Hoofdsponsor

1/72 C-130 Hercules (done)

Michel

Well-known member
Reporter
Lid geworden
25 jul 2008
Berichten
3.591
Ik ga binnenkort starten met deze kit:



134888-11185-pristine.jpg



Het is mijn eerste italeri kit en m'n eerste vliegtuig dat ik ga bouwen. Er zitten geen belgische decals in de kit en wil een belgisch model bouwen dus heb ik deze decals gekocht:



670758-12192-55-pristine.jpg



Voor de verf heb ik tamiya spuitbusje gekocht ghost grey.



Het model ga ik bouwen voor m'n broer. Hij is militair en werkt met de C-130 vliegtuigen.



Het doel is een mooi model te maken en eruit te leren. Het hoeft niet perfect te zijn.


Ik wou de sprues afwassen om te ontvetten maar ben daarmee na de eerste sprue al gestopt omdat de onderdelen er heel gemakkelijk afbreken. Ik zal wel ontvetten net voor het spuitwerk.
 
Laatst bewerkt:
Veel succes Michel maar als je een Belg wil bouwen ga je er toch moeten op letten dat je waarschijnlijk het één en ander zal moeten veranderen.
Vraag misschien eerst eens aan je broer waar de verschillen zitten. Ik zie bijv. al een koepel (dome) achter de cockpit, die hebben wij niet. De Belgische C-130's zijn naar ik meen ook nog de enige die met 4-bladige props vliegen, dus goed uitkijken.
 
Hey Erwin. Goed dat je het zegt. Wel het is als verassing dus ik kan niets vragen :)

De dome is een optie in de kit voor de US versie dus die kan ik gewoon weglaten. In de kit zitten 4-bladige props dus dat zit goed.

BAFC130specialpaint-01.jpg
 
Beste Michel je " het hoeft niet perfect te zijn " waarom niet ? Probeer er het beste van te maken probeer er voor te gaan zo leer je het ok er gaat soms het een en ander verkeerd zoals bij mij de BMW M1 is goed voor de schroot en toch ga ik er verder mee en het resultaat valt mee er zijn veel fouten aan in de lak maar toch probeer ik toch hem er door te krijgen , en ik denk dat gij dat voortreffelijk gaat doen
Nu heb ik nog een tipje om geen onderdeeltjes kwijt te raken gebruik je een keukenzeef zo in nylon ( geen metaal die mazen zijn te groot ) daar kan niks door
Beste het komt wel goed ik geloof erin
Marc
 
Dankjewel Marc. Ik ga wel m'n best doen hoor. Die zeef is een goede tip.
 
Vind ik 1 van de mooiste vliegtuigen van het Belgische leger.
 
Michel, mooie keuze maar ik denk dat je aan 1 Tamiya spuitbus misschien net niet genoeg gaat hebben. Heb je al met airbrush gewerkt? Anders lijkt me dit een goeie startgelegenheid...
 
Michel,

Ik bouw normaal geen militaire vliegtuigen doch ik heb er wel enkele in mijn verzameling zitten, waaronder een C-130.
Ik ga dus van zeer nabij de bouw van deze Belgische versie en de eventuele suggesties tot verbetering van de kit volgen.
Succes met de bouw.

mvg
airbus56
 
Michel, mooie keuze maar ik denk dat je aan 1 Tamiya spuitbus misschien net niet genoeg gaat hebben. Heb je al met airbrush gewerkt? Anders lijkt me dit een goeie startgelegenheid...

Als je eerst een primer spuit kom je misschien wel toe, maar zal inderdaad krap zijn. Veel succes ermee, ik woonde vroeger dichtbij beauvechain, nog veel c130 zien overvliegen, altijd indrukwekkend!
 
zal deze moeten volgen, ziet er een mooi project uit.
 
Michel, mooie keuze maar ik denk dat je aan 1 Tamiya spuitbus misschien net niet genoeg gaat hebben. Heb je al met airbrush gewerkt? Anders lijkt me dit een goeie startgelegenheid...

Steven, ik heb twee busjes gekocht. Ik heb ook een airbrush maar voor zo'n groot model leek het me gemakkelijker om een spuitbus te gebruiken.
 
Bedankt voor het volgen. Ik heb op aanraden van Roy er een PE setje voor gekocht. Nog niet eerder mee gewerkt dus dat zal een uitdaging worden.
 
Michel het is wel prettig werken met PE maar let op als je stukjes wegsnijd als ze vliegen vind je ze bijna nooit meer terug
Ben weeral serieus nieuwsgierig
Marc
 
Hola Michel,

Dit is er eentje welke ik van dichtbij ga volgen.
Deze vogel is op en top nostalgie voor mij;)
Ik heb namelijk pas bij mijn vijfde vlucht met de Hercules voor het eerst een landing meegemaakt:ohmy:
De eerste vier keer moest ik er onderweg namelijk uitspringen:aargh4:

Grtz.

Luc8)
 
Hola Michel,

Dit is er eentje welke ik van dichtbij ga volgen.
Deze vogel is op en top nostalgie voor mij;)
Ik heb namelijk pas bij mijn vijfde vlucht met de Hercules voor het eerst een landing meegemaakt:ohmy:
De eerste vier keer moest ik er onderweg namelijk uitspringen:aargh4:

Grtz.

Luc8)


Hey Luc,

Leuk dat je volgt. Dat springen zal wel een kick geven :)
 
Dag Michel , ik heb deze kit al gebouwd met die decals en het resultaat is OK , ik heb een album gepost op scalemates: https://www.scalemates.com/profiles/mate.php?id=20363&p=albums&album=27443

Om juist te zijn dien je vooraan twee sensors bij te maken en voor de wielen links een bult + uitlaat (ik denk dat daar een APU zat). Je kan zeker foto's vinden op het internet waar die te zien zijn. De CH-02 werd op 5-5-2006 vernield in een grote brand op Melsbroek.

Succes met de bouw

Erik.
 
Bedankt Strop. U bouw ziet er heel mooi uit. Ik ben nog aan de afwerking bezig van m'n leopard maar daarna begin ik eraan.
 
succes met de bouw. ik ga je volgen...
heb zelf het genoegen gehad in 2000 twee keer met z'on Belgisch lawaai ding mee te mogen vliegen...

grt Ed
 
De basis van de 3 voorste stoelen gesoldeerd:

49550105792_54c35ab951_c.jpg

Dan de drie stoelen gemaakt, de gordels komen er nog op.

Origineel:


49565965357_7d5a4e6394_c.jpg


Na de PE:


49565964202_470192ae07_c.jpg




49565230198_35e406f09b_c.jpg


49565734496_8a4b28ce95_c.jpg


49565733986_6585a6af7f_c.jpg


Wat ik niet goed vind is dat het niet allemaal 100% recht en haaks is, gelukkig ga je dat niet zien door de canopy.


Tweede punt is dat de hoofdsteunen nogal ver naar voor staan. Dit is zoals het volgens eduard hoort te zijn dus heb ik het zo gedaan. Ik dacht nog om de rugleuning wat dikker te maken naar voor toe maar dan wordt het zitvlak te kort dus ik heb het zo gelaten en in de primer gezet.


De gordels zijn gekleurde PE dus deze komen erop als de primer droog is.


Ik heb tamiya primer uit spuitbus gebruikt en die kleur kan ineens dienen voor de stoelen. Misschien geef ik het zitvlak en de leuning nog een kleurtje.
Ik heb foto's gezien van grijze, bruine en groene stoelbekleding in de Belgische C-130 dus ik kan nog kiezen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan