Hoofdsponsor

1/35 Victor One Zero Two Golf (memories of ?) (wip)

Grijze Wolf

Well-known member
Registered
Lid geworden
28 dec 2012
Berichten
2.414
mijn project voor 2020 . . . . . .
Een stukje nostalgie en herinneringen aan een fantastische tijd.
de verkenner sectie waar ik meer als 10 jaar heb deel van uitgemaakt.
Een verkenner sectie aangehecht aan een infanterie of tankbataljon had een andere structuur als een sectie in een Recce bataljon voor weg om discussie te vermijden.

1 Scimitar, 1Scorpion, 1 Spartan en dit 2 maal in een peleton + een Scimitar voor de Pl Comd in totaal 7 voertuigen.

1 sectie hiervan wil ik bouwen, One Zero de sectie waar ik het langs deel van heb uitgemaakt.
De Skorpion en Scimitar heb ik reeds in mijn bezit als bouwdoos van AFV, voor de Spartan twijfel ik nog of ik een Resin model van Acurate Armour koop of nog een bouwdoos en deze dan ombouw.

photo-3-1475778115.jpg Figuur410.jpg 434-1.jpg

Vandaag begonnen aan de Skorpion, foto's volgen
 
Ik veronderstel dat dit 1/35 wordt, leuk! Vorig jaar in Brasschaat was er al een demo te zien van de Scorpion.

 
Ja, leuke video.
Met drijfscherm gemonteerd, ben ik nog niet uit of ik met of zonder maak (was zo een typische Belgische oplossing). In het begin heb ik die dingen een paar keer moeten vervangen, op het einde werden ze dan helemaal weggelaten.
 
Veel verhalen van mijn vader zijn legertijd op Scorpion gehoord 🙂 staat op mijn lijstje van 'ooit te bouwen', dus ik volg!!
 
Welkom,
Het is een doos van AFV, ik ben dus maar een paar kleine fouten tegen gekomen verbonden met wat schuurwerk. Voor de rest is dit een no nonsens bouw, wel met zeer kleine stukjes soms. Voor de bouw van een Belgische CVRT moet je enkele delen weglaten, wat wederom niet is aangegeven in het plan, andere stukken ontbreken maar zijn eenvoudig te scratchen.
de bouw heeft tot nu 8 uur geduurd met wat de doos levert.

DSC-7374.jpg DSC-7375.jpg DSC-7376.jpg DSC-7377.jpg

De baanwielen en de tractiewielen zitten ook in elkaar, maar werden niet gemonteerd om het spuiten te vergemakkelijken.

wordt vervolgd
 
Veel plezier en succes met de bouw. Zat de metalen loop in de kit?
 
Ja, vind de bouwdoos vrij volledig, er is zeker de mogelijkheid een mooi model direct uit de doos te bouwen
 
Volg mee en en benieuwd naar resultaat.
 
Mooi loopje; en een goed begin. Ja dan ben je zomaar ineens 8 uur verder.

Het lijkt me erg plezant om iets te kunnen bouwen waar je een herinnering aan hebt.
 
Heb een beetje gescratcht, het drijfscherm aangebracht en nog een paar andere kleine onderdelen.
volgende stap de twee luiken een beetje aanpassen zodat ze open kunnen worden gezet, kabel rol veldtelefoon aanpassen en een jerrycan houder maken.
En misschien aan de Scimitar beginnen, dan kan ik ze beide tegelijk spuiten.
CVRT-Skorpion-08.jpg CVRT-Skorpion-06.jpg CVRT-Skorpion-07.jpg CVRT-Skorpion-08.jpg
 
Echt heel knap scratchwerk, chapeau! Ben benieuwd naar het vervolg. Hoe heb je die schermen gedaan?
 
twee lagen plastiek kaart, een strook van 4 mm en daarboven een strook van 3 mm beide 1.5 mm dik.
Daarna met een scalpel gelijk getrokken, bovenaan moet +/- 2 mm overblijven. daarna winkel snijden en de gaten dicht spachtelen
vandaag de jerrycan houder in elkaar geprutst en de kabeltrol aangepast.

CVRT-Skorpion-09.jpg CVRT-Skorpion-10.jpg

en een jerrycan uit mijn bitbox toegevoegd

CVRT-Skorpion-11.jpg CVRT-Skorpion-12.jpg

ben nu bezig aan de spatborden vooraan.

Heb ook de doos van de Scimitar gecontroleerd, zal dus nog een doos van een Skorpion moeten kopen om een voertuig te maken dat in de zelfde periode past.
Op de doos staat dat men een Belgische versie kan maken, dit slaat enkel op de decals en die heb ik dan nog niet nodig.
Uit de doos kan ik enkel de toren, optiek en de loop gebruiken de rest is een latere versie van de Engelsen en nooit gebruikt in het Belgisch leger.
 
Wel handig dat je het voertuig door en door kent, ik zou het zo bouwen, Belgische decals erop en denken 'voila, Belgisch Scorpion 😁
Goed op weg in ieder geval!!!
 
Dank u, ik denk de ombouw is volledig voor de 15, nog een paar prutsen die ik tijdens het schilderen wil aanbrengen maar hij is zoals hij begin de jaren 80 geleverd werd.

CVRT-Skorpion-13.jpg CVRT-Skorpion-14.jpg CVRT-Skorpion-15.jpg CVRT-Skorpion-16.jpg CVRT-Skorpion-17.jpg
 
Heb deze topic eindelijk bijgelezen. Mooie bouw en interessant want beide kits liggen hier ook nog te wachten en heel leuk om eens deftig het verschil tussen de Engelse en de Belgische versies te zien in kit vorm.
 
Ben ondertussen al een stuk gevorderd aan de Scimitar, voor de mensen die echt een Belgisch voertuig willen bouwen. Het slechte nieuws, of men bouwt veel scratch of men koopt nog eens een doos van de Skorpion. Voor mij de beste oplossing gezien ik nog een onderstel nodig heb voor de Spartan, aangezien ik geen 100 Euro wil uitgeven voor een Resin blok van Accurate Armor.


1. Het veelvoud van koffers aangebracht, heeft nooit bestaan in deze vorm op een Belgisch voertuig (de koffers die te zien zijn op de laatste voertuigen die in gebruik waren, is een wildgroei van Belgische vindingrijkheid om iets aan te passen naar eigen normen. Deze koffers waren niet genormd en zijn een samenvoegsel van verschillende munitiekusten op een of andere manier aangebracht op onderstel of toren)
2. De optiek van de voertuigcommandant is identiek aan de Skorpion, deze aanwezig in de doos is een Engelse upgrade met lasermeter.
3. De koffer aan de achterzijde is eveneens identiek aan de Skorpion, het schuine model is eveneens een Engelse upgrade om het zicht naar achter te verbeteren.
4. De lichten vooraan hebben bij de Belgische voertuigen nooit op de bovenzijde gestaan, en deze in de doos zijn eveneens een Engelse upgrade, op de spreu zitten gelukkig de originele klein lampen nog op.

De Scimitar zoals hij er nu bijstaat, er is nog wat werk aan voor hij de spuitcabine in kan.

CVRT-Scimitar-22.jpg CVRT-Scimitar-18.jpg CVRT-Scimitar-19.jpg CVRT-Scimitar-20.jpg
 
CVRT-10-01.jpg CVRT-10-02.jpg CVRT-10-03.jpg CVRT-10-04.jpg CVRT-10-05.jpg

Nog wat werk aan maar het gaat in de goede richting
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan