Hoofdsponsor

1/35 M35A1 Quad .50 truck + M151A1 Gun Jeep (wip)

Steven,

Gaat je dio niet te druk worden met nog een woning erbij, persoonlijk zou ik dit laten omdat dan je aandacht trekt naar de voertuigen in eerste plaats en daarna naar de heli...., anders heel goed bezig makker... ;)
 
De heli zal nu al veel aandacht wegtrekken van de voertuigen.
Komt er bij dat de konvooien op relatief brede wegen reden, niet op smalle wegen tussen rijstvelden. In geval van aanval moesten de trucks in staat zijn omheen een stukgeschoten voertuig te kunnen rijden.
 
Het totaalbeeld gaan we toch pas een stuk later kunnen beoordelen. Hier is het dio al eens terug met het plaaster er op en de zijkanten afgewerkt. De weg is bestrooid met rijnzand en ik heb 2 rubberen banden uit de kit als radstempel gebruikt voor de sporen. Dezelfde verf is dan gebruikt om de zijkanten te spuiten en er kan nu al wel wat bruin geschilderd gaan worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dat apparaat doet wel goed dienst, het is een Black&Decker. Heb je de borgmoer goed aangedraaid, Rudi?
 
Laatst bewerkt:
Enkel complimenten, met de plaatser erop geeft het meteen een ander zicht dan enkel met de plankjes.
 
Bedankt, Marc. Vandaag gaan we nog meer toevoegen. Ik ben er gisteren al aan begonnen. Ik was vergeten om deze keer pigment bij de plaaster te voegen, dus moest de ondergrond zwart geschilderd worden.

attachment.jpg

Dit lukte erg slecht omdat de Vallejo primer niet zuiver was, daardoor duurde het een paar uur eer dit klaar was en moest het pistool ook gereinigd worden. Ik heb ook eens in de beker geblazen waardoor de verf alle kanten op spatte, ik leek wel de ziener uit Vikings. Daardoor is de groene kader ook bespat, wat natuurlijk al opgedroogd was toen ik mezelf schoon gekregen had. Het ging er niet meer af, dus moet ik hier straks nog eens over spuiten als het zwart weggekrabd is.

attachment.jpg

Dan ging hierover een roodbruin mengsel. Alle gebruikte verf is trouwens Vallejo. Dit is Ferrarirood en Flat Brown.

attachment.jpg

Dan kwam een lichtere modderkleur.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit is lichte zandkleur, die vanuit een lage hoek over de sporen gespoten wordt. Zo wordt het diepste deel niet mee gespoten.

attachment.jpg

German camo green wordt naast de weg gebruikt voor de zone waar er begroeiing komt.

attachment.jpg

Het diepere deel van het rijstveld krijgt een lading transparent blue bij dat groen.

attachment.jpg

Een tussenstand. Er is al heel wat kleurvariëteit, maar er valt weinig geel zand te bespeuren zoals dat al aan de wielen plakt.

attachment.jpg

Tijd voor het pigment dus. Er was nog over van het mengsel Vallejo geel en Mig Europe Dust. Door het droog met een penseel aan te brengen krijg je meteen een kurkdroog zandeffect. Het pigment wordt tussen de zandkorrels geborsteld waardoor dit er meteen minder als schuurpapier gaat uitzien.

attachment.jpg

AK lichte zandkleur wordt op de hogere delen geborsteld. De sporen houden hun donkere kleur. daarna heb ik de sporen met een bruine wash behandeld om ze terug wat te laten contrasteren. Met een roodbruine wash is ook de weg wat afgebakend van het talud.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een dry-fit van de twee voertuigen om te zien hoe ze in het dio passen. De truck zal er wat ingewerkt moeten worden om te voorkomen dat er een wiel zweeft.

attachment.jpg

Ik heb hier nog wat geel pigment toegevoegd, nu is het tijd voor wat begroeiing.
 
vandaag doe ik even uit de doeken hoe ik de begroeiing aangepakt heb.

attachment.jpg

Ik ben begonnen met wat zeeschuim, teloxys aristata, een soort fijn vertakt plantje dat gedroogd verkocht wordt.

attachment.jpg

Dit heb ik langs de weg geplaatst in gaten die ik met een rond vijltje in de bodem gestoken heb. Het is wel een fragiel plantje, er kan al eens een tak losscheuren. Op de dorre kleur hoef je hier niet te letten, het zal later bijgekleurd worden.

attachment.jpg

Er zal ook gebruik gemaakt worden van oude boomwortels. Die zijn sterker vertakt dan bovengrondse uitgroeisels.

attachment.jpg

Dit exemplaar is nog eens extra opgepompt door er een paar takken bij te steken. Wat gaatjes boren en er kan een mooie kruin van gemaakt worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Om de boom volume te geven, worden er groene vlokken op gekleefd.

attachment.jpg

Na een eerste ronde zit er al iets op, dit moet een paar keer herhaald worden. Het was dit weekend zo warm dat onverdunde lijm meteen opdroogde, daarom werd de boom eerst nat gemaakt.

attachment.jpg

Een derde type boom moest iets duidelijk inheems worden, waardoor we meteen op de juiste plek terechtkwamen. Ik wilde bananenbomen maken, die in Vietnam de nationale plant zijn. De bladeren konden gemaakt worden uit gedroogde essenblaadjes.

attachment.jpg

attachment.jpg

De stam van een bananenboom is eigenlijk opgebouwd uit dezelfde soort bladeren, maar ik heb hier meer naar palmbomen gekeken en heb dus dennentakjes gebruikt. Voor de bladerkroon is een "spin" van metaaldraad 0,4mm gebruikt, met een draadje tot in de holle tak.

attachment.jpg

De bladeren worden met secondelijm aan de draad gekleefd. Dit is een geduldwerkje, want de lijm blijft veel liever aan de draad plakken dan aan het blad.

attachment.jpg

1 grote bananenboom is al af. Hiervoor zijn de grootste bladeren uitgezocht. Ik heb steeds een oneven getal gebruikt.

attachment.jpg

Een kleinere boom met neerhangende bladeren. Deze bomen tonen vaak gekartelde bladeren, maar dit maakte de gedroogde blaadjes extra fragiel en dat heb ik maar vermeden. Ze zouden tijdens het spuiten nog genoeg te verduren krijgen.

attachment.jpg

Het zijn er uiteindelijk vijf geworden en ik had er nog meer kunnen maken. Er moet wel plek voor gezocht worden op het diorama.

attachment.jpg

Dit is nog een plant waarbij ik de blaadjes heb willen kartelen. Dit is met een snijschijfje gedaan, maar de dikke kant van de blaadjes is bijna niet te snijden en de dunne versplintert te makkelijk.

attachment.jpg

Om de bomen te spuiten, wordt de stam bedekt met een ingesneden rietje. De metaaldraadwindingen zijn op dit punt al gecamoufleerd met putty. De gebruikte verf is Vallejo olijfgroen.

attachment.jpg

Achtereenvolgens worden de bladeren groen, de kroon geelgroen, de putty bruin en de nerf donkergroen gespoten. De plant krijgt een rood hart. Als de bomen op hun plek gezet zijn, ziet het dio er meteen minder desolaat uit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De wortelbomen zijn nog niet bevestigd, ik vind ze nog te vlokkerig. Er zouden losse blaadjes aan moeten komen, daar kom ik nog wel aan. Het zeeschuim is mee gespoten en oogt nu even fris.

attachment.jpg

Deze gel wil ik gebruiken voor de zones die lager gelegen zijn. Hier komt kunstgras in en dan wil ik gaan proberen om er Stillwater over te laten stromen. Dit moet nog getest worden. Ik maak eerst de heli verder af, die moet daar bij in komen.
 
Laatst bewerkt:
goed gedaan met die blaadjes.
Die vlokken is moeilijk werken om het realisme erin te krijgen op die schaal.
 
Prachtig werk, ik ben er jaloers op. Ik zou dit ook graag kunnen maar heb het eens geprobeerd en ik heb de skills niet :)
 
Bedankt, mannen. Hier een plaatje met de heli er bij. Die is nu al wat verder afgewerkt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Van een boom gaat nog een stukje af.
 
Ja, als die heli daar geland is gaat hij wel schade toegebracht hebben aan de bomen én daardoor ook aan zijn schroefbladen.
 
Persoonlijk vind ik deze opstelling echt niet meer overzichtelijk het dio staat veel te vol ,misschien een moeilijke keuze maken en kiezen tussen de vrachtwagens of de heli. ..
 
Eerlijk ? Bij het eerste aanzicht vond ik het ook hoor Steven te veel bijeen het dio mocht iets breder
Marc
 
En dan een halve dio met niks er op, daar gaat het echt niet beter van worden. Het klopt dat ik hier geen hutje meer aan kon toevoegen, maar voor de rest zie ik het probleem niet. In plaats van een helikopter had er evengoed een gebouw kunnen staan. Elk van de voertuigen kan je van een kant volledig zien. Had er geen heli bij gestaan, dan had ik er waarschijnlijk nog hogere bomen bij gezet.
 
Als die daar gecrasht is begrijp ik het volledig.
Als die er boven vliegt begrijp ik ook volledig.
Waarom hij daar zo dicht tegen een rijdend konvooi land begrijp ik dan weer niet.
Er zullen zich misschien wel zo een situaties geweest zijn maar het blijft een onlogisch beeld.
De voertuigen vind ik zeer knap gedaan en de heli is op weg een mooie te worden.
Enige uitleg van situatie wat daar afspeelt kan helpen bij begrijpen opstelling.
 
Niemand zegt dat je een half dio moet laten zien,alleen klopt het totaal plaatje niet op deze manier. ..
Wat is de bedoeling van die heli op die plek???,mijn idee haal die heli weg en maak een rijstveld met soldaten die er uitkomen om op te stappen in de vrachtwagens en zo vervoerd te worden en er zijn heel wat interessante figuren 1/35 te koop over deze oorlog...😉
 
Een alternatief is dat de Huey gecrasht is naast de weg.

Even lezen heren dan word een en ander duidelijk.

Maar het feit blijf wel hoeveel kitjes kan ik op een grondplaat kwijt.
 
Klopt Ron maar dat is het( alternatief) vandaar de vraag om meer duiding.
Een esthetische crash zal nog moeilijk zijn op die plaats .
 
De gegevens waar ik rekening mee wil houden zijn:

- de piloten hebben aan het ongeval geen schade overgehouden en poseren naast het voertuig
- de helikopter is wat in de begroeiing geland, ik zou de propeller wel durven vervormen
- het heeft dan weinig zin om de cowling open te zetten voor reparatiepogingen, maar ik kan ze er wel af laten hangen door een beschadiging. Of misschien was er risico op brand en hebben ze daar toch eens naar gekeken.
- de staart is in deze kit een vast onderdeel aan de romp, maar die zou er vaak afgevallen zijn bij een crash. Dat lijkt me ook niet zo moeilijk om te regelen.

Een en ander kan nog beïnvloed worden doordat ik dit weekend wat Vietnam-materiaal ga bekijken, ik zoek bijvoorbeeld nog een chauffeur voor de jeep maar er waren ook helikopterpiloten te zien.
 
Bedankt Steven en volg verder.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan