Hoofdsponsor

1/300 Eiffeltoren schaal 1:300 [WIP]

the--mouse

Administrator / V.I.P
Administrator
Lid geworden
15 mrt 2010
Berichten
5.655
Zaterdag op de beurs in Houten een bouwplaat tegen gekomen waar ik al lang zin in had.
Het gaat om een bouwplaat van de Eiffeltoren.
Ik denk niet dat het nodig is dit gebouw te introduceren omdat het wereld beroemd is.

Het gaat om de Eiffeltoren van Schreiber Bogen en de schaal is 1:300 en bestaat uit 597 onderdelen.
Het model wordt 40 x 40 x 106 centimeter.

MaCjAsS.jpg

Omdat dit een lang lopend project wordt de bladen op maat gesneden en in een map gedaan zodat ze goed beschermd blijven.
wlrPLvW.jpg

Het model kan op 2 manieren gebouwd worden.
1: Gewoon netjes uitsnijden en in elkaar plakken.
2: Alle zwarte vakjes ook uitsnijden. ( zie foto hieronder)
En raad eens wat Fred gaat doen....:D
S4nCTgp.jpg

Ik kon het niet laten en ben begonnen om de eerste voet uit te snijden, die bestaat uit 2 delen:
4alMifW.jpg

Die moesten precies op elkaar geplakt worden:
umAulzg.jpg

Een doosje scherpe mesjes gekocht:
gN77nr3.jpg

En het eerste deeltje uitgesneden:
B5coHir.jpg

Het was niet de bedoeling om ook de kleine vakjes uit te snijden. Dit zou in mijn ogen te zwak worden.
Afgelopen zondag bleek tijdens een gesprek met Roy dat hij ook in een grijs verleden deze wel eens gestart is.
Hij vertelde dat hij de kleine stukje ook had uitgesneden en die gedachte liet mij niet meer los.
Dus voorzichtig 1 klein vlakje uitgesneden en voor ik het wist....kon ik niet meer terug:ohmy:
Thanks Roy om mij die kant op te sturen en enorm veel meer werk op de hals te nemen:laugh::laugh:
tjKWdP9.jpg

Maar het resultaat mag er dan ook wel zijn.
PDTenv1.jpg

q223YvU.jpg

Dit project wordt echt lang lopend omdat ik dit ga gebruiken om tussendoor eens te doen en op vakantie.
Het stukje hierboven heeft mij 1 uur gekost dus de totale bouwtijd wordt enorm.
Verwacht hier dus niet regelmatig updates....

Fred
 
Laatst bewerkt:
Dit wordt echt wel een “megabouw”.
Ik heb de papierbouw tot hiertoe slechts van op afstand gevolgd (ben er mee in aanraking gekomen via dit forum).
De bouw van dit model toont echt wel aan dat de papierbouw een volwaardige onderdeel van de modelbouw is en dat hier prachtige zaken mee kunnen worden gerealiseerd.
Ik ga deze bouw van zeer nabij volgen.

Succes,

Mvg
airbus56
 
Dat worden weer nachtmerries, dank je wel Fred :(

Nee serieus, als je dit niet in één keer wilt doen en, zoals je zegt, regelmatig je mesje vervangt, denk ik dat je verder gaat komen dan ik ooit kwam en met beter resultaat. Straks met het uitlijnen van beide helften tegen elkaar aan, kom je erachter hoe goed je het hebt gedaan :) maar je hebt dan nog het middel van kleuren van de witte lijntjes, iets waar ik destijds niet aan dacht. Dus ik denk dat het zeker goed gaat komen, met name gelet op jouw ervaring en kunde.

Wat mij uiteindelijk met de bouw deed stoppen, dat waren de fragiele stukjes (die ik ook koste wat kost uitgesneden wilde hebben) onderaan de boog. Daar zijn de resterende strookjes papier zo dun dat het, in elk geval voor mij, niet mogelijk bleek een consequent resultaat te behalen. Ik ben benieuwd of jij je daaraan gaat wagen en, zo ja, hoe het je zal vergaan.

Veel plezier en sterkte..
 
Moedig idee. Sterk begin.
Ik volg op de eerste rij.

Grts,
Joost
 
Heel veel succes ik ga mee volgen
 
Heb de plannen gezien en de conversatie gehoord .
Veel plezier en volg Fred.
 
Dat word monnikenwerk , maar als je dat graag doet gaat dat goed meevallen denk ik. Hopelijk kom je geen nare verrassingen tegen tijdens het snijden. Ik benieuwd naar je verdere snij en bouwwerken

Greetzzzz Modest
 
Fred, heb ik het goed gelezen dat je de delen 2 en 2x eerst aan elkaar gelijmd hebt alvorens te snijden?
Vormt de dikte van het papier dan geen bijkomend probleem of vergemakkelijkt dit juist het uitsnijden?

Je hebt er zeker een volger bij bij dit monnikenwerk.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan