Hoofdsponsor

Anders / onbekend Citroën H "Frigidaire"

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Gisteren ging mijn madam op haar lappen en diende ik beneden te blijven om de hond gezelschap te houden en ervoor op te letten dat ze bijtijds eens naar buiten kon.
Had dus besloten om eens in mijn papiermodellen te snuisteren en een paar kandidaten te kiezen voor een latere bouw.
Voor het vertrek kwam de opmerking dat "den diene van Frigidaire is wel een schoontjen met al die ruitjes" en lap, 't was verkocht.

Frigidaire is/was een gekend Frans merk van huishoudtoestellen, in het bijzonder koelkasten en diepvriezers, dat ook bij ons gekend was. Ik meen zelfs dat er een grote verkoopzaal was van dat merk op de Kortrijksesteenweg in Gent en dus heeft het wel iets vertrouwds.
Deze Citroën H werd verbouwd tot rijdend reclame en verkooppunt waarmee men de toestellen letterlijk van dorp tot dorp reed om de mensen toe te laten het product te leren kennen. Vergeet niet dat tot het begin van de jaren '60 er nog veel mensen gebruik maakten van echte ijs kasten waarvoor alle weken een blok ijs werd geleverd door, letterlijk, de ijsboer.

Het ontwerp:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het ontwerp is van de hand van Camille en draagt het nummer 0327. Het omvat 3 bladen gedrukt op 160 gr papier en het speciale hierbij is dat dit model een gekleurd interieur heeft alsook verschillende te bouwen demonstratie ijskasten.

attachment.jpg

Dit zou het ongeveer moeten worden als het af is maar dan wel in gesloten versie; geen open luiken.

attachment.jpg

Na wat zorgvuldig snijwerk ziet het exterieur er zo uit. Let er op dat een deel van de cabine reeds aan de carrosserie hangt in tegenstelling tot andere reeds gebouwde modellen.

attachment.jpg

en het interieur.

Er moet gestart worden met het verlijmen van de vloer op de binnenkant van het chassis en men moet zo verder opbouwen, er rekening met houdend dat we hier ook te maken hebben met een binnendak waar later nog een buitendak moet opkomen.

attachment.jpg

Na een avond plakken en drogen is dit het voorlopige resultaat:

attachment.jpg

attachment.jpg

en een paar ijskasten:

attachment.jpg

Wordt vervolgd.
 
Veel plezier ermee. Hoe gedragen die kleuren zich in de tijd? Verbleken die door zonlicht of niet?
 
weer een schoneke he voor in uw collectie
Veel plezier met het knippen en plakken
Marc
 
Ziet er inderdaad een mooi modelleke uit.
Brengt ons terug in de tijd....
 
Ja dit word een mooie serie op den duur maar het zijn toch wel ferme camionetten.
 
Bedankt voor de reacties.

@ Fred: Like it? Zal de moeilijkste worden tot nu toe en zoals je weet is er geen bouwbeschrijving, alles zelf uitvissen.

@ Michel: tot nu toe heb ik nog geen verkleuringen gehad aan de modellen en geen enkel van hen is vernist of zo.

@ Coachke: Collecties moeten groeien hé Marc.

@ Airbus: Terug in de tijd, zeker, ik heb ze nog weten rond rijden en ijs leveren zowel in huizen als in café's. Lag altijd nat in die koelbakken maar gelukkig hebben de ijskasten daar verandering in gebracht.

@ Pascal: Ja, is de bedoeling om zo een hele serie te bouwen die ooit deel hebben uitgemaakt van de reclame karavaan bij de Tour de France uit die jaren. Je kan je niet voorstellen welke rare modellen zo toen gebouwd / verbouwd hebben.
 
Misschien eens een idee om een 1/24 Heller kit om te bouwen tot zo`n soort model zal wel apart zijn denk ik.
 
Hey

E, ga je soort plastiekfolie in de ruiten stoppen, zou zeer 'echt' overkomen en is misschien gemakkelijk te doen omdat je een soort van interieurgedeelte hebt hierin..., is dit in twee delen gemaakt...
 
@ Ron: Heb die hier liggen maar de Heller kit verbouwen tot deze Frigidaire is voor mij een stap te ver. Zal eerst eens zien of ik die Heller kit tot een goed einde kan brengen.

@ Swaken: Had ik aan gedacht maar is nu niet meer mogelijk. Bovendien, en dit is zuiver theoretisch, weet ik niet of dit dan nog zuiver onder papierbouw dan wel onder scratch of zo zou moeten geklasseerd worden. Heb nog wel enkele andere modellen in petto waar dit misschien beter zal kunnen.
 
Beetje tijd gehad om verder te werken maar dit model is werkelijk veel ingewikkelder dan wat ik tot nu toe gebouwd heb.

Om te beginnen de bodemplaat met de achterste wielkasten geplooid en verlijmd.

attachment.jpg

Deze wielkasten komen in het interieur terecht en moeten daarna bekleed worden met een andere kas dat de kleur heeft van het interieur.

Pas dan kunnen we er aan denken om de laadruimte te sluiten maar hiervoor zijn er geen bijzondere lipjes voorzien. Even overwogen om hier Tamiya tape te gebruiken tot mijn vrouw zich herinnerde dat zij nog iets liggen had dat zou kunnen dienen: een rol papier welke reeds voorzien is van kleefstof. Het enige wat nodig is is een beetje water of muilenvet (speeksel).

attachment.jpg

Handig hulpje, is dun en het blijft papier.

Tegen het einde van de avond zag hij er al zo uit:

attachment.jpg

Het valt nu al op dat er iets niet klopt met de aanpassing van de gebogen rand want deze is te kort. Tevens klopt er iets niet met het deel van de cabine dat aan het casco hangt, vrees dat ik dit zal moeten losknippen en monteren op het andere deel.
Enfin, we zien wel.
 
Goed bezig Erwin! Jammer dat het net niet past maar dat los jij wel op.

Tip:
Als je nog eens iets aan elkaar moet plakken kan je ook schilderstape gebruiken, is ook papier.
Gebruik ikzelf ook wel eens en als je het niet te lang laat zitten kan je het ook nog verwijderen.

Fred
 
Ziet er weeral knap uit , tja dat het niet juist zit heb ik ook ondervonden met die enkele keren dat ik iets probeerde te maken
De modellekes die ik probeerde zat geen handleiding of uitleg bij en dan loopt het al gauw mis bij mij het is net Pandora's box de juiste volgorde of het word niks ( bij mij toch )
suc6 verder makker
Marc
 
zeer knap werk , meer kan ik er niet over kwijt, zal me nooit aan dit soort modelbouw durven wagen.
 
Voila, het eerste model van het nieuwe jaar is afgewerkt maar ik ben er niet tevreden mee.
Het lijkt een simpele uitvlucht maar er klopt iets niet aan het ontwerp, je krijgt die cabine met moeite geplaatst, de achteras is te kort en moest ik aanpassen, het front met het logo "Frigidaire" sluit niet aan bij de rest. Komt er bij dat er geen bouwplan is en dat je dus zelf alles moet uitvissen hoe het in elkaar past met als gevolg dat ik bepaalde stukken op het verkeerde moment verlijmd heb. Ook dat moest daarna aangepast worden.

Al met al heb ik hem afgewerkt als oefening voor eventuele latere bouwsels want die reclametrucks zijn niet bepaald simpel te noemen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Op deze foto's zit de lading ijskasten in het voertuig.

attachment.jpg

Hier is duidelijk te zien dat het front niet aansluit. In theorie moet het passen maar dan zit je met een opening tussen dak en cabine en dat is ook niet de bedoeling.

attachment.jpg

en de bijhorende lading een uitgestald.

Kan voorlopig nog niet zeggen wanneer en wat de volgende wordt, we zien wel, zou zeker nog iets moeten bouwen tegen de maand Mei.
 
Grappig ding. Hier heet zoiets een “crèmekarre”. Wonderbaarlijk eigenlijk dat je met papier zoiets kan maken

Greetzzzz Modest
 
Toch mooi geworden en ervaring rijker
 
Ondanks de slechte passing toch weer een mooi model geworden!

Fred
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan