Hoofdsponsor

1/24 Triceratops [done]

Schaal 1/24 - 1/25

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.278
Het is alweer even geleden, dat ik een dinosaurusfiguur gebouwd heb, check het topic van "Raptors in the kitchen". Het was dus even twijfelen daarnet of ik deze Triceratops mee naar huis zou nemen van bij Verschooten. Maar ik wilde zeker eens een figuur van Pegasus bouwen.

attachment.jpg

Ik heb ooit eens aan een grote moulage van een skelet van dit dier gewerkt, in het KBIN. Er was een gat in het borstbeen en ik heb dat toen dichtgemaakt.

attachment.jpg

Dit is een vinylfiguur en dat is te merken aan het gewicht van de doos, die toch als een halve kilo aanvoelt. Toch rammelde het daarbinnen, het zat allemaal nogal los verpakt.

attachment.jpg

De handleiding is vrij simpel, 11 onderdelen.

attachment.jpg

Om het te schilderen, zal een andere zaak zijn.

attachment.jpg

Je kan de figuur meteen volledig dryfitten, maar de grote onderdelen passen zo nauw dat je ze volgens mij beter nog niet vastdrukt. Er moet vast eerst nog wat geschuurd worden.

attachment.jpg

Om een indruk van de schaal te geven.

attachment.jpg

Hij is overal mooi afgewerkt met schubben en huidplaatjes.

attachment.jpg

Ook op de plekken waar het oog niet direct op valt.

attachment.jpg

Er is ook een gedetailleerd voetstuk bij, met een naambordje.

attachment.jpg

Het is in elk geval groter dan ik had gevreesd door met de doos te schudden.

attachment.jpg

Ik weet nog niet wanneer ik er eigenlijk echt aan kan beginnen, ik ben nog wat andere projecten aan het afronden.

attachment.jpg

Mijn idee om er een Tyrannosaurus bij te zetten, zal ik maar laten varen.
 
Deze is wel mooi gedetailleerd :ohmy:
Krutje heeft er hier ook één liggen, maar van Revell.
Ik ben zéér benieuwd naar je kleurkeuze, je kan er namelijk alle kanten mee op...
 
Inderdaad mooie details, daar ga je je op kunnen uitleven...
 
Bedankt voor de reacties, ik heb de Triceratops nog eens uit de kast genomen. Er was nog een klusje dat vanuit de luie zetel kon gebeuren in de tuin.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De pasnokken aan de poten van de dinosaurus moesten zwaar bijgedremeld worden om de poten helemaal op hun plek te kunnen zetten.

attachment.jpg

De linker achterpoot ging er net niet ver genoeg in.

attachment.jpg

Dit heb ik dan maar aan de buitenkant bijgewerkt, want het alternatief zou wat teveel werk zijn. Dan had ik een millimeter materiaal aan de hele binnenkant moeten weghalen. Dit kan wel bijgeboetseerd worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

De andere kant was gelijkaardig.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu kunnen de onderdelen samengesteld worden en kan de primer er op.
 
Het gietwerk was duidelijk alles behalve , maar zo te zien toch goed gekregen door het vele dryfitten en schuren . Inderdaad nu komt de leukere kant eraan primen en de de kleurtjes , succes en veel plezier verder Steven.
 
Speciaal beestje weer en zet me erbij.
 
Bedankt, Peiper en Pascal. De Triceratops is ineengelijmd met 2-componentenlijm. Die is ook gebruikt om een paar grote kieren mee op te vullen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ondertussen zijn er kapers op de kust verschenen. Ik had nog vier Velociraptors van Tamiya over van een vorig SF-project (https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=47127&f=119). De Velociraptor leefde niet samen met de Triceratops, maar deze zouden ook kunnen doorgaan voor Troödon of een andere kleine theropode. Hier zijn de grootste onderdelen al even samengelegd.

attachment.jpg

Daarbij valt wel op dat er nog twee identieke raptorlichamen bij zijn, want je krijgt twee dezelfde sprues die overgekruist kunnen worden.

attachment.jpg

We grabbelen er ene vast en leggen hem het vuur aan de nek en staart.

attachment.jpg

Nu zit er voldoende verschil tussen, alleen moet de huid op sommige plaatsen opnieuw wat textuur gegeven worden waar de versmelting gebeurd is.

attachment.jpg

Ik heb ook geprobeerd een poot te vervormen, maar toen ontdekte ik dat er twee extra poten meegeleverd waren. Ik had dus steeds twee verschillende poten ter beschikking. Bij de voorpootjes valt het niet zo op dat er twee identieke paren bij zitten, daar kreeg je dan weer niks extra.

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze kunnen al wel eens opgesteld worden bij de Triceratops.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik ga het naambordje maar weglaten, de plaats daarvoor wordt toch ingenomen.
 
Weer een knap diotje , steven zijn ze allemaal van dezelfde schaal ?
Het zal een indrukwekkend tafereel worden
Suc6 ermee
Marc
 
Mooi idee en opstelling Steven doch vrees dat in het echt de triceratops zich toch wel zal omgedraaid hebben om zijn aanvallers (letterlijk) het hoofd te bieden. Nu kunnen ze rechtstreeks zijn zachte onderbuik aanvallen en daar zal hij geen goesting in hebben.
Maar vind het een prima idee voor een klein en levendig diorama.
 
Ze staan er niet echt als tegenstanders op, ze lopen eigenlijk gewoon dezelfde richting uit, voor een reden buiten het diorama die ik er toch niet bij kan zetten, want daar wordt het te uitgebreid voor. Kan een vulkaanuitbarsting of een meteorietinslag zijn... Bedankt voor de aansporingen! De schaal is niet dezelfde, maar de afmetingen kloppen wel volgens een boek dat ik hier heb.
 
Great subject , esp love the Raptors, will follow this one .
 
Welcome everybody, we gaan de dino's eens in de primer zetten!

Na een eerste plamuursessie wilden de raptors al meteen iets kwaadaardigs doen met hun gevangene.

attachment.jpg

Als kleur heb ik Armypainter groen gebruikt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De raptors hadden natuurlijk geen problemen wegens een Tamiyakit. Maar de gewrichten van de triceratops zagen er nog te dichtgeplamuurd uit, die heb ik uiteindelijk twee keer moeten bijwerken en met een scalpel inkerven voor ze de juiste textuur kregen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het blijft wel wat zichtbaar dat hier een poot aangezet is, maar ik kan moeilijk een heel stuk vlees weghalen en de hoek veranderen. We gaan er zo mee verder.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ik heb er me ook nier door laten tegenhouden, de dino's staan nu al gedeeltelijk in de verf. De triceratops kreeg een bleke onderkant, waarvoor ik Vallejo light sand heb gebruikt. Ook de drie hoorns zijn in die kleur gezet.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De raptors kregen een lading Vallejo RLM 65 te verwerken.

attachment.jpg

Daar werd een schaduw over gespoten met wat druppels donkerblauw erbij.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hierover zal dan een tekening gespoten worden in een fellere kleur, met voor de kop waarschijnlijk nog iets anders. Aan de triceratops heb ik nu al een aantal uren details gespoten. De onderkant is helemaal geschaduwd en zal nu met kneedgom ingepakt worden. Alle uitstekende delen zijn ook al gespoten en zullen op dezelfde manier afgedekt worden. Ik heb hiervoor kneedgom en maskol, al vertrouw ik hiervoor dat laatste niet helemaal. Op de volgende foto's moet je je dus inbeelden dat alles wat groen is nog overgeschilderd gaat worden in een andere kleur. Ik heb er al wel wat schaduw op gezet om er het effect van te kunnen zien.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Wat een beestachtig project, heel leuk Steven :) ook omdat je figuren van afwijkende schaal gebruikt.
Daardoor zijn de Velociraptors ineens andere dieren.

Leuke opstelling en die zachte onderkant ziet er nu al goed uit.

veel jurassic fun verder
slDJmz.gif
 
Bedankt voor je leuke bijdrage, Peter! De volgende stap was het inpakken van de reeds geschilderde details met kneedgom.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit lukte niet met de beenplaatjes op de rug, de gom viel er terug af. Ik had gelukkig nog een ander middel ter beschikking.

attachment.jpg

Met de Molotov Maskolstift is het mogelijk om vloeibare gom over beperkte oppervlakken te laten vloeien. Wat er uit komt, is zo vloeibaar dat het tot tussen de naden stroomt.

attachment.jpg

Na het opdrogen van de gom zijn de gevulde naden wel terug leeggehaald zodat de huid rond de beenplaat geschilderd kon worden.

attachment.jpg

Voor de eerste huidskleur heb ik gebruik gemaakt van the Armypainter acrylverf "bony spikes" gemengd met wat lila uit dezelfde set "Zombie Inmates".

attachment.jpg

Daarna is er meer oranje toegevoegd uit die set en met wat donkerbruin als schaduw krijg je meteen veel diepte in dat geel.

attachment.jpg

Ik besloot de kraag in de groene kleur te laten omdat dit contrasteerde met het oranje op het lichaam.

attachment.jpg

Bovenaan is er met bruin nog wat contrast gelegd, maar hier wilde ik nog wat verandering brengen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Uiteindelijk is er met Vallejo donker olijfgroen een naar mijn idee perfecte balans bereikt tussen gele en groene tinten.

attachment.jpg

Nu moest de Maskol nog weggevist worden. Dit is een tijdrovend werkje. Het had zeker de moeite geloond als niet de bruine Vallejoverf die ik hier gespoten had vóór het afplakken, mee weggeschraapt werd tot aan de groene primer. Dat is dus wel nog iets dat ik ga moeten aanpakken voordat ik met washes begin.

attachment.jpg

Ik ben wel moeten stoppen met de ondergrond schilderen, dat wordt nog wat verder ingekleurd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Niet direct mijn ding maar mooie schildering al.
 
je hebt alvast je best gedaan om deze een kleurtje te geven, en een mooi resultaat.
Wel jammer van het verwijderen van de maskol.
Ik heb een flesje met borsteltje, dat kan je er gewoon afwrijven met je vingers of een tandenborstel achteraf.
 
Het is eender wat onze Steven aanpak , het is toch altijd grote ogen trekken
Knap gedaan ik zou het begot niet weten hoe ik hieraan moest beginnen , er zijn weinig referentie beelden he
Marc
 
Een mooi resultaat. Het leuke aan zo'n dino is dat men een bepaalde vrijheid heeft inzake kleuren schema.
Ook het wegwerken van de naden is erg geslaagd.

Persoonlijk vind ik de 'base' die bij de kit is meegelverd veel te klein, en doet enigzins afbreuk aan de scene.
Een triceratops op een oppervlakte die amper 4/5e van zijn eigen omvang bedraagt samen met een familie raptors wordt erg krap.
Heb je overwogen om de base groter te maken, met evt een aantal planten bij ?

Succes,

Dirk
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan