Hoofdsponsor

1/48 Eduard Mirage IIIC (wip)

Er zijn al wat uurtjes geschuurd op de Mirage om te zorgen dat alle kieren verdwijnen. Ze hebben bij Eduard om een of andere reden ervoor gekozen om de lijmnaden niet op dezelfde plek te maken als de panellines, en ook nog eens om ze door sommige structuren te laten lopen, die een kleine offset hebben gekregen. Dat wil zeggen, dat aan beide kanten een luikje in twee verdeeld is en beide kanten niet helemaal op dezelfde hoogte staan. Ik heb dus ook een beetje moeten rescriben.

attachment.jpg

attachment.jpg

Als ik de canopy er op zet, dan krijg je een dergelijke overgang naar de fuselage.

attachment.jpg

Zet ik de windshield er op, dan raakt die het dashboard zodanig dat er een kier onder zit.

attachment.jpg

Even geprobeerd om dat krachtiger vast te lijmen.

attachment.jpg

Ik heb het er terug uit moeten wrikken en wat lager monteren om het er toch op te krijgen zonder kier.

attachment.jpg

Ik ga de canopy toch open zetten, dus passen hoeft die niet, maar wie dat zou willen bouwen, moet aan de rechterkant toch ook deze kier voorkomen door de achterkant van de cockpit groter te schuren, waardoor je hem dieper zou moeten kunnen duwen.

attachment.jpg

Nu over naar een interessanter verhaal, de Matraraket. Hie is de template geplooid en de raket gedry-fit. Je moet natuurlijk voorkomen dat er lijm tussen deze twee geraakt.

attachment.jpg

Als een PE vin geplaatst is, laat ik een druppel vloeibare secondelijm op het uiteinde vallen. De lijm loopt alleen tussen de vin en het raketlichaam.

attachment.jpg

Als alle vinnen op die manier vasthangen, kan je de rest van de lijmnaden vol laten lopen.

attachment.jpg

De raket heeft hier een clearpart toegevoegd gekregen, dat met een chroomstift voorgekleurd werd aan de binnenzijde. Je kan kiezen uit 2 types, er is er ook eentje met een ondoorschijnende kegel op.

Er zijn ook nog vier stukjes PE voor de bediening van de ailerons op de raket. Nu ga ik de twee AIM-9 raketten op dezelfde manier doen, daarvoor is ook een template toegevoegd.
 
Interessante template, kan je ongetwijfeld later ook nog gebruiken.
 
Wederom mooi werk wat je laat zien.
 
Goede tips voor de bouwer die de cockpit in gesloten positie wil monteren; en het zij gezegd.. je blijft maar voortdenderen als een modelbouwtrein met flink wat wagons te trekken. Ik ben benieuwd wat er zoal in zal blijken te zitten.
 
Iedereen bedankt voor de reacties, de template is alleen bruikbaar voor raketten met deze diameter, daarom is die van de AIM-9 misschien nuttiger. Ik ging er net weer een lap bij zetten, hier gaan we: de Sidewinders waren een stuk moeilijker om van PE te voorzien, maar het was duidelijk nodig.

attachment.jpg

attachment.jpg

Alleen al het verwijderen van deze vinnen zonder het beschadigen van het lichaam was een werkje. Ik heb ze er met een snijschijfje afgehaald en ben dan beginnen schuren.

attachment.jpg

De voorste vinnetjes waren korter dan de template, daar was het soms echt knoeien.

attachment.jpg

Het resultaat loont uiteindelijk wel de moeite.

attachment.jpg

Als intermezzo moest ik een kettingkast van een vierjarige repareren.

attachment.jpg

Ik besloot dit te maken uit karton.

attachment.jpg

De afwerking mocht ze zelf doen. Het werd een meesterwerk. De eerste test heeft het ding met glans doorstaan. De verf hiervoor komt van de tombola van het forum.

attachment.jpg

Terug over naar de Mirage: ik vond de zuiger voor het neuswielgestel erg platjes. Die werd dus vervangen door een draad. Dit is waarschijnlijk nog een stuk steviger zo.

attachment.jpg

Ik wilde de wielbakken gaan herspuiten met een spuitbus, dus toch maar eerst de canopy afplakken.

attachment.jpg

attachment.jpg

Voor deze spuitronde wilde ik enigszins chirurgisch te werk gaan, want een glossy afwerking leek me geen ideale ondergrond voor de volgende lagen.

attachment.jpg

Het eigenlijke spuitwerk is in een paar seconden afgelopen.

attachment.jpg

Er was wat overspray in het midden, maar er is niets op de clearparts terechtgekomen.

attachment.jpg

attachment.jpg

De eerste kleur gaat een soort hemelsblauw zijn, onderaan de Mirage.
 
Deze kleur dus:

attachment.jpg

Deze kleur werd aangeraden door Eduard.

attachment.jpg

Ik had al een dun laagje gelegd, toen duidelijk werd dat ik er beter aan had gedaan eerst een grijze primer te leggen waar de zilververf terecht gekomen was. Daarom heb ik achteraf hier nog maar wat Tamiya grijs over gespoten tot de aflijning niet meer te zien was. Dat had ik eigenlijk meteen moeten weten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De basislaag zit er nu op en het is wel duidelijk dat de naden vooraan nog niet voldoende glad gemaakt zijn. Aangezien daar een andere kleur komt, kan ik er nog wat naschuren.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu wordt er over de paneellijnen een donkerder tint gespoten, die ik gemaakt heb door er wat Tamiya knalblauw bij te gieten. Daarna wordt er RLM 65 toegevoegd om de panelen op te lichten en de harde blauwe lijnen terug te verzachten. Onder de Daylightlamp ziet dat er uiteindelijk zo uit:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De raketten waren al in een witte primer gezet.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dat kan nog niet geassembleerd worden, want de raketten krijgen nog een paar andere kleuren en de droptanks zullen bovenaan in de camo gezet worden.
 
Wat een afgrijselijke kleur dat blauw! Persoonlijke smaak...
Maar het ligt er mooi geschakeerd op!
Misschien gemist, maar welke (kleur)versie wordt het?

Gr
Thiery
 
Best cool toch, dat blauw ? :-) Ik hou er wel van moet ik zeggen. Mooi begin in ieder geval!!
 
Mooi werk man. Ik vind dat blauw dan weer een mooie kleur.
 
Je gaat super snel met de bouw en ik ben verbaasd van de slechte pasvorm....ik heb wel wat eduard kits gebouwd maar nooit tegen dergelijke naden aangelopen..
Je hebt het wel netjes opgelost...

nog een tip voor de decals in de cockpit. als je ereen drupje glosslak op doet blijven ze zitten en heb je meteen een glaseffect erop.
je schrijft ook dat "glossy afwerking leek me geen ideale ondergrond voor de volgende lagen"
volgens mij is dat geen enkel probleem, en zelfs noodzakelijk voor verwering en aanbrengen van filters, olie etc.....

succes verder... kleurstelling is altijd persoonlijk en je moet kiezen wat je mooir vindt.

grtz Ed
 
volg de werkzaamheden op de voet en ben benieuwd naar uiteindelijk resultaat.
 
Bedankt aan de volgers en de tipgevers. Bij Mirages is er wel wat verschil te bemerken in de helderheid van de blauwe kleur onderaan, zeker de Afrikaanse toestellen zijn wel wat bont geschilderd. Ik koos voor het tweede meegeleverde kleurenschema in Noordafrikaanse dienst.

attachment.jpg

Ik heb een paar correcties uitgevoerd op de blauwe verflaag, waar wat kleine schadepuntjes op ontstaan waren. Zonder de spuitbusprimer blijkt dit toch iets kwetsbaarder dan ik gewend ben. Nu werd het toch tijd voor kleur twee.

attachment.jpg

Op een paar uur tijd was de Mirage gisteren bovenaan helemaal zandbruin gespoten. Dit is Mr.Hobby H79 volgens het boekje. Onder de daglichtlamp is het nogal overbelicht gefotografeerd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb er op gelet dat de grauwe kleur er nergens meer door kwam, maar had niet de tijd om nog te schaduwen. Dat moest dus vandaag gebeuren.

attachment.jpg

Zo zie je weer niet veel, dus nu met de lamp uit en onder de Canon-flits.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit is het resultaat van eerst de paneellijnen te spuiten met een drupje NAVO bruin bij de zandkleur en daarna de panelen weer te highlighten door wat lichtgrijs bij te voegen. Doorgaan tot de aflijning van de roodbruine verf niet meer zichtbaar is en er alleen nog vloeiende lijnen te zien zijn. Binnen een uurtje ga ik al door met de derde kleur, want dit was maar een heel oppervlakkig laagje dat snel verdampt.
 
Ik ben maar meteen doorgegaan met de derde kleur, waar een boel afplakwerk aan te pas kwam. Om de soft camo te kunnen spuiten, moest de hele bovenzijde van de Mirage vol kneedgomworstjes geplakt worden. Het schema van Eduard was redelijk goed, al was het niet helemaal correct bij vergelijking van het boven- en zijaanzicht.

attachment.jpg

Ik had eergisteravond alleen tijd om de basiskleur bruin te spuiten, de paneellijnen moesten de dag daarna maar.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo gezegd, zo gedaan. Voor de paneellijnen is er weer Tamiya NAVO bruin toegevoegd. Voor de highlights is er bij het H72 een paar druppels H79 gedaan. Het moeilijkste is toch om alle hoekjes en kantjes achter de gomworsten te bereiken en daarbij de zelfde spuithoek aan te houden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik wilde in een beweging het landingsgestel spuiten. Daarvoor had ik eerst met de zilverspuitbus van Sencys alles glanzend gespoten. Ik had er beter aan gedaan om de banden eerst zwart te maken, want het Tamiya NATO zwart dat ik daarover gespoten heb, was niet zo resistent tegen aanraking. Ik moet toch nog wat correcties doen aan het neuswiel.



Ik merkte bij het uitpakken van de gom dat er een paar camovlekken niet afgerond waren of er dubbel gespoten uit zagen. Die werden dan terug ingepakt en herspoten.

attachment.jpg

attachment.jpg

En dan kunnen jullie nu de resultaten zien van het laatste grote schilderwerk van de Mirage. Eerst onder de daglichtlamp en dan alleen met flits.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er is wat gecorrigeerd met blauw aan de onderkant. Nu kan er met de decals begonnen worden. Een goed klusje om te bekomen van mijn laatste bezoek aan de tandarts, minus een grote molaar. Spuiten zou er vandaag toch niet in gezeten hebben...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
ziet er netjes uit ga je nog met olieverf aan de slag...

gr Ed
 
Steven het ziet er weer enorm knap uit , ik doe het kleurpallet dat je gebruikt niet na hoor , ik trek mijn plan met hetgeen ik van kleurkes ken maar kijken doe ik toch weer graag hoor
Knap
marc
 
Mooi kleurenschema. De verf ligt er ook mooi op. Een kleurenpatroon waarmee je je een beetje kan uitleven.
Succes met de decals en de verdere afwerking.
 
Inderdaad mooie kleuren en knap gedaan.
 
Bedankt voor de leuke reacties. De decals waren plezierig om te doen, ze kwamen meteen los van het papier en pasten ook goed op het model. Ik heb niet glanzend moeten aflakken, de verf was zo al glossy gespoten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Voor de bewapening voorziet Eduard gelukkig ook voldoende decals.

attachment.jpg

Ik heb ze gesealed met Vallejo spuitbusvernis. Dat werkte ook goed voor de Crusader.

attachment.jpg

Het was dan tijd voor een panelline wash. Dat doe ik steeds met enamels, die dan met White Spirit afgewassen worden. Olieverf heb ik van mijn leven nog niet aangeraakt. Deze keer koos ik voor Revell 79. De verf was wat ingedikt en reageerde weinig op mijn verdunner, wasbenzine. Het werd een kleverige bedoening, dus moest er een doekje met White Spirit over geveegd worden. Dat gaf wel wat verfslijtage op de uitwendige tanks. Dat wil ik oplossen door daar op te chippen, je ziet dat ook op foto's.

attachment.jpg

attachment.jpg

Op de romp geeft het afvegen de volgende resultaten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een van de ailerons kwam bij het wrijven los, een van de zwakke punten in deze constructie. Dat is makkelijk te repareren. Ik heb wel beschadigingen aan de grote raket, een decal moet gerepareerd worden, maar je krijgt genoeg extra's.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan