Hoofdsponsor

1/35 M35A1 Quad .50 truck + M151A1 Gun Jeep (wip)

Lovely work , and lots of it as well, detailing comming along nicely as well
 
Thanks, Graeme, wait until you see the figures! I already have six coming. Now we go check the Mutt armour add-on.

attachment.jpg

attachment.jpg

Zoals gezegd heb ik de bumper weer vervangen, want die is op foto's toch fijner dan met een stuk plastic bereikt kon worden.

attachment.jpg

Nu kwam het echt leuke werk. De voorpantserplaat en de portieren van de M151 vormen een indrukwekkend PE-stuk.

attachment.jpg

Om dit te plooien heb ik twee plooitoestellen naast elkaar gezet.

attachment.jpg

De passing is prima, een deel van het PE schuift wel tussen de gelijmde motorkapdelen.

attachment.jpg

Nadat de raamprofielen toegevoegd zijn, wat eigenlijk het moeilijkste plooistukje uit de kit vormt omdat ze onder de plooibank willen schuiven, werd de rolkooi klaargemaakt. Die wijkt eigenlijk iets af van het ontwerp van de originele Wolfman-wagen, waarbij de rollbar iets dieper schijnt te zitten. Dat past allemaal perfect in de kit.

attachment.jpg

Wanneer de laatste pantserplaten geplooid en gelijmd waren, stelde ik nog een opvallend verschil vast met de foto waar deze uitbreiding zich op wilde baseren. Waarom deze wagen nabouwen, als de achterste pantserplaat niet meegeleverd wordt? Ook is de afwijkende achteruitkijkspiegel niet voorzien, maar zijn er wel onderdelen die in de handleiding niet genoemd worden en wordt het reservewiel op een andere plek bevestigd. De achterplaat is nu niet al te ingewikkeld om te scratchen, maar dit is toch een rare vergissing bij dit verder goed uitgedachte uitbreidingskitje.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier is al een plaat van eigen makelij toegevoegd. Je ziet dat er ook aan de M35 nog verdergeknutseld wordt. Ik heb gelezen dat hier nog meer aan de kit ontbreekt dan alleen de trailer.

attachment.jpg

Er zou een gepantserde box in de laadruimte moeten zitten. Op een foto van Nancy zie je die plaat ook over de achterklep heen zitten.

attachment.jpg

attachment.jpg

Volgens een bepaald review zou er ook nog een plaat achter de bestuurder moeten zitten, en is er een pintle mount voor een extra .50 op de passagiersplaats. Ik heb niet eens een extra Griffon loop voor die positie, dus wordt het een lege mount, maar hij komt er wel.

attachment.jpg

Dit geeft een indruk van de afmetingen van dit diorama.
 
Het viel me wel op dat de aanzet van de armen nogal onderontwikkeld was, als je die gewoon tegen het lijf kleeft dan houdt hij zijn stuur naast zijn lichaam.

Dat is normaal Steven want het stuur van een Mechanical Mule staat schuin rechts van de chauffeur, niet in het midden. Moet een rare ondervinding zijn daar mee te rijden.


Voor de rest weerom mooie vorderingen. Vooral de MUTT komt heel speciaal over met die beplating.
 
Heel mooie vorderingen.
 
OK we hebben onze portie Steven verwenning vandaag weeral gehad ook weeral om U tegen te zeggen , leerzaam en dan nog knap ook nog , wat wil een mens nog meer he ?
Marc
 
We kunnen eindelijk verder met de volgende portie, want er kwam deze week een belangrijk pakje aan.

attachment.jpg

attachment.jpg

Mijn voorraad Tamiya Olive Drab is weer aangevuld, dus we kunnen er weer tegenaan. Dat andere is voor een later project dat ook weer behoorlijk uitgebouwd aan het geraken is.

attachment.jpg

De voertuigen konden beide in de primer nu. Ik koos voor zwart, want er zit een boel PE in dat niet mag reflecteren.

attachment.jpg

Ook het kleinere grut is al gedeeltelijk geprimerd, dit kon in één sessie.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb ook de figuren al eens samengesteld, maar nog geen foto's daarvan gemaakt. Die hebben jullie nog tegoed van me. Behalve die mule driver, die moet ik nog mismeesteren...
 
Bedankt, Rudi, val er niet af!

attachment.jpg

De figuren zitten nu ook ineen, tot aan de haarlijn welteverstaan omdat dat makkelijker schildert. Ik heb de bestuurder van de Mechanical Mule zo aangepast dat hij nu het stuur van de truck met twee handen aanraakt. Daarvoor heb ik de rechterbovenarm doorgesneden en de onderarm licht gedraaid en dan de linkerarm aan de elleboog doorgesneden, wat materiaal verwijderd en de arm dan helemaal geplooid teruggezet. Met de linkerhand houdt hij nu zelfs het wiel vast. Verder zitten alle onderdelen van het diorama klaar voor de spuitbus, behalve de lopen voor de .50. Die wil ik met de airbrush spuiten zodat de gaatjes in de cooling mantlets niet dichtslibben.

attachment.jpg

Dit lukte ook grotendeels in een keer, behalve de bodemplaat voor de M151 in het midden die ik nog eens omgedraaid heb.

attachment.jpg

Ik was niet akkoord met het stuur dat ik meegekregen had van Tamiya. Op Vietnamplaatjes zie ik steeds een ander type stuurwiel opduiken. Het leek meer op het wiel dat bij de Mule driver zat, maar de spaken mogen niet regelmatig zitten en zijn nog dunner. Er zouden er twee moeten zijn in een hoek van zo'n 90 graden en dan nog eentje in een hoek van 135, in een wiel met iets grotere diameter. Ik heb het dan maar gescratcht. Wat je hier ziet is een jig om het center met de spaken te lijmen aan het wiel zonder het aan te raken. Zo blijft het midden mooi waar ik het gezet heb.

attachment.jpg

Vergelijking met een foto. Dit kan mee met de laatste lading te primeren spulletjes, voornamelijk klein grut zoals veldflessen, M16's, tools e.a.

attachment.jpg

Ik had nog het probleem dat de scharnieren voor de pantserdeuren van de M151 op van die rare blokken gegoten waren. Ik probeerde er eentje af te schrapen met een scherp scalpel, maar zoals verwacht versplinterde het scharnier omdat dit nu eenmaal het zwakste onderdeel van het gietstuk is. Er is een methode om zulke stukken van het gietblok te halen, maar daar had ik geen zin in, want je moet dan de onderkant er af schuren tot alleen het gewenste stuk overblijft. Ik zou ook niet weten waarom er in dit geval voor die techniek gekozen zou zijn, dit was toch gewoon rechtop te gieten? Er zat niks anders op dan de zes scharnieren te scratchen, ze te spuiten op een stukje tape en ze daarna op het model te kleven. Afmetingen van de plaatjes is 2,25 x 2,5 mm.

attachment.jpg

Morgen gaan we schilderen!
 
Om figuren deftig in een houding te krijgen aan het stuur vraagt dikwijls veel snijwerk in mijn ervaring maar als ze juist zitten is dit het meer dan waard.
Gaat hier weer knap zijn.
 
Jij kan het ook weten, Pascal. Vandaag is er een lading Olive Drab over de truck gegaan. Ik heb voorlopig alleen de basiskleur gedaan, het plan is om te gaan shaden als er een aantal onderdelen samengesteld zijn.

attachment.jpg

Hier is er een masking gesneden voor de wielen. Ik had die helemaal zwart gespoten, dus kon het groen meteen daarover.

attachment.jpg

De zetels zijn met wijnlood bedekt, dat eerst over de zitjes gevouwen is.

attachment.jpg

Dan is het op maat gesneden en met secondelijm over de banken geplakt. Nu zit er toch wat de structuur van leer in.

attachment.jpg

Ik heb het eerst in de kleur van de camo gespoten, zodat het kleurverschil van de tekening al wegvalt. Daarna kan de zetel bruin gespoten worden. Dat zal iets voor overmorgen worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

De wielen na het spuiten.

attachment.jpg

De laadbak op de truck lijmen vergde wat overreding, maar niets dat echt bleef tegenwerken.

attachment.jpg

Dat was anders bij de cabine. Hier bleek het bijna onmogelijk om de naden boven de wielkuipen weg te werken. Daarvoor was deze spectaculaire constructie nodig. Ik hoop dat dit morgenvroeg nog recht staat en dat de stukken vast aaneengelijmd zijn, want er staat wel wat spanning op. Een paar stukjes zijn afgebroken en er is mogelijk wat verf van de motorkap geschaafd. Moeilijk te begrijpen waarom de wielkuipen apart van de motorkap moesten gebouwd worden, als dit zo nauw past. Ik heb wel de achterwielen al ineen kunnen lijmen met twee wielen per naaf.
 
Het was vandaag een uitstekende dag om de hele tijd buiten te schilderen.

attachment.jpg

Ik had al gelezen dat er nog een pantserplaat moet geweest zijn vooraan de laadbak. Dit was op de meeste foto's niet te zien. Ik vond er toch een waaruit ik kon afleiden dat de gebruikte plaat dezelfde was als die voor de cabinedeuren en de zijkant, want er zaten ook van die gaatjes in. Hoe groot deze plaat was, kon ik niet goed meten, dus heb ik ze maar gelijk gemaakt aan die van de deuren. Op de foto lijkt ze nog wat langer. Ik heb er ook zo'n schietgat in gemaakt, omdat die platen zo aangeleverd werden, ondanks dat de GI's dat liever niet hadden.

attachment.jpg

Dan zijn beide voertuigen volledig in de verf gezet. Hier is de M35 met extra plaat net gehighlight. Eerst was er al een schaduw op gezet van Tamiya XF62 gemengd met zwart, rood en blauw.

attachment.jpg

Ik heb de figuur bij de M151 eens geplakt, maar dit is nogal een gedrocht. Hij heeft helaas wel van al mijn figuren de enige juiste benenstand om in de jeep te passen, als je het linkerbeen naar binnen brengt. Bovendien zijn er nu twee van de Hobbyfanfiguren die nog geen goeie plek op de M35 te pakken hebben. Beide zijn bankzitters maar ze hebben hun linkerarm te hoog opgetild en storen de chauffeur.

attachment.jpg

Hier is de bank in een aardekleur gespoten. Je ziet ook mijn extra .50 statief, waarvoor ik een pintle mount uit een speciaal AFV-setje gehaald heb en in de plaats van de M60-mount gezet heb. Op de foto zie je dat dit nodig was.

attachment.jpg

De M151 is nu in een aantal verschillende donkergrijze tinten gezet. In feite zijn de lichtste tinten van het donkerste zwart afkomstig. Ik hoop dat dit omkeert als ik er glanzende lak op zet. Over de M151 kan ik wel nog spannend nieuws meedelen: er is net een decalset uitgekomen om een tweede gun jeep mee te maken, Lil' Brutus genaamd: https://www.scalemates.com/kits/echelon-fine-details-d356281-m151-gun-trucks--1281978 . Deze zou je dus alleen kunnen gebruiken als je de Legends set hebt, maar het lijkt er op dat er bij deze decalset ook een plannetje zit om de pantserplaten zelf te scratchen. Het lijkt me een gewaagde aankoop, aangezien de deuren hier apart gelaten zijn en er ook geen plan voor de bodemplaat uit mijn set bij is.

attachment.jpg

De zandzakken zijn gespoten nadat de andere items afgeplakt zijn. In feite moet ik de zakken 90 graden draaien, want op de enige foto van Wolfman zit de M60-mount niet tegen het dak aan. Hij zit dus ofwel naar rechts, ofwel meer achteraan. Ik denk dat het beter is toch het bouwplan te volgen, anders moet je een van de zakken doorzagen en komt er een niet gedetailleerde zijde bloot. Ik heb ook alle munitie van de M35 voorlopig in Olive Drab gezet. Het is de bedoeling dit achteraf wat te variëren.

attachment.jpg

De uitlaat is al wat roestig gemaakt en de zitbank is uitgepakt, zodat er wat gefilterd kan worden met een zandkleur. Nu volgen er nog wat foto's van de resultaten van vandaag. De truck is nog in dry-fit op de wielen, de .50's zijn al in gun metal gezet.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Vandaag was het decaldag. De decals voor de Wolfman waren een plezier om te kleven, dun en toch stevig. De verf was terug donker geworden na het aflakken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier was de gele striping op de kap nog aan het opdrogen. Ik weet niet of de Daco Sol echt nodig was, maar het hielp wel om de laatste luchtbelletjes weg te krijgen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier is de decal mooi over de verstevigingsribben gezakt.

attachment.jpg

Op de cover van mijn referentieboek was het duidelijk dat er nog een nummer 4 op de deur stond. Dat komt uit mijn sparedecalbak. Ook de twee sterinsignes ontbreken nog, maar ik heb ze niet meer in de kit omdat ik ze geplunderd had voor het vorige Vietnam-project. Ik vond niks meer van de goeie afmetingen in de spares, dan wordt het morgen sterren spuiten met deze stencil.

attachment.jpg

Andere koek was het bij Nancy. Zo leuk het decallen verliep bij Wolfman, zo lastig ging het bij de truck. Op de volgende foto's moet je in gedachten houden dat er nauwelijks decals bij waren die niet in minstens drie stukken gescheurd zijn. Nochtans zat het beschermpapiertje nog op het vel gekleefd. Sommige stencils kunnen daardoor wat bewogen lijken, die kon ik gewoon niet meer verschuiven zonder nog meer fragmenten te creëren. Het zal wel meevallen eens er een wash over zit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De tijgerkop op het geschut is wel goed gegaan. De zitjes zijn voor de Mutt.

attachment.jpg

Er zijn nog twee decals die ik niet geplaatst heb. Dat komt omdat ze niet goed overeenkomen met de foto's. Waarom AFV het groen weggelaten heeft uit de bloembladeren, begrijp ik niet goed. Ik zal proberen een deel van de bloem te spuiten en dan stukken van de decal daar over te plakken. Ik heb overigens nergens een voorbeeld gevonden van een model waarop dit gecorrigeerd was.
 
Wow Steven dit heb je weer knap gefikst , zal wel weeral een knappe verschijning zijn op een terug geopende beurs
Marc
 
Daar zeg je zoiets, Marc, ik vraag me nog steeds af of de deadline voor deze bouw werkelijk van toepassing zal zijn. KMK is in september gepland en enkele steden hebben deze week al hun activiteiten afgelast tot eind augustus. We moeten maar hopen dat die maatregelen voldoende waren.

attachment.jpg

attachment.jpg

De decals van Nancy zijn nu gecorrigeerd. Ik heb de foute bloemblaadjes overgetrokken op papier, er een masking van gesneden en dat in groen en wit gespoten. De rest zijn delen van de originele decals. De uitlaat werd ook vastgezet, maar die zit niet zo stevig. Een deel moet je trouwens wegdoen, dat was voorzien voor de truck met muffler boven de kap. Dat heeft AFV niet door in de handleiding, wat een beetje verwarrend is.

attachment.jpg

attachment.jpg

Wolfman heeft zijn sterren gekregen. Beide voertuigen hebben nu ook een extra laagje P+ gehad op de decals om ze te sealen.

attachment.jpg

De crew is al gedeeltelijk geschilderd, maar ik moet de huidskleur nog doen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het materiaalrekje is verplaatst, want ik had dit verkeerd gehangen. Het was horizontaal gezet, terwijl het schuin moet hangen. Ook zijn de tools met PE riempjes vastgegespt. Niet helemaal zoals in de handleiding van Eduard, want dit ging niet meer door iets teveel lijm. Het hangt allemaal goed vast en da's het belangrijkste.

attachment.jpg

Het zit nu wel wat scheef, maar dit zou je alleen van onder uit zien. En daaronder heb ik toch al het reservewiel gehangen, nu.

attachment.jpg

De munitiekistjes zagen er wel goed uit met de maskering en de schaduw er op. Ik had dit bij Erwin zijn truck al gezien, maar ik zag ook wat zwart-wit foto's waar het kleurverschil op te zien was.

attachment.jpg

Toen herinnerde ik me dat er zo'n echte kist op mijn boekenrek stond. Bij vergelijking waren er een hoop stencils op te vinden.

attachment.jpg

Dat moest dus op die kleintjes ook overgenomen worden. Met een fineliner is dit niet zoveel werk. Gelukkig waren er geen decals hiervoor, met alle miserie van de vorige decalsessie in gedachten.

attachment.jpg

Hier zijn ook de kleinere kistjes voorzien van stencils en is er gebruik gemaakt van grijze chipping, aangezien er veel gelopen werd over deze kistjes.

attachment.jpg
 
Stencils op de munitiekistjes, je moet er maar aan denken.
 
Ik was er nooit aan begonnen, als ik dat voorbeeld niet had staan. Hier zijn de figuren alweer, nu met de gezichten geschilderd. Ik heb foto's van net voor de highlights en dan erna. Het lastige vond ik de ogen deze keer, Hobbyfan had de pupillen in negatief uitgevoerd, een gaatje dus. Geschikt voor als je alleen de oogbol wit gaat schilderen, maar het wordt moeilijk om hier een echt oog op te schilderen. Ik heb er dus wat secondelijm in gedaan, maar het blijft wat raar. En de ene figuur waar ze het niet hebben gedaan, heeft een echte boeventronie. De chauffeur van Bravo6 heeft een heel andere lichaamsbouw, hij weegt vast dertig kilo minder dan zijn collega's en zijn polsen zijn driemaal zo smal. Op de kleding hoeven jullie nog niet zo te letten, daar ga ik nu mee aan de slag. Ik ontdekte al, dat dat riempje rond de helm bruin moet en niet groen zoals ik eerst had gegokt. Ik hou dus mijn referenties wat in het oog. Daar hebben de soldaten vaak een camouflagepatroon op de kledij. Ik had dat eerst uitgeprobeerd op de chauffeur, maar dat zag er niet uit in mijn gegokte kleuren dus werd het een vaal hemd. Verder groentinten en een bruin flakjacket.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Na wat highlights:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb alle samenstellingen van munitiekistjes al in de bak vastgekleefd. Dat ging niet helemaal zoals ik voorzien had op de vorige bladzijden, want ondertussen was de bak twee pantserplaatdiktes smaller geworden. De kleine bakjes vooraan kregen een rij minder. Ook de grote kisten moesten wat aangepast worden. Door de weggezaagde exemplaren te ontleden en te hergebruiken, moest ik niet opnieuw aan het schilderen voor de zijkanten. Ik heb geen idee of de quad fifties ook zulke volgestouwde laadvloeren hadden als de trucks met een hogere opbouw, het moet een heel onveilige toestand geweest zijn om op zo'n truck te gaan zitten met je crew, en aan drie kanten geen bescherming of houvast te hebben.

attachment.jpg

Er is nog wat nieuws over het mogelijke vervolg voor het topic. Ik ben aan het onderzoeken hoe ik er nog een kit aan kan toevoegen die ik al in bezit heb en die in dezelfde schaal is. Het is alleen moeilijk om foto's te vinden waarin het te combineren is met mijn konvooi-context.

attachment.jpg

Ik ben er in geslaagd om hier een Eduard BIG ED voor te kopen, die maandag geleverd wordt. Bij deze kit zitten ook vier bemanningsleden en het is eigenlijk een van de betere Hueys in het aanbod, zij het al wat op leeftijd. Met de BIG ED komt hij zeker op niveau. Ik vond een foto van een Huey die een konvooi bewaakt, maar da's natuurlijk vanuit de lucht:

attachment.jpg

Een alternatief is dat de Huey gecrasht is naast de weg. Dan prefereer ik met mijn dure PE-set wel dat het een esthetische crash is, zoals hier:

attachment.jpg
https://www.awm.gov.au/collection/C1124231
 
attachment.jpg

Om de magazijnen aan de geschutsopstelling te hangen, heb ik een kleine aanpassing moeten voorzien. Die dingen zijn door AFV gespiegeld, maar dat kan in feite niet want dan kunnen er geen kogels uit komen. Je moet het slot tegen de steun voor de .50 hangen, maar dat past niet 100 procent en er blijft ruimte over. Daarom deze stukjes Evergreen. Met deze toevoeging was het nog altijd een hele toer om alles mooi recht uit te lijnen.

attachment.jpg

Dan was het tijd voor de grote vieze wash. Beide voertuigen zijn in een groene kleur van AK gezet en dan terug wat uitgewassen.

attachment.jpg

Er is pigment aangebracht tussen de bandenprofielen. Het is een mix van Mig Europe Dust en wat geel pigment van Vallejo. Ik zet het vast met houtskoolfixatief, maar het penseel begint wat te stroperig te worden na lang gebruik. Ik zal eens nieuw spul moeten kopen. Uiteindelijk is er vandaag een grote airbrush-sessie gehouden, waarbij beide voertuigen onder het stof kwamen te zitten.

attachment.jpg

Er zaten nog geen lampen in de Mutt, dus heb ik lenzen van Resicast gebruikt. 4,5mm was net iets te groot. Toen ik de lenzen probeerde te verkleinen, kwam de spiegelende achterkant er af. Aangezien dat al voorzien was in het model, zien de lampen er nu wel heel realistisch uit, met echte lenswerking. Daarna kon er nog wat stof tegenaan, want de wielen zaten nu vastgelijmd. De achteras lijkt me wel wat breed, een resinwiel raakt de kas.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er ontbreken nog steeds zaken. Ik besloot te beginnen met de ruitjes, gesneden uit een stuk plastic. Ook hier is er wat stof toegevoegd, net genoeg om niet brandschoon te zijn.

attachment.jpg

attachment.jpg

De truck heeft nu ook zijn wielen vastgelijmd gekregen en zit ook goed ondergestoft.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit is nog gedeeltelijk een dry-fit, omdat de crew anders niet op zijn plek geraakt. Maar we beginnen er te komen.
 
Hey,

Dat gaat hier serieus vooruit, knappe werken van je Steven....:)
 
Bedankt, Swaken. Het leek me een goed moment om de ondergrond van dit diorama eens uit te werken. Als basis heb ik een kader genomen die enkele jaren geleden op de beurs van KMK gebruikt is voor het atoomkanon. Ik had toen alleen een stukje ervan ingezet.

attachment.jpg

Dit kader heb ik nu groen gespoten, omdat het aluminium wat getaand was en eigenlijk teveel opviel.

attachment.jpg

attachment.jpg

Je ziet de Huey aan een kant, zo ver mogelijk opzij geplaatst en rekening houdend met de rotor die een stuk voor de neus uitsteekt. De twee voertuigen rijden over een weg die schuin over het dio loopt en er zal nog wat plek zijn links van de Mutt voor een klein hutje op palen met golfplaten of een rieten dak.

attachment.jpg

Daarna zijn er in multiplex zijkanten gemaakt aan de grondplaat. Ik besloot om de weg op 4 centimeter hoogte te zetten en de heli op 2.

attachment.jpg

Bovenaan zie je de bekisting van de weg en daaronder zal een rijstveld komen met de heli. Waar de irrigatieplateaus afgebakend zijn, zie je hobbels in de zijplaat. Daar zal een dammetje lopen dat verbonden wordt met de weg. Ik heb de positie zo gekozen, dat de helikopter er nog tussen kan.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier zijn de voertuigen op het juiste niveau gebracht. Ik kan de plaat onder de weg wat rond buigen voor een meer vloeiende beweging, want de plateaus hebben vaak een afgeronde vorm.
 
Het gaat een moeilijke opgave zijn alles zo dicht bij elkaar en ben zeer benieuwd naar het geheel want verhaal is er zeker.
Mooie voertuigen en heli gaat knap zijn.
 
zal nipt zijn om alles erop te krijgen verder niks dan lof
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan