Hoofdsponsor

1/72 C-130 Hercules (done)

Hey,

.... en een fijne grondverf gebruiken zodat alle delen onder dezelfde jas zitten...
Meestal gebruik ik de grondverf van Model Color Air, die is heel fijn en geeft geen rubberen laag nadien bij drogen...., daar hou ik niet van.
Uiteraard wordt de grondverf ook verdund met gedistilleerd water, maar niet zoveel als de gewone uitvoering.
 
PE kleuren met alcohol stift is me onbekend, ik kan het eens proberen.

De vloer is in de romphelft gekleeft en dan werd het tijd om de 2 romp delen te verlijmen.
Ik zie er wel tegenop om de naad weg te werken. Plamuren en schuren doe ik anders wel graag maar met de opliggende paneel lijnen weet ik nog niet hoe ik dat moet aanpakken. Ik denk er overna omde romp helemaal glad te schuren.


50155990082_5df72f1c10_c.jpg


50155755591_1a2155f7b2_c.jpg


50155199348_50d317b912_c.jpg
 
Hey,

Goeie raad, gebruik geen alcoholstiften op modelbouw. Er zit product in die met de tijd je model en kleuren gaat aantasten, dan is je werk voor niets geweest. Kijk maar eens op you tube of in de vuile boekskes, niemand van de ‘grotere’ namen in onze wereld gebruik die dingen...., vandaar weze gewaarschuwd.
Enkel goeie verf moet je gebruiken voor je modellen wil je er lang van genieten.
 
De achterste vleugels staan erop en dan het geheel al eens in de primer gezet:

50180782233_e0927f61bf_c.jpg


50181321706_ab79094b4f_c.jpg


50181321371_94aab208cc_c.jpg
 
Begint zijn vorm te krijgen en dan zie je wat voor een prachtig toestel dit is.
 
Dus je hebt de gietnaad hier al eens geschuurd? Opliggende paneellijnen, als je ze zo wil houden, kan je afplakken voor je gaat schuren. De tip van Swaken is inderdaad belangrijk, geen alcoholstift. Voor PE raad ik aan een andere primer dan Vallejo te nemen, zelf gebruik ik nu vaker zwarte Tamiyaverf. Dat gaat er ook af als je doorkrabt, maar toch niet als je er eens aankomt zoals Vallejo. Ik zou zwart nemen omdat je dan ziet waar je geschuurd hebt en waar niet.
 
Laatst bewerkt:
En ik die dacht dat zo een vliegtuigje ( sorry voor de kleinerende uitspraak ) zo maar efkes op 1 ,2, 3 in elkaar gezet werd wel bij deze heb ik mijn visie 200%herzien als ik zie hoeveel werk er aan is respect hoor
nu om verder te gaan flinke werkzaamheden hier dat gaat hier knap worden
grt
Marc
 
Dus je hebt de gietnaad hier al eens geschuurd? Opliggende paneellijnen, als je ze zo wil houden, kan je afplakken voor je gaat schuren. De tip van Swaken is inderdaad belangrijk, geen alcoholstift. Voor PE raad ik aan een andere primer dan Vallejo te nemen, zelf gebruik ik nu vaker zwarte Tamiyaverf. Dat gaat er ook af als je doorkrabt, maar toch niet als je er eens aankomt zoals Vallejo. Ik zou zwart nemen omdat je dan ziet waar je geschuurd hebt en waar niet.


Ik had tamiya primer uit spuitbus gebruikt en dan met vallejo geschilderd.
Gietnaad is helemaal weggeschuurd. Ik heb de paneellijnen (alleen de rechte) daarna er terug opgezet met putty. Het is goed gelukt, je ziet bijna geen verschil.

2jracYa
50167823037_67d6b8e5f9_c.jpg

Op de foto zijn de paneellijnen nog niet gespoten dus lijken ze dikker dan ze zijn.
 
Laatst bewerkt:
Als de lijnen toch weg waren, had je ze kunnen graveren. Ik snap niet waarom je een foute situatie nog erger zou maken... Dit gaat bij het schilderen toch opvallen, zelfs al heb je de lijnen teruggeplaatst? Dat kan je met putty nooit zo strak krijgen als het op het model was.
 
Zoals Steven zegt , zal het model er realistischer uitzien met gegraveerde paneellijnen. Maar dan moet je dat over het hele model doen en dat is Veeeeeel werk. Voordeel is dat je dan de lijnen beter kan accentueren met een donker kleurtje. Het hangt er van af of je een propere of een gebruikte c130 wil.
 
De lijnen waren enkel weg langsheen de naad. Je zegt nooit zo strak als het was maar nu na de primer zie je echt het verschil nauwelijks tussen de opliggende lijnen van de kit en van de putty hoor.

Gegraveerde lijnen zou mooi zijn als het zo in de kit zou zitten maar om heel de C-130 te graveren zag ik niet zitten. Heb er ook de tools niet voor. (dit is m'n eerste vliegtuig) En eigenlijk is graveren op 1/72 ook niet realistisch vind ik. In verhouding zijn de lijnen dan ook te breed... Wel mooier maar daarom niet realistisch.

Deze C130 wordt niet verweerd, ze mag in nieuwstaat blijven :)
 
Laatst bewerkt:
Ho Rudi dat was zo niet bedoelt ik bedoelde dat zo een kitje van vroeger dat waren drie of vier stukjes en dat is zo wat blijven hangen maar als ik onze vliegtuigbouwers bezig zie is dat toch wel wat anders
Marc
 
Ho Rudi dat was zo niet bedoelt ik bedoelde dat zo een kitje van vroeger dat waren drie of vier stukjes en dat is zo wat blijven hangen maar als ik onze vliegtuigbouwers bezig zie is dat toch wel wat anders
Marc


Marc,

Deze kit zijn ook niet heel veel delen hoor als je de PE niet doet dan valt het reuze mee in aantal.
 
Ik heb ook nog een kit liggen die ik zou willen gaan graveren, ik heb dat namelijk zelf nog nauwelijks moeten doen. Het is de P61 op 1/48 van Revell met opliggende lijnen. Ook geen kleintje, er zijn ondertussen al betere uit op deze schaal, dus zou ik die als graveerexperiment willen houden. Ik denk wel dat het op zo'n Hercules makkelijker zou zijn, omdat de romp grotendeels uit geometrische vormen als cilinders en rechthoeken bestaat.
 
Misschien schaf ik me zo'n tool wel eens aan Steven maar ik doe het nu met wat ik heb. Ik denk dat de kits met opliggende paneellijnen schaars aan het worden zijn. De andere optie was alle lijnen wegschuren.

Het zijn inderdaad veelal rechte lijnen, anders zou ik er niet kunnen herstellen.

Het is ook niet de bedoeling er een wedstrijd mee te winnen maar als cadeau voor m'n broer ;)
 
Ik vind het probleem met de panellines knap opgelost. Hoe heb je dit exact gedaan als ik vragen mag?
 
Twee strookjes tape aanbrengen met tussenin een kier openlaten voor de nieuwe paneellijn. Dan mr surfacer 500 in de kier borstelen en dan de tape verwijderen. Nadien eventueel lichtjes schuren.
 
Hoe los je de Mr Surfacer op? Ik heb zoiets net gekocht, maar nog niet durven gebruiken omdat er alleen Japans op staat. Ik heb ook geen cellulosethinner in huis.
 
Kleine update:


Ik ben aan de vleugels bezig.


De externe fuel tanks zijn ontdaan van opliggende paneellijnen en mooi glad geschuurd:


50271791233_972237fc0c_c.jpg


Aan de motoren moest ook geschuurd worden en heb besloten om ook daar de paneellijnen eraf te schuren:


50272633297_5fb6fe4814_c.jpg


Nadat eerst de delen gelijk te schuren plamuur op de naad:


50272632887_b39d067d1c_c.jpg


De plamuur schuurt gemakkelijk weg:


50272462656_2d7cf064e5_c.jpg


Dan in de primer gezet:


50271791918_d1141d7df3_c.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan