Hoofdsponsor

1/35 M35A1 Quad .50 truck + M151A1 Gun Jeep (wip)

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.278

Dit project gaat van start als de Kondensator een van de volgende weken de spuitcabine in duikt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een vijftal jaar geleden heb ik al eens een Vietnam-diorama gebouwd: http://www.modelbouwen.be/threads/13389-quot-Charlie-on-the-Left!-quot-V-100-en-M-151-DONE?highlight=commando.

attachment.jpg

Dit jaar doe ik een reprise, omdat er op de affiche van KMK aangekondigd werd dat er een wedstrijdthema "Vietnam" gekozen is. Negen maanden lijkt me een redelijke tijd om iets klaargestoomd te krijgen.

attachment.jpg

Zoals je ziet, ligt er nu een M35A1 met Quad .50 en opnieuw een M151 klaar, deze keer wordt dit een gepantserde jeep. Dit zijn de sprues van de truck:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze kit heb ik een paar jaar geleden op Militracks gekocht. Ik koos hem vooral omdat er ook nog over extra figuren gesproken werd. Dit zat er dus ook nog in:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Aangezien dit Hobbyfan figuren zijn, zijn ze speciaal ontworpen voor deze kit, volgens mij zien ze er prima uit om een levendig diorama te bouwen. Maar ik vond het nog niet voldoende om ook een goed uitgedoste truck mee te maken. Dit kwam er dan ook nog bij, nadat ik deze set op het spoor kwam in het topic van Erwin:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een Griffon set van vier .50 loopjes, een van de weinige van dergelijke sets die ik nog op internet kon vinden. Een tweede ga ik later nog gebruiken voor een M16 halftrack. Verder kocht ik nog een set van Eduard voor de M35A2 (weinig verschil met A1) en een set weighted wheels van RB. Die vervangen dan de rubberen exemplaren die je onderaan ziet.

Wat de M151 betreft, daarvan heb ik nog zo'n anderhalve kit liggen van het vorige dio. De bovenliggende doos is buiten de decals nog onaangeroerd, maar die worden toch vervangen door andere.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De figuur wordt mogelijk nog vervangen door iets dat de komende maanden uitgezocht wordt. De set van Creative Toys zorgt er trouwens voor, dat van die anderhalve kit ook weer nog 50 procent gaat overblijven, maar de trailer van de onderste doos kan misschien ook nog in gebruik genomen worden. Het is een set die zowel resin, PE als decals bevat en die geschikt is voor zowel Tamiya als Academy.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Wat ik vorige week nog niet wist, is dat de bijgeleverde decals dezelfde zijn als op de cover van mijn referentieboek In Action: "Wolfman".

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Wat uiteindelijk nog ontbrak, was info over de M35. Dat heb ik opgelost door op Eindejaar naar de Escadronstraat te rijden en een zak boeken te kopen voor een aantal projecten. Ik vond daar snel de twee boeken die Erwin ook gebruikt heeft, die van Kagero is waarschijnlijk toch nodig om een goede walkaround te hebben, iets dat in Osprey vaak ontbreekt.

attachment.jpg

Voor de setting dacht ik deze keer aan een houten brug over water, want ik heb nog een boel van dat swamp-spul van Ammo Mig. Dat kan uiteraard nog evolueren in iets anders.
 
Mooie intro :)
Deze ga ik met belangstelling volgen.
Veel succes ;)
 
Zet me er weer bij .
 
Da's een hele pak materiaal dat je zal gebruiken Steven, ik volg met aandacht.
 
Iedereen bedankt om in te tunen, het wordt dringend tijd om er eens in te vliegen. De Kondensator blijft namelijk maar hydraulische leidingen kweken en de deadline is nog ver maar toch al een maand dichterbij gekomen. Ik besloot om met de gun-truck te beginnen. Het eerste dat kan gezegd worden, is dat deze mal toch een beetje zijn leeftijd toont. Er is geregeld sprake van sinkmarks (soms zelfs sinkholes), flash en een gietnaad. Voor zover ik kan controleren in mijn referentieboek van Kagero kloppen de details wel. Het boek van Osprey is alleen bruikbaar om wat achtergrondkennis op te doen, want de foto's die er in staan zijn eigenlijk te klein om dingen op te kunnen controleren. Er staan wel een paar bladzijden in over de quad .50, maar er is meer aandacht voor een lijst met namen van gun trucks dan dat er eigenlijk iets van een walkaround in zou voorkomen.

attachment.jpg

Het frame wordt aan de binnenkant geteisterd door een heel aantal ejectormarks. Die zijn niet zo diep, dus konden ze er met een stick uit geschuurd worden.

attachment.jpg

Die op de dwarsbalken zijn iets dieper en op een lastige plek om te schuren. Die worden opgevuld met rondjes Evergreen die met een doorslag gemaakt zijn. Wat uitsteekt, wordt met een Dremel weggefreesd.

attachment.jpg

De drijflijn wordt door een as verbonden voordat de assen goed en wel op hun plek zitten. De manier om die op te hangen is behoorlijk ingewikkeld, ze worden niet aan de twee kanten tegelijk vastgemaakt. Ook de torsiestaven worden niet allemaal tegelijk geplaatst. Om te zorgen dat de assen recht onder het chassis zitten, worden ze uitgelijnd op de werkmat. Ik heb alle cardankoppelingen uitgeboord voor meer doorzicht.

attachment.jpg

Een aantal vergissingen duikt op in de handleiding. De aandrijfas begint en eindigt met een koppelstuk uit twee delen. Omdat je met de achterwielen moet beginnen, komt eerst de omgekeerde volgorde van deze stukjes, wat ze bij AFV blijkbaar vergeten om te wisselen zijn. Daardoor klopt de nummering niet. Deze twee stukjes kwamen wat verder opnieuw voor, waar ze wel juist benoemd werden. Kan gebeuren, denk je dan, maar nog wat verder gebeurde net hetzelfde. De achterlichten zijn beide verschillend en ook die werden omgewisseld.

attachment.jpg

Een voorbeeld van een extreme sinkmark. Zo heb ik er al zo'n zestal gevonden. Daar leg ik dan een druppel secondelijm in.

attachment.jpg

Het frame staat dan wel stevig in elkaar. Je kan de voorste as gestuurd plaatsen, maar de stuurarm moet wel worden vastgekleefd.

attachment.jpg

De bumper heeft wat schuurwerk nodig om ermee door te kunnen. Het middelste deel lijkt wat naar binnen gewarpt, of hoort dat misschien zo? Moeilijk te zeggen, want er zijn geen locator holes voor die hijsogen, die moet je zomaar ergens naartoe mikken. Ik voel dat dat referentieboekje geen overbodige luxe gaat zijn.

attachment.jpg

De wielkappen vertonen vier ronde en vier ovale marks. De ronde zijn opgevulde met styreen, de ovale met secondelijm. Tot zover deze update, nu beginnen we aan de carrosserie.
 
Er blijkt al een serieuze aanpassing nodig tijdens deze bouwstap.

attachment.jpg

Er zit een versterkingsrib in de fender, die ik ook terugvond in een walkaround op Prime-Portal: http://www.primeportal.net/trucks/us_ndaomanu/m35a2/. Dit is wel van een M35A2, ik vond niet direct iets voor de A1. De ontvouwing van deze rib ziet er wel merkwaardig uit, het zijn de grootste stukken van de Eduard-set.

attachment.jpg

Het plooit makkelijker dan het er uit ziet en de plek om het te bevestigen wordt in de handleiding goed omschreven.

attachment.jpg

Om dit stuk nu nog op het chassis te krijgen, moest ik een locator pin van de versnellingsbak snijden, waardoor het carter er terug op past.

attachment.jpg

Hier zie je alweer een vergissing in de handleiding, het nummer rechts zou B24 moeten zijn.

attachment.jpg

Ook op de binnenkant van de portieren moet wat veranderen, je ziet links een voorbereid exemplaar. De driehoekjes bovenaan worden door Eduard uitgehold en ik heb ook vier ejector marks opgevuld met secondelijm.
 
Had me vergist van topic daar ik er veel volg vandaar verwijdering.
Maar ook hier ben je weer stevig bezig Steven.
 
Bedankt om aan te pikken, Pascal.

attachment.jpg

De radiator van de M35 is niet zo spitsvondig gegoten. Zoals je ziet, zitten er vier ejectormarks doorheen het koelribbenpatroon, twee in de koplampen en een op de koelwatertank. Een vervangstuk van Eduard was noodzakelijk.

attachment.jpg

Terwijl is de niet zichtbare achterkant perfect glad afgewerkt.

attachment.jpg

Nog een plaatje met de portieren en de vernieuwde koelribben, waarvoor eerst de oude weggefreesd zijn. Dit past namelijk nauw met de grille.

attachment.jpg

Deze metertjes gaan we ook vervangen, want Eduard heeft hier een instrumentenfilm voor meegeleverd.

attachment.jpg

Hier zijn de opliggende metertjes weggesneden, een laag witte Vallejoverf opgebracht en hierop de film geplakt in de nog natte verf.

attachment.jpg

Het bijhorende PE-stuk maakt het geheel mooi af, al moet je de drie knopjes terug overnemen van het plastic onderdeel. Ik ben er helaas eentje van kwijtgeraakt, dat vervang ik nog wel. Let ook op het slot van het handschoenkastje, dit ga je zo meteen zien veranderen in een stukje scratchwerk.

attachment.jpg

De brandstoftank heeft bovenaan een aantal aansluitingen die vereenvoudigd en overscale uitgevoerd zijn. Met wat referentie en de hulp van SVSM (http://svsm.org/gallery/m35a1/IMG_2086) kan dit realistischer gemaakt worden.

Nu nog enkele plaatjes van een dry-fit van de cabine op het chassis. Ik kan wel aanraden om de samenstelling van de cabinewanden tegelijkertijd met de motorkap te doen en niet een week ertussen te laten, zoals ik deed. Ik heb een uitstekende rand moeten verwijderen en ik moet daardoor aan een kant de motorkap herstellen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Je zou toch hopen dat kitproducenten inzien dat er toch heel makkelijke oplossingen zijn om die dwaas gepositioneerde ejector pin marks te voorkomen... als ze dan toch per se daar hun pinnen willen plaatsen, laat daar dan een opening komen in de sprue... en laten ze de grille als apart onderdeeltje in de sprue opnemen, maar dan met de achterkant boven. Dan duwen de ejector pins tegen een onzichtbare plek aan.

Maar gelukkig komt Eduard te hulp. Ik was even vergeten dat ze soms ook goeie dingen doen daar :D

Mooie voortgang.
 
Bedankt. Ik dacht dat ik al aan de quad .50 kon beginnen, maar er ging nog een hele dagklus aan vooraf.

Onder de laadbak zitten wat structuren die door PE vervangen worden.

attachment.jpg

Dit is een gereedschapslade. Het wordt in de laatste bouwstap aan de spatschermen gehangen. Dit correct uitlijnen is geen lachertje. De schermen moeten maximaal naar de buitenkant gekleefd worden, anders wordt de laadbak gehinderd door het frame.

attachment.jpg

attachment.jpg

De schermen en hun steunen zitten er ook op.

attachment.jpg

Een dry-fit met de carrosserie verzekert ons, dat het er net tussen past.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik stel wel vast dat de plooilijnen van Eduard niet zo symmetrisch geplaatst te zijn, de spatschermen achteraan zijn daar door niet volledig correct geplooid. Als ik de zijpantserplaten nu toevoeg, past de kit niet meer in de doos.
 
Serieus camionekke he mooie details , ziet er zoals gewoonlijk weer knap uit
Suc6 verder
Marc
 
Bedankt, Marc. Het was dit weekend eindelijk tijd om de quad guns aan te pakken. Ik kon eens kijken of dit nu eigenlijk echt nodig geweest was, want er leek toch wel wat detail in de .50's van AFV gestoken te zijn.

attachment.jpg

Een eerste inspectie toont al meteen dat er een paar lopen krom gegoten zijn, ondanks dat ze in twee kleine afzonderlijk gietraampjes zitten met maar een tiental stukjes. Je ziet ook dat de aanzet van de loop door een insnoering aan beide kanten gekenmerkt wordt, dat is niet erg realistisch en zou toch dichtgeplamuurd moeten worden. Bovendien maakt dit de loop fragiel in het geval hij bijgeplooid moet worden, zoals bij de bovenste. Volgens de handleiding van mijn Griffon upgrade moet de structuur bij de groene pijl, waar de korrel zat bij de versie uit WO2, vervangen worden door PE. Dit mag ik niet doen, want hier zat bij de gemoderniseerde versie een contact om de ontsteking elektrisch te doen verlopen. Dit ziet er op foto's inderdaad zo uit.

attachment.jpg
(dit is wel een voorbeeld uit Overloon, waar nog een M45 op een oudere truck staat)

Wat me aan de AFV kulas van de .50 nog tegenstaat, is dat er aan beide zijden een zichtbare sinkmark is, die je niet kan corrigeren door de vele kleine boutkoppen in de buurt. Je kan dit gelukkig niet zo goed zien doordat de magazijnen er voor zitten. Ik ging aan het werk met de zaag:

attachment.jpg

Ik zaagde een millimeter van de kulas af, zodat die vooraan keurig recht afgeschuurd kon worden. Hier moest immers een keurig gaatje geboord worden waar de messing loop in paste. Door met een scalpel een puntje te zetten waar er geboord moest worden, kan dit erg precies met de Dremel. Je mag niet uitschieten, want dan zit je in de holte waar de patronen door gaan.

attachment.jpg

Nog een reden waarom de loop vervangen zou moeten worden, hij is een millimeter te lang. Een nadeel aan de ombouw is dat je geen flash suppressor op de loop kan monteren zoals bij het stuk AFV. Daar wordt namelijk het voorste deel van de loop afgesneden om de huls van de suppressor te voorzien. Je zou natuurlijk een stuk van de metalen loop kunnen slijpen, maar ik vond toch plaatjes van quads in gebruik zonder de suppressors er op.

attachment.jpg
(foto Wikiwand, met een mooi artikel er over, op https://www.wikiwand.com/en/M45_Quadmount)

De vier exemplaren waren vrij snel afgewerkt, al moet ik er wel bij vertellen dat de cooling mantlets iets te nauw zijn voor de kraag die rond de loop zit. Die moet je dus bijvijlen, maar hij is toch niet te zien na montage.

attachment.jpg

Bijplooien kan in dit stadium nog steeds omdat de pin aan de loop zo dun is. Ik heb een lineaal op de kulas gelegd en de evenwijdigheid gecontroleerd. Ik word allergisch als ik bij tentoonstellingen quads inspecteer waar de lopen de vier windstreken op wijzen, hoe moeilijk kan het zijn om dit eens uit te lijnen voor je het opstelt?

attachment.jpg

De basis voor de quad moet bekleed worden met twee rechte stroken met deurtjes voor montage van de ball bearings, die je rond de basis moet plooien. Helaas is dit haast een millimeter dik en heeft dus hier en daar de neiging om te breken. Je zit hier dus toch een halfuur aan te lijmen en klemmen om er een degelijk resultaat van te maken. De cradle voor de machinegeweren stond bol van de uitdrukkingspunten, hier is veel aangestipt met secondelijm.

attachment.jpg

De kooi voor de schutter had hier ook behoorlijk last van. Hier is hij gemonteerd. Het zitje en het splintershield hou ik apart tijdens het schilderen, dit maakt de zaken makkelijker. Dit betekent ook dat de truck nu bijna af is, er volgt nog een bouwstap, al heb ik de resin wielen en de achteruitkijkspiegels nog niet gemonteerd. Ik zou dus spoedig aan de M151 kunnen hebben beginnen, als het niet zo was dat AFV nog een instinker overgehouden heeft voor het laatst. De basis van het voertuig is onvolledig, zoals je op de volledige foto uit Overloon kan zien:

attachment.jpg

Ik moet dus nog wat voorzieningen van de M45 mount scratchen, hoeveel daarvan ik nodig heb, moet ik nog opzoeken. Ik heb wel nog een figuur besteld om toch over een bestuurder voor de truck te beschikken. Met wat omvormen wordt het dus deze:

attachment.jpg

Er bestaat ook een setje voor deze truck, maar dat hadden ze dan weer niet bij de winkel waar ik nog iets besteld had. Het is nu dus een Mechanical Mule-bestuurder, ik moet dus mogelijk iets aan de armen doen zodat hij een hoger stuur kan vasthouden. Deze kan uiteraard ook in de M151 belanden als een van mijn eigen figuren beter in de truck past.
 
Ferme verbetering die lopen .
 
Bedankt, Pascal.

attachment.jpg

Er zat dus nog een dag scratchen aan te komen. Hier zie je een paar foto's van een walkaround van een gerestaureerde Maxson trailer van op https://www.baiv.nl/m45-maxson-quadmount-on-m20-trailer/, naast een plannetje van een 1/72 model. Hiermee kunnen we haast alle onderdelen op schaal namaken.

attachment.jpg

Met een cirkelsnijder wordt de nieuwe basis aangemaakt. Ik gebruikte niet de turret ring die normaal onder de quad geklikt kan worden, maar het onderdeel uit de kit dat daar nog onder gekleefd moest worden. Dat heeft namelijk dezelfde diameter maar kan gewoon in de opening geschoven worden omdat er onder de flens geen uitsteeksels zijn. Alleen twee inkepingen om de quad over te klikken waren nog nodig. Dit is plasticplaat van 0,75mm.

attachment.jpg

De afstanden op het plannetje worden gebruikt om de hoogte van het stuk te regelen. Ik moest alles maal 1,6 doen. Let op de sinkmarks, die zijn later weggehaald.

attachment.jpg

Hier zijn de wielophangingspunten en de dissel al toegevoegd. De koker daarnaast is voor een van de drie krikpunten.

attachment.jpg

Er moesten dus wel drie redelijk ingewikkelde krikken gescratcht worden.

attachment.jpg

Hier had ik het enigszins fout, er is later nog wat weggehaald en teruggezet.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier is de trailer haast afgewerkt. Alles is opgebouwd uit plaatjes plastic en sparebox stukken en dan wat buisjes van Albion en wat blik.

attachment.jpg

attachment.jpg

De .50 is klaar om in de verf te zetten. Ik moet nu wel eens kijken hoeveel plek er nog is voor de munitiekisten, die AFV in een paar grote blokken heeft afgeleverd. Rond een kleine basis pasten die wel, maar nu is er waarschijnlijk te weinig plaats. De .50's kon ik voor de foto nog niet dry-fitten, ze zijn topzwaar en vallen voorover.
 
Toch ferme veranderingen in een kit die het zogezegd allemaal al heeft.
 
Je hebt heel wat aangepast, en zo te zien kan je er best trots op zijn.
Mooi knap werkje!
 
Bedankt voor de reacties! De munitiekistjes zijn samengesteld. Ik vond de overgangen tussen de kistjes te ondiep en heb alles nog eens uitgezaagd, wat daarna terug verzacht is met Tamiya Extra Thin.

attachment.jpg

Dan ben ik aan de resin wielen begonnen. Ik heb alle flash verwijderd uit de mudholes en heb dan een dryfit gedaan op de vrachtwagen. Door de domme constructie konden de voorwielen nog niet uitgetest worden, de paspin is daar zo kort dat de wielen gewoon niet blijven zitten. Het idee was dat de wielen draaiend kunnen gehouden worden aan de sturende as, maar dit is een erg zwakke constructie, zeker als je resin moet gaan plakken in plaats van styreen. Het zal wal niet draaiend blijven, als het maar vast blijft zitten na bevestiging. De overige wielen konden al wel per twee over de naaf gedrukt worden, maar hier heeft RB zich wat uitgesloofd met een systeem dat niet 100 procent werkt. De binnenwielen hebben de boutgaten uitgehold terwijl er op de buitenwielen paspinnetjes aan de binnenkant zitten. Die zouden in de gaten moeten passen, maar RB kwam op het idee om voor elk gaatje een pinnetje te voorzien. In een spuitgietmal komt dat in orde, maar een resinmal heeft teveel tolerantie op de maten en dus kunnen de wielen niet op elkaar gedrukt worden. De oplossing is waarschijnlijk om vier of vijf van de zes pinnetjes te verwijderen, dat kan later nog wel want ik wil de wielen toch afzonderlijk beschilderen. De munitiekisten lijken toch redelijk goed te passen, ik moet van een van de vier grote blokken maar één kistje weghalen voor de krikpoot en kan de overgebleven kleine munitiekistjes verdelen over de ruimte. er zijn nog wat kleine PE-stukjes bijgekomen voor de koplampen en de laadklep. Nu zal de activiteit zich waarschijnlijk verschuiven naar de M151.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Nog een kleine aanpassing, ik vond dat de achteruitkijkspiegels niet juist vast hingen. In het Kagero-boekje was dit wat ingewikkelder dan bij AFV.

attachment.jpg

Het resin voor het hele project is nu ook klaargestoomd, heb er wel een uur aan zitten zagen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu ik de pinnen op de wielen van de M35 gereduceerd heb tot 2, passen ze wel op elkaar.
 
Het leek gisteren mijn verjaardag wel, want er kwamen twee verschillende pakjesleveringen op twee minuten bij me aan. Eén bevatte de upgrade voor mijn AFV LST, zeer snel geleverd binnen de twee dagen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Maar het tweede pakje was wel bruikbaar voor dit project.

attachment.jpg

attachment.jpg

Bij deze winkel had ik al een voucher van 2 euro verdiend, maar die hebben ze wel verpakt met nogal veel lucht erbij...

attachment.jpg

Dit kleine doosje bevatte de volgende gietstukken:

attachment.jpg

Het viel me wel op dat de aanzet van de armen nogal onderontwikkeld was, als je die gewoon tegen het lijf kleeft dan houdt hij zijn stuur naast zijn lichaam. Ik ga de armen toch al moeten vervormen.

attachment.jpg

attachment.jpg

In de truck zit de chauffeur iets voorovergebogen maar dan kan ik hem goed aan zijn stuur laten trekken. Nu over naar de eerste beelden van de Mutt.

attachment.jpg

Op deze Wikipediafoto kan je aan de achterkant een paar zaken zien die ik wilde aanpassen op het model. Je ziet twee bumperplaten achteraan, die wilde ik vervangen omdat ze bij Tamiya veel te dik gebouwd zijn. Ze zijn makkelijk te plooien uit metaalfolie. Let ook op de verschillende kleine oogjes om riemen aan te sjorren. Op het model zijn dit streepjes, ik besloot ze te vervange door draadoogjes. Dan moesten er wel zestien gaatjes met de 0.30 boor gemaakt worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu ga ik ook de voorste bumper scratchen, zoals ik ook in mijn vorige Vietnamtopic heb moeten doen:


Ik ga de wijzigingen aan de onderkant, zoals de gedraaide springveren en brandstoftanks deze keer niet doen, er is niks van terug te zien.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan