Hoofdsponsor

1/24 Triceratops [done]

Schaal 1/24 - 1/25
Heel mooi kleurenschema Steven alhoewel ik persoonlijk het groen iets te fel vind in het zonlicht. Denk dat een iets donkerder tint beter zou zijn maar dat is een persoonlijke mening natuurlijk en ik weet dat alles nog zal verdonkeren met één of meerdere washes erover.
 
Bedankt voor de reacties. Afhankelijk van de stabiliteit van het geheel komt daar misschien een voetstuk onder, maar er komt geen uitbreiding, want dit neemt net de nadruk op de figuur weg, buiten het feit dat de base er zo uitgedroogd uitziet dat planten er niet bij passen. Er gaat een donkere wash over de dino komen, waarna we de situatie verder gaan bekijken.
 
De theropoden zijn nu ook gespoten. Dit verliep uiterst moeizaam, want voor elke lijn blauw die ik trok, was er tip-dry en dus uitlopers. Bij het schoonmaken zou later ook weer blijken dat er rommel in de nozzle geraakt was, waardoor die leeggeduwd moest worden. Dat was een paar dagen geleden ook al eens gebeurd en misschien is er iets beschadigd ofzo, het is alleen onmogelijk om er nu eens naar te laten kijken. Gelukkig moet het niet elke dag zo gedetailleerd. Ik heb de scherpte van de aflopers kunnen verbergen door te misten met lichtblauw, maar hier moeten toch wel zo'n vier uur over gegaan zijn.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het blauw is transparant blue van Vallejo, het rood is Tamiya flat red en er zit ook Armypainter toxic Shader op de poten, wat ietsje paars oplevert. De triceratops is nu ook hersteld aan zijn rug.

attachment.jpg

De grondplaat is nu in verschillende kleuren bruin gespoten en met een donkerbruine wash behandeld.

attachment.jpg

De triceratops heeft nog een paar kleurtinten aan zijn bek gekregen.

attachment.jpg

Een dry-fit op de grondplaat met een decortje erachter.

attachment.jpg

Nu kunnen we nog wat met de fijne kwast gaan doen.
 
Er is vandaag veel vordering gemaakt, ik heb de dino's in de wash gezet. Ik was eergisteren al begonnen met de base, die heb ik met pigmenten behandeld.

attachment.jpg

Ik spoot eerst de base in met matte lak zodat ze kleverig werd, dan strooide ik het pigment er over. Dat mengsel bestond uit geel, wit en lichte zandkleur. Dan borstelde ik het over het stuk en meteen daarna spoelde ik het overtollige pigment weg met water. Dan heb ik het stuk op een hete vensterbank gelegd zodat het snel opdroogde. Na tien minuten zag het stuk er dus als volgt uit:

attachment.jpg

attachment.jpg

Vanmiddag heb ik dan de triceratops in bad gezet. Hij kreeg onderaan een OIF woestijnwash en bovenaan een donkere tankwash. Omdat de OIF wash lichter bleek te zijn dan de omliggende kleuren, heb ik die daarna nog gedeeltelijk overgeborsteld met de donkere wash, anders zouden alle rimpels lichter uitvallen dan de schubben. Nu alle bewerkingen gedaan waren die onderaan de dino nodig waren, kon hij ook vast op het voetstuk gezet worden. Ik vond dat hij er alleen stevig op zou blijven staan, als ik hem met schroeven vast kon draaien. Er waren wel maar precies twee plekken waar je een schroef kon plaatsen die onmerkbaar tot in de dino door kon lopen. Daarvoor werd dus wel een gat voorgeboord en dan werd de schroef helemaal tot onder de rand vastgedraaid. Dit ging erg soepel, dus ik denk niet dat er gevaar voor barsten is.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu waren zijn vriendjes aan de beurt, maar ik heb niet zomaar een kant-en-klare blauwe wash gereed staan. Daarom heb ik met blauwe en zwarte emailverf zelf iets gebrouwen.

attachment.jpg

Dat werd op de rug en poten geborsteld en dan met white spirit uitgesmeerd over het hele lichaam behalve de kop. Dan kon het even drogen.

attachment.jpg

Met een in white spirit gedrenkt vod werd de verf dan weggeveegd, zodat ze alleen in de rimpels overbleef.

attachment.jpg

Nu konden wat fijnere details toegevoegd worden. Ik heb met messing 92 van Revell de ogen gekleurd en dan met zwart de pupil toegevoegd. Daarover ging dan Toxic Shader van Armypainter, een paarse wash. Hier volgen nog wat plaatjes van de theropoden voordat ze mat gelakt gaan worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Geweldig , en dat mis ik aan mezelf de kleuren zien en dan de verf aanpassen naar het gewenste , ik zie wel dat het geweldig is maar zou dat nooit kunnen evenaren ; ben al blij dat ik van de beelden en soms in het echt er van kan genieten
Tof gedaan
Marc
 
Bedankt, Marc, het is soms ook maar gokken wat er bijeen past. Ik heb nu alle dino's mat afgewerkt met Vallejo vernis en dan konden de raptors ook op het voetstukje. Toen ze daar stonden, besloot ik om alle poten nog wat extra te bestoffen door te nevelen met zandkleur en Vallejo Dark Earth. Dan vond ik het welletjes en zijn er eindfoto's gemaakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel mooi eindresultaat Steven; er steekt zeker leven in het vignet!
 
mooi eindresultaat. De Triceratops vind ik zeer mooi gelukt
met de theropoden hun kleur heb ik wat meer moeite, maar het heeft wel iets
 
Wow these little guys rock, well done lovely work .
 
Mooi geschilderd Steven, ik zet de topic in afgewerkte modellen.
 
Volg jordic in deze maar toch gedurfd.
mooi werk.
 
Mooi eindresultaat, wel aparte kleuren maar wie gaat zeggen dat het niet kan, de natuur verbaasd ons wel meer.
 
Iedereen bedankt voor de mooie reacties. Ik heb me waarschijnlijk laten leiden door kleuren die nu nog op de huid gedragen worden door een vogel die een vergelijkbare lichaamsbouw heeft en die ook gevaarlijk met zijn sporen kan uithalen, de kasuaris:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een vogelkweker is onlangs nog aangevallen en gedood door zo'n dier. Dus kunnen deze kleuren in mijn ogen zeker. Ik had zelfs nog vlekjes rood of geel willen toevoegen, maar daar ging het spuiten deze keer niet goed genoeg voor.
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan