Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/35 M35A1 Quad .50 truck + M151A1 Gun Jeep (wip) - Pagina 3
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 45 van 49

Discussie: M35A1 Quad .50 truck + M151A1 Gun Jeep (wip)

Standaard

Jij kan het ook weten, Pascal. Vandaag is er een lading Olive Drab over de truck gegaan. Ik heb voorlopig alleen de basiskleur gedaan, het plan is om te gaan shaden als er een aantal onderdelen samengesteld zijn.

Hier is er een masking gesneden voor de wielen. Ik had die helemaal zwart gespoten, dus kon het groen meteen daarover.

De zetels zijn met wijnlood bedekt, dat eerst over de zitjes gevouwen is.

Dan is het op maat gesneden en met secondelijm over de banken geplakt. Nu zit er toch wat de structuur van leer in.

Ik heb het eerst in de kleur van de camo gespoten, zodat het kleurverschil van de tekening al wegvalt. Daarna kan de zetel bruin gespoten worden. Dat zal iets voor overmorgen worden.

De wielen na het spuiten.

De laadbak op de truck lijmen vergde wat overreding, maar niets dat echt bleef tegenwerken.

Dat was anders bij de cabine. Hier bleek het bijna onmogelijk om de naden boven de wielkuipen weg te werken. Daarvoor was deze spectaculaire constructie nodig. Ik hoop dat dit morgenvroeg nog recht staat en dat de stukken vast aaneengelijmd zijn, want er staat wel wat spanning op. Een paar stukjes zijn afgebroken en er is mogelijk wat verf van de motorkap geschaafd. Moeilijk te begrijpen waarom de wielkuipen apart van de motorkap moesten gebouwd worden, als dit zo nauw past. Ik heb wel de achterwielen al ineen kunnen lijmen met twee wielen per naaf.

Standaard

Het was vandaag een uitstekende dag om de hele tijd buiten te schilderen.

Ik had al gelezen dat er nog een pantserplaat moet geweest zijn vooraan de laadbak. Dit was op de meeste foto's niet te zien. Ik vond er toch een waaruit ik kon afleiden dat de gebruikte plaat dezelfde was als die voor de cabinedeuren en de zijkant, want er zaten ook van die gaatjes in. Hoe groot deze plaat was, kon ik niet goed meten, dus heb ik ze maar gelijk gemaakt aan die van de deuren. Op de foto lijkt ze nog wat langer. Ik heb er ook zo'n schietgat in gemaakt, omdat die platen zo aangeleverd werden, ondanks dat de GI's dat liever niet hadden.

Dan zijn beide voertuigen volledig in de verf gezet. Hier is de M35 met extra plaat net gehighlight. Eerst was er al een schaduw op gezet van Tamiya XF62 gemengd met zwart, rood en blauw.

Ik heb de figuur bij de M151 eens geplakt, maar dit is nogal een gedrocht. Hij heeft helaas wel van al mijn figuren de enige juiste benenstand om in de jeep te passen, als je het linkerbeen naar binnen brengt. Bovendien zijn er nu twee van de Hobbyfanfiguren die nog geen goeie plek op de M35 te pakken hebben. Beide zijn bankzitters maar ze hebben hun linkerarm te hoog opgetild en storen de chauffeur.

Hier is de bank in een aardekleur gespoten. Je ziet ook mijn extra .50 statief, waarvoor ik een pintle mount uit een speciaal AFV-setje gehaald heb en in de plaats van de M60-mount gezet heb. Op de foto zie je dat dit nodig was.

De M151 is nu in een aantal verschillende donkergrijze tinten gezet. In feite zijn de lichtste tinten van het donkerste zwart afkomstig. Ik hoop dat dit omkeert als ik er glanzende lak op zet. Over de M151 kan ik wel nog spannend nieuws meedelen: er is net een decalset uitgekomen om een tweede gun jeep mee te maken, Lil' Brutus genaamd: https://www.scalemates.com/kits/eche...rucks--1281978 . Deze zou je dus alleen kunnen gebruiken als je de Legends set hebt, maar het lijkt er op dat er bij deze decalset ook een plannetje zit om de pantserplaten zelf te scratchen. Het lijkt me een gewaagde aankoop, aangezien de deuren hier apart gelaten zijn en er ook geen plan voor de bodemplaat uit mijn set bij is.

De zandzakken zijn gespoten nadat de andere items afgeplakt zijn. In feite moet ik de zakken 90 graden draaien, want op de enige foto van Wolfman zit de M60-mount niet tegen het dak aan. Hij zit dus ofwel naar rechts, ofwel meer achteraan. Ik denk dat het beter is toch het bouwplan te volgen, anders moet je een van de zakken doorzagen en komt er een niet gedetailleerde zijde bloot. Ik heb ook alle munitie van de M35 voorlopig in Olive Drab gezet. Het is de bedoeling dit achteraf wat te variëren.

De uitlaat is al wat roestig gemaakt en de zitbank is uitgepakt, zodat er wat gefilterd kan worden met een zandkleur. Nu volgen er nog wat foto's van de resultaten van vandaag. De truck is nog in dry-fit op de wielen, de .50's zijn al in gun metal gezet.

Standaard

Vandaag was het decaldag. De decals voor de Wolfman waren een plezier om te kleven, dun en toch stevig. De verf was terug donker geworden na het aflakken.

Hier was de gele striping op de kap nog aan het opdrogen. Ik weet niet of de Daco Sol echt nodig was, maar het hielp wel om de laatste luchtbelletjes weg te krijgen.

Hier is de decal mooi over de verstevigingsribben gezakt.

Op de cover van mijn referentieboek was het duidelijk dat er nog een nummer 4 op de deur stond. Dat komt uit mijn sparedecalbak. Ook de twee sterinsignes ontbreken nog, maar ik heb ze niet meer in de kit omdat ik ze geplunderd had voor het vorige Vietnam-project. Ik vond niks meer van de goeie afmetingen in de spares, dan wordt het morgen sterren spuiten met deze stencil.

Andere koek was het bij Nancy. Zo leuk het decallen verliep bij Wolfman, zo lastig ging het bij de truck. Op de volgende foto's moet je in gedachten houden dat er nauwelijks decals bij waren die niet in minstens drie stukken gescheurd zijn. Nochtans zat het beschermpapiertje nog op het vel gekleefd. Sommige stencils kunnen daardoor wat bewogen lijken, die kon ik gewoon niet meer verschuiven zonder nog meer fragmenten te creëren. Het zal wel meevallen eens er een wash over zit.

De tijgerkop op het geschut is wel goed gegaan. De zitjes zijn voor de Mutt.

Er zijn nog twee decals die ik niet geplaatst heb. Dat komt omdat ze niet goed overeenkomen met de foto's. Waarom AFV het groen weggelaten heeft uit de bloembladeren, begrijp ik niet goed. Ik zal proberen een deel van de bloem te spuiten en dan stukken van de decal daar over te plakken. Ik heb overigens nergens een voorbeeld gevonden van een model waarop dit gecorrigeerd was.

Standaard

Wow Steven dit heb je weer knap gefikst , zal wel weeral een knappe verschijning zijn op een terug geopende beurs
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Daar zeg je zoiets, Marc, ik vraag me nog steeds af of de deadline voor deze bouw werkelijk van toepassing zal zijn. KMK is in september gepland en enkele steden hebben deze week al hun activiteiten afgelast tot eind augustus. We moeten maar hopen dat die maatregelen voldoende waren.

De decals van Nancy zijn nu gecorrigeerd. Ik heb de foute bloemblaadjes overgetrokken op papier, er een masking van gesneden en dat in groen en wit gespoten. De rest zijn delen van de originele decals. De uitlaat werd ook vastgezet, maar die zit niet zo stevig. Een deel moet je trouwens wegdoen, dat was voorzien voor de truck met muffler boven de kap. Dat heeft AFV niet door in de handleiding, wat een beetje verwarrend is.

Wolfman heeft zijn sterren gekregen. Beide voertuigen hebben nu ook een extra laagje P+ gehad op de decals om ze te sealen.

De crew is al gedeeltelijk geschilderd, maar ik moet de huidskleur nog doen.

Het materiaalrekje is verplaatst, want ik had dit verkeerd gehangen. Het was horizontaal gezet, terwijl het schuin moet hangen. Ook zijn de tools met PE riempjes vastgegespt. Niet helemaal zoals in de handleiding van Eduard, want dit ging niet meer door iets teveel lijm. Het hangt allemaal goed vast en da's het belangrijkste.

Het zit nu wel wat scheef, maar dit zou je alleen van onder uit zien. En daaronder heb ik toch al het reservewiel gehangen, nu.

De munitiekistjes zagen er wel goed uit met de maskering en de schaduw er op. Ik had dit bij Erwin zijn truck al gezien, maar ik zag ook wat zwart-wit foto's waar het kleurverschil op te zien was.

Toen herinnerde ik me dat er zo'n echte kist op mijn boekenrek stond. Bij vergelijking waren er een hoop stencils op te vinden.

Dat moest dus op die kleintjes ook overgenomen worden. Met een fineliner is dit niet zoveel werk. Gelukkig waren er geen decals hiervoor, met alle miserie van de vorige decalsessie in gedachten.

Hier zijn ook de kleinere kistjes voorzien van stencils en is er gebruik gemaakt van grijze chipping, aangezien er veel gelopen werd over deze kistjes.

Standaard

Stencils op de munitiekistjes, je moet er maar aan denken.
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Standaard

Ik was er nooit aan begonnen, als ik dat voorbeeld niet had staan. Hier zijn de figuren alweer, nu met de gezichten geschilderd. Ik heb foto's van net voor de highlights en dan erna. Het lastige vond ik de ogen deze keer, Hobbyfan had de pupillen in negatief uitgevoerd, een gaatje dus. Geschikt voor als je alleen de oogbol wit gaat schilderen, maar het wordt moeilijk om hier een echt oog op te schilderen. Ik heb er dus wat secondelijm in gedaan, maar het blijft wat raar. En de ene figuur waar ze het niet hebben gedaan, heeft een echte boeventronie. De chauffeur van Bravo6 heeft een heel andere lichaamsbouw, hij weegt vast dertig kilo minder dan zijn collega's en zijn polsen zijn driemaal zo smal. Op de kleding hoeven jullie nog niet zo te letten, daar ga ik nu mee aan de slag. Ik ontdekte al, dat dat riempje rond de helm bruin moet en niet groen zoals ik eerst had gegokt. Ik hou dus mijn referenties wat in het oog. Daar hebben de soldaten vaak een camouflagepatroon op de kledij. Ik had dat eerst uitgeprobeerd op de chauffeur, maar dat zag er niet uit in mijn gegokte kleuren dus werd het een vaal hemd. Verder groentinten en een bruin flakjacket.

Na wat highlights:

Ik heb alle samenstellingen van munitiekistjes al in de bak vastgekleefd. Dat ging niet helemaal zoals ik voorzien had op de vorige bladzijden, want ondertussen was de bak twee pantserplaatdiktes smaller geworden. De kleine bakjes vooraan kregen een rij minder. Ook de grote kisten moesten wat aangepast worden. Door de weggezaagde exemplaren te ontleden en te hergebruiken, moest ik niet opnieuw aan het schilderen voor de zijkanten. Ik heb geen idee of de quad fifties ook zulke volgestouwde laadvloeren hadden als de trucks met een hogere opbouw, het moet een heel onveilige toestand geweest zijn om op zo'n truck te gaan zitten met je crew, en aan drie kanten geen bescherming of houvast te hebben.

Er is nog wat nieuws over het mogelijke vervolg voor het topic. Ik ben aan het onderzoeken hoe ik er nog een kit aan kan toevoegen die ik al in bezit heb en die in dezelfde schaal is. Het is alleen moeilijk om foto's te vinden waarin het te combineren is met mijn konvooi-context.

Ik ben er in geslaagd om hier een Eduard BIG ED voor te kopen, die maandag geleverd wordt. Bij deze kit zitten ook vier bemanningsleden en het is eigenlijk een van de betere Hueys in het aanbod, zij het al wat op leeftijd. Met de BIG ED komt hij zeker op niveau. Ik vond een foto van een Huey die een konvooi bewaakt, maar da's natuurlijk vanuit de lucht:

Een alternatief is dat de Huey gecrasht is naast de weg. Dan prefereer ik met mijn dure PE-set wel dat het een esthetische crash is, zoals hier:

https://www.awm.gov.au/collection/C1124231

Standaard

Om de magazijnen aan de geschutsopstelling te hangen, heb ik een kleine aanpassing moeten voorzien. Die dingen zijn door AFV gespiegeld, maar dat kan in feite niet want dan kunnen er geen kogels uit komen. Je moet het slot tegen de steun voor de .50 hangen, maar dat past niet 100 procent en er blijft ruimte over. Daarom deze stukjes Evergreen. Met deze toevoeging was het nog altijd een hele toer om alles mooi recht uit te lijnen.

Dan was het tijd voor de grote vieze wash. Beide voertuigen zijn in een groene kleur van AK gezet en dan terug wat uitgewassen.

Er is pigment aangebracht tussen de bandenprofielen. Het is een mix van Mig Europe Dust en wat geel pigment van Vallejo. Ik zet het vast met houtskoolfixatief, maar het penseel begint wat te stroperig te worden na lang gebruik. Ik zal eens nieuw spul moeten kopen. Uiteindelijk is er vandaag een grote airbrush-sessie gehouden, waarbij beide voertuigen onder het stof kwamen te zitten.

Er zaten nog geen lampen in de Mutt, dus heb ik lenzen van Resicast gebruikt. 4,5mm was net iets te groot. Toen ik de lenzen probeerde te verkleinen, kwam de spiegelende achterkant er af. Aangezien dat al voorzien was in het model, zien de lampen er nu wel heel realistisch uit, met echte lenswerking. Daarna kon er nog wat stof tegenaan, want de wielen zaten nu vastgelijmd. De achteras lijkt me wel wat breed, een resinwiel raakt de kas.

Er ontbreken nog steeds zaken. Ik besloot te beginnen met de ruitjes, gesneden uit een stuk plastic. Ook hier is er wat stof toegevoegd, net genoeg om niet brandschoon te zijn.

De truck heeft nu ook zijn wielen vastgelijmd gekregen en zit ook goed ondergestoft.

Dit is nog gedeeltelijk een dry-fit, omdat de crew anders niet op zijn plek geraakt. Maar we beginnen er te komen.

Standaard

Hey,

Dat gaat hier serieus vooruit, knappe werken van je Steven....

Standaard

Bedankt, Swaken. Het leek me een goed moment om de ondergrond van dit diorama eens uit te werken. Als basis heb ik een kader genomen die enkele jaren geleden op de beurs van KMK gebruikt is voor het atoomkanon. Ik had toen alleen een stukje ervan ingezet.

Dit kader heb ik nu groen gespoten, omdat het aluminium wat getaand was en eigenlijk teveel opviel.

Je ziet de Huey aan een kant, zo ver mogelijk opzij geplaatst en rekening houdend met de rotor die een stuk voor de neus uitsteekt. De twee voertuigen rijden over een weg die schuin over het dio loopt en er zal nog wat plek zijn links van de Mutt voor een klein hutje op palen met golfplaten of een rieten dak.

Daarna zijn er in multiplex zijkanten gemaakt aan de grondplaat. Ik besloot om de weg op 4 centimeter hoogte te zetten en de heli op 2.

Bovenaan zie je de bekisting van de weg en daaronder zal een rijstveld komen met de heli. Waar de irrigatieplateaus afgebakend zijn, zie je hobbels in de zijplaat. Daar zal een dammetje lopen dat verbonden wordt met de weg. Ik heb de positie zo gekozen, dat de helikopter er nog tussen kan.

Hier zijn de voertuigen op het juiste niveau gebracht. Ik kan de plaat onder de weg wat rond buigen voor een meer vloeiende beweging, want de plateaus hebben vaak een afgeronde vorm.

Standaard

Het gaat een moeilijke opgave zijn alles zo dicht bij elkaar en ben zeer benieuwd naar het geheel want verhaal is er zeker.
    Mooie voertuigen en heli gaat knap zijn.
    Pascal

Standaard

zal nipt zijn om alles erop te krijgen verder niks dan lof
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Steven,

Gaat je dio niet te druk worden met nog een woning erbij, persoonlijk zou ik dit laten omdat dan je aandacht trekt naar de voertuigen in eerste plaats en daarna naar de heli...., anders heel goed bezig makker...

Standaard

Ja Steven dat is vakwerk man. Wel een vraagje uw minizaagje blijft dat goed zitten als je aan het zagen bent? het mijne komt er altijd uit, en dan bedoel ik niet het zaagje enkel
    Bedankt en vriendelijke groeten
    Rudi 3290

Standaard

De heli zal nu al veel aandacht wegtrekken van de voertuigen.
    Komt er bij dat de konvooien op relatief brede wegen reden, niet op smalle wegen tussen rijstvelden. In geval van aanval moesten de trucks in staat zijn omheen een stukgeschoten voertuig te kunnen rijden.
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten