Hoofdsponsor

1/48 SU122 [wip]

HansThomas

Well-known member
Registered
Lid geworden
28 jul 2017
Berichten
173
Goeiemorgen,

Ik ben een Tamiya 1/48 Su122 in elkaar aan het steken en ik moet zeggen, die 1/48 bevalt me ! Klein, handelbaar, schiet goed op, en uitstekende kwaliteit met meer dan genoeg detail wat mij betreft!

De bouw ging vlotjes. Enkel het mechanisme van de loop ging niet zo vlotjes. Deze is beweegbaar dankzij twee 'polycaps' plugjes zoals tamiya dat noemt, maar deze waren nogal strak, en toe ik probeerde ze over de pinnen te duwen waar ze hoorden, verpulverden deze laatsten :O Ik heb de boel dan maar gewoon vastgelijmd, ik heb toch helemaal niks met beweegbare onderdelen. Voor de rest geen problemen, uitstekende kit!

Klaar voor de eerste laag :

IMG-20200102-125339935.jpg

Eerste laagje. Ik heb het met de hand geverfd, de eerste keer dat ik dit met vallejo probeerde, en dat ging prima! Twee lagen waren genoeg, de tweede laag kon net iets dunner, maar het is zeker goed genoeg.

IMG-7726.jpg

Ik ben begonnen met redelijk contrastrijke regenboogfilters en fading toe te passen, olieverf. Hier en daar ook al wat random 'oude' chipping, eerder wat krasjes, in combinatie met die filters krijg je zo een verflaag die al wat sporen van de tijd vertoont, zonder al uitgesproken verweerd te zijn.

IMG-7742.jpg

Dan de pinwash (enamels+MiG)

IMG-7747.jpg

En dan enkele MiG filters om alles een meer algemeen gebruikt gevoel te geven, en de contrasten van de eerdere filters wat naar elkaar toe te trekken.

IMG-7752.jpg

Zo ver ben ik! Verder nog chipping, wat vuil hier en daar, olie, en dan uiteindelijk wat stof enzovoorts...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb deze schaal nooit overwogen, maar ziet er echt goed uit :)
 
Filters ken ik nog niet, ik zal er eens over moeten lezen. Verder vind ik het heel strak geschilderd met de hand!
Het model ziet er al heel mooi uit. Heb je de decals geplaatst op de matte verf? Ze zien er in ieder geval mooi uit.
 
Niet echt mijn schaal maar compliment om met de hand te schilderen met Vallejo. Verf verdund of niet en met wat?
 
Vind dit zeer geslaagd al complimenten.
 
Merci, merci! De verf is verdund ja, Vallejo is redelijk dik. Ik gebruikte de 'thinner medium' van Vallejo zelf, en verdunde minstens 50%. Het viel eigenlijk beter mee dan ik zelf had verwacht van een eerste keer, dat geeft moed voor toekomstige projecten!

Filters zijn is feite heel erg verdunde verf, 90% of meer die je over alles heen aanbrengt. Best enamel. Je kan ze zelf maken, maar er zijn verschillende fabrikanten die ze premixed aanbieden. Het geeft een onmiddellijk realistischere uitstraling aan je model, verzacht contrasten enz... Het is wel belangrijk ze aan te brengen met eerder bevochtigde verfborstel dan een echt doorweekte, anders werkt het meer als een wash.
 
Filters ken ik nog niet, ik zal er eens over moeten lezen. Verder vind ik het heel strak geschilderd met de hand!
Het model ziet er al heel mooi uit. Heb je de decals geplaatst op de matte verf? Ze zien er in ieder geval mooi uit.

Dag michel, ik zie net dat ik je vraag over de decals niet heb beantwoord : ja, op glanzende vernis, ik decal nooit op mat, da's om problemen vragen.
 
Update!

Ondertussen heel wat opgeschoten. Chipping is gebeurd met chipping verf van MiG. Een beetje te waterig voor mij (gaat soms in druppels 'staan'), en droogt erg glanzend op. De kleur is wel heel goed. Volgende keer toch enamels voor mij.

Hierna wat vuilstrepen, beetje roest hier en daar, wat vervuiling op druk gehanteerde plaatsen. Dit deed ik met donkere enamel+olieverf.

Zo ver ben ik :

IMG-7770.jpg

Die boomzaag is al zwart ondertussen :D

IMG-7771.jpg

IMG-7772.jpg

Staat op de planning : wat oude stoflaagjes, vers stof, de tracks en loopwielen afwerken, wat accessoires afwerken, olievlekjes edm.

Ben tot nu toe erg tevreden, zeker de schaal in acht genomen. Hopelijk verknal ik het nu niet bij één van de volgende stappen :O

Merci voor het kijken :-)
 
Mooie vorderingen. Het ziet eruit als echt groen metaal ipv geschilderd plastic :)
 
Dankjewel Michel en silenoz! Ik heb geprobeerd het vrij subtiel te houden, ik ben nog niet echt toe aan zwaar verweerde zaken. Eerst wat technieken onder de knie krijgen!
 
Op de foto's afgaand heb je toch al heel wat techniek onder de knie.
Ik vind die macro-foto's dicht bij de realiteit zitten.

Gr
Thiery
 
Dat is hier een knap staaltje verweren , echt machtig gedaan
Proficiat
Marc
 
juist goed, niet te veel, niet te weinig. een realistisch model
 
Als papierbouwer heb ik niet echt veel ervaring hiermee, maar ik vindt het goed zo.
Wat mij betreft zou ik er zelfs niet te veel meer aan prutsen, dit onder het motto "overdaad schaadt".

Grt,
Joost
 
Als papierbouwer heb ik niet echt veel ervaring hiermee, maar ik vindt het goed zo.
Wat mij betreft zou ik er zelfs niet te veel meer aan prutsen, dit onder het motto "overdaad schaadt".

Grt,
Joost

bedankt Joost, ik heb geprobeerd me wat in te houden :-)
 
Even stug doorgewerkt aan deze, en hij is klaar!!! Ik zie nu wel dat het benzinevat links achteraan nog wat mag bijgewerkt worden, daar zit achteraan een mislukt stoflaagje op, dat heb ik blijkbaar laten opdrogen zonder bij te werken. Voor de rest ben ik een tevreden man 8) Op naar de volgende! Ik begin over een week wel een nieuwe intensieve opleiding van anderhalf jaar, modelbouwen zal dus helaas weer wat op de achtergrond moeten...

Ik heb stoflaagjes aangebracht met sterk verdunde enamels die na een minuutje of twee opdrogen werden bijgewerkt/geblend met een penseel (met white spirit bevochtigd).

Modder is met echte aarde, mig-pigmenten en acrylic resin gedaan, en daarover hier en daar nog wat pigmenten met white spirit.

Voor de rest nog wat oliesporen met donkere enamels, hier en daar met wat glansvernis.

En dan nog allerlei andere kleine details en afwerking.

Merci voor het volgen!!

Resultaat :

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

IMG-7781.jpg

IMG-7782.jpg

IMG-7783.jpg

IMG-7785.jpg

IMG-7787.jpg

IMG-7791.jpg

IMG-7795.jpg

IMG-7797.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan