Hoofdsponsor

1/72 F-16B in memoriam FB-18 (Revell 1/72) [DONE]

Bedankt voor de motiverende reacties!

Volgende stappen gezet:
Cockpitkap geplaatst
attachment.jpg

De staart samenstellen
attachment.jpg

Dan afplakken
attachment.jpg

En een laagje interieurkleur toevoegen
attachment.jpg

Op naar de primer...

Gr
Thiery
 
ben benieuwd hoe de canopy eruit komt...grote randen aan de onderkant.hoop dat het goed komt zoals je nu gedaan hebt.

Heb je hem nog gepolijst....hij moet voor een mooie look echt glimmen en krasvij zijn..

grtz Ed
 
Ed,

Ik heb de markeringen gevolgd, dus ik hoop ook dat het mooi onder de tape uit komt.

Voor het plaatsen heb ik nog even met een wattenstaafje de binnenzijde gepoetst. Dan even laten rusten tot de statische elektriciteit uitgewerkt was.

Gr
T
 
Volgende stappen:
Bij de decals van Daco zit een velletje met 2 verstevigingsplaten.
attachment.jpg

Deze beetje opgeschuurd want het vinyl is blinkend/glad.

Spuitbus Mr Surfacer 1000 erbij genomen als primer.
attachment.jpg

Voor de camo ga ik Hataka verf gebruiken.
Deze producent heeft een "Blue Line" dat speciaal ontwikkeld is voor de borstel.
attachment.jpg

gr
Thiery
 
die verf ken ik niet...maar ik begrijp er uit dat je met de kwast/penseel aan de slag gaat??

succes verder, altijd een mooie kist gevonden en ooit 1 keer zelf in mogen zitten....

Grtz Ed
 
Goed idee, van eerst een laagje interieur kleur op de kap aan te brengen. Met de borstel gedaan? Ik ga me binnenkort ook nog eens aan een vliegtuig wagen en heb geen airbrush, dus ik volg hoe jij het aanpakt
 
Ik ben niet in het bezit van een Airbrush.

Geweldige verf. Aanrader voor mensen die kwasten.
Droogt heel snel en streeploos op.
Hoe donkerder het grijs, hoe meer lagen nodig waren.
Lichtgrijs in 1 keer, middelgrijs in 2 lagen en voor het donkergrijs zit ik al aan een 4tal sessies (en het is nog niet 100% dekkend).

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Gr
Thiery
 
Mooi dat je deze als, zoals ik het begrijp, een soort ode bouwt. Het is toch een van de diverse mooie uitingsmogelijkheden die de modelbouw ons mogelijk maakt.

Je werkt mooi en nauwkeurig, waarbij duidelijk is dat je je op je gemak voelt bij deze kit waarschijnlijk mede juist doordat je er al een paar achter je kiezen hebt. Ik vind het knap dat je het schilderwerk zo strak voor elkaar krijgt ondanks dat je geen airbrush gebruikt, mij lukt dat niet. Het verfmerk was mij evenmin bekend, weer wat geleerd.

Je schrijft een paar posts geleden 'opgevuld met plamuur' en daarmee bedoel je dan waarschijnlijk putty; misschien een idee om daar secondenlijm voor te gebruiken in plaats van putty, want secondenlijm krimpt niet.

Ik word bijna emotioneel van geluk te zien dat je geen preshading toepast. Dat heb ik al lang niet meer gezien. Bewuste keuze, of vergeten? :) Je zou misschien eens de postshading 2.0 kunnen proberen als je dat aanspreekt, zoals ik van plan ben op mijn Yokosuka Ginga en waarvoor ik een testje heb gedaan dat hier te zien is (foto 334).

Succes met het vervolg van deze bouw.
 
Bedankt voor de reacties!
.
Je schrijft een paar posts geleden 'opgevuld met plamuur' en daarmee bedoel je dan waarschijnlijk putty; misschien een idee om daar secondenlijm voor te gebruiken in plaats van putty, want secondenlijm krimpt niet.

Ik had al gemerkt dat je fan was van secondenlijm...😉
Ik heb het nog niet gebruikt als vulmiddel. Ik gebruik vallejo putty en humbrol filler.

Aangaande de preshading: bewust niet toegepast.
Wegens schaalgrootte van het model, mijn werkzaamheden met de borstel en mijn overtuiging gebruik ik geen preshade.

Ik wil hier geen polemiek starten over (on-)zin en (on-) realisme van preshading.
Ik kijk soms met verwondering naar verweerde modellen, maar soms ook niet.
Maar dat is persoonlijke smaak en gelukkig want anders zou de wereld maar saai zijn.

Zoals vele modelbouwers probeer ik in mijn vrije tijd en met mijn capaciteiten tot een degelijk model te komen.
Tijdens dit proces leer ik steeds bij en durf ik af en toe iets nieuws uit te proberen.

Ik heb intussen niet stil gezeten.
Op de rug heb ik met drybrush wat lichtere tint grijs aangebracht om schakeringen te verkrijgen.
attachment.jpg

Dan in de gloss:
attachment.jpg attachment.jpg

Onderzijde bestickerd:
attachment.jpg
Bovenzijde al van walkways voorzien:
attachment.jpg

Straks nog wat verder plakken.

Gr
Thiery.
 
Interessante samenvatting en volg.
 
Zo, alle decals zitten op hun plaats.
attachment.jpg
Ook de staart en de vinnen zijn klaar.
Hier waren enkele bewerkingen met Daco decal setting nodig.
attachment.jpg

Gr
Thiery
 
Moois staartstuk...decal zit er zo te zien mooi strak op.

grt Ed
 
Inderdaad imposant die decal.
 
Bedankt!
Dit weekend tijd gemaakt voor de "aanhangsels".
Ik wil alle pylonen eronder en 2 brandstoftanks.
Volgens foto's zit er vaak een dummy Sidewinder aan de linker vleugeltip.

Tanks geplakt:
attachment.jpg
Dummy Sidewinder: kleine vleugels aan de kop weggesneden en met putty iets meer vorm gegeven.attachment.jpg
Ingekleurd en voorzien van stickers:
attachment.jpg

Gr
Thiery
 
Dan was het enkel nog alle puzzelstukken in elkaar te laten vallen en de cockpit en uitlaat uit te pakken.

Deze bouw liep goed. Geen noemenswaardige struikelblokken. Over het algemeen ben ik best tevreden al zijn er nog heel wat verbeterpuntjes.

Ik ben heel enthousiast over de verf van Hataka. Eindelijk een producent die met de "Blue Line" aan de klassieke modelbouwer (=kwaster) denkt. Toch vind ik hun grijstinten wat aan de donkere kant.

Decals van DACO zijn steeds wat stugger maar met de uitstekende decal setting van hetzelfde merk kom je er wel.
De matte eindlaag komt uit een spuitbus dullcoat van Testor's.

Klaar!

F-16BM FB-18
Actief van april 1982. Op 19 september 2019 crashte dit toestel te Pluvigner (Fr.)
Van 2007 tot 2012 was de FB-18 het vlaggenschip van OCU met speciale staartdecoratie.

De eindfoto's:
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Bedankt om deze te volgen.

Gr
Thiery
 
Ahwel dat schijnt hier toch goed te gaan met het borstelke knap hoor
Marc
 
Heren,

Dank voor uw reacties!

Gr
Thiery
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan