Hoofdsponsor

1/72 Fan Kit - Gaz AA type 55 Ambulance - Germany April 1945 [wip]

Swaken

Well-known member
Registered
Lid geworden
8 feb 2009
Berichten
3.441
Hey,

We zijn terug van niet echt weggeweest maar van toch een iets of wat trager gedoe binnen het modelbouwgebeuren.
Wie mij iets of volgt weet dat ik al een tijdje bezig was met een GAZ AA vrachtwagen die omgebouwd werd tot een type 55 ambulance binnen de Russische strijdkrachten in WOII. Je kunt de bouw van dit voertuigje volgen, binnen hetzelfde forum onder de rubriek militaire voertuigen.

Uiteraard is het de bedoeling om mijn modellen in een soort van natuurlijke setting te plaatsen, lees een kleine vignette of diorama, en bij deze gaan we dit nu ook doen.
De scene speelt zich af binnen Duitsland op het eind van de oorlog waarbij de ambulance een gewonde persoon gaat ophalen, een Duitser dan nog wel....:nowink: , om nadien hem als krijgsgevangen af te voeren na een iets of wat summiere verzorging.
De ambulance staat op een stenen brug waarbij het middengedeelte is gesprongen en in het water is gevallen. Russische genietroepen hebben inderhaast een houten brugdek geplaatst waarover lichte voertuigen kunnen rijden.
Het is deze scene die in beeld zal worden gebracht.

Wat hebben we zoal gedaan.
De stenen brug betreft een plaasteren model die ik ooit ergens eens op de kop heb kunnen tikken in zo'n grabbeldoos die meestal op de grand staan op een beurs. De brug moest wel wat bijgewerkt worden in die zin dat er teveel gietgaatjes in zitten, en bakstenen niet goed zijn uitgevoerd, enz..., alles een slecht afgietsel dus... :(:(:8
Graveren werd uitgevoerd met lichte gereedschappen, waaronder de achterzijde van ons scalpel, fijne metalen tandartsmateriaal, enz... om de bakstenen mooi in te krassen.
Aan de bovenzijde van de brug zijn kleine straatsteentjes in een soort van waaiersvorm gelegd maar ook daar zijn enkele oneffenheden waar te nemen. Dit hebben we kunnen oplossen door wat licht zand en kleine stenen uit de kattenbakvulling te nemen om puin voor te stellen. Let op, kattenbak vulling is nieuw he....:D:D:8
Aan de zijkanten van de brug ontbraken nog wat leuningen die we met een soort van lichte plastieken onderdeeltjes hebben kunnen samenstellen en wat koperdraad.
Het houten gedeelte van e noodbrug is gemaakt van echt hout, meer bepaald fijn balsahout die aaneen gelijmd werd met houtlijm. Aan de onderzijde wat verstevigingen en nadien op het bruggedeelte wat 'boutjes' geplaatst om bouten voor te stellen die de brug samenhouden natuurlijk. :tongue:

Allez, wat foto's zullen veel verduidelijken....

De houten brug...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het puin in het water....

attachment.jpg

en de brug zelf dan...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Voila se, volgende stap wordt grondverf en dan steentjes beginnen te schilderen....:8
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Swaken zalig maat echt waar en je beseft niet hoe klein het in feite is he
Top man kan bijna niet wachten om hoe het er verder gaat uitzien
Suc6 verder
Marc
 
Mooie brug en nog mooiere railings. Benieuwd hoe het zal zijn als het ingekleurd is.
 
Hey,

We zijn weer terug.
Ondertussen hebben we elke steen geschilderd die erop staat met verschillende kleuren rood en bruin door elkaar gemengd. Voor de boordstenen hebben we verschillende soorten grijs gebruikt, en dit ook voor de straatstenen. Het zijn eigenlijk allemaal verschillende kleuren die we door elkaar hebben gemengd en opgeschilderd zodat er meerder kleurtonen ontstaan.
Nadien zijn alle puingedeeltes voorzien van een basiskleurtje en daarna gedrybrusht met lichtere aarde tinten. Aan de onderzijde van de opgemetste brug hebben we een filter gelegd met groen om de 'mosaanslag' na te bootsen.
Metalen voorwerpen zoals de railings en betonijzers zijn bewerkt met metaalkleuren en klein beetje roestaanslag.
Momenteel zijn we bezig met afwerken en monteren van het geheel waarna de figuren aan bod zullen komen.

Allez, wat foto's,....

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Voila se...
 
Hey makker maar dat is er hier ook boenk oep zenne en da zo klein , geweldig
Marc
 
Prachtig schilderwerk, net echt!
 
Stunning work m lovely attention to detail as always.
 
Weer mooie vorderingen.
 
Zo kennen we u he.
Zeer mooi en realistisch
 
Hey,

Dikke mercie gasten. :)
Ondertussen zijn de twee delen in de matte vernis gestoken en geplaatst op het vignetje. Het 'puinbrokje' is eveneens voorzien van zijn vernislaagje en geplaatst in een bedding van gegoten plaaster, die mijn 'waterbasis' moet voorstellen. Eenmaal goed gedroogd kunnen we overgaan tot het vormen, van ons water....;)

Nadien worden de houten onderdelen nog geschilderd en dan de figuurtjes...., we naderen ons eind jong... :)
 
Schoon werk Swa, vind die relingen heel mooi en knap gedaan.
 
Dit is de max. Zo schoon en bijna levensecht.
 
Hey,

Weer terug.... :)

De beide brugdelen zijn bevestigd op de vignette en ondertussen is de basis van het 'water' ook gelegd en ingekleurd. Inkleuring voorzien zodat de schaduw en oplichting ontstaat en wat voor nuances zal zorgen bij het gieten van ons still water.
Ondertussen ook verder aan het schilderen aan de figuren, bij tijds komen deze dan ook wel in beeld.

Allez, wat foto's,

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Voila se, we zijn weer mee in het geheel.... :)
Tot de volgende...
 
Wederom mooie update van een zeer mooi werk.
 
Ik bekijk dit nu pas en ik vind het een heel mooi werk. En dan nog op 1/72. Chapeau.
 
Hey,

Wegens dat coronavirus zitten we nu ook thuis en kunnen we uiteraard iets meer tijd spenderen aan onze hobby.
Echt stil gezeten hebben we niet maar het schiet niet echt op altijd met die kleine beetjes per avonden, terwijl we nu iets meer kunnen tijd spenderen.

Wat hebben we verder gedaan aan dit vignetje, awel, de figuren zijn geschilderd, de houten noodbrug is geschilderd en bijna alles is klaar om samengebracht te worden.

Enkel het 'water' is iets tegengevallen. Zoals al te zien we in eerdere foto's was mijn ondergrond al klaar om het 'water' te ontvangen. Wat is er gebeurd, awel, het vloeibare 'stillwater' van Vallejo moet ergens niet echt goed zijn want bij opgieten ging het wel maar bij drogen ging het mis, de boel ging krakkleren en er ontstonden over barsten. Ok, tot daar geen probleem dus wat meer 'stillwater' opgegoten, altijd wel heel fijne laagjes opgieten, maar het ging meer en meer barsten zodat de verf van de ondergrond werd getrokken en mijn plaasteren bodem terug zichtbaar kwam. Een paar goeie Vlaamse werkwoorden er tussen gegooid en ik kan herbeginnen....

Terug alles overschilderd maar nu een laag verdunde houtlijm aangebracht ter bescherming van de ondergrond. Houtlijm droogt doorzichtig op, dus bij deze geen probleem. Weer een fijn laagje gegoten met dat 'stillwater' product en we kregen dezelfde eigenschappen, barsten overal....
Gelukkig door de houtlijm, eerst goed laten drogen natuurlijk, kwam de ondergrond niet los. Weer een paar Vlaamse werkwoorden erdoor gejaagd en dan maar overgegaan tot het gebruiken van de pasta van still water van Vallejo, die ik gebruikt heb in mijn zeediorama met de snellboot. Pasta in fijne lagen aanbrengen en na droging lukt het warempel om een wateroppervlak te krijgen.....
Nu is het nog steeds opbrengen van fijne laagjes en wachten tot volle droging voordat men verder kan.

Allez, wat foto's van de werken tot nu toe....

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Voila se, hopelijk komt dat hier goed zodat we het kunnen samenbrengen van alle stukken tot een geheel...
 
Ik heb net dezelfde ervaring gehad met still water van vallejo. Ook barsten en de ondergrond kwam los...
 
Ja Swa: Heb dit ook voor gehad en ben gaan opzoeken aan wat het kon liggen en als ik mij herinner heeft het te maken met de hoeveelheid je ineens gebruikt.
Wanneer still water droogt krimpt het altijd en als je het dan te dik (teveel ineens gebruikt) legt barst het door de krimp.
Ze raden aan om verschillende laagjes niet hoger dan een mm te gebruiken en dan werkt het wel.
Heb dit toen getest en het klopte wat ik had gelezen over deze materie.
Ook was de ondergrond geverfd met acrylverf.
Natuurlijk na zo'n mislukking groeit het wantrouwen tegenover product en daarvoor moet je het eens uitproberen niet op een proefstuk.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan