Hoofdsponsor

1/32 Pfalz D.IIIa Jasta 30 (WNW) (wip)

edwin1269

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 okt 2010
Berichten
439
Hallo allemaal

Na de Felixstowe weer een kit van Wingnut Wings (zijn een genot om te bouwen, geen flash en 99,9 % perfecte pasvorm en veel detail)

Ik ga een iets makkelijker model maken, met minder rigging. De uitdaging komt in het kleurenschema en de basiskleur van het toestel.

attachment.jpg

Ik ga een kleurschema van jasta 30 gebruiken. deze hadden als vast kenmerk een oranje ruit op de romp en vleugels, daarnaast hadden de toestellen ook nog veel verschillende 'versieringen'.

hieronder een toestel van jasta30 (niet diegene die ik ga maken, mijn versie wordt vanzelf zichtbaar)

attachment.jpg

Royal Prussian Jagdstaffel 30, commonly abbreviated to Jasta 30, was a "hunting group" (i.e., fighter squadron) of the Luftstreitkräfte, the air arm of the Imperial German Army during World War I. The unit would score a minimum of 63 aerial victories during the war, at the expense of twelve killed in action, six wounded in action, and two taken prisoner of war.

Hans Bethge and Hans-Georg von der Marwitz scored about half the squadron's aerial victories between them. Both of them were recipients of the Royal House Order of Hohenzollern.

het toestel dat ik ga maken heeft als kleur een grijs/aluminium look. Ze kwamen zo uit de fabriek en werden verder alleen voorzien van de kenmerken en signs.... de uitdaging zit in het feit dat er een aluminiumglans door het licht grijs moet komen, hopelijk gaat dat lukken...

we gaan beginnen met de cockpit en de mercedes D.IIIa motor...

Grtz Ed
 
Ziet er weer interessant uit en de keuze uit de diversen markeringen maken het altijd weer een stuk leuker om te bouwen.
 
Mooi toestel weer !

Fraai kleurenschema ook. Ik vraag me af hoe dat zwart omrande oranje uiteindelijk bij de Nederlandse luchtmacht is terecht gekomen.
In 1918 werd dat al gebruikt in de vorm van een oranje cirkel met zwarte rand. Later werden dat driehoeken meen ik.

Over de grijze basis kleur zoals jij die omschrijft : Was de verf rechtstreeks op de houten romp geschilderd of zat er ook
een linnen bekleding op het hout die dan beschilderd werd ?

Mocht je het interessant vinden dan kun je het handboek voor de Mercedes D IIIa hier lezen.

Veel plezier !!
 
Mooi, ga ik zeker volgen. Heb een tijd geleden een Pfalz D.III gebouwd, resin kit op 1/72. Door problemen bij het verven heb ik er dan ook maar een factory fresh toestel van gemaakt maar zonder rigging, dat lukte toen niet.

@ Peter: Heb ooit ergens gelezen dat dit kwam door de Japanse rode bol welke voor verwarring zou gezorgd hebben bij de herkenning van de toestellen van de KNIL en om die reden zou men dan beslist hebben om er een driehoek van te maken. Ik geef het maar mee voor wat het is.
 
Hallo...

bedankt voor de link Peter... en wat je andere vraag betreft, dat weet ik eigenlijk niet..ik ga er vanuit dat er wel linnen over is gegaan, maar zeker weten doe ik dat niet...

het 1e begin is er, de mercedes D.IIIa

Ik heb er eerst nog aan gedacht om een Taurus upgrade setje te kopen, maar bedacht me dat ik zelf ook wel wat zou kunnen upgraden...

eerst van dun koperdraar klepveren gemaakt...

attachment.jpg

het blok verder in elkaar gezet en een zwarte kleur gegeven (zwart is bij mij altijd 3 delen engine grey en 1 deel zwart)
attachment.jpg

vervolgens het blok kleur gegeven (alles is gedry brushed)

eerst het karter en de overige aluminiumdelen (foto is via een loeplamp gemaakt) de zelfgemaakte bougies zijn hieronder ook te zien

attachment.jpg

vervolgens de koper onderdelen en de kleppen en veren in een metaalkleur gezet

attachment.jpg
attachment.jpg

bougie kabels van debougie naar de rail/buis
attachment.jpg

bougie kabels naar de magneto's
attachment.jpg

type plaatje er op

attachment.jpg

nu nog in de lak en dan wat oliesporen aanbrengen.....

Grtz Ed

bedankt voor het kijken
 
Op een paar gietnaadjes na ziet de motor er goed uit. De klepveren voegen heel wat toe, gezien de kit klepveren eruit zien als kale busjes.
 
de motor zit aan de steunen vast en heeft nog wat olieresten gekregen..

attachment.jpg

ik was in de veronderstelling dat ik ook fotos van de cockpit bouw had gemaakt....kennelijk niet :(

hier zijn de motor en cockpit samengevoegd.
een redelijk spartaanse cockpit, op de grond het kompas,voetpedaal en stick. een metertje nog rechts en er komt nog een dashboardje op (na het spuitwerk)

attachment.jpg

attachment.jpg

de romphelften gelijmd en morgen de naden bijwerken (enkele leine stukjes maar, rest past super)

attachment.jpg
niet heel veel meer te zien van de cockpit...en er komt ook nog een vleugel boven...

grtz Ed
 
Dat is weer een knappe keuze en je verwent ons weer met de nodige details en mooie schilderwerken.
 
prachtige motor , benaderd de werkelijkheid , goe gedaan en ja spijtig dat men vele zaken niet meer zal zien , maar je hebt dan wel het plezier en genot te weten hoe mooi het daar is geworden
Ik heb dat ook bij sommige auto's waarvan de motor bijna niet meer zichtbaar is dan zet ik ze gewoon op een stoel ervoor
Supertof gedaan
Marc
 
@ Coacke ->Ik laat de kappen er af,in iedergeval aan 1 kant en vermoedelijk aan beide zijden..

afgelopen week de ondervleugel gemonteerd en netjes gemaakt

vandaag een middagje masking.....

eerst maar blackbasing toegepast, komt goed uit want sommige delen moeten zwart (grijs/zwart mengsel) worden.
attachment.jpg

er komen oranje ruiten op met met een zwarte rand (de rand gemaskeerd)
attachment.jpg

de romp krijgt 6 zwarte ringen..
attachment.jpg

de staart ook een oranje ruit..
attachment.jpg

de kruizen aan de onderzijde..
attachment.jpg

de andere kant....(ik zie dat de ruit nog niet helemaal goed is, aan de voorzijde iets te ver naar beneden.....toch handig fotos maken voordat je verder gaat met spuiten)
attachment.jpg

grtz Ed
 
Vol bewondering hoe je er altijd in slaagt om die banden op de romp te doen.
 
Vol bewondering hoe je er altijd in slaagt om die banden op de romp te doen.

Thanx....

Kost wat tijd en meten ..... ik gebruik 1mm maskeertape om de banden / ringen te maken.Mijn ervaring is dat het beter gaat met dunne tape dan gelijk een tape breedte te pakken van de band zelf, want door de vormvan de romp krijg je die nooit mooi strak er op.. de ringen zijn 6mm en met 6mm tape gaatje dat niet lukken om het mooi strak te krijgen.

grt Ed
 
het is een tijdje geleden sinds de laatste post.... maar de laptop was kapot (lcdscherm :( )

ik heb inmiddels de romp gespoten en de verwering aangebracht en vandaag de bovenste vleugel met gloss gespoten zodat daar straks de verwering met olieverf op kan.

hieronder de vorderingen mbt het spuiten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

decals
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

verwering op de ribben van de vleugels
attachment.jpg

topwing
attachment.jpg

attachment.jpg

onderzijde topwing...kruizen vervaagd zodat het lijkt of het schaduwen zijn van de kruizen aan de bovenzijde
attachment.jpg

attachment.jpg

landingsgestel klaar (op spandraden na)
attachment.jpg

dryfit
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

grtz Ed
bedankt voor het kijken
 
Eerder bedankt om het te tonen.
Echt weer een genot om te bekijken.
Bravo.
 
Heb het al vermeld maar ik blijf versteld staan van je schilderwerk, love it.
 
Geniaal idee met die schaduwen, nooit beseft dat dit in realiteit zo moet geweest zijn!
 
het gaat goed...schiet al op...en ziet er goed uit !

Dat doorschijn effect, kun je daar een plaatje van maken om het effect te tonen ?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan