen tegen (foto3) dus waarschijnlijk door de tijd eens een een nieuw likje verf gekregen.
 
Onze jongen heeft gisteren een likje verf gekregen, ik heb het gehouden bij Humbrol 80. Verf aangebracht met een opnieuw werkende AB.

attachment.jpg

attachment.jpg

Morgen gaan de wielen er onder en de decals er op. Deze decals werden op voorhand bewerkt met een spuitbus voor decals aangeschaft bij Modelbrouwers op de beurs in Hoboken.
 
Mooi kleurtje al denk ik dat een tint lichter mag.
Smaak blijft moeilijk te beoordelen maar kijk er naar uit wat het word.
Ook ik vind de eerste foto de beste.
 
Apart en knap. Mag misschien iets lichter, maar hoeft niet per sé
 
Heb vandaag de Atkinson eens uitgelaten op de buitentafel en enkele foto's genomen maar de zon speelde verstoppertje.

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze avond met een beetje schrik gestart met het aanbrengen van de decals maar de schrik was overbodig, de decals kwamen los en lieten zich plaatsen dat het een plezier was.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Alles werd verzegeld met een spuitbus Tamiya Gloss Varnish.

Heb dan maar eens de 3 verschillende stoomwagens bij elkaar gebracht, alle 3 KeilKraft kits.
De pletwals werd gebouwd in 2007-2008 en mocht in 2008 een bronzen plak in ontvangst nemen in Folkestone (UK).

attachment.jpg

attachment.jpg

Als conclusie kan ik zeggen dat het een heel aangename kit was die zich gemakkelijk liet bouwen. Grote voordeel was dat ik de stukken kon pre-klasseren volgens te spuiten kleur en dat het verfwerk in feite op 2 dagen gedaan was. De rest was shake and bake met maar 1 punt waar je fout kon gaan en dat was de kettingkast maar dat wees zichzelf uit. De decals waren een risico gezien hun leeftijd maar de behandeling met de decal spuitbus zorgde voor hun gebruik zonder problemen.

Maar het voornaamste is dat ik er mij goed met heb geamuseerd, een leuke bouw met een degelijk resultaat op een korte tijd.
Op naar de volgende!
 
Leuk setje stoom bij elkaar.
 
Mooi trio zoals uitgestald op foto knap.
 
Hey,

Inderdaad, een mooi trio, eens ergens te velde inzetten of zo???, en al zeker meebrengen voor op de clubstand...;)
 
Da’s een mooie set, die drie bij elkaar. Top!
 
Zeer mooi eindresultaat.
De kleur lijkt mij goed gekozen voor dit model.
Het hoeft niet altijd exact te zijn, zeker met de schaal in gedachten...
Jouw model (-kleur) komt realistisch over, en dat is waar het om gaat.

Samen is het een mooi trio :3some:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan