Hoofdsponsor

1/72 1:72 Yokosuka Ginga (Hasegawa) (wip)

Dank voor je reactie Pascal. Ik zal deze later beantwoorden (en de laatste inhoudelijke post schrijven), maar eerst wil ik de eindfoto's met jullie delen.


Het gebouwde toestel is de Yokosuka P1Y1 model 11 (bommenwerper), Ginga ofwel Frances. Unit 522, unit Ko***ai, juni 1944. Het vliegtuig rolde van de band van mei 1944 en stortte twee maanden later neer. De markering wordt door de decal-leverancier omschreven als 'zeer ongebruikelijk voor de IJN'. Dat was echter niet de reden dat ik dit toestel als voorbeeld nam, ik vind de kleurstelling (o.a. die van de propellers) bijzonder mooi en er zitten geen franjes aan. Van de 10 opties, vond ik dit de mooiste.


49671192692_420627572a_b.jpg


49670360578_10ed7f85bc_b.jpg


49671192697_730b50a503_b.jpg


49670360553_bd16481d55_b.jpg


Enige wat ik waarschijnlijk nog ga doen als ik de foto's zo zie, is de decals bij het richtingroer doorsnijden.


Bestede tijd: 76 uur.
 
(...) Alle foto's zijn trouwens zoombaar (paar keer klikken net zolang tot je geen plusje meer ziet) om de details te kunnen bekijken. Zo zie ik zelf ook dingen die ik vergeten ben, zoals een dotje groene verf waar de verticale antennelijn aan de romp vast zit. Moet ik dus ook nog veranderen. Ik schrok net even van de eerste foto, daar leek het net alsof er een beetje gele overspray op het groen zit, maar dat blijkt gelukkig een reflectie.


Hier bijvoorbeeld een zoom van de derde foto; daar zie je de oil canning goed (moest ongeveer de helft van de vleugels opnieuw doen... zucht).


Het kleurverschil bij de beide vleugelwortels wordt veroorzaakt door slagschaduwen van de romp.


49670428173_abcde9e590_b.jpg
 
Net vliegding geworden Roy maar ik zie wel een dingetje wat ik niet van jou verwachte, kan ook uiteraard zo horen maar denk het niet. Misschien heb je het zelf ook al gezien.;)
 
Dank je Ron.

Enige twee dingen die ik tot nu toe heb gezien zijn de decals op het kielvlak, waar die overgaan op het richtingroer. Die ga ik doorsnijden; en het aansluitpunt van de verticale antenne op de romp.

Het geel dat je op de eerste foto over het groen ziet, is een reflectie.

Als je iets anders hebt gezien, laat maar weten dan kan ik dat nog meepakken.
 
Hey,

Een tijdje geleden dat ik kon reageren.
Wat zien we hier passeren man, Roy, je hebt je laten gaan man. Die structuur is echt de max geworden hoor, knap werk. Ik doe het je niet na....

Ook je motoren kunnen mij sterk bekoren, knap uitgevoerd. Persoonlijk ben ikzelf ook van het detailtype, dus ik begrijp dat je graag detailleert. Het geeft een serieuze meerwaarde aan je model, ook al zie je het soms niet meer... :)
 
Dank jullie wel! Pascal, ja die decals hadden nogal wat voeten in de aarde... lees je hieronder terug.

@Ron: (voor anderen: we hebben gePM'd), zie hieronder punten 86 en 101.

@Swa: dank je wel voor je compliment. Ik weet dat je zelf ook van de details bent, ik bewonder je bouwwerken juist om die reden.


86. De laatste werkzaamheden dan.


Toen ik de stickertjes van de raampjes verwijderde, begon ik met die van de bovenste reeks en dan vooraan. En ik schrok toen ik zag wat zich erachter bevond... een wit / grijs 'dashboard' om het even met een auto te vergelijken. Zou er een magnesiumbom zijn afgegaan binnenin terwijl ik aan het schilderen was? Ik begreep het niet, maar na verwijderen van de andere stickers bleek simpelweg dat ik een stukje vergeten was groen te schilderen. Echt ontzettend zonde want daar zou ik nooit meer bij kunnen. Even wat opties bedenken... kapje verwijderen? Nee, wordt 'ie niet mooier van. Andere methode om alsnog geschilderd te krijgen? Uitgesloten.


Totdat op een ander forum ons immer vriendelijke en beleefde forumlid Ferry mij erop attendeerde dat zich een gat bevond tussen kap en romp. Ik goed kijken en... jawel hoor! Doordat de foto zo laag was genomen, was het kiertje (anders dan op normale zichtshoogte) te zien.


Dat bracht mij tot de volgende gedachte:


49673203542_9e35d348cb_b.jpg


87. Er paste een penseel doorheen, maar wel een minimum aantal haren. Afplakken dan maar...


49673203487_d860ef1b2d_b.jpg


88. Gekeken welk penseel de langste haren had... helaas was dat een gloednieuw penseel, maar he ik koop wel een nieuw. Met een mesje 90% van de haren verwijderd totdat het penseel er helemaal in paste... druppel interieur-groene verf voor de ingang gelegd en vervolgens die verf naar binnen geduwd. Met veel beleid, want ik wilde per se voorkomen dat de verf tegen de ruitjes zou komen. Met zo klein mogelijke bewegingen duwde ik de haartjes van het penseel naar de hoeken en naar achteren. Geen van de ruitjes werd geraakt, 90% van het oppervlak is nu groen! En het mooie is, de rest lijkt net een lichtinval! Echt heel onverwacht allemaal.


49673203497_6c3803aaed_b.jpg


89. Hier zie je de groene kleur binnenin aangebracht. Dit gedaan hebbende, gebruik ik het penseel om een 'kitlaag' van verf rondom de cockpit heen te leggen, zodat die afgedicht zit en de piloten geen kou hoeven te lijden. Naar aanleiding van commentaren op de 'eindfoto's heb ik vandaag nog een laagje gelegd, omdat het vorige wat is gekrompen. Ik doe dit net zo lang totdat er een min of meer effen afdichting is.


49672921266_80bcfde69b_b.jpg


49672380528_5c1bca79d3_b.jpg


90. En hier begon een nachtmerrie voor de modelbouwer. Tot nu toe ging alles in de bouw wel naar aanvaardbare maatstaven van ergernis, maar vanaf nu stapelden de eigenaardigheden, fouten en onhandigheden zich op. Grotendeels mijn eigen schuld, maar soms ook echt dikke pech. Alles begon met de gele decals die ik had aangebracht. Na een kwartier bleken ze aan beide zijden te bollen. Kennelijk reageren deze Hasegawa-decals op setting vloeistof (Micro set), iets wat ik nooit eerder heb meegemaakt. Er was geen andere optie dan ze te verwijderen, want dit was dergelijke vervorming dat zelfs Micro sol er niets aan zou kunnen herstellen. Ik had beter een ander bouwverslag kunnen bekijken eerst, want ook die bouwer had deze decals gebruikt en ervoer hetzelfde probleem... daar kwam ik nadien dus achter.


Zo krijg je trouwens wel héél realistische chipping.


49672380353_00eeb23df7_b.jpg


91. Sowieso waren de decals een rampscenario. Die van hasegawa heb ik voor 95% gebruikt, omdat in het aftermarketsetje te weinig 'roundels' zaten. Echt te dom om te kakken, hoe krijgen ze het voor elkaar om 4 roundels bij te voegen als je er 6 nodig hebt? Maar goed. De enige aftermarket decals die ik heb gebruikt zijn de cijfers achterop het kielvlak. Twee decals dus... die bovendien dusdanig dun zijn dat het een wonder is dat ze niet zijn gescheurd (ze vouwden meteen dubbel en ik kreeg ze maar heel moeilijk erop... terug het water in, miraculeuzerwijze ontvouwde het geheel zich aldaar... alsnog met veel moeite erop gekregen... ) maar de Hasegawa decals waren ook al niet geweldig wat de carrier betreft. Op een gegeven moment tape op geplakt toen het al lang en breed droog was, om de oil canning toe te passen; kwamen er stukjes carrier mee. Nou ja! Ook nooit eerder gehad. Alles moest weer worden gecorrigeerd (gelukkig geen pigmentschade).


Maar genoeg over de decals. Ik ging dus afplakken voor de gele stukken (wilde de aftermarket decals niet eens proberen... dacht 'bekijk het maar', ik baalde toch al dat ik werk dubbel zou moeten doen... als ik wist wat er nog ging komen!!!)


49672921811_cdf2290cb3_b.jpg


92. Eerst alles wit gespoten. En hier zie je precies wat mijn grootste fout is geweest tijdens deze bouw... die paarse dikke tape die bovenop ligt (achterzijde vleugels)... die zat niet goed vast vooraan. Je ziet de openingen. Ik had nooit verwacht dat ik zo ver met de airbrush zou komen, maar had geen rekening gehouden met het spuiten van vooraan het vliegtuig, om de bolling te schilderen.


49673203982_a8dbbb8984_b.jpg


93. Maar airbrushen als je niet goed hebt afgeplakt is rampzalig voor je model.


Op de volgende foto te zien (natuurlijk bedoeld om oil canning op het rode vlak te tonen maar who gives a ### ), is dat ik de witte en gele verfpuntjes die de achterzijde van de vleugels (binnenste helften) bedekten, heb overgespoten met de lichte groene verf. De zorgvuldig aangebracht oil canning, die al genuanceerd was weergegeven en op afstand niet te zien, was hier nagenoeg verdwenen (zie pijl).


49673435077_03505d683d_b.jpg


94. Maskol op de wieltjes werkte prima.


49673203382_4660780626_b.jpg


95. Sfeerimpressie.


49673203547_bbcc77d1f1_b.jpg


96. Ik besloot de onderzijde van het vliegtuig alleen te voorzien van oil canning voor zover normaliter zichtbaar. Inmiddels was er zoveel misgegaan en de enige probleemsituatie leidde tot de andere... overspray hier, onder de tape doorsijpelende verf daar (panel lines... grrr), decals met problemen, stukjes die los lieten, teveel om op te noemen... onderdeeltjes die kwijt raakten (pitotbuis en antennemast). Die ik gevonden had en op een onhandige plek neerlegde en wéér kwijtraakten. Alles doorzocht maar niet gevonden... totdat ik terug kwam naar de bouwtafel en 'm daar gewoon zag liggen recht voor m'n neus... zelfs een onderdeeltje dat spleet (basis van de ringantenne) door teveel kracht met de drukpen, hetgeen gelijmd moest worden, waarna gaatje geboord moest worden 0,5mm., en het gaatje was bijna klaar en toen... spleet 'ie weer!! En weer lijmen, in elkaar persen en dan eindelijk gaatje erin, krijg ik problemen met het koperen ringetje dat ik had gemaakt. En dit, en dat. Alles moest gecorrigeerd worden en er was in toenemende mate ergernis. Op momenten even pauze gehouden :D


Op de foto te zien, zijn ook nog wat decals die intussen geplaatst werden.


49672379708_fe29d1e21c_b.jpg


97. De antenne kostte nog wat moeite om te plaatsen; verticale lijn was geen probleem, maar de horizontale kreeg ik maar met moeite vast; en dan was 'ie vast, ging 'ie wat krullen. Dat wilde ik niet. Hoe krijg je 'm er dan weer af? Tot driemaal geprobeerd... aargh!! Uiteindelijk alles strak.


Eerst dryfit van de ringantenne.


49673203937_cee1a7efd7_b.jpg


98. Wash bij de roeren (niet makkelijk, door het matte oppervlak) met Vallejo wash die nog 's extra werd verdund.


49672921951_f338383453_b.jpg


99. Maar hetgeen deze bouw voor mijzelf van 'tegenvallend' tot 'zeer redelijk' maakte, was mijn besluit om opnieuw te gaan oil cannen op de binnenzijde van de bovenvleugels. Ik heb er een pokkenhekel aan om dingen twee keer te doen, zeker zulke intensieve werkzaamheden als deze, maar ik ben blij dat ik het tóch heb gedaan. Deze keer niet licht op donker, maar donker op wit, wat een speels en zeer willekeurig effect geeft. Misschien is het zo wel beter dan hoe het was.


Toen volgden de 'eindfoto's zoals hierboven gepost. Die gaven mij (mede naar aanleiding van opbouwend kritisch commentaar op fora) aanleiding om vier dingen aan te passen. Te beginnen met het doorsnijden van de tekens op de grens tussen richtingroer en kielvlak, en die opnieuw te voorzien van wash.


49672921946_c888f0ec38_b.jpg


100. Daarnaast, het groen maken van de aansluiting verticale antenne met romp. Daar zat ook nog een stukje draad in een lus, heb ik weggeknipt. Goed dat de foto's er zijn, anders had ik het nooit gezien. Stond slordig.


Derde punt betreft het schuren van een bobbel, veroorzaakt door de druppel interieurverf die grotendeels naar binnen werd geduwd. Voorzichtig schuren met de punt van een schuurstickje.


49672921686_4c09a0edbc_b.jpg


101. En ten slotte moest de 'kitnaad' tussen cockpit en romp worden bijgetipt met groene verf, daarna nog wat geairbrushed en hier en daar nog wat chipping terugplaatsen. Hier het voorlopige resultaat, maar de verf zal nog wel een beetje krimpen denk ik.


49672921626_e5a015053d_b.jpg


Eindfoto's volgen nadat dit volledig zal zijn gedroogd en mooi glad zal blijken te zijn. Dank iedereen voor het volgen!
 
Wat een verslag en wat een tegenslag maar ik ben blij dat ik (jammer genoeg) toch ook eens kan lezen dat het niet alleen bij mij is dat het soms durft tegenslaan.

Als Murphy op bezoek komt dan mag je je verwachten aan een hele resem fouten, meestal stomme dingen die over het hoofd gezien werden maar waar je uiteindelijk op afgerekend wordt of dat je een model heel anders gaat bekijken van heel trots tot teleurgesteld en all varianten ertussen.
Dan mag je in feite nog blij zijn dat het hier om een japanner gaat waar je, indien nodig, nog altijd kan overgaan op zwaardere chipping hetgeen heel normaal was bij die kerels. Niemand zou je tegenspreken maar jij blijft het wel in je achterhoofd houden.

Is toch een model waar je trots op mag zijn hoor!
 
Ja soms zit het erg tegen, maar in mijn geval heeft dat te maken met eigen onhandigheid en onkunde voor 90% en 10% bijkomende pech (of een combinatie, bijvoorbeeld wat ik net weer had, tape die ik met redelijk wat beleid lostrek, maar die in dezelfde beweging aan zo'n fragiel deurtje blijft hangen en dat neigt te torderen. Dit alles gebeurt in een fractie van een seconde. Was me dit gisteren overkomen, weet ik zeker dat het deurtje eraf getrokken werd. Vandaag bleef het gelukkig zitten. Dat soort dingetjes.

Zwaardere chipping had zelfs bij deze Japanner zeker niet mijn voorkeur gehad, omdat dit toestel maximaal 1 tot 2 maanden heeft gevlogen. Al te zwaren chipping verwacht ik dan, ondanks dat de Japanners geen primer gebruikten, niet echt op zo'n toestel... anderzijds, wie zegt ons dat het niet zo is. Maar het was zeker niet mijn eerste keuze geweest, gelukkig ook niet nodig.

Ik ben, met het model zoals het nu is, trotser dan gemiddeld. Je weet misschien nog wel dat ik niet tevreden was over die BMW bijvoorbeeld, waar anderen toch anders over dachten. Maar als je zoiets hebt gebouwd, zie je denk ik -meer dan een ander- wat je allemaal nét niet goed hebt gedaan en wat nét dat beetje beter had gekund. Dus dat ik dit model met een 7,5 tot 8 zou waarderen, geeft me voor mijn doen al een goed gevoel. Het is goed toonbaar en kan mee met de rest, laat ik het zo zeggen. Maar het blijft lastig om de illusie van schaal te verkrijgen. Ik heb het daar net ook al met Silenoz over gehad. Ik zei hem ook, dat ik tot nu toe nog over geen enkel model dat ik ooit heb afgerond helemaal tevreden ben. Misschien gaat dat anders worden met de Delage, waar ik net zo lang ga pielen en onderdelen opnieuw maken totdat 'ie helemaal naar mijn gading is.


102. Terug naar de Yokosuka. Om de kieren zo goed mogelijk te dichten (wat er nu over is, daar heb ik vrede mee) moesten er 6 laagjes groene verf (met penseel aangebracht) aan te pas komen. Elke keer kwartier laten wachten (drogen / krimpen) en weer het volgende. Ik vraag me nog af waar al die verf blijft :)

Daarna afplakken en de donkerdere versie (basis XF70) aanbrengen met de airbrush.


49673567013_73e09063f5_b.jpg


103. Na het bijwerken van de chipping, viel me nog één ding op en dat was het stukje geel bij de wortel. Echt geen zin in om dit te herstellen, maar wat moet dat moet. Ongeveer 15 laagjes (!) gespoten om de groenige waas weg te krijgen. Wolkje spuiten, lucht blazen om te drogen, wolkje spuiten, lucht blazen... etc. Wat is geel toch een slecht dekkende, vervelend te hanteren verfkleur. Met rood. Voor de laatste keer afplakken...


49674387757_2feaf71961_b.jpg


Nu moet het wel goed gaan, want ik heb nog één handschoentje over (denk dat er zeker 60 doorheen zijn gegaan deze bouw) en de dunne Tamiya-tape is ook bijna op. Gelukkig geen problemen deze keer.


104. Nou en dan had Silenoz nog wat te klagen over dat er geen isolatoren te zien waren (geintje Bart, ik weet dat je het grappig/cynisch bedoeld had.. maar dan is het me de eer ook te na om het niet tóch toe te passen haha).


49673566948_3ecc0c74a6_b.jpg


Na al deze correcties, beschouw ik het toestel dan eindelijk als gereed.




49673543008_0109178b06_b.jpg


49674084246_f61acac82d_b.jpg


Point of view:
49674363327_fd3d7e724d_b.jpg


49674363277_04414eb861_b.jpg


49673542933_7c95cfb76f_b.jpg


49673543048_bc842d7c6b_b.jpg


49673542878_6e4527711f_b.jpg


Totaal bestede tijd: 77 uur.
 
Een mooi en apart afgewerkt model geworden.
 
Dank je wel Ron!

Hier nog een zoom-in van de definitieve oil canning effecten...


49673930153_6bb59a351c_b.jpg
 
Na al die capriolen en ongemakken toch een prachtig vliegtuig geworden.
Wat een genoegdoening moet dit geven als je het voor elkaar krijgt bravo.
 
Dank voor al jullie reacties, overweldigend! :laugh:

Pascal, ja het geeft wel enige genoegdoening. Vooral die oil canning, om die nu 's in het echt toegepast te zien op een vliegtuig is leuk; en goed om te zien dat het (in mijn ogen) werkt.
 
knap werk hier ( we zijn niks anders gewoon he )
Marc
 
Ook hier nog eens gekeken,

En ze is hier net zo mooi als op het andere forum:D:D

Grtz.

Luc8)
 
Haha dank jullie wel mannen! Beiden ook al trouw elders gereageerd, leuk dat jullie dat hier ook nog eventjes doen :)

En dank aan ieder die ergens in dit topic de moeite heeft genomen om het kijken/lurken om te zetten in een reactie. ;)
 
Zal zeker die techniek van die oil canning op een later tijdstip nog eens herlezen en bekijken, lijkt me de moeite waard om eens zelf uit te proberen.
 
prentjes van de laatste pagina's eens bekeken en de tekst vluchtig doorgenomen. Mijn respect heb je, het eindresultaat is prachtig, niet op elke foto even goed te zien maar als je alle foto's kort na elkaar bekijkt kan ik me er toch een voorstelling van maken hoe het er in het echt uit ziet.
 
Hey,

Ja, Roy, je hebt het er goed vanaf gebracht zo te zien. Als M langs komt is het altijd miserie.
Je doorzettingsvermogen heeft het gehaald op M en da's al meer dan vermelden waard makker.
Het is een mooi toestel geworden, je mag er fier op zijn.
 
ben blij dat je het ondanks de tegenslagen tot een mooi model gemaakt hebt, is niet mijn ding maar heb weer iets bijgeleerd.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan