Hoofdsponsor

1/35 M35 Vietnam Gun Truck Quadruple Mount

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Voorlopig gaat het hier weer met ups en downs; sommige projecten gaan vlot en andere werken tegen.
Tijd dat ik eens iets anders begin.

Het bouwen van een Vietnam Gun Truck draaide al een tijdje rond in mijn hoofd. Ik heb 2 conversie sets liggen van het ter ziele gegane Kirin en heb tevens een grote stock M35 trucks uit mijn Heritage Collection die stof staan te vangen in het depot. (voor de nieuwkomers: de Heritage Collection is een stock van een paar honderd voertuigen afkomstig van een overleden modelbouwer)
Doorslag werd gegeven doordat er volgend jaar ergens op een beurs een speciaal "Vietnam" thema is en je kan maar moeilijk meedoen als je niets hebt; liefst iets nieuws.

Donor kit van dienst is dus een M35A2 vermoedelijk van het merk AFV.

attachment.jpg

De conversie komt van Kirin, ooit gekocht op een beurs of via EvilBay,

attachment.jpg

Alle resin onderdelen zitten in een verzegelde zak en de instructies zijn van het zoek-het-maar-uit type,

attachment.jpg

Als alles vlot loopt zou het iets moeten worden dat op deze foto lijkt verschenen als artikel in Tamiya Magazine van Maart 2000.

attachment.jpg

Zoals gewoonlijk sleuren we er ook nog enkele vuile boekskes bij:

attachment.jpg

attachment.jpg

en nu maar hopen dat het bouwen weer eens meezit en vlot gaat alhoewel ik mij voorgenomen heb om mij hierbij niet op te jagen.

We gaan beginnen met de truck in de ovenreiniger onder te dompelen.
 
Dat wordt interessant, die vierling heb ik nog niet in resin, alleen een set banden en een crew. Ik heb wel PE van Eduard gevonden. Zijn die modellen degelijk afgewerkt of moeten ze terug uit elkaar gehaald worden?
 
Zijn die modellen degelijk afgewerkt of moeten ze terug uit elkaar gehaald worden?

Hangt er van af Steven, er zijn er die uit schrik uiteen vallen als je er kwaad naar kijkt en andere moet je weer de zaag in zetten. Denk dat het hier nog zal meevallen.

@Michel: Bedankt.
 
Deze ga ik in stilte volgen, ik heb het wel voor zelf te samen geschroefde gevechtsvoertuigen
 
IK volg ook die guntrucks hebben wel wat.
 
Heel veel plezier en succes met de ombouw
 
Ons Erwinneke zal dat weeral mooi oplossen zeker
Suc65 makker ik heb mijne clubzetel al wat dichter gezet
Marc
 
Dank voor de aandacht.

Zoals te voorspellen was trekt de truck meer mijn aandacht dan de rest dat op de werktafel ligt maar geen nood.
Wat is er ondertussen gebeurd?

De truck werd gedemonteerd in grote onderdelen: chassis met wielen, laadbak, cabine met mitrailleur stand, motorkap en grille. Al deze onderdelen dienden ontdaan te worden van de verf welke meer dan vermoedelijk Tamiya verf was.
Maar niets gaat hier zomaar vlot en de ovenreiniger had er geen vat op. Niets nieuws want ik had dit nog meegemaakt bij andere rebuilds.
Het blijkt dat de vorige eigenaar en bouwer nooit een primer heeft gebruikt en dat hij de camo verf zomaar op het plastiek heeft aangebracht met een borstel, niet gespoten. Dus pure dikke verf die je er niet anders af krijgt dan door te schuren en te schrapen.

Wat het chassis betreft, wel, dat had ik niet in de ovenreiniger durven leggen om reden dat deze truck voorzien is van rubberen banden en ik niet weet wat de reactie zou zijn van een bijtend product en rubber. Ik besloot dan maar om het chassis voorzichtig van enkele delen (zoals reservewiel en benzinetank) te ontdoen en het lichtjes bij te schuren. Daarna ben ik dan overgegaan tot de gedeeltelijke verwering van de onderdelen mits aanbrengen van een MIG Dark Wash en MIG Oil & Grease stain.

attachment.jpg

attachment.jpg

De bumper vooraan moet nog bijgewerkt worden.

Vandaag de laadbak en de cabine wat bijgewerkt en reeds overgegaan tot het losmaken van de eerste resin onderdelen.

attachment.jpg

Dit is de plankenvloer welke in de laadbak moet komen en de voet voor de mitrailleurs.

Wordt vervolgd.
 
Erwin, hoe demonteer jij de delen? Zijn deze niet samengesmolten door lijm?
 
Ik schuif mee aan bij de volgers.
Ben benieuwd hoe je een en ander gaat uitvoeren. Het lijkt me niet zo simpel om een dergelijk project tot een goed einde te brengen. Wel een mooie uitdaging en een beetje een sprong in het onbekende.

Succes

Mvg
airbus56
 
Erwin, hoe demonteer jij de delen? Zijn deze niet samengesmolten door lijm?

Hangt er van af. Dit zijn oude modellen.
Soms vallen ze uiteen als je er kwaad naar kijkt en soms moet je een zaag gebruiken. Beetje wrikken en wringen helpt wel en alles wat slecht gelijmd is komt er dan al af. Ook bij gebruik van ovenreiniger durft er al eens een deel lossen.
Bij deze truck ging het redelijk vlot, heb enkel de portieren moeten los zagen maar die moeten toch vervangen worden door resin panelen.
 
Ik schuif mee aan bij de volgers.
Ben benieuwd hoe je een en ander gaat uitvoeren. Het lijkt me niet zo simpel om een dergelijk project tot een goed einde te brengen. Wel een mooie uitdaging en een beetje een sprong in het onbekende.

Succes

Mvg
airbus56

Tx maar op dat vlak ben ik niet aan mijn proefstuk toe. Heb zo een HEMMT tanker gerestaureerd en er zelfs een 1ste prijs met behaald. Recent zijn de beide Mechanical Mules en zo heb ik er nog een paar.
Geduld, veel schuren en een goede docu helpen veel.
 
Hangt er van af. Dit zijn oude modellen.
Soms vallen ze uiteen als je er kwaad naar kijkt en soms moet je een zaag gebruiken. Beetje wrikken en wringen helpt wel en alles wat slecht gelijmd is komt er dan al af. Ook bij gebruik van ovenreiniger durft er al eens een deel lossen.
Bij deze truck ging het redelijk vlot, heb enkel de portieren moeten los zagen maar die moeten toch vervangen worden door resin panelen.

Ok, bedankt voor de info.
 
Mijn trouwe vriend voor het verwijderen van Tamiya verf en ook geschikt voor in de ultrasoon als je alleen met Acryl werk. In 90% van de gevallen is het na een paar uurtjes zwemmen in de Dasty onder de kraan houden van het model genoeg om de verf eraf te spoelen. Zwemtijden verschillen weleens soms is 30 minuten genoeg en een andere keer twee uur of iets langer maar is uiteraard af toe checken hoever het staat.

258052_big.jpg
 
We doen rustig verder.

Even verder gewerkt aan de opkuis van de laadbak en de grote resin vloer gepast, lijkt goed te komen. Tevens alle spatborden terug geplaatst en de bak in zijn geheel in dryfit op het chassis.

attachment.jpg

Dan maar begonnen aan de bouw van de quad mount, het lichaam van de vierling maar hier begonnen de problemen.
Blijft dat de weinige uitleg gegeven door Kirin op zijn handleiding niet klopt, ze hebben nummers verkeerd genoteerd. Op zich kwam ik er hierbij wel uit maar ik herinnerde me dat ik nog de kit liggen heb van de M16 van Tamiya en deze is ook uitgerust met een quad gun. Doos opgegraven uit de catacomben en wat blijkt? Er steekt zelfs een after market set in van Griffon Models om de mitrailleur lopen te vervangen. Aha!!!

Dank zij de handleiding uit de Tamiya kit er in geslaagd om de nodige onderdelen op de goede plaats te verlijmen en een paar sub onderdelen samengesteld.

attachment.jpg

en deze ook eens uitgeprobeerd in dryfit (sorry voor de slechte kwaliteit van de foto)

attachment.jpg

En dan komen we bij de mitrailleurs. Kirin voorziet niet minder dan 6 resin onderdelen per mitrailleur en we weten allemaal dat hierbij de juiste uitlijning bekomen heel moeilijk zal zijn. Even er aan gedacht om de mitrailleurs van de M16 te gebruiken maar dan zit ik daar zonder en dat is ook niet de bedoeling.
De Griffon Models set kan echter grote verandering brengen en ik denk dat ik deze ga gebruiken ter vervanging van bepaalde Kirin onderdelen.

attachment.jpg

De verschillen zijn hier redelijk goed te zien. Achteraan de mitrailleurs van de Tamiya M16, in het midden de koperen Griffon onderdelen en onderaan de Kirin stukken.

Nu eerst kijken of we de body van de quad gun een primer kunnen geven en deze vervolgens reeds in de goede kleur steken want eens gemonteerd kan je er binnen nergens meer aan.
 
Hey,

Inderdaad, wordt een knap model zo te zien met wat lekkers erbij.... :)
Van die recupvoertuigen kun je mooie dingen maken.
Om lijm te laten 'lossen' kun je je model voor 24 uren in de diepvriezer plaatsen zodat de lijmvlakken wat brozer worden en gemakkelijke uiteen te halen zijn. Let wel op, dit gaat enkel met echt oude modellen die met de lijm van de vorige generatie zijn gebouwd. Lijmen die je model lokaal samensmelten zullen zo gemakkelijk niet loskomen. Dan moet je inderdaad met het betere zaag en knipwerk bezig zijn en veel bij scratchen en herstellen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan