Hoofdsponsor

1/48 Eduard Mirage IIIC (wip)

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.298
Nog maar eens een kist uit de kast gehaald.

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze heb ik gewonnen drie ESM's geleden op de grote tombola. In feite had ik daar alleen een Revell vrachtwagenkit, die ik waarschijnlijk niet zou bouwen. Een andere deelnemer had deze Mirage, waar hij dan weer niet veel mee verder geholpen was, want hij bouwde vrachtwagens.

De Mirage was eerst door iemand anders gewonnen, maar die mocht de prijs inruilen voor een Revell Peterbilt-truck die hij liever bouwde. Een paar seconden daarna bleek ik het lotje in bezit te hebben dat op de truck had gekleefd en nu dus op de Mirage. Daar ben ik niet rouwig om.

http://www.modelbouwen.be/threads/15492-ESM-Houten-25-11-2017

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik opteer voor de versie met de chocolate camo, dat zie ik liever dan de bare metal uitvoeringen. De Eduard PE-set heb ik datzelfde jaar op BSMC Putte gekocht, er lag blijkbaar een roestvrij stalen en een messing versie. Die laatste is het geworden:

attachment.jpg

Je merkt op een van de voorgaande foto's dat de Matra-raketten hier wel van gaan opknappen, er zit een erg dikke vin op.

attachment.jpg

Ik had eerst een PJ piloot gekocht, maar vorig jaar in Affligem was er een stand waar je ook alle mogelijke schietstoelen voor Mirages kon kopen, waar de gordels natuurlijk vast op gegoten zitten. Er werd me deze aangeraden. Ik zie nu ook dat er al een staande piloot in de kit zit, en dat mijn resin replacement een NAVO-piloot is. Ik herinner me dat Frankrijk toen ook ergens uit de NAVO gestapt was. Waarschijnlijk hou ik die piloot beter voor een ander project.

attachment.jpg

Dit is een mooi Engelstalig boek met heel wat kleurenfoto's over alle types Mirage die er in die tijd geproduceerd waren. Ik herinner me onder andere een foto van een emmer die ze onder het toestel zetten tijdens een display op een airshow, om water op te vangen dat anders uit de straalmotor loopt. Zulke dingen moet je natuurlijk uit de boekjes halen. Verder is het al een half jaar geleden dat ik dit gelezen heb, dus kan ik over de geschiedenis van het toestel niet zoveel toevoegen. Ik verwacht dat hij wel snel in mekaar gaat zitten.
 
Veel plezier met deze kit en succes.
 
Veel succes en fun Steven en volg in stilte.
 
De doos zegt: Weekend Edition.
Een makkie dus ?:8
 
Mooie kit, beetje problematisch aan de vleugels, maar verder...
 
Mirage, machtig mooi vliegtuig, ga dit zeker volgen.
 
Heel mooi en sierlijk toestel!
Succes met de bouw!

Gr
Thiery
 
Bedankt voor de aanmoedigingen. Ik moet er wel bij zeggen dat er iets ernstig misgegaan lijkt te zijn met het gietraam zelf, al heeft dat op de stukken tot nu toe nog geen invloed gehad. Op elk onderdeelnummer zit een diepe sinkmark met een luchtbel in het midden. Dit maakt de nummers nauwelijks leesbaar en ze staan ook niet in numerieke volgorde. Je kan dus beter op de vorm afgaan dan op het nummer. Heb ik nu een slechte kit of komt dit vaker boor bij Eduard? Ik had dit toch niet bij de Albatros.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik begon met de montage van de cockpit en de wielbak vooraan. Er zat hier maar een sinkmark, op een plek die daarna dichtgekleefd wordt.

attachment.jpg

De hele binnenkant wordt zwart geschilderd, dat bespaart wel afplakwerk. De stoel die ik voorzien heb, blijkt geen overbodige luxe.

attachment.jpg

Ik heb alleen de hoofdbeschermer overgenomen, die zit niet bij de stoel. Je krijgt wel een mal waar hij in past, maar ze leggen niet uit waarmee je de mal moet vullen. Overigens vind ik in mijn boek alleen een ander type van beugel terug op de foto's van de Mirage III's, een met een enkele lus.

attachment.jpg

Dit kan dus al in de zwarte verf. Nu over naar de vleugel. Hier moet je ook de wielbakken samenstellen en twee landingslichten in de vleugel kleven. Je mag ook niet vergeten hier de locator holes voor de externe tanks en het centrale hardpoint uit te boren. De leading edge wordt scherp gehouden door de naad tussen de vleugelhelften naar de onderzijde te verplaatsen. Dit past ook bijna naadloos.

attachment.jpg

De ondervleugel heeft een aantal stroomlijnkapjes voor luchtinlaten die niet uitgeboord zijn. Dit maak ik open met de punt van een scalpel.

attachment.jpg

Hieronder toon ik nog een dry-fit van de romp met de vleugel, die laat zien waar dit schoentje nog wringt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Als je de neuspunt samenknijpt, lukt het wel de romp dicht te krijgen. Aan de luchtinlaten past hij voorlopig wel goed ineen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Om te zien of er nog meer niet past, zal ik dit in de praktijk moeten uittesten.
 
Hola, prachtige vogel.

Was de voorganger van onze F16 en heb ik als klein manneke nog door ons luchtruim zien zoeven:laugh:

Dus ik volg.

Grtz.

Luc8)
 
Amai, als je dat allemaal moet oplossen in een weekend want dat is blijkbaar de bedoeling van een "weekend edition", dan zijt ge goed gejost.
Blij dat je d'er meer tijd aan besteed met aandacht voor detail.
 
Iedereen bedankt voor de aandacht, ik ben gisteren al wat verder in de bouw geraakt.

attachment.jpg

Ik heb de motor van binnen in Gunmetal gezet en de cockpit in Tamiya zwart.

attachment.jpg

De schietstoel is daarna afgeplakt met kneedgom om de kussens groen te spuiten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De decals gingen er ondanks een laagje P+, dat meteen geabsorbeerd werd, redelijk slecht op. Ik heb er verschillende lagen Daco Sol op gegooid, anders bleven ze niet zitten.

attachment.jpg

Dan kon het ineenplakken beginnen. De wielbakken heb ik verkeerdelijk wit gespoten, maar die kan ik achteraf toch nog zilver spuiten. Aan de staartvin moest er ook nog zo'n grote klem, anders bleef de romp daar niet goed samen, ondanks dat de vin volledig aan een helft gegoten is.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier zie je de passing en de cockpit. Het lijkt me niet zoveel werk om te plamuren en te schuren. De splitter plates zitten blijkbaar niet helemaal gespiegeld.

attachment.jpg

attachment.jpg

Werk aan de figuur, de externe tanks en de Matra-raket. Het is opletten dat er niet teveel van het lichaam van de raket gesneden wordt. De droptanks konden mooi glad gepolijst worden.

attachment.jpg

Dit zie je nog van de turbine. Gisteren is er ook een pakketje voor een volgende 1/48 project binnengeschoven.

attachment.jpg

Daar zat een PE-set in, waar ik al met ontzetting naar vooruitkijk.

attachment.jpg

De bedoeling is dat er ongeveer zoiets uit gaat komen, de straalpijpen voor mijn SU-33 van Kinetic.

attachment.jpg

Maar dat is waarschijnlijk nog niet voor morgen.
 
Mooie cockpit, al zal er door de donkere kleuren niet zoveel van te zien zijn, vrees ik.

Toch wel enkele rondes plamuur- en schuurwerk voor de boeg...

Gr
Thiery
 
Bedankt, Thiery, je ziet het vandaag gebeuren. Deze update wordt volledig besteed aan het wegwerken en opvullen van kieren en gaten in de romp. Er was weinig werk aan de naad in het midden, maar er zijn toch een paar zones waar er behoorlijke tochtgaten opduiken.

attachment.jpg

Hier wordt de ondervleugel op zijn plek gelijmd. Daarbij is er eerst en vooral druk gezet op de vleugelaansluiting in het midden, waar er het grootste lijmvlak zit.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het werd duidelijk dat er aan de vleugelwortel een stel grote kieren zou overblijven. Dit is een gevolg van het niet werken met een tussenschot achter de cockpit, waardoor de twee helften van de romp iets naar binnen staan.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het ergste pasprobleem bleek onderaan de luchtinlaten te zitten. De kieren daar weken ook nog eens uiteen. De luchtinlaten werden er nog eens ieder om beurten afgehaald om de aansluiting met de onderkant te verbeteren, waar er een ongewenste scherpe rand zat.

attachment.jpg

Een vooraanzicht van de romp, waarop je de reeds gepolijste rug kan zien.

attachment.jpg

Deze klem houdt de luchtinlaat gelijk met de ondervleugel tijdens het drogen van de lijm.

attachment.jpg

Dit probleem kom ik bij de meeste vliegtuigkits tegen, ook weer omdat er geen tussenschot zit. Het probleem wordt nog wat moeilijker omdat de vleugelholte in de romp doorloopt tot onder deze naad. Je kan de vleugel zo de romp in duwen.

attachment.jpg

Dit wordt op de volgende manier opgelost, waarbij deze klem mooi over de naad gezet kan worden via de vleugelholte.

attachment.jpg

Ik was verbaasd dat Eduard de hardpoints voor de Sidewinders stompe voorkanten gegeven heeft. Je kan op foto's zien dat dit niet het geval is. Ik heb dan maar zelf een punt geschuurd.

attachment.jpg

De controlevlakken zitten hier op hun plek. Ze zitten wel niet zo vast als je ze niet aan de actuators onderaan vastlijmt.

attachment.jpg

attachment.jpg

De dihedrale vleugelpunten zijn goed te zien en een ventrale vin dekt de gerepareerde buiknaad af.

attachment.jpg

Nu worden de vleugelkieren dichtgemaakt met scherp geschuurde styreenplaat. Dit wordt na het lijmen gelijk aan de vleugel afgesneden.

attachment.jpg

Onderaan wordt het toegevoegde plastic op voorhand op maat gesneden om in de kieren te passen. Het wordt ook mee rond gezet. De neus is alleen geplamuurd.

attachment.jpg

Er is een fijne naad aan de inlaatstukken, die helemaal weggewerkt moet worden, want die zit niet op een paneellijn.

attachment.jpg

Hier moest de vleugel nog eens extra tegen de romp verlijmd worden, doordat er achteraan niet veel stevigheid is.
 
Amaai maateke bijna zoveel werk als 1/1 het ziet er anders wel veelbelovend uit
Goe bezig
Marc
 
Geen sinecure om de romp een ietwat aanvaardbaar uitzicht te geven.
Ik heb geen ervaring met de kits van eduard maar ik dacht altijd dat de kwaliteit hiervan wel OK was (valt mij dus een beetje tegen). Gelukkig heb je voldoende ervaring en kennis om een en ander recht te trekken. Ik volg met zeer veel interesse.

Mvg
 
Ja man, prachtig werk hoor. Ik zou het al opgeven met zo'n pasvorm :)
 
Moet altijd denken aan die "weekend edition". Amai als je dat allemaal moet goed krijgen op 2 dagen.
Je bent daar heel mooi werk aan het leveren, hopelijk komt het niet meer los tijdens de manipulatie van het toestel.
 
Is zo'n tussenschot of versterking niet zelf te maken?
Ken niets van deze materie he Steven daarom de vraag.
 
Bedankt voor de woorden van lof. Het probleem is dat je niet op voorhand weet hoe het gaat passen. Als je het te groot maakt, krijg je de romp niet dicht. Bij een dry-fit is het niet altijd goed te zien hoeveel spanning er op moet komen om te passen.

Ik heb gezien dat er iemand anders een Mirage 1/48 maakt op Scalemates en dat die er gewicht moest in steken, misschien moet ik deze aan een ondergrond vastplakken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan