Hoofdsponsor

1/72 1:72 Yokosuka Ginga (Hasegawa) (wip)

Merci Marc. Gelukkig wordt de puzzel door Eduard overzichtelijk aangereikt en zitten de stickers logisch op het vel. Foutjes zoals op de ene kant van de instructies, ben ik op de achterzijde niet meer tegengekomen.


25. Na schuren van de primer en schilderen van de cockpit met Tamiya XF71, heb ik met een drietal olieverfjes het interieur vervuild en van schaduwen voorzien. De gekleurde photo etch onderdeeltjes komen nu qua kleur zeer dichtbij de rest van het interieur. De olieverf werkt hier dus als een soort filter.


Op de foto zie je links de behandelde helft, rechts de onbehandelde.


49438981357_efddc5d24e_b.jpg


26. Op het eerste gezicht leek dit mooi, maar toen ik bovenstaande foto zag vond ik het er te vuil uitzien. Daarom heb ik wat van de vervuiling weggehaald. Met olieverf is dit kinderlijk eenvoudig.


49438284743_327c39df98_b.jpg


27. Eerste vervuiling en lichte verwering op de bodem en stoelen. Het vliegtuig dat ik probeer op schaal na te bootsen heeft zeer kort gevlogen (anderhalve maand ongeveer) dus al teveel verwering is hoe dan ook onlogisch en onjuist.


Ik heb deze foto gemaakt om te tonen hoe het ruitje eruit ziet vóór en ná verwijdering van de laatste masking-sticker. Hier zijn vijf van de zes stickers verwijderd.


49439054277_c203da1000_b.jpg


28. Hier zitten hendeltjes en riemen op hun plek. Eduard heeft zo'n beetje twee keer zoveel hendeltjes als nodig in de set gevoegd, voor het geval ze uit je pincet schieten.


49438981327_eef146e54f_b.jpg


Uitvergroting (zie ook paragraaf 31):


49438858246_31718dfbfc_b.jpg


29. Tot zover mijn complimenten aan Eduard. Het is een klein mirakel dat ik uiteindelijk het instrumentenpaneel -recht- vastgelijmd heb gekregen en dat was een kwestie van 50% geduld met 50% geluk. De photo etch vervanging van het plastic onderdeel plast simpelweg niet zoals het hoort, hier teveel plastic (ja dat kleine onderdeeltje, moest nog verder worden geschuurd) en daar te weinig metaal. Laten we hopen dat dit het moeilijkste deel van de bouw zal blijken te zijn geweest. Uiteindelijk zit 'ie dus op z'n plek. Met zorg verstevigd met lijm op onzichtbare plekken, zodat 'ie niet losschiet op een ongelukkig moment. Ben denk ik drie kwartier bezig geweest om alles, met liquid poly en secondenlijm, vast te zetten.


49438753111_a8f268334b_b.jpg


30. De kiertjes zijn gevuld met secondenlijm. Wordt straks een kwestie van vijlen en opnieuw scriben bovenaan (denk ik; misschien postshading).


49438419213_812ccccd92_b.jpg


31. Overigens, voor de bovengemiddeld geïnteresseerden en naar aanleiding van een opmerking op een ander forum, alle foto's in dit bouwverslag zijn inzoombaar als je erop klikt en dan nog twee keer op klikt. Bijvoorbeeld, de foto hierboven ziet er dan zo uit:


49438844516_2c4e3bc15c_b.jpg


33. De kabelboom is zichtbaar, als je er met een lampje naartoe schijnt. Dit maakt de kleuren in deze foto overigens wat onnatuurlijk, het onderdeel vooraan links is bijvoorbeeld in werkelijkheid blank metaal. Maar het gaat om het idee.


49438753151_83a702c88a_b.jpg


Bestede tijd: 17,5 uur.
 
Inderdaad knappe werken wat je laat zien.
 
Hier ook effe bijgebeend. Opnieuw sterk bezig met een hele mooie cockpit.
 
Hey Roy,

Je interieur ziet er voortreffelijk uit in zijn romp. De wijzerplaten komen goed uit.
Ben benieuwd naar meer.... ;)
 
Jan, Edwin, Pascal, Rudi, Erwin, Swa, dank jullie wel voor de bloemetjes!


34. De body is rondom strak gemaakt, ofwel de secondenlijm is gevijld en geschuurd. Aan de onderzijde moest bruine Gator Glue aangerukt worden, anders bleven de bodyhelften niet aan elkaar verlijmd.


Een van beide vleugels is eveneens strakgemaakt, de andere wel al verlijmd.


49456299518_3ae80e3f9f_b.jpg


35. Anders dan de bommenluiken, staan de deuren voor het landingsgestel straks wél open. Ze zijn veel te dik; een fijne methode om ze uit te hollen is middels een diamantfreesje in de multitool. Op de volgende foto zie je het verschil.


49457025267_2ecfd91ab5_b.jpg


Uitvergroot:
49457041782_ffac87ac47_z.jpg


Ik zie op deze uitvergroting dat 'ie toch nog iets strakker moet (of het is gezichtsbedrog, moet ff kijken). Die foto's hebben al minstens voor 20 correcties gezorgd gedurende de bouw. Uiteindelijk bleek telkens de foto toch te kloppen ;) .


Ook de motoren met nacelles zijn al gedryfit in elkaar.


Bestede tijd: 20 uur.
 
Heb hier zelf ook een loep voor nodig hoor... dank voor het volgen in ieder geval Rudi!


36. Ik heb beide klepjes aan één kant uitgehold. Het referentiemateriaal, om een idee te krijgen hoe het eruit zou moeten zien:


49475105617_41504761f6_b.jpg


37. En hier foto's ter vergelijking van de situatie vóór- en na het uithollen.


49474882841_bf1b822ce7_b.jpg


49474882901_3a338e9f37_b.jpg


Uitvergroting (let niet op de banden of het landingsgestel, die worden nog strak gemaakt resp. deels vervangen door photo etch):


49474406618_10c195d893_b.jpg


Bestede tijd: 21 uur.
 
Wat een engelengeduld!! Het zit hem in de details, nietwaar! En dat op deze schaal, bij mij zou het vliegtuig al lang een tochtje door het luchtruim van de hobbyruimte gemaakt hebben 😁😁
 
Mooi om te volgen, noemt men kruisbestuiving. Veel van je aangebrachte tips neem ik gewoon mee naar de dingen die ik bouw of probeer te bouwen. Maar is bij veel van de topics hier.
 
Hey,

Roy, je bewerkingen aan de deurtjes lijken zijn vruchten af te werpen, ze zijn mooi dun gemaakt...
 
Dank jullie wel Hans, Jan en Swaken. Hans, engelengeduld.. er was nog niet echt iets mis (tot deze update dan) dus dan is er geen goeie reden om 'm te laten wegvliegen he ;)

Jan, zo denk ik er ook over. Ik probeer zoveel mogelijk deelgebieden van de modelbouw te volgen en overal is wel wat te leren waar je in een ander onderdeel van de modelbouw niet zo 1, 2, 3 aan denkt of waar het gewoonweg niet wordt gebruikt of 'nog niet is ontdekt'.


38. Hoewel ik haast zou zweren dat ik goed heb gekeken en heb gedubbelcheckt, blijkt het binnenste vleugeldeel (elke vleugel bestaat uit 3 hoofddelen) van de linkervleugel in de rechtervleugel te zitten en vice versa. Om te voorkomen dat de vleugeldelen los zouden geraken bij het schuurwerk, had ik ze een overdosis liquid poly gegeven. Ik krijg ze dus niet meer van elkaar af en zal een nieuwe kit kopen om daar de twee sprues uit te 'lenen'.


Ik kwam erachter toen ik het landingsgestel opnieuw dryfitte en het me ditmaal opviel dat het wel heel erg ver uit elkaar stond. Referentiefoto's toonden een verticaal landingsgestel. Van alles en nog wat checken.. het euvel bleek dus de verwisselde binnendelen. Je kunt de fout op de vorige foto goed zien.


In plaats van de tweede vleugel spuitklaar maken, ging ik dus maar beginnen aan iets anders, te weten het landingsgestel (waar ik toch mee aan het dryfitten was).


Ik vertrouw nooit 100% op de theorieën van Eduard. Regelmatig hebben deze goede mensen studeerkamer-ideeën die rechtstreeks in de photo etch set terecht komen. Dat gebeurde in deze set al eerder, met de zijpanelen voor de cockpit.


Ditmaal willen ze, dat ik het landingsgestel-onderdeel ontdoe van de twee steunen en die vervang door photo etch-subassemblies. Probleem is enkel, dat die photo etch onderdeeltjes dan moeten worden gelijmd tegen de kopse kant van een cilinder met diameter van 3 millimeter. Daar moet dan het volle gewicht van het vliegtuig op rusten.


Ik snap de theorie wel... net als bij een schilderij of flatscreen-TV die aan de muur hangt, is er relatief weinig grip nodig. Al is het maar een dikke spijker, zolang je een stevige muur hebt is die ene spijker voldoende. Het is slechts de zwaartekracht die hier speelt.


Toch vind ik dat een te verregaand risico. Ik heb besloten de PE-plasticverbinding te verstevigen door een 0,55mm. gat te boren aan beide delen van de cilinder en daar stukjes 0,6mm. messingstaf in te stoppen, circa 4mm. lang. De PE steunen heb ik geponst met een punch & die. Op die manier ontstaat er alsnog een sterke verbinding; toch zal ik er zeer voorzichtig mee moeten zijn.


Op de volgende foto zie je één PE steun in positie, één pin gereed waar de tweede steun aan moet komen (aangeduid met de pijl); en aan de andere knijper het originele Hasegawa-onderdeel voor de andere zijde.


49576578562_89d3432c3e_b.jpg


39. De steunen worden 'verstevigd' met U-profielen die aan de buitenkanten worden bevestigd. Het lange U-profiel is bijzonder lastig te vouwen, omdat de rug zo dun is dat zelfs mijn kleine photo etch bender de U-vorm niet gevouwen krijgt. Ik heb een stuk messing plaat gepakt en dat als mal gebruikt om, met behulp van een mini-bankschroefje, de 80% gevouwen U-vorm 100% te krijgen.


49576066746_812c757882_b.jpg


49576295502_a29b1d8de9_b.jpg


49576295477_4c84454610_b.jpg


Bestede tijd: 25 uur.
 
Ja, je kan wel zien dat een updateset wel een meerwaarde is hier!
 
Ben eerst ochtendwandeling gaan maken met hond om dit rustig bij te lezen want wou mijn tijd er voor nemen.
Wat je weer laat zien is de moeite waard en leerrijk .
Blij dat er een paar vliegtuigen in de maak zijn want heb ook ene liggen 1/72 om toch nog een te proberen.
Vliegtuigen zijn een niet te onderschatten onderdeel van de modelbouw en vind dit ook een van de moeilijkste als ik de topics lees en na ooit eens een poging te hebben gedaan.
Volg verder in stilte om de oh en ha's te vermijden ;)
 
Dat voorval met die vleugeldelen is meer dan beu te noemen.
De PE vervangingen voor het landingsgestel daarentegen zijn ontzettend knap, je zou bijna schrik hebben er aan te beginnen.
 
Dank jullie wel heren, voor het meeleven.


40. Ik ben inmiddels redelijk verontwaardigd aan het worden over de complete laksheid waarmee Eduard deze photo etch set op modelbouwers heeft afgevuurd. Als jullie je afvroegen hoe het kan dat een klein bedrijfje uit Tsjechië elke minuut een photo etch set baart: de oplossing van het raadsel is, dat ze nauwelijks research doen laat staan dat ze de sets (voorafgaande aan het drukken van de handleiding) uitproberen, laat staan dat ze hun fouten corrigeren.


Zoveelste gedoe... al had ik de vleugels niet verwisseld, dan nog had ik een groot probleem gehad. Eenmaal op de juiste plek, past de photo etch set van geen kant. De tabs staan de verkeerde kant op, zie op de foto hieronder punt 1. Deze moeten volgens de handleiding naar binnen staan, maar moeten in werkelijkheid naar buiten.


Dan het uitsteeksel dat aangeduid is met 2. op de foto. Dat moet aan de buitenzijde flink worden afgeschuurd, om het landingsgestel te kunnen huisvesten. Ook overigens staat de handleiding bol van de fouten, het begint zo langzamerhand een farce te worden. Moeten we Eduard toch maar beschouwen als behorend tot de 'cottage industry', in de lijn met de producenten van vacuform modellen en short run resin kitjes? Ik dacht dat Eduard daar toch (veel) te groot voor was geworden, maar misschien moet ik mijn mening herzien.

49584322828_7db3427d31_b.jpg

41. Uiteindelijk opgelost.


#3. Een van beide taps brak af, bij het terugbuigen; metaalmoeheid. Ik heb een tip van Peter van Dijk toegepast en een stukje Evergreen-achtig plastic op maat gesneden (2x) en aan de zijkanten gelijmd, om betere hechting te krijgen straks.


#4. Een onderdeeltje uit de Eduard set past simpelweg niet (komt tegen het vleugeldeel aan) en heb ik dan maar verwijderd. *zucht*


#5. Hier zit de retractor op z'n plek. Die past dan gelukkig wél met de PE delen op hun plek.


49584860751_0ef91ac3d8_b.jpg


Ik ga nu een nachtje slapen over het volgende. Dit landingsgestel kan ik verreweg het nauwkeurigste vastlijmen aan dit onderdeel en dan krijg ik het ook mooi symmetrisch met de andere poot. Als ik eerst de vleugeldelen zou verlijmen en dan, na het schilderen, het landingsgestel zou monteren, vrees ik dat ik het niet meer mooi op z'n plek krijg (juist omdat het zo'n fragiel onderdeel is... ik zie de U-profieltjes er al vanaf springen).


Ik denk daarom dat ik, zo goed als zeker, iets ga doen wat ik normaal gesproken niemand zou aanraden en wat ik ook nog nooit heb gedaan: het landingsgestel eerst monteren en dáarna pas het vliegtuig afbouwen en schilderen. Om breuk te voorkomen, zal ik een beschermingsconstructie maken. Samen met de uitvoerige schilderwerkzaamheden later (inclusief camouflage), denk ik dat dit wel eens een heel uitdagende bouw zou kunnen gaan worden.


Enig alternatief dat ik zie, is niet de PE te gebruiken voor het landingsgestel, maar de originele kitdelen. Denk echter dat ik daar niet voor ga kiezen.


Ik begin te snappen waarom ik van dit model nog geen enkele afgeronde bouw zie met het PE landingsgestel i.p.v. het Hasegawa-origineel.


Bestede tijd: 26 uur.
 
Laatst bewerkt:
[Eerste foto hersteld, er stonden geen aanduidingen op]
 
Goede ogen en een loeplamp Rudi... op een gegeven moment geven mijn ogen het ook op. Maar een bril zou toch voor compensatie moeten zorgen... misschien 's een ogentest doen om te controleren hoe de oogsterkte-vlag erbij hangt?

Dank in elk geval voor de complimenten, wordt zeer gewaardeerd! :)


Om mijn gedachten te ordenen voor deze toch wel ingewikkelde bouw (inclusief ingewikkelde schilderwerken), zat er niets anders op dan een werklijst te maken. Maar goed ook, ik kwam steeds dingetjes tegen die ook nog 'even' moesten gebeuren maar dan ergens bovenaan op de lijst. Voor wie erin geïnteresseerd is (ter inspiratie), deel ik hier die lijst. Er zullen nog wel wat aanpassingen in komen naarmate de bouw vordert, maar dat hou je toch.




1. Landingsgestel
- Maken andere landingspoot.
- Lijmen beide landingspoten op basis.
- Dunner maken vleugeldelen landingsgestelhuizen.
- Primen en schilderen landingsgestelhuizen, binnenzijde vleugels en landingsgesteldeuren, staartwielhuis. Schilderen detailwerk landingsgestel.
- Remleidingen landingsgestel maken, schilderen en lijmen.


2. Vleugels
- Verlijmen 2x3 vleugeldelen aan elkaar.
- Strak maken vleugels.
- Afplakken landingsgestelhuizen en staartwielhuis.
- Beschermen landingsgestellen.


3. Motoren
- Motoren dunner maken randen.
- Motoren subassemblies verlijmen, primen en schilderen binnen (ook PE).
- Verlijmen geheel der motoren en afplakken inlaat-deel.
- Verlijmen motoren aan vleugels.


4. Body schilderklaar maken
- Stabilo monteren aan romp en uitlijnen.
- Klein grut aan cockpitkappen monteren.
- Cockpitkappen aan romp verlijmen.
- Maskol aanbrengen.
- Vleugels verlijmen aan romp en uitlijnen.
- Details aanbrengen vliegtuig (pitot etc.). Zie ook PE antenne etc.


5. Primen + eerste laag
- Verwijderen bescherming landingsgestellen.
- Primen vliegtuig.
- Terugplaatsen bescherming landingsgestellen.
- Groen schilderen, bovenzijde.
- Decals.
- Oil canning.
- Verwijderen Maskol (en rest stickers?).


6. Cowlings
- Afplakken voor cowlings.
- Decals.
- Oil canning.


7. Onderzijde
- Afplakken voor zilver.
- Zwart spuiten.
- Donkere / lichte lagen test alu / zilver o.i.d. Aanbrengen. Vergeet deuren landingsgestel niet.
- Decals onderaan.
- Oil canning. Vergeet deuren landingsgestel niet.
- Verwijderen tape.


8. Afronding
- Staartwiel PE bevestigen.
- Wielen + staartwiel en propellers primen en schilderen
- Wielen, propellers, landingsgesteldeuren en andere details bevestigen.
- Laatste decals (bijv. propellers).
 
Naar aanleiding van reacties van twee modelbrouwers die zelf geen bouwplan gebruiken, schreef ik aldaar:


Normaal gesproken heb ik het bouwplan ook wel in het hoofd zitten, maar hier kwam als complicerende factor een atypische landingsgestel-monteervolgorde in. Samen met de oil canning... ik wist wel ongeveer hoe ik beide moest gaan doen, maar nu heb ik het op een rijtje. Zeker wat de oil canning betreft (met name de verschillende kleuren), denk ik dat later wel duidelijk wordt waarom dit even piekeren was. Beide volgorden (landingsgestel / oil canning) zijn trouwens geworden conform wat ik in m'n hoofd had zitten, maar ik kwam enkele punten tegen die ik waarschijnlijk vergeten zou zijn en die correctiewerk met zich mee zouden hebben gebracht:


- 1. Het eerst verlijmen van de landingspoten op de basis (eerst die basis flink afvijlen!!!) en dán pas de basis tussen de vleugeldelen inlijmen. Dat ging bij de 1e poging mis... toen nieuwe kit... en (dankzij Eduard) bij tweede poging bijna wéer ook al had ik ze ditmaal goed geplaatst.
- 1. Dunner maken vleugeldelen landingsgestelhuizen. Ik had hier tot ik het schema maakte nog niet aan gedacht zelfs.
- 1. Het primen en schilderen van het staartwielhuis. Wellicht wel bedacht op het moment dat ik de landingsgestellen zou primen / schilderen, maar misschien ook niet...
- 2. Het eerst afplakken van de landingsgestelhuizen en daarna beschermen.
- 3. Het dunner maken van de motorkapranden.


Ook zijn sommige dingen een goed geheugensteuntje, bijvoorbeeld die Maskol... zou zomaar eens kunnen dat ik enthousiast begin te primen om er daarna achter te komen "o **** die cockpitkappen waren nog niet klaar... ik moest nog Maskol aanbrengen!!" Of, onder 7, het primen en schilderen van de deurtjes van het landingsgestel. Die liggen opgeborgen in een bakje en je zult net zien dat ik die was vergeten mee te spuiten. Allemaal geen ramp, maar kost extra tijd. Idem de oil canning van die deurtjes.


Maar afijn, sommige dingen zie je (of: ik) pas laat en dan is het fijn als je, na het opstellen van de bouwvolgorde, zowel de handleiding van Hasegawa als die van Eduard nog eens grondig checkt en dubbelcheckt. Uiteindelijk kostte dit alles ongeveer drie kwartier en die tijd zal ik snel terugverdiend hebben.


Dat gezegd, werkelijk knap als iemand ook bij de wat ingewikkeldere bouw alles in het hoofd heeft en geen volgorde-fouten maakt. Ik krijg dat zelf niet zomaar voor elkaar en daarom is het zoals gezegd maar goed dat er verschillende werkmethoden zijn :)
 
42. Ik heb inmiddels een ballasttest gedaan met één landingspoot door er een flesje van 250 gram op te plaatsen, dus veel meer dan het uiteindelijk te verduren gewicht. Dit ging probleemloos, ook al ging het een beetje tegen mijn gevoel in. Maar angst is een slechte raadgever he. Soms. In dit geval is het landingsgestel ruim sterk genoeg om het vliegtuig te dragen (maar er moet geen zijdelingse druk op worden uitgeoefend! Had wel gekund als ik de PE had gesoldeerd. Volgende keer beter... ik ben nu in elk geval tevreden).


Als het landingsgestel werd ingetrokken, ging dat langs de met de pijlen aangewezen draaias (zie foto hieronder).


Aan de uiteinden van die as worden de photo etch steunen bevestigd. Ik gebruik dikke secondenlijm die een tijdje te drogen wordt gelegd alvorens 'ie hard word. Tijdens dat drogen laat ik de zwaartekracht de juiste positie bepalen van etsdelen ten opzichte van landingspoot. Daartoe gebruik ik twee verschillende klemmen, de een houdt de ander in positie. De grote klem leg ik op een potje verf. Alvorens te lijmen, zorg ik dat de kleine klem in de juiste hoek staat. Dan is het een kwestie van lijm aanbrengen, beetje heen en weer priegelen totdat alles horizontaal en verticaal ook goed staat, en laten drogen. Hier zie je een foto van de dryfit; het voorste van de drie PE-steunen hangt nog los op het messing asje dat ik had aangebracht:


49597991426_79783c0779_b.jpg


43. En dan staan ze gebroederlijk en gereed naast elkaar.


49597944326_9579af5a5f_b.jpg


Volgende stap: platforms frezen, vijlen en schuren; en de landingspoten ten opzichte van elkaar uitgelijnd monteren.


Bestede tijd: 28 uur.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan