Hoofdsponsor

1/35 M4A3E8 SHERMAN "Easy Eight" - Tamiya (wip)

dacianb

Well-known member
Registered
Lid geworden
20 nov 2019
Berichten
54
Nieuw jaar en een nieuw project :). Na alle fouten die ik had gemaakt en de tips die ik van dit forum kreeg, besloot ik een nieuw project te starten - M4A3E8 SHERMAN "Easy Eight" - Tamiya (35346).
Sherman is een te bekende, ik denk niet dat een gedetailleerde introductie nodig is;
Ik heb niet teveel kits in mijn leven gezien, dus kan niet beoordelen of het een geweldige of geen kit is, maar hier zijn enkele foto's van onderdelen;


attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Tamiya heeft meestal wel een goede pasvorm en een duidelijke handleiding dus ik denk een wat aangenamere bouw dan de Greyhound :)
 
Veel plezier met deze mooie kit!
 
Inderdaad, deze kit ziet er veel eenvoudiger uit dan de Staghound. Ook de tip die ik kreeg over het gebruik van ultra-thin lijm heeft me geholpen om een veel schonere bouw te hebben;
Een beetje schuren en vullen is nodig, maar niets bijzonders;
Ik heb één opmerking, maar mijn Nederlands is er te beperkt voor - dus ik zal het proberen in het Engels :) - Even if Tamiya claims that top and bottom parts of the hull should fit without gluing, I noticed gaps between them (specially on front side), so I decided to glue them together



attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Mooie bouw.
Tamiya is gekend voor mooi passende onderdelen, maar ik heb ook al ondervonden dat hull en chassis soms wat speling hebben...
Anyhow, ik lijm nu zo goed als alles aan elkaar (ook soms de zogenaamde "bewegende" onderdelen).
Mijn modellen zijn statisch, en worden dan ook zo gebouwd :D
 
Mooi werk weeral , je gaat er goed mee door tof
Marc
 
Had die nummers ook gezien, ze staan ook bovenop de koepel, raar. Ik heb eigenlijk geen idee of ze daar horen , zou toch wat research doen.

Greetzzzz Modest
 
m4a303.jpg

t23_turret4.jpg

Van het kanonschild heb ik ze met en zonder casting numbers gezien, maar ik zal ze ook verwijderen van het schild.
 
Laatst bewerkt:
Anyhow, ik lijm nu zo goed als alles aan elkaar (ook soms de zogenaamde "bewegende" onderdelen).
Mijn modellen zijn statisch, en worden dan ook zo gebouwd :D

Ah, blij dat ik niet de enige ben die daar zo over denkt :-D

Die nummers zien er idd vreemd uit, maar die op de pantserplaat van de loop heb ik zeker al wel eens op foto's gezien. Ik heb wat reviews van de kit gelezen, en blijkbaar horen die nummers daar gewoon. Afblijven dus!
 
@ron onze berichten zijn gelijk geplaatst, maar het blijkt dus inderdaad wel de bedoeling dat de nummers blijven.
 
Beste dacianb op uw koepel zijn nummers aan de voorkant, maar als je bij een echte Sherman tank gaat kijken staan die er niet op.
Ik weet niet wat je bedoeling is uiteraard. Maar ik zou deze zo origineel mogelijk houden. zie link: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:M4_Sherman_Tank_..._(42613957591).jpg
Mja, dit is een volledig ander type Sherman, vroeg als ik me niet vergis. Ander kanon, andere koepel,... De Sherman die dacian bouwt is een type van het einde van de oorlog.
 
Maarrrrrrr er zijn ook een flink aantal foto`s waar de casting numbers er niet op zitten :) Persoonlijk vind ik de nummers wat te grof/groot.

Shermans en hun aanpassingen pffffff dat is voor een normaal mens niet meer te volgen :nowink:
 
wow, wat een debat :)

Beste Rudy, de foto toont een Sherman, maar niet de Easy8-versie. Hier is degene die ik aan het bouwen ben (M4A3(76)W):

https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:M4A3E8_tanks#/media/File:M4_Sherman_(Allen_County_Historical_Society).jpg

Er staan nummers op de "cannon shield";)
U kunt versies vinden met markeringen aan de voorzijde of niet. Degenen zonder markeringen aan de voorkant hebben enkele markeringen aan de zijkant van de toren (meestal).
Ik denk dat de 2 versies uit verschillende fabrieken komen; Vergeet niet dat Easy8 tegelijkertijd in Detroit en Fischer arsenaal werd geproduceerd;

Voor dit model denk ik dat ik de cijfers zal houden zoals ze zijn. Ik zou ze niet kunnen verwijderen zonder ze aan de kant van het torentje te hebben;
 
Het nummer dat op het model verschijnt, is E6180.
Is niet erg zichtbaar, maar op Fury star staat E81 ...

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat die nummers op de Sherman tanks betreft was dit heel normaal te noemen en het kon inderdaad afhangen van de fabriek war de onderdelen gebouwd werden.

Ik verwijs graag naar enkele foto's genomen in Normandë

http://www.modelbouwen.be/threads/16645-75-jaar-D-Day-Normandië-Juni-2019/page5

waar je in topic 72 verschillende foto's zal zien van tanks met en zonder nummer. Fury had er zelfs op de rechterzijde van de koepel.
 
Mooi werk zover en volg.
 
Sorry again for my English, but I am not sure how to explain all those in Dutch – I am kinda limited :(

On my previous build I used as primer Vallejo acryl, but had a really bad experience (bad spattering on model more like pieces of dried primer, clogging airbrush every minute, etc).

For this model I wanted better results and I experimented a bit.
- Body was primed with Vallejo + Drying Retarder + thinner – better results (less big particles on model surface) but still clogging every couple of minutes; Really pissed off;
- Turret – primed with Tamiya spray can primer – amazing results, but really nasty fumes, “dust particles” flying all around and rather difficult to control. Is more like an explosion of paint and don’t think that thin layers can be added (in order to not cover tiny details) :worried:.
- Not yet done, but planned to prime all small parts (wheels, figure, machine gun) with AMMO BY MIG + retarder. Made already many tests on scrap plastics and everything looks (and smells 😊 ) great.


Am I doing it right? Opinions & eventual help would be appreciated;
 
Vallejo isn't the best acrylic paint to use on an airbrush. For that they have a separate line of paints, Vallejo Model Air.

For Vallejo Model air it's very simple: use ratio 2:1 (paint:thinner). So, 10 drops of paint diluted by 5 drops of thinner. To even improve on this, first add a drop of Vallejo flow improver.

People say that Vallejo (regular paint) was not made for use with airbrush, which could explain your results. I personally never tried. Try thinning the stuff to a milky substance and then spray on a 1 bar pressure. Let us know the results, good luck & good fun! Cheers.
 
Bedankt voor de tips, maar ik had het over primers en niet over verf. Voor verven gebruikte ik tot nu toe Ammo - MIG en Tamiya met succes;
 
Then my advise is simpler: don't use Vallejo primer. It's inferior as a primer, in my honest opinion (which may differ from others, but this is mine). Use Alclad Grey Primer & Microfiller thinned with any lacquer thinner. Wear mask and use spray booth.

If you don't have a spray booth or for any reason you don't want to try my suggestion (or you can't) then try using a larger sized nozzle. You can't use 0,2mm. for example, minimum would be 0,4.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan